Hålla hojen ren-tråden

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Letade men hittade ingen tråd som behandlade ämnet.

Ja, vi har ju alla intresse för hojar och ju renare min hoj är desto mer gillar jag att glida runt. Och efter en åktur har man ju halva Linnés upptäckter utsmetad på sig varför pedanten i mig vill göra ren hojen efter varje åktur.

Men finns en uppsjö av produkter, vissa bra, andra dåliga, vissa billiga, andra dyra.


Vad använder ni för att tvätta hojen(/s delar) och er utrustning?

Shoot.
 

jetson

Guest
Enda rutinen jag har är att var hundrade mil rengöra kedjan med lampolja, köra en sväng, smörja kedjan. Kolla så den är rätt spänd. Rengöra fälgar och sving osv en lite mer ordentlig rengöring helt enkelt. Sen blir det väl torka av lite flugor efter i stort sett varje körning.. kör i stort sett bara vid sol hehe :posör ... och om man råkat fastna i regn blir det oftast en tvätt inom ett par dagar..



Jag undrar om det går att rengöra vindkåpan utan att repa den, verkar omöjligt plasten repas ju bara man tittar på den?
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Insektskadavren på kåpan blir lätta att vaska loss om du blöter en handduk och låter hänga över kåpan i 10 minuter. Sen tvätta som vanlig. Samma med visiret på hjälmen, en ruta blött hushållspapper i tio minuter och krypen släpper...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag gillar INTE när min hoj är ren. Blaskar oftast bara av den lite om den är för lerig. Till hösten får den sig däremot en rejäl tvätt innan den åker in i garaget.
 

Emelie35

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki Z750 -11
Är också pedant av mig med hojen, tvättar den en gång i veckan under sommaren, så sätt hinner den inte bli så skitig. Använder bilshampo, rikligt med vatten och vax då och då.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Har ju en hoj ifrån 87 och försöker tvätta den varje helg.

Använder mig utav Meguiars NXT Generation Car Wash , kan inte annat än rekommendera denna STARKT! gav mig en riktigt bra upplevelse på vad som är skillnaden på de olika schampon som finns där ute, luktar som godis och ger en trolig glans efteråt som håller sig länge! (minst 2 veckors glans i vått och torrt) Otrolig skillnad på de schampon jag testat!
(jäklar vad de lät smörigt)

Vaxar då och då, men direkt efter tvätt när den inte är skiten drar jag på Turtle IceWax, bra vax som ger en riktigt bra finish på lacken, ett lager räcker inte så länge, men tar man en timma med ett antal lager så har man en hoj som är lika len som en barnrumpa :arsele

Sedan försöker man ju att smörja kedjan, men de är man snål med otroligt nog :gnissla

17-56_1.jpg
 
Last edited:

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Ser det inte mycket mer än att tvätta bilen förutom att hojen har mycket mer delar som är exponerade och behöver extra omvårdnad, exempelvis kedjan.

Börjar med att köra avfettning på hojen tillsammans med insektsspray på framkåpan, sprayen funkar alltid och har alltid kört den på mina bilar.
Sedan kör jag kedjerengöringsspray på kedjan som får verka tillsammans med avfettningen. Torka av kedjan med trasa eller gammal t-shirt för att få bort skiten som ligger på.

Spola av med slang, och börja schamponera med vanligt bilschampo/vax..

Spola av igen och börja torka med sämskskinn och kör med exempelvis 5-56 på de rörliga delarna som stöd, fotpinnar, fotbroms, handtag...

Sen är det bara köra med kedjesmörj och glöm inte bromsa kraftigt på framförallt frambromsen för att motverka rost på skivorna...


Så ser en tvätt ut för mig iaf, kanske inte enligt boken men har funkat bra för mig hittills. glöm inte valfri KYLD dryck också som kommer komma till hands :yoparty
 

myrann

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Skurup
Hoj
2009 Yamaha XJ6-N, 2008 Honda CRF250R
Känner en bonde som brukar ge mig lite medel i en extra tjock plastflaska, han kallar det crosstvätt, och det är just vad jag använder det till. Det tar bort ALLT, om jag så satt crossen i ett lerbad så får jag bort varenda litet märke. Jag har ingen aning om vad det är. Hällde över det i en "vanlig" plastflaska en gång, men det frätte den sönder. Har inte vågat använda det på min vägcykel än :rolleyes: Någon som vet vad det är? Han använder det uppenbarligen till att rengöra sina traktorer osv. Man blandar 1 del av detta med ca 15 delar vatten så blir det lagom starkt.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Insektskadavren på kåpan blir lätta att vaska loss om du blöter en handduk och låter hänga över kåpan i 10 minuter. Sen tvätta som vanlig. Samma med visiret på hjälmen, en ruta blött hushållspapper i tio minuter och krypen släpper...
Nice, det måste provas. Annars kan man ju lätt luras och betala dyra pengar för massa skit som ändå resulterar i att man måste gnugga bort flugorna.
undra om det där funkar lika bra på skinnstället.

Har ju en hoj ifrån 87 och försöker tvätta den varje helg.

Använder mig utav Meguiars NXT Generation Car Wash , kan inte annat än rekommendera denna STARKT! gav mig en riktigt bra upplevelse på vad som är skillnaden på de olika schampon som finns där ute, luktar som godis och ger en trolig glans efteråt som håller sig länge! (minst 2 veckors glans i vått och torrt) Otrolig skillnad på de schampon jag testat!
(jäklar vad de lät smörigt)

17-56_1.jpg
Kan man få tag på den i nån svensk butik eller är det via interrrnettt man måste få hem den?

Sedan försöker man ju att smörja kedjan, men de är man snål med otroligt nog :gnissla
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Om det håller minst i två veckor, varför tvätta den varje helg?:va

Läste du så skrev jag att jag försöker tvätta varje helg. Sedan att jag började använde det shampot gjorde att jag inte behöver tvätta lika ofta för att uppnå samma glans :tummenupp

kolla även Turtle Ice Wax!
[YOUTUBE-ID]mXnwyEwE4ko[/YOUTUBE-ID]
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Känner en bonde som brukar ge mig lite medel i en extra tjock plastflaska, han kallar det crosstvätt, och det är just vad jag använder det till. Det tar bort ALLT, om jag så satt crossen i ett lerbad så får jag bort varenda litet märke. Jag har ingen aning om vad det är. Hällde över det i en "vanlig" plastflaska en gång, men det frätte den sönder. Har inte vågat använda det på min vägcykel än :rolleyes: Någon som vet vad det är? Han använder det uppenbarligen till att rengöra sina traktorer osv. Man blandar 1 del av detta med ca 15 delar vatten så blir det lagom starkt.
Antingen är det industriellt maskindiskmedel (för att tvätta rostfria detaljer, typ mjölkningsaggregat m.m) eller stark avfettning, typ HD-grön.

Har sånt maskindisk i en glasflaska hemma, hade det i en colflaska ett tag, mend en frättes sönder som sagt var :)

Själv brukar jag inte lägga ner min skäl i det varje gång, spolar av och drar av med en svamp och lite vax efter kanske ibland. Sen torkar jag kedjan och smörjer lite :)
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
TV ICE verkar vara rätt intressant, tror jag provar det.

Vad rekommenderas om man vill polarea bort lättare repor i plastkåpor?
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Vad rekommenderas om man vill polarea bort lättare repor i plastkåpor?

Sonnax rubbing, polish och vax! Först rubbingen, sen polish och sist vax.

OKQ8 kör dessutom någon kampanj på dessa produkter, 79 pix per burk, mot normalt 129:- har jag för mig.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
TV ICE verkar vara rätt intressant, tror jag provar det.

Vad rekommenderas om man vill polarea bort lättare repor i plastkåpor?

Kan meddela att TV Ice ger grym finish på svarta plastdetaljer.
Jag har dock kass erfarenhet av att använda det på tanken då den blir såphal efter att du applicerat vaxet samt torkat av.
Men som sagt använd det på svarta plastdetaljer så komemr du se underverk!

Mvh
Andreas
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Sonnax rubbing, polish och vax! Först rubbingen, sen polish och sist vax.

OKQ8 kör dessutom någon kampanj på dessa produkter, 79 pix per burk, mot normalt 129:- har jag för mig.

Kan meddela att TV Ice ger grym finish på svarta plastdetaljer.
Jag har dock kass erfarenhet av att använda det på tanken då den blir såphal efter att du applicerat vaxet samt torkat av.
Men som sagt använd det på svarta plastdetaljer så komemr du se underverk!

Mvh
Andreas

Merci Bouqu...s?

Var en evigheter sen jag ens polerade en bil, så bra o uppdatera sig lite. Men lackerade plastdetaljer såsom kåpor behandlas på liknande sätt som lackerad metall vid lättare repor?

Synd att jag inte har så mycket svarta detaljer förutom kedjeskydd och de två missilhålen i fronten... Och speglarna då ja...
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Antingen är det industriellt maskindiskmedel (för att tvätta rostfria detaljer, typ mjölkningsaggregat m.m) eller stark avfettning, typ HD-grön.

Har sånt maskindisk i en glasflaska hemma, hade det i en colflaska ett tag, mend en frättes sönder som sagt var :)

Själv brukar jag inte lägga ner min skäl i det varje gång, spolar av och drar av med en svamp och lite vax efter kanske ibland. Sen torkar jag kedjan och smörjer lite :)

Rengöringsmedel som innehåller mycket "metasillikat"- föreningar har en starkt rengörande effekt. Kan vara nåt sånt..
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
lika löser lika fick man lära sig på kemin... Jag brukar använda 5-56 på kedja, fälg och resten som blivit kladdigt av kedjevax och sedan lite avfettning för att få bort den feta ytan som blir kvar efteråt. På så sätt slipper man gnugga i vansinne med avfettning från början.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top