Hålla hojen ren-tråden

är det lackat så behandla det som lackat ... med vax å rubbing å doningar , är det "obehandlad" plast typ på huggers å gaffelskydd å grejjer , tvätta ordentligt som vanligt och använd typ vinylglans eller annan silikongegga för att få lyster i bitarna .... eller skit it , e det rent så ser det ut som det är tänkt , ingen vits å putsa å dona på obehandlad plast
 
Hur får man avgaskrökarna i nyskick?

Cykeln har gått mindre än 1000mil, dvs krökarna har fått en lite brungrå-dassig yta. Jag vill inte att de ska se nykromade ut, men gärna som de gjorde när hojen var ny. Hur, och med vad? Grova sidan på en disksvamp, autosol, stålull/svinto?
 
På en gammal cross så polera jag upp röret med svinto sen autosol, blev som nytt efter någon timme.
 
Hur får man avgaskrökarna i nyskick?

Cykeln har gått mindre än 1000mil, dvs krökarna har fått en lite brungrå-dassig yta. Jag vill inte att de ska se nykromade ut, men gärna som de gjorde när hojen var ny. Hur, och med vad? Grova sidan på en disksvamp, autosol, stålull/svinto?

Testa Meguiars metal polish, finns säkert andra märken men jag kör med meguiars och det funkar för mig
 
På en gammal cross så polera jag upp röret med svinto sen autosol, blev som nytt efter någon timme.

Jo, den metoden har jag provat själv tidigare. Men eftersom jag numera inte klarar att gnida själv, vill jag dock undvika att lämna bort alltför arbetsintensiva moment till kamraterna. :)


Testa Meguiars metal polish, finns säkert andra märken men jag kör med meguiars och det funkar för mig

Det är det här du menar?: http://www.meguiars.se/Webshop/tabid/344/Default.aspx
Hur gör man, är det en "stryk-på-och-gnid-produkt"? Hur funkar det jämfört med svinto och autosol-exemplet ovan?


Blir nåt konstigt med länken... strunta i den.
 
Last edited:
Det är det här du menar?: http://www.meguiars.se/Webshop/tabid/344/Default.aspx
Hur gör man, är det en "stryk-på-och-gnid-produkt"? Hur funkar det jämfört med svinto och autosol-exemplet ovan?


Blir nåt konstigt med länken... strunta i den.[/QUOTE]

Det är en liten rund blå/lila burk som heter nxt, all metal polish kostar typ hundring och räcker länge.
vet inte hur det är jämfört med svinto och autosol, det är en "stryk-på-och-gnid-produkt"

Hoppas du hittar nån lösning :)
 
Bump!


Tanken är att mina senaste fynd ska få sig en omgång med putstrasan. En -06 som gått 1900mil, och en -12 som gått 500. Jag är inte så vetenskaplig, utan har köpt de vanliga svennegrejerna:
5010322736278_1.jpgImage.jpg

Dessutom får ett gammalt påslakan bli trasor.

Sen läser jag igenom tvätt o vax-guiden i senaste Bike och nu känns det som jag köpt medel att putsa gräsklipparn med. :glömdet


Kommer värdet på hojarna rasa i takt med putstagen?



Just det... NXT Metal bla bla är inköpt, ska bara göras också.
 
Last edited:
Törtle brukar väl jämföras med parfymerad avfettning av putsnissarna medan Sonax brukar få åtminstone godkänt = oroa dig inte så mkt för kemikalierna dock, handhavande är det som ställer till det i sådant fall.

Själv köpte jag mig ett par tvätthandskar med inspiration från Fragglarna, tyckte de fungera smidigt till hojen:

36-96_xl_1.jpg
 
Törtle brukar väl jämföras med parfymerad avfettning av putsnissarna medan Sonax brukar få åtminstone godkänt = oroa dig inte så mkt för kemikalierna dock, handhavande är det som ställer till det i sådant fall.

