Hålla hojen ren-tråden

Jag menade just != som skilt från, såklart, om man följer resonmanget jag hänvisade till. Synd om du som mc-åkande programmerare inte såg det.

Det har du ju alldeles rätt i, jag missade uppenbarligen vad det egentligen var du försökte säga. Vilken tur att jag inte är programmerare, så jag slipper skämmas. :)
 
Alltså:
vägfilm != tjära/asfalt
olja != fett
smuts != olja, tjära/asfalt

Synd att jag skolkade från kemin så mycket.

Min kommentar ovan var ju lite syrlig då jag tyckte det var en smula ovetenskapligt. Men så snubblade jag över en artikel om avfettning i Vi Bilägare (inte för att dom är så j*vla vetenskapliga, men ändock):

IMG_3412.jpgIMG_3411.jpg

(får se om jag lyckas attacha bilderna och om de är läsbara)
 
jag använder typ enbart Diskmedel att tvätta med. de tar de mesta.
Lampolja på kedjan
5-56 på svårare asfaltsfläckar mm..
Dock försöker jag tvätta av hojen ofta så de fastnar väl inte så mycket.
 
Köpte nyss en oälskad hoj som jag ska putsa upp lite. Den har nog bara spolats av tidigare för allt är så jävla ingrott.
Tänkte ge mig på kedjan med bihang i veckan och ville fråga om någon vet om lampoljan torkar ut kedjan så det är "bråttom" på med nytt smörj?
Utifall jag inte hinner klart innan jobbet.

Jag brukar försöka ta före och efter bilder när det är riktigt smutsig. Kul att se resultatet.

Efter
uploadfromtaptalk1453666700864.jpguploadfromtaptalk1453666708729.jpg

Före. Tog ingen bild på håll tyvärr
uploadfromtaptalk1453666714174.jpg
 
Häpp!


På min gamla TT 600 har plasten gulnat, inget konstigt efter trettifem år. Egentligen är det ju bara våtslipning som gäller, men så tänkte jag om det inte skulle funka med Klorin? Vill inte att det ska se nytt ut, men några nyanser ljusare skulle vara snyggt.
 
Häpp!


På min gamla TT 600 har plasten gulnat, inget konstigt efter trettifem år. Egentligen är det ju bara våtslipning som gäller, men så tänkte jag om det inte skulle funka med Klorin? Vill inte att det ska se nytt ut, men några nyanser ljusare skulle vara snyggt.
Vet ej vad dina kåpor har för plast, men verkar vara vanligt förekommande med abs. Läste att du behöver UV-exponering i samband med blekningen, testa och skicka bilder! Lycka till
 
Man kan hålla undan vartefter om man har en trasa och gnider för hand, men ibland, en gång i året eller så, så får man hala fram slangen....
 
Vet ej vad dina kåpor har för plast, men verkar vara vanligt förekommande med abs. Läste att du behöver UV-exponering i samband med blekningen, testa och skicka bilder! Lycka till
Tack! Din sökning gav också många andra bra tips, gäller att hinna kolla och sålla!
 
Tips - en ny favorit för att torka bort olje- och fettbaserad smuts:


Jag är mycket väl medveten om att det finns mängder med liknande "fuktade torkdukar" från en hel drös med tillverkare inom fordonsindustrin. Skillnaden är att just denna verkar finnas på varje mataffär till ungefär 1/3 av priset inom fordonsindustrin...

På grund av säsongen har jag inte hunnit testa den på hoj och kedjeklet, men den verkar fungera bra på både plast och metall placerad bakom avgassystemet på en tvåtakts snöskoter med treprocentig oljeblandning...
 
Man kan hålla undan vartefter om man har en trasa och gnider för hand, men ibland, en gång i året eller så, så får man hala fram slangen....
Jodå visst, men skadan är redan skedd. Plasten var över trettio år gammal redan vid köpet.
 
Tips - en ny favorit för att torka bort olje- och fettbaserad smuts:


Jag är mycket väl medveten om att det finns mängder med liknande "fuktade torkdukar" från en hel drös med tillverkare inom fordonsindustrin. Skillnaden är att just denna verkar finnas på varje mataffär till ungefär 1/3 av priset inom fordonsindustrin...

På grund av säsongen har jag inte hunnit testa den på hoj och kedjeklet, men den verkar fungera bra på både plast och metall placerad bakom avgassystemet på en tvåtakts snöskoter med treprocentig oljeblandning...
Tror du det hjälper mot gulnad plast? Lindrigt alternativ annars.
 
Tror du det hjälper mot gulnad plast? Lindrigt alternativ annars.

Nej, mitt tips var mer av allmän karaktär när jag råkade se att denna tråd var i ropet. De torkdukarna fungerar uppenbarligen för att torka bort oljebaserad dynga, men knappast för att återställa gulnad plast.

Det finns ju flera medel från några amerikanska tillverkare av bilvårdsprodukter som mycket väl skulle kunna fungera. Annars skulle jag slå en fråga till David Allen (throwbackmxguy på Instagram). Han har varit sjukt duktig på att få fram originallooken på en massa olika material i sina renoveringar.
 
Nej, mitt tips var mer av allmän karaktär när jag råkade se att denna tråd var i ropet. De torkdukarna fungerar uppenbarligen för att torka bort oljebaserad dynga, men knappast för att återställa gulnad plast.

Det finns ju flera medel från några amerikanska tillverkare av bilvårdsprodukter som mycket väl skulle kunna fungera. Annars skulle jag slå en fråga till David Allen (throwbackmxguy på Instagram). Han har varit sjukt duktig på att få fram originallooken på en massa olika material i sina renoveringar.
Aha, intressant! Du får gärna fråga om han har några förhållandevis enkla tips just för att återställa gulnad vit plast.

Många YT-klipp innehåller momentet slipning, men det är jag lite emot just för att man tar bort orginalytan. En kompis hjälpte mig att renovera min IT 250 -82 och lade bl.a. ned stor energi på att slipa i den bensinmarinerade plasten i tanken.
Vad jag inte tänkte på var att gjutskarven på sidan försvann, vilket gör det enkelt att se skillnad på en renoverad och orenoverad IT. Jämför t.ex den orenoverade (och världsunika?) 465an som har skarven kvar. Lite nörderi, visst, och egentligen gällde frågan min vita TT 600.


11.png
 
Last edited:
Har du testat Biltemas Wheel Cleaner? Innehåller oxalsyra. Funkar finfint på det gula ovanför vattenlinjen på vita fribord på båtar. Även motorbrunnar som stått en vinter med höstlöv och vatten. Eller roddbåtar som inte blir östa efter varje regnskur.
Funkar på topcoat/gelcoat.
Och bilars aluminiumfälgar.
Jag har inte testat på något annat.
 
Ingen av mina egna renoveringar har innehållit momentet ”gulnad plast”, så jag har ingen större erfarenhet av detta. Men man hittar ju flera medel avsedda för just detta så fort man går förbi bilvårdshyllan på t.ex. Mekonomen.

Meguiars Plast X säger ju rakt ut att det ”removes yellowing”, eller något sådant. Det är väl egentligen avsett för genomskinliga plastrutor och strålkastare och där vet jag att det fungerar riktigt bra.

Kommer man sedan till båtvårdshyllan finns ju flera medel avsedda för vita båtskrov.

Jag tror inte heller att man ska underskatta diverse olika tvättmedel för utemöbler i plast. Deras material känns ju mer eller mindre exakt som framskärmen på vilken gammal crosshoj som helst. CRC har ju en stor sprayflaska med just utemöbler i plast på bilden. Det kan ju vara värt att prova, kanske i kombination med en extremt fin Scotch Brite duk.
 
VIM, elle JIF kanske det heter nu, har jag goda erfarenheter av på vit Yamahaplast.
 
