Hålla hojen ren-tråden

Jag har någon liten fläck som liknar målarfärg eller något på ramen, vet inte riktigt vad det är men det var där när jag köpte den och jag kan inte sluta irritera mig på det. :huvet

Har ni några tips på hur jag ska kunna få bort det? Kan man ta lite sandpapper och sedan köra på någon klarlack igen kanske eller kan det bli fult?

Kan ta en bild i morgon och visa eländet.

Jag har någon liten fläck som liknar målarfärg eller något på ramen, vet inte riktigt vad det är men det var där när jag köpte den och jag kan inte sluta irritera mig på det. :huvet

Har ni några tips på hur jag ska kunna få bort det? Kan man ta lite sandpapper och sedan köra på någon klarlack igen kanske eller kan det bli fult?

Kan ta en bild i morgon och visa eländet.

Hur har det gått för dig?

Hur har det gått för dig?

Justja... glömde bort det här...

Jag har inte någon aning om vad det är för sorts färg, kanske kan dra runt en stålborste eller något i hålet? Lösningsmedel?

Tacksam för svar. :)

Här kommer två bilder:

Farg2.jpg

Farg.jpg

Jag förstår inte riktigt, varför använder ni massa medel?

1. Fyll ett spann med vatten och diskmedel.
2. Spola över hojen.
3. Använd spannet med olika svampar (Jag brukar ha tre, 1 för sadeln, tanken och rutan. 1 för mellersta delen. 1 för hjul och sving.
4. Torka av med sämskskinn.
5. Vaxa om du orkar.

Vet inte om man borde använda diskmedel men min hoj ser skitbra ut i alla fall :D

Det vet jag inte, men varför skulle aluminiumramen vara vit undertill? :)

Det är garanterat en märkning från fabrik, har samma på min ducce fast gul märkning och eftersom jag jobbat i bilbyggarbranchen så vet jag att man märker efter att ha dragit en skruv för att man ska komma ihåg att man dragit den!

Låt den sitta är mitt förslag.

Jag förstår inte riktigt, varför använder ni massa medel?

1. Fyll ett spann med vatten och diskmedel.
2. Spola över hojen.
3. Använd spannet med olika svampar (Jag brukar ha tre, 1 för sadeln, tanken och rutan. 1 för mellersta delen. 1 för hjul och sving.
4. Torka av med sämskskinn.
5. Vaxa om du orkar.

Vet inte om man borde använda diskmedel men min hoj ser skitbra ut i alla fall :D

Mja diskmedel var helkass mot oljestänken. Och har man inte orkat tvätta på ett tag så är svingen liksom rätt svart. Varför då ta diskmedel och gnugga med svamp helt i onödan ? När man kan använda nått så mycket bättre ?

Fått tummen ur och köpt Wd40 och ta mig fan vilket jävla medel det dät där är, två minuter och sen bara torka av segaste oljelagret.
Nu ska det putsas på resten av hojen.

Tandborste+vax....ja direkt på skiten!

Detta vaxet(köpt på Jula) å en gammal tandborste löser det mesta! Fungerar säkert med annat vax oxå.
Kan ju alltid skölja bort grus å skit innan men annars löser vaxet olja å klet galant :-)
Sen bara att torka rent med trasa så har man rengjort och vaxat i ett svep :tummenupp

620004.jpg

tjena !! Ni skall använda en produkt mot insekter som heter Strovels HD Grön kostar 30 kr /liter men blandas endast 20 % vilket gör liter priset väldigt billigt, Denna produkt funkar även kanon på fälgar mot bromsdamm samt även mot oljespill
[

Finns ingen riktig rekondare som tvättar med grönsåpa då den är extremt uttorkande De använder först en kallavfettning o sedan en alkalisk produkt samt ett schampo som avslutning

Tjena Det är kalkavlagringar samt rester av ett alkaliskt medel som frätt på aluminiumet så det enda att göra är att polera eller tvätta med en syra som exempel fälgrengöring eller kraftigare

Få bort fläckar på alusving?

Har en hel del mörka prickar på min sving (vid infästningen) som sitter som berget....någon som har några tips?

Vad använder ni för att hålla övriga utrustningen i skick? Hjälmen, handskarna , stället etc

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul