Hålla hojen ren-tråden

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
är det lackat så behandla det som lackat ... med vax å rubbing å doningar , är det "obehandlad" plast typ på huggers å gaffelskydd å grejjer , tvätta ordentligt som vanligt och använd typ vinylglans eller annan silikongegga för att få lyster i bitarna .... eller skit it , e det rent så ser det ut som det är tänkt , ingen vits å putsa å dona på obehandlad plast
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur får man avgaskrökarna i nyskick?

Cykeln har gått mindre än 1000mil, dvs krökarna har fått en lite brungrå-dassig yta. Jag vill inte att de ska se nykromade ut, men gärna som de gjorde när hojen var ny. Hur, och med vad? Grova sidan på en disksvamp, autosol, stålull/svinto?
 

Jeppe0001

Medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Hbg
Hoj
R1-05, Tuono V4 Factory-17
På en gammal cross så polera jag upp röret med svinto sen autosol, blev som nytt efter någon timme.
 

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Hur får man avgaskrökarna i nyskick?

Cykeln har gått mindre än 1000mil, dvs krökarna har fått en lite brungrå-dassig yta. Jag vill inte att de ska se nykromade ut, men gärna som de gjorde när hojen var ny. Hur, och med vad? Grova sidan på en disksvamp, autosol, stålull/svinto?

Testa Meguiars metal polish, finns säkert andra märken men jag kör med meguiars och det funkar för mig
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På en gammal cross så polera jag upp röret med svinto sen autosol, blev som nytt efter någon timme.

Jo, den metoden har jag provat själv tidigare. Men eftersom jag numera inte klarar att gnida själv, vill jag dock undvika att lämna bort alltför arbetsintensiva moment till kamraterna. :)


Testa Meguiars metal polish, finns säkert andra märken men jag kör med meguiars och det funkar för mig

Det är det här du menar?: http://www.meguiars.se/Webshop/tabid/344/Default.aspx
Hur gör man, är det en "stryk-på-och-gnid-produkt"? Hur funkar det jämfört med svinto och autosol-exemplet ovan?


Blir nåt konstigt med länken... strunta i den.
 
Last edited:

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Det är det här du menar?: http://www.meguiars.se/Webshop/tabid/344/Default.aspx
Hur gör man, är det en "stryk-på-och-gnid-produkt"? Hur funkar det jämfört med svinto och autosol-exemplet ovan?


Blir nåt konstigt med länken... strunta i den.[/QUOTE]

Det är en liten rund blå/lila burk som heter nxt, all metal polish kostar typ hundring och räcker länge.
vet inte hur det är jämfört med svinto och autosol, det är en "stryk-på-och-gnid-produkt"

Hoppas du hittar nån lösning :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bump!


Tanken är att mina senaste fynd ska få sig en omgång med putstrasan. En -06 som gått 1900mil, och en -12 som gått 500. Jag är inte så vetenskaplig, utan har köpt de vanliga svennegrejerna:
5010322736278_1.jpgImage.jpg

Dessutom får ett gammalt påslakan bli trasor.

Sen läser jag igenom tvätt o vax-guiden i senaste Bike och nu känns det som jag köpt medel att putsa gräsklipparn med. :glömdet


Kommer värdet på hojarna rasa i takt med putstagen?



Just det... NXT Metal bla bla är inköpt, ska bara göras också.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Törtle brukar väl jämföras med parfymerad avfettning av putsnissarna medan Sonax brukar få åtminstone godkänt = oroa dig inte så mkt för kemikalierna dock, handhavande är det som ställer till det i sådant fall.

Själv köpte jag mig ett par tvätthandskar med inspiration från Fragglarna, tyckte de fungera smidigt till hojen:

36-96_xl_1.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Törtle brukar väl jämföras med parfymerad avfettning av putsnissarna medan Sonax brukar få åtminstone godkänt = oroa dig inte så mkt för kemikalierna dock, handhavande är det som ställer till det i sådant fall.

Själv köpte jag mig ett par tvätthandskar med inspiration från Fragglarna, tyckte de fungera smidigt till hojen:

36-96_xl_1.jpg

Fragglarna, ja... :hihi



Ah, tänkte bara om Sonax-polishen skulle va för "grov", det är ju inga oxiderade lik som ska räddas.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Fint putsarväder idag. Testade Biltemas´s colour polish där man alltså kan välja färg efter behag. På baksidan av flaskan står det "Rengör, färglägger och polerar i en behandling. Effektivt mot ytliga repor, oxidation, ingrodd smuts och insäkter. Ger en skyddande och hållbar finish." Den svarta färgen var tydligen populär. Fick ingen bra waxon/waxoff bild. Nu gjorde det inget om vaxrester satt kvar på nåt ställe..syntes knappt:tungan
100_0717.JPG
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det finns ju två olika typer av avfettning som tar bort olika typer av smuts, fett eller bös och jag kommer aldrig ihåg vilken som gör vad. Om man nu blandar de två fifty-fifty, tar det då bort all smuts? :va
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vad Bosse bildoktor lärt mig. Är att skit binder fukt. Fukt skapar rost o annat otrevligt. Tvätta, vaxa, så droppar mesta vattnet av. Bra att tänka på om man är bilaägare ar att hjul upphägningen lätt samlar på sig tills det nästan blir att lager lera som torkar långsamt. Lätt att missa
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Det finns ju två olika typer av avfettning som tar bort olika typer av smuts, fett eller bös och jag kommer aldrig ihåg vilken som gör vad. Om man nu blandar de två fifty-fifty, tar det då bort all smuts? :va

Alkalisk avfettning(bioavfettning)- tar smuts, fett, vägfilm
Petroleumbaserad avfettning(kallavfettning)- tar olja, tjära/asfaltsfläckar (allt petroleumbaserat)

bilar tvättar man först med kallavfettningen, och tvättar sedan bort kallavfettningen (inte bara)med den alkaliska.
Så att blanda kanske inte är så effektivt?:confused:
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Alkalisk avfettning(bioavfettning)- tar smuts, fett, vägfilm
Petroleumbaserad avfettning(kallavfettning)- tar olja, tjära/asfaltsfläckar (allt petroleumbaserat)

bilar tvättar man först med kallavfettningen, och tvättar sedan bort kallavfettningen (inte bara)med den alkaliska.
Så att blanda kanske inte är så effektivt?:confused:

Ah, då klarnar det! Gäller bara att komma ihåg det också. :)
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Alkalisk avfettning(bioavfettning)- tar smuts, fett, vägfilm
Petroleumbaserad avfettning(kallavfettning)- tar olja, tjära/asfaltsfläckar (allt petroleumbaserat)

bilar tvättar man först med kallavfettningen, och tvättar sedan bort kallavfettningen (inte bara)med den alkaliska.
Så att blanda kanske inte är så effektivt?:confused:

Alltså:
vägfilm != tjära/asfalt
olja != fett
smuts != olja, tjära/asfalt

Synd att jag skolkade från kemin så mycket.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Alltså:
vägfilm != tjära/asfalt
olja != fett
smuts != olja, tjära/asfalt

Synd att jag skolkade från kemin så mycket.

...och från datakunskapen :)
!= betyder "skilt från" i C programmering vilket kommer att göra en mc-åkande programmerare lite förvirrad över dina slutsatser :tungan

Alla vi andra fattar såklart alldeles utmärkt :)
 
Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
...och från datakunskapen :)
!= betyder "skilt från" i C programmering vilket kommer att göra en mc-åkande programmerare lite förvirrad över dina slutsatser :tungan

Alla vi andra fattar såklart alldeles utmärkt :)


Jag menade just != som skilt från, såklart, om man följer resonmanget jag hänvisade till. Synd om du som mc-åkande programmerare inte såg det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top