Har du testat Biltemas Wheel Cleaner? Innehåller oxalsyra. Funkar finfint på det gula ovanför vattenlinjen på vita fribord på båtar. Även motorbrunnar som stått en vinter med höstlöv och vatten. Eller roddbåtar som inte blir östa efter varje regnskur.
Funkar på topcoat/gelcoat.
Och bilars aluminiumfälgar.
Jag har inte testat på något annat.
Låter som nåt jag borde prova. :tummenupp

Ingen av mina egna renoveringar har innehållit momentet ”gulnad plast”, så jag har ingen större erfarenhet av detta. Men man hittar ju flera medel avsedda för just detta så fort man går förbi bilvårdshyllan på t.ex. Mekonomen.

Meguiars Plast X säger ju rakt ut att det ”removes yellowing”, eller något sådant. Det är väl egentligen avsett för genomskinliga plastrutor och strålkastare och där vet jag att det fungerar riktigt bra.

Kommer man sedan till båtvårdshyllan finns ju flera medel avsedda för vita båtskrov.

Jag tror inte heller att man ska underskatta diverse olika tvättmedel för utemöbler i plast. Deras material känns ju mer eller mindre exakt som framskärmen på vilken gammal crosshoj som helst. CRC har ju en stor sprayflaska med just utemöbler i plast på bilden. Det kan ju vara värt att prova, kanske i kombination med en extremt fin Scotch Brite duk.
Har bara kört Plast X på kåpglas hittills, men flaskan står ju på hyllan så det ska testas!

VIM, elle JIF kanske det heter nu, har jag goda erfarenheter av på vit Yamahaplast.
Ska prova den om inte Plast X hjälper. Tack för tipset!
 
+10 på dom hojarna(y)

Haha, tackar!

Finns en kul sidohistoria om 465an. Eller två. När jag köpte hojen förhandlade jag till mig att leverans skulle ingå. Vid avlastning frågade säljaren om jag vill höra den igång? "Ja, självkart!" skrek jag.
Säljaren fäller ut stödet, ställer sig på fotpinnarna och börjar kicka. Men efter några försök ser jag hur både hojen och den kickande börjar luta mer och mer. Till slut välter det stolta ekipaget till marken med en duns.

En duns? Det borde väl ha varit mer av en smäll, ett skrap, eller mer av metall och krasch i ljudet? Nej, det visar sig att säljaren, förutseende nog, stoppat in benet mellan asfalten och ITn, därav ljudupplevelsen av en duns. Nytt stöd beställdes samma dag, har t.o.m kvar skärmdumpen. Troligtvis den första - och enda - gången hojen varit i backen. Nytt stöd beställdes samma dag.


Den andra händelsen gällde däcken. Säljaren hade tyvärr bytt ut orginaldäcken. Som tur var medföljde de gamla, märkta -81. En kompis, som är mc-ordonnans i hemvärnet, fick syn på framdäcket och tjoade att ett sånt ville han prova då han kör enduro.
Vi gjorde upp att han skulle lägga undan ett set Trelleborg Army Special, 17-21 tum som försvarsmakten använder på 258orna, i byte mot framdäcket. Perfekt tyckte jag, eftersom jag tycker att Army Special har det snyggaste mönstret av grusdäck öht. Omläggningen gick utan problem.

Naturligtvis ville jag ha likadana däck på 250n, enhetligt ska det vara! Men dagen för omläggningen fick vi en överraskning. Det visade sig att Yamaha valt att ge 250n 18 tum, istället för som på 465an 17. Alltså; inga Trelleborgsdäck på IT 250. Det hela löste sig med ett set Pirelli MT16, som har ett snarlikt mönster och klarade min granskning.

Så, varför skiljer fälgstorleken de här två emellan? De är från -82 båda två, och de ser likadana ut. Ingen aning, men så är det.



Läste igenom det här inlägget dagen efter, och det gick ju knappt att förstå huvudspåret ens, mycket att redigera. Måste beställa ett sånt där feberlås till tangentbordet: Max 39...
 

Bifogat

  • Skärmbild (1).png
    Skärmbild (1).png
    349.5 KB · Visningar: 14
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top