Hålla hojen ren-tråden

lika löser lika fick man lära sig på kemin... Jag brukar använda 5-56 på kedja, fälg och resten som blivit kladdigt av kedjevax och sedan lite avfettning för att få bort den feta ytan som blir kvar efteråt. På så sätt slipper man gnugga i vansinne med avfettning från början.

Lampolja eller matolja är ett sätt att få bort envist kedjesmörjsgojs från fälg och andra ställen.
 
Känner en bonde som brukar ge mig lite medel i en extra tjock plastflaska, han kallar det crosstvätt, och det är just vad jag använder det till. Det tar bort ALLT, om jag så satt crossen i ett lerbad så får jag bort varenda litet märke. Jag har ingen aning om vad det är. Hällde över det i en "vanlig" plastflaska en gång, men det frätte den sönder. Har inte vågat använda det på min vägcykel än :rolleyes: Någon som vet vad det är? Han använder det uppenbarligen till att rengöra sina traktorer osv. Man blandar 1 del av detta med ca 15 delar vatten så blir det lagom starkt.

Låter som avfettningen vi har på jobbet :D
 
Hur många kör med plastpåsar över handtagen/knapparna och en plugg i slutburken?
 
Vad rekommenderas om man vill polarea bort lättare repor i plastkåpor?

3M Fast Cut Rubbing plus
http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=179
grymt bra medel mot repor!
använd gul polertrissa

som lackskydd avänder jag Fireglaze
http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=142

Fireglaze håller i ca ett halvår
bättre lackskydd för privatperson finns inte.

jag är nog rätt förstörd från alla bilar man har haft och polerat till toppskick.
samma gäller hojen
den ska se ny ut annars mår jag inte bra ;)

köpte även ett polerpaket på Bauhaus med polertrissa för borrmaskin.
med den har jag kört varenda synlig skruv som ska vara blank på hojen.
resultatet är att alla skruvar som har ärjat sen 2005(england import) nu ser ut som nya.

Det är detaljerna som gör det

R1_1.jpg
 
Last edited:
3M Fast Cut Rubbing plus
http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=179
grymt bra medel mot repor!
använd gul polertrissa

som lackskydd avänder jag Fireglaze
http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=142

Fireglaze håller i ca ett halvår
bättre lackskydd för privatperson finns inte.

jag är nog rätt förstörd från alla bilar man har haft och polerat till toppskick.
samma gäller hojen
den ska se ny ut annars mår jag inte bra ;)

köpte även ett polerpaket på Bauhaus med polertrissa för borrmaskin.
med den har jag kört varenda synlig skruv som ska vara blank på hojen.
resultatet är att alla skruvar som har ärjat sen 2005(england import) nu ser ut som nya.

Det är detaljerna som gör det

R1_1.jpg
Sådär ja, tjusigt.

De där två prodkuterna, ger de lika bra resultat för hand som med maskin?
 
Detta is da shitt
Hessa industri är ett kemi företag som man kan handla på som privat person och det är både jävlar annamat o lite till i deras grejor. kompissen kör timmer bil och det blir en del kåda på den nu när det är varmt 2-3 min med alkaliskt rengörning o skiten rinner av som vatten.

http://www.hessa.se/index.asp?id=produkter.asp

Det finns flera olika beroende på vad man vill ha bort även riktig avfettning inte noen miljö skit .

http://www.hessa.se/index.asp?id=produkter.asp

Mvh
 
halvt OT... Vart köper man en vettig polermaskin utan att bli luspank?

Bästa jag haft är faktiskt sådana trissor man sätter på borrmaskinen.
De maskiner jag testat har varit riktigt ineffektiva.
 
halvt OT... Vart köper man en vettig polermaskin utan att bli luspank?

Feltemas dubbeltrissiga ska vara riktigt bra (otroligt nog ;)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Vax--och-polermaskin-2-x-95-mm/
369:-

jag kör med Turtle Waxer TW100 enkeltrissa
639:- på Mekonomen

ska du köpa en så köp en med sladd
ej batteridriven

Sådär ja, tjusigt.
De där två prodkuterna, ger de lika bra resultat för hand som med maskin?

Fireglaze lackskydd läggs på för hand och tas även bort för hand.
(bör torka över natten men går att ta bort efter en timme)
använd Turtlewax Polerduk
otroligt lättberabetat.

ska du ha bort repor så är det enbart polermaskin som funkar.
drar du för hand så fixar du garanterat nya repor.

det är hastigheten och värmen som blir med polermaskin som gör att man får bort reporna och får en fin yta som ser nylackad ut.

ett tips är att prova på ett mindre ställe innan man går på större ytor.
man får heller inte nöta för länge på samma ställe,då blir det polerrosor i lacken.
tryck heller inte med polermasiknen utan låt tyngden från maskinen göra jobbet.
lugnt och fint med andra ord.

med 3M Fastcut så ser man när man har fått en superyta utan repor
medlet blir då som pulver.
det är knappt man behöver jobba för att få bort det från lacken.
det räcker nästan att blåsa bort pulvret som blir.

kör hårt :)

Edit: jag tror jag har några före och efter bilder på gamla bilen när jag körde en vända med 3M Fast Cut
kan leta på dom..
 