Själv köpte jag mig ett par tvätthandskar med inspiration från Fragglarna, tyckte de fungera smidigt till hojen:

36-96_xl_1.jpg

Fragglarna, ja... :hihi



Ah, tänkte bara om Sonax-polishen skulle va för "grov", det är ju inga oxiderade lik som ska räddas.
 
Fint putsarväder idag. Testade Biltemas´s colour polish där man alltså kan välja färg efter behag. På baksidan av flaskan står det "Rengör, färglägger och polerar i en behandling. Effektivt mot ytliga repor, oxidation, ingrodd smuts och insäkter. Ger en skyddande och hållbar finish." Den svarta färgen var tydligen populär. Fick ingen bra waxon/waxoff bild. Nu gjorde det inget om vaxrester satt kvar på nåt ställe..syntes knappt:tungan
100_0717.JPG
 
Det finns ju två olika typer av avfettning som tar bort olika typer av smuts, fett eller bös och jag kommer aldrig ihåg vilken som gör vad. Om man nu blandar de två fifty-fifty, tar det då bort all smuts? :va
 
Vad Bosse bildoktor lärt mig. Är att skit binder fukt. Fukt skapar rost o annat otrevligt. Tvätta, vaxa, så droppar mesta vattnet av. Bra att tänka på om man är bilaägare ar att hjul upphägningen lätt samlar på sig tills det nästan blir att lager lera som torkar långsamt. Lätt att missa
 
Det finns ju två olika typer av avfettning som tar bort olika typer av smuts, fett eller bös och jag kommer aldrig ihåg vilken som gör vad. Om man nu blandar de två fifty-fifty, tar det då bort all smuts? :va

Alkalisk avfettning(bioavfettning)- tar smuts, fett, vägfilm
Petroleumbaserad avfettning(kallavfettning)- tar olja, tjära/asfaltsfläckar (allt petroleumbaserat)

bilar tvättar man först med kallavfettningen, och tvättar sedan bort kallavfettningen (inte bara)med den alkaliska.
Så att blanda kanske inte är så effektivt?:confused:
 
Last edited:
Alkalisk avfettning(bioavfettning)- tar smuts, fett, vägfilm
Petroleumbaserad avfettning(kallavfettning)- tar olja, tjära/asfaltsfläckar (allt petroleumbaserat)

bilar tvättar man först med kallavfettningen, och tvättar sedan bort kallavfettningen (inte bara)med den alkaliska.
Så att blanda kanske inte är så effektivt?:confused:

Ah, då klarnar det! Gäller bara att komma ihåg det också. :)
 
Alkalisk avfettning(bioavfettning)- tar smuts, fett, vägfilm
Petroleumbaserad avfettning(kallavfettning)- tar olja, tjära/asfaltsfläckar (allt petroleumbaserat)

bilar tvättar man först med kallavfettningen, och tvättar sedan bort kallavfettningen (inte bara)med den alkaliska.
Så att blanda kanske inte är så effektivt?:confused:

Alltså:
vägfilm != tjära/asfalt
olja != fett
smuts != olja, tjära/asfalt

Synd att jag skolkade från kemin så mycket.
 
Alltså:
vägfilm != tjära/asfalt
olja != fett
smuts != olja, tjära/asfalt

Synd att jag skolkade från kemin så mycket.

...och från datakunskapen :)
!= betyder "skilt från" i C programmering vilket kommer att göra en mc-åkande programmerare lite förvirrad över dina slutsatser :tungan

Alla vi andra fattar såklart alldeles utmärkt :)
 
Last edited:
...och från datakunskapen :)
!= betyder "skilt från" i C programmering vilket kommer att göra en mc-åkande programmerare lite förvirrad över dina slutsatser :tungan

Alla vi andra fattar såklart alldeles utmärkt :)


Jag menade just != som skilt från, såklart, om man följer resonmanget jag hänvisade till. Synd om du som mc-åkande programmerare inte såg det.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top