Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det var fan vilken uppståndelse det blev över denna tråd!
Var tydligen ett efterlängtat diskutionsämne!!![]()
Så kan det vara, men i UK iaf så verkar dom ta 2 kort, dessutom bakifrån.
Sen tror jag som du att dom inte räknar med att nån kör såååå fort och därför struntat i det när dom programerat.
En annan fråga, hur noggrann är radarn ? Om jag exempelvis gör en omkörning och blir fotad, vem registrerar kameran ?
Men vadå "reta myndigheterna"? Det är väl inte några myndigheter som sitter och läser av bilderna från fartkamerorna och skickar ut böter till folk?
"Myndigheterna" kommer ändå ständigt att komma med nya ideer om det totala kontrollsamhället. Fartkameror och höjda böter är bara början, med tiden kommer vi att ha satellitövervakning av våra fordon. Lag på att ha gps fast monterad, som sen avläses av satellit dygnet runt. Kör du för fort dimper det ned ett inbetalningskort i brevlådan hemma. Friheten offras på trygghetens altare.
Nej, det borde inte gå. För det borde vara så att du måste begå ett brott(trafikbrott tex) för att bli av med lappen och ägaransvar går inte att tilläpa vid lagbrott.
Kom även på att vid införande av skylt fram så måste man fortfarande kunna identifiera föraren! Ägaransvar måste innebära att vi inför angivarplikt dvs. att du måste tala om vem som framförde fordonet den aktuella tiden vilket om jag inte mistar mig inte finns i sverige!
Kameror bryr jag mig inte om. Jag koncentrerar mig på att framföra mitt fordon istället.![]()
Jag kör som vanligt förbi kamrorna på väg till jobbet och det blinkar väl till nån gång i veckan. Känner mig inte sämre än mina kollegor som kör bil och istället fäller ner solskyddet.
Blir så förbannat less på moralpredikande om att vi har nån sorts gemensamt ansvar att hålla hastigheten.
Det är ju långsökt att tro att bara för att några hojåkare pekar finger och kör på bakhjulet så kommer det automatiskt att bli ny lagar om nummerskylt fram mm. Hur många länder i Europa har lag om nummerskylt fram på motorcykel?
Som sagt, så länge vi inte har en röd regering så lär det inte bli nån ny lag om ägaransvar.
Jag kör som vanligt förbi kamrorna på väg till jobbet och det blinkar väl till nån gång i veckan. Känner mig inte sämre än mina kollegor som kör bil och istället fäller ner solskyddet.
Tack för du delade med dig Jimmy. Jag ska iaf vara mer försiktig vid fartkameror i framtiden.
Du kan ju hälsa dem att om ett tag kommer de inte kunna göra så
längre eftersom att det kommer räcka med regnumret för att bötfälla
dem. Men de kanske kör på någon James Bond lösning då...
Förresten så kommer inte Sverige bli först med ägaransvar,
i England var det ju en kille som hamnade i fängelse eftersom
att hans regskylt syntes på en youtube film. Eller de kanske inte
har ägaransvar men det verkar ju fungera likadant.
Edit: Hittade länk till "artikeln" http://www.bike.se/content/2792/
Jag kan inte förstå varför man inte inför ägaransvar i sverige? Jag tror personligen att många sk notoriska fortkörare skulle minska drastiskt. Här i holland har vi ägaransvar för våra fordon samt alla kamror fotar bakifrån. Varför skall jag som MC förare slippa böter om jag drar förbi en kamera för fort?
Ja det kan ju vara lite knepigt
Du kan ju hälsa dem att om ett tag kommer de inte kunna göra så
längre eftersom att det kommer räcka med regnumret för att bötfälla
dem. Men de kanske kör på någon James Bond lösning då...
Förresten så kommer inte Sverige bli först med ägaransvar,
i England var det ju en kille som hamnade i fängelse eftersom
att hans regskylt syntes på en youtube film. Eller de kanske inte
har ägaransvar men det verkar ju fungera likadant.
Edit: Hittade länk till "artikeln" http://www.bike.se/content/2792/
Du kanske har för små händer.. Eller varför fattar du inte? Det är ju klart som korvspad att vi har ett gemensamt ansvar!! Det är just fingerpekande etc. som gör att det nu diskuteras om lagändringar. Det finns inga länder i Europa som har krav på det så vitt jag vet, detta kommer bli unikt för oss om det blir aktuellt.
/A
Det stämmer, brittiska öarna har ägaransvar och skiter fullständigt i vem det var som körde, det är ägarn som får böter och upp till den att kräva "kompisen" på beloppet.
De har även kamera i vägbanan vid vissa rödljus som fotar baken på de som kör mot rött också.
Deras fartkameror är dock av den dyrare sorten där de fotar bakifrån också.
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |