Hålla farten förbi fartkameran???

Det var fan vilken uppståndelse det blev över denna tråd!
Var tydligen ett efterlängtat diskutionsämne!!
th_biggrin.gif

Det var fan vilken uppståndelse det blev över denna tråd!
Var tydligen ett efterlängtat diskutionsämne!!
th_biggrin.gif

Jag tror det är för att alla paranoida näsor (som tror att dom är viktiga och intressanta för övermakten) gärna luftar sina åsikter och tankar om hur det är att vara förtryckt av ett sånt här övervakningssamhälle.:3freak

Så kan det vara, men i UK iaf så verkar dom ta 2 kort, dessutom bakifrån.
Sen tror jag som du att dom inte räknar med att nån kör såååå fort och därför struntat i det när dom programerat.

En annan fråga, hur noggrann är radarn ? Om jag exempelvis gör en omkörning och blir fotad, vem registrerar kameran ?

Radarn i sig är oerhört noggran men den registrerar inte vilken av bilarna på bilden som håller den uppmätta hastigheten.
Är det två bilar i bredd så slängs fotot direkt då det inte kan anses säkerställt vilken av bilarna som gjort sig skyldig till överträdelsen.
Teoretiskt sett kan det ju vara fråga om att du blir omkörd på högersidan då du ligger i mötande körfält även om det är helt orimligt att anta något sådant.

Varför den inte kan registrera vilken av bilarna som håller vilken hastighet vet jag inte men jag är övertygad om att det är en ren fråga om programmering.
Radarn kan såvitt jag förstått hålla reda på ganska många objekt samtidigt men det är svårt rent tekniskt att överföra det till att det registreras på bilden vilken bil som håller vilken hastighet. Därför har dom valt att registrera och fotografera bara en bil åt gången.

nu tycks vissa ha glömt varför kameran kom till ,, en del hävdar att det ska minska fart o därmed liv , andra som jag sj, menat att den är enbart till för staten o dra in pengar på ett hyfsat billigt sätt ...

läste för inte så länge sedan att grundaren till eländet blev fotad och det därmed mörkades ned , nej så länge det är skillnad på kleti o pleti så skiter jag fullständigt i vägens hastighet .

Tyvärr så förlitar sig VV på andras tyck o tänk väldigt mycket (och betalar för det) och när det finns organisationer såsom NTF som driver just den här frågan på åsikter av få och gamla pensionärer så kommer vi snart se ett samhälle som även kommer sätta blöjor på oss.

NTF är en organisation jag hoppas går i graven iaf. Inte mycket bra de har och säga.

Jag blev plåtad för ca en månad sen i Tungelsta när jag kom från bulten. Körde ca 60 på 50-vägen då blixten brann av. Du märker tydligt när du blir plåtad.

Kamerorna i Tungelsta tycker jag sitter logiskt, slingrig väg full med utfarter och halvdassig sikt. Där håller jag laglig fart. Som sagt, det är ju onödigt att dra till sig mer uppmärksamhet än nödvändigt.

Det ryktas att kamerorna alltid bara mäter i rätt fil, så går man över i mötande så tas ingen bild. Vet inte om det är sant dock.

Men vadå "reta myndigheterna"? Det är väl inte några myndigheter som sitter och läser av bilderna från fartkamerorna och skickar ut böter till folk?
"Myndigheterna" kommer ändå ständigt att komma med nya ideer om det totala kontrollsamhället. Fartkameror och höjda böter är bara början, med tiden kommer vi att ha satellitövervakning av våra fordon. Lag på att ha gps fast monterad, som sen avläses av satellit dygnet runt. Kör du för fort dimper det ned ett inbetalningskort i brevlådan hemma. Friheten offras på trygghetens altare.

Vilka är det som gör det då:confused:

Nej, det borde inte gå. För det borde vara så att du måste begå ett brott(trafikbrott tex) för att bli av med lappen och ägaransvar går inte att tilläpa vid lagbrott.

så är det inte alls.
Det är så att länsstyrelsen skall finna dig olämplig.
sedan om du begår brott eller inte är tämligen ointressant.
det viktiga är vad länsstyrelsen anser om din lämplighet att framföra fordon.
är du full på stan några gånger så räcker det.
du behöver altså inte vara odräglig ens.

Kameror bryr jag mig inte om. Jag koncentrerar mig på att framföra mitt fordon istället. ;)

Politik

Det ligger rätt mycket politik i denna fråga. Om det blir vänster efter valet så kommer de enligt motioner i trafikutskottet att införa ägaransvar. Då blir det enkelt att fota bakifrån...

Jag tänker inte rösta vänster....

Kom även på att vid införande av skylt fram så måste man fortfarande kunna identifiera föraren! Ägaransvar måste innebära att vi inför angivarplikt dvs. att du måste tala om vem som framförde fordonet den aktuella tiden vilket om jag inte mistar mig inte finns i sverige!

Ägaransvar betyder inte angivarplikt.. det betyder ju ägaransvar.. som det låter, den som äger är skyldig.

Om det fortsätts med vulgäriteter framför kameran så odlas fördommarna och plitikerna röstar snart fram ägaransvar (med grundlagsändring om så krävs)som sedan förmodligen gör att det blir någon slags skylt fram, eller så tas väl fotot bakifrån. Det diskuteras tydligen bara om ägaransvar för MC, vilket blir unikt i Sverige om jag förstått saken rätt.

/A

Låt mig se om jag förstått det hela rätt nu... men på 100% fotade lagöverträdelser så har endast 40% gått att identifiera, så långt helt ok.
Sen av de övriga 60% så var det 5% som var motorcyklar (på ett helt år), under juli-augusti så var andelen oidentifierade mc-förare 11% av totalen av oidentifierade. Men den siffran är ju redan på drygt hälften av alla fotograferade... så egentligen är det ju runt 6,6 på hundra fotograferade fortkörare under juli-augusti är MC.
Men då VV gärna går ut och prickar in juli-augusti så undrar jag hur hög procent av de fotograferade under just juli-augusti som är oidentifierade också? För under de månaderna har vi många norrmän, danskar och tyskar här som skiter i kamerorna.
För annars är det ju 5% vi skall fokusera på... dvs 5% av de 60%... som då blir 3 per 100 fordon som fotograferas är en MC.

Så med andra ord vill VV (och tydligen sossarna) ändra vissa grundlagar här i landet pga att 3 per 100 fotograferade fordon är en oidentifierbar MC... ja, det låter ju jävligt viktigt att fokusera in på det.

I ena stund står myndigheterna och förnekar MC en massa saker för vi är sån obetydande del av det motorburna Sverige, i nästa så skall det ändras på grundlagstiftning för att sätta dit en del av denna obetydande del.

Jag tillhör dem som tror att motorcyklisterna redan har grävt sin grav allt för djupt här. Att det fortfarande finns så pass många som inte bryr sig om det blixtrar eller inte hjälper ju dock inte till direkt.

Majoriteten av de vägar som har fartkameror är ju dessutom sådana som inte ens är roliga att köra fort på. Jag ser ingen anledning alls att gasa på dessa vägar mer än möjligtvis för att de ska ta slut snabbare eller om man har bråttom.

Sen skulle jag vilja applådera alla som gör uppror mot övermakten genom att brassa på extra mycket och visa att ni minsann gör som ni vill. Hade inte någon gjort en Hannibal och smaskat i sig av er hjärnsubstans hade ni säkert insett att ni inte kommer ha möjlighet att göra som ni vill särskilt länge till om ni forsätter på det spåret.

Blir så förbannat less på moralpredikande om att vi har nån sorts gemensamt ansvar att hålla hastigheten.
Det är ju långsökt att tro att bara för att några hojåkare pekar finger och kör på bakhjulet så kommer det automatiskt att bli ny lagar om nummerskylt fram mm. Hur många länder i Europa har lag om nummerskylt fram på motorcykel?
Som sagt, så länge vi inte har en röd regering så lär det inte bli nån ny lag om ägaransvar.

Jag kör som vanligt förbi kamrorna på väg till jobbet och det blinkar väl till nån gång i veckan. Känner mig inte sämre än mina kollegor som kör bil och istället fäller ner solskyddet.

Kameror bryr jag mig inte om. Jag koncentrerar mig på att framföra mitt fordon istället. ;)

Ja det kan ju vara lite knepigt :va

Jag kör som vanligt förbi kamrorna på väg till jobbet och det blinkar väl till nån gång i veckan. Känner mig inte sämre än mina kollegor som kör bil och istället fäller ner solskyddet.

Du kan ju hälsa dem att om ett tag kommer de inte kunna göra så
längre eftersom att det kommer räcka med regnumret för att bötfälla
dem. Men de kanske kör på någon James Bond lösning då...

Förresten så kommer inte Sverige bli först med ägaransvar,
i England var det ju en kille som hamnade i fängelse eftersom
att hans regskylt syntes på en youtube film. Eller de kanske inte
har ägaransvar men det verkar ju fungera likadant.

Edit: Hittade länk till "artikeln" http://www.bike.se/content/2792/

Last edited:
Blir så förbannat less på moralpredikande om att vi har nån sorts gemensamt ansvar att hålla hastigheten.
Det är ju långsökt att tro att bara för att några hojåkare pekar finger och kör på bakhjulet så kommer det automatiskt att bli ny lagar om nummerskylt fram mm. Hur många länder i Europa har lag om nummerskylt fram på motorcykel?
Som sagt, så länge vi inte har en röd regering så lär det inte bli nån ny lag om ägaransvar.

Du kanske har för små händer.. Eller varför fattar du inte? Det är ju klart som korvspad att vi har ett gemensamt ansvar!! Det är just fingerpekande etc. som gör att det nu diskuteras om lagändringar. Det finns inga länder i Europa som har krav på det så vitt jag vet, detta kommer bli unikt för oss om det blir aktuellt.

/A

Det stämmer, brittiska öarna har ägaransvar och skiter fullständigt i vem det var som körde, det är ägarn som får böter och upp till den att kräva "kompisen" på beloppet.
De har även kamera i vägbanan vid vissa rödljus som fotar baken på de som kör mot rött också.

Deras fartkameror är dock av den dyrare sorten där de fotar bakifrån också.

Jag kan inte förstå varför man inte inför ägaransvar i sverige? Jag tror personligen att många sk notoriska fortkörare skulle minska drastiskt. Här i holland har vi ägaransvar för våra fordon samt alla kamror fotar bakifrån. Varför skall jag som MC förare slippa böter om jag drar förbi en kamera för fort?

Ja det kan ju vara lite knepigt :va

Du kanske har för små händer.. Eller varför fattar du inte? Det är ju klart som korvspad att vi har ett gemensamt ansvar!! Det är just fingerpekande etc. som gör att det nu diskuteras om lagändringar. Det finns inga länder i Europa som har krav på det så vitt jag vet, detta kommer bli unikt för oss om det blir aktuellt.

/A

Det stämmer, brittiska öarna har ägaransvar och skiter fullständigt i vem det var som körde, det är ägarn som får böter och upp till den att kräva "kompisen" på beloppet.
De har även kamera i vägbanan vid vissa rödljus som fotar baken på de som kör mot rött också.

Deras fartkameror är dock av den dyrare sorten där de fotar bakifrån också.

även holland har ägaransvar

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...