Last edited:
hittade några gamla bilder på M3an efter polering med 3M Fast Cut Rubbing+ och Fireglaze lackskydd.

15 år gammal original lack.
var enda tvättrepa och även en del större repor försvann helt.
glansen med fireglaze är grymt bra.

Även om man har tummen mitt i handen så misslyckas man aldrig med Fireglaze :)

3M1.jpg


3m2.jpg


3M3.jpg


3M4.jpg
 
Last edited:
Såg riktigt fin ut det där. tror det får bli till våren att införskaffa mig polermaskin och de där två.
 
Tvätta hojen kan man göra på vintern. Myggjävlarna ger sig ju inte.
 
vilken av de 2 maskinerna tror du mest på och vad kostar tillbehören?
2 vaxpåläggare och 2 polertrissor till feltema för 54,90 känns svårt att slå även det? Men är maskinen och tillbehören jämförbar med säg turtle waxer?

vet ej hur biltemas maskin är men jag föredrar en större enkeltrissa.
särskillt om man ska på mindre ytor på hojar.
då är det nog svårt att pricka in med två små trissor.

kör på Turtlewaxer.
den gör jobbet och är även rätt stark.

viktigt att man håller maxvarv på maskinen när man polerar
vissa billigare orkar inte hålla varvet uppe.

Såg riktigt fin ut det där. tror det får bli till våren att införskaffa mig polermaskin och de där två.

tackar!


Fler Tips:

har just polerat kåpglaset
det är fan vad lätt det blir repor på det

var inne på att köpa ett org kåpglas men efter att ha hört priset på 2400:- så struntar jag i det.
har fått till det som satt på nu så det ser nytt ut!

Tips för att ta bort repor från Kåpglaset och även Glaset på lamporna:

TurtleWax Scratch Remover (Mekonomen)
Gul Polertrissa (Mekonomen)
Polermaskin

Lägg på ett jämt lager med Scratch Remover över glaset.
Kör en vända med polermaskinen så nästan allt medel försvinner.
SKÖLJ bort medlet som är kvar med varmvatten.

OBS! försöker ni tvätta bort det så kommer det nya repor direkt på glaset.
(talar av egen erfarenhet ;))

torka tort glaset och kolla om det är repor kvar.
är det repor kvar så kör en vända till.

mitt glas så ut som nån hade kört med 200 våtslip på.
två vändor med polermasiknen räckte för att få det att se ut som nytt igen.

Tvätta hojen kan man göra på vintern. Myggjävlarna ger sig ju inte.

fördelen om du lägger på lackskydd som typ Fireglaze är att insekter och skit inte fäster.
bara att spola bort med högtryck.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: MaG
Jag tänkte testa de där med wd40 på min hoj. Har en rätt oljig sving nu =). Men jag uppfatta inte vad de var som han tvätta av efter han gnuggat färdigt wd40 var ?
 
använd hellre WD40 än 5-56.
Inte lika aggresivt mot gummi... dvs o-ringar.

lika löser lika fick man lära sig på kemin... Jag brukar använda 5-56 på kedja, fälg och resten som blivit kladdigt av kedjevax och sedan lite avfettning för att få bort den feta ytan som blir kvar efteråt. På så sätt slipper man gnugga i vansinne med avfettning från början.

1 wd40, löser olja och fett. lixom fotogen och lampolja.
2 Något som livar upp gammal lack som rubbing, polish och cleaner.
3 Lite vax att avsluta med. eventuellt lackförsegling


Han använde även white spirit, finns på biltema mfl. men är ganska likt wd40, fotogen, lacknafta så känns som kaka på kaka.


Tyckte han sa skärpasta också? cutting paste? typ stark rubbing!?
Den är jag inte säker på...


Jag tänkte testa de där med wd40 på min hoj. Har en rätt oljig sving nu =). Men jag uppfatta inte vad de var som han tvätta av efter han gnuggat färdigt wd40 var ?
 
Last edited:
Har Biltemas dubbeltrissiga och den funkar perfekt. En polare köpte den enkeltrissiga, men den är bara skrot SÅ KÖP INTE DEN!

Undrar dock hur jag ska göra när jag kör med rubbing (t.ex). Ska jag lägga på det med vaxpåläggarna (skumtrissorna), sen byta till polertrissor och polera bort det eller? :va Blir många byten..
 
Jag köper också mina grejer från prorecond.se. Men jag kör med Menzenas grejer, tycker det blir extremt bra. Jag har en maskin med dubbeltrissor från Biltema samt en Oscilerande maskin som jag kan sätta på små trissor på. Det är bäst att använda till mc
 
sen byta till polertrissor och polera bort det eller? :va Blir många byten..

glansen får du från lackskyddet/vaxet inte rubbingen så det är onödigt.
eller fattade jag fel?

du menar om du måste lägga på rubbingen med trissa?
även det är onödigt och slaffsar bara mer
lägg på rubbingen för hand direkt på lacken.

när jag har gått på med 3M Fast Cut Rubbing så torkar jag bort det som är kvar för hand med turtlewax polerrulle.
alt skölja bort rubbingen med varmvatten

beroende på hur jävlig lacken ser ut så får du välja olika hårdheter på trissorna för rubbingen.
jag kör alltid med gul polertrissa
vit är för mjuk så den tar inte.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top