Hålla farten förbi fartkameran???

Jag är helt övertygad om att det påskyndar utvecklingen av det kontrollsamhälle som ingen av oss vill ha.
Eller missförstår jag dig?

...och jag är övertygad om att det inte finns en egentlig 'påskyndning' utan snarare bara en dålig ursäkt byggd på tafflig retorik och argumentation, på precis samma sätt, när de 'extra smarta chimpanserna' på diverse myndigheter kom på 'nollvisionen'. som ju nu är slopad.

vad det handlar om är att ett fåtal vill ha kontroll och makt över alla andra, att big ass corporates är med i bakgrunden är en självklarhet (tänk pirate bay 'rättegången') men också den fanatiska övertygelsen (likt vissa religiösa grupper) om att 'vi gör det här för din skull och vi vet bättre eftersom det är ju vi och inte ni som sitter på de platser som har bestämmanderätt, vilket i sig inte är en slump heller'.

allt från myndigheter och politiker, vare sig det gäller nollvision, ipred, fra osv osv in absurdum, går alltid ut på 'för din egen skull'.

skulle vi trots allt sköta oss när kameran dyker upp, skulle det fördröja reg.skylt fram tanken och hela kontrollbehovet med vad, 1 år? 2 år?

det är bara att inse och acceptera, att sverige är det nya ddr och kommer förbli så, så länge vi knyter näven i fickan och 'gillar läget'.

Jag tycker debatten inte handlar om "reta myndigheter" eller inte, det handlar om ren informatik. den enda informationen som de har att gå på för beslut är den statistik som kan samlas in... Det är problemet; Alltså att vissa bidrar till (för MC-folk) negativ statistik.
Jag försöker iaf alltid hålla farten nere förbi kameran!

Jag förmodade att de som kontrollerar kamerabilderna och skickar ut böter är folk på gräsrotsnivå och inte kan påverka lagstiftningen, men jag kan ju ha fel. Givetvis dumt att provocera dessa i onödan ändå förstås, bättre att bara njuta av möjligheten att slippa böter istället.

Dom som granskar bilderna skiter nog högaktningsfullt i bilderna. Dom gör sitt jobb och får sin lön. däremot genererar deras arbete en del statistik som exempelvis säger att en oproportionellt stor andel av dom oidentifierbara fortkörarna är motorcyklister vilket får beslutsfattarna som får statistiken att bli ännu mer sugna på att göra något för att komma åt dom där "MC-ligisterna".

Helt allvarligt så har jag aldrig sett en kamera blixtra till, spelar ingen roll i vilken fart jag kommer i. Börjar misstänka att man är för liten som motorcyklist för att kameran ska se en?

Hur gör ni andra??

Helt allvarligt så har jag aldrig sett en kamera blixtra till, spelar ingen roll i vilken fart jag kommer i. Börjar misstänka att man är för liten som motorcyklist för att kameran ska se en?

Hur gör ni andra??

Jag har blivit fotat några ggr med hojen, fast jag försöker att hålla mig på mattan vid kameror.

Så de reagerar helt klart på hojer. Man märker definitivt att man blir fotad kan jag säga. Bra drag i blixten

Det går inte! De testade i olika vinklar och hastigheter och kameran ser allt!

vet inte hur dom funkar i sverige, men iaf när topgear ( kan ha vart mythbuster ) testade så tog kameran 2kort fö att bestämma hastigeten, och kör du tillräckligt fort > ~280 har jag för mig så fastnar du inte på kort nr2.

hmm, är det bara jag som märker en, sakta men säkert, smygnazifiering av samhället som mer och mer säger åt mig vad jag ska göra och inte göra?

Jo, här är en till. Studerar man hur Hitler kom till makten kan man dra många och läskiga paralleller.

Jag tänker personligen rösta på Piratpartiet enbart för att denna dårskap ska få korrekt utförda mothugg. Det går före petitesser som momssatser och skattetryck.

Bodström verkar ha varit en riktig idiot som drog igång detta men Alliansens fortsättningskurs borde få den kinesiska regimen att beundrande klappa händerna.

Jag har blivit fotat några ggr med hojen, fast jag försöker att hålla mig på mattan vid kameror.

Så de reagerar helt klart på hojer. Man märker definitivt att man blir fotad kan jag säga. Bra drag i blixten

Även mitt på ljusa dan?
Vet att hastighetsmätaren inte går exakt + att det borde vara lite
marginal, men vid 100 borde den väl fota?
Jag vill veta hur fort jag kan köra utan att bli fotad :gnissla

Last edited:
vet inte hur dom funkar i sverige, men iaf när topgear ( kan ha vart mythbuster ) testade så tog kameran 2kort fö att bestämma hastigeten, och kör du tillräckligt fort > ~280 har jag för mig så fastnar du inte på kort nr2.

Jag har inte erfarenhet av detta själv men jag har för mig att de bara tog ett kort när de testade på tv....
Då körde de en bil i 270-280 och kameran fotade med klar bild på reggskylten!!

Hur gör ni andra??

Kameran är aktiverad i genomsnitt ca 2 minuter per dygn så risken att åka dit är ganska liten.
Jag är mer eller mindre kronisk fortkörare oavsett fordon och ligger ofta en liten bit över och har aldrig blivit fotograferad trots att jag kör en bit över 2000 mil/år.
Så det har nog att göra med att kameran inte har varit aktiverad när du kört förbi för dom fotar inte min bil heller.

REVISITED: A speed camera can be beaten by extreme speeds.

confirmed

The Mythbusters obtained a race car dubbed “The Beast”, which used a jet engine that could propel it to speeds of up to 300 miles per hour. In the first run, The Beast hit 245 miles per hour and managed to pass the camera so fast that it never took a picture. In the second run, the speed camera was slightly modified to account for the increased speed, but still failed to take a picture of The Beast, which traveled faster than the first run. Even though the speed camera was beaten, the Mythbusters pointed out that only specialized cars like The Beast could achieve those kinds of speeds and would therefore be very easy to find by the authorities.

http://mythbustersresults.com/episode87

========================================================

Top Gear - Camera Speed Test - How fast is too fast?

There is a common belief which I even believe that says - if you go fast enough infront of a speed camera the second shot the camera takes your car will not be present for the picture.

It would be too far away for the camera to take a picture since it is going so fast. This was tested by Top Gear and you might find the result pretty surprising.

High T3ch Magazine

Även mitt på ljusa dan?
Vet att hastighetsmätaren inte går exakt, men vid 100 borde den väl fota?

Ja sist jag vart fotad var på dagen. Det var uppehållsväder och ca 0830 en lördagsommarmorgonen när det blixtrade till. Jag körde ca 90-100 på morgontom 70-väg. Skulle köra DR i Norrtälje och var sen.

Jag vet inte vid vilken hastighet över tillåten som kameraskåpen går igång på.
Men 10 km/h över känns ju rimligt

Även mitt på ljusa dan?
Vet att hastighetsmätaren inte går exakt, men vid 100 borde den väl fota?

Japp. Det är alltid med blixt så man missar inte att man blir fotograferad.
Hur fort måste man köra rent teoretiskt för att bli fotad då.

En genomsnittlig hatsighetsmätare visar ungefär 5 km/h för mycket kring 100.
Radarn i kameran drar ifrån 3 km/h för att ta hänsyn till eventuella mätfel med en del marginal. Sen brukar dom lägga tröskeln vid mer 6 km/h eller mer för att är det 5 km/h eller mindre så tar enligt uppgift inte tingsrätten upp målet om du väljer att inte erkänna.

Med andra ord. För att du ska fastna måste kameran ha mätt upp minst 96 på 90 väg (Efter avdrag av 3 km felmarginal). Då är din verkliga hastighet 99 km/h. För att hålla det (om vi utgår ifrån att du har en genomsnittlig hastighetsmätare) så måste du hålla närmare 105 i mätarhastighet.
Dock varierar felvisningen i hastighetsmätarna men dom får aldrig visa för låg hastighet så i praktiken ska du vara säker så länge som du håller dig under 100.

sen kan dom givetvis sätta tröskelvärdet till något annat men jag tror att dom nästan alltid sätter det på 6 km/h.

Ja sist jag vart fotad var på dagen. Det var uppehållsväder och ca 0830 en lördagsommarmorgonen när det blixtrade till. Jag körde ca 90-100 på morgontom 70-väg. Skulle köra DR i Norrtälje och var sen.

Jag vet inte vid vilken hastighet över tillåten som kameraskåpen går igång på.
Men 10 km/h över känns ju rimligt

Hm ja då borde jag ju märka det... får väl se när det blixtrar då :tungan

edit: såg att steffo_b hunnit svara också, ja 100 på mätarn borde ju kunna fungera då. Det brukar vara ungefär det tempot trafiken ligger i mellan stan och hemma så det låter ju bekvämt :).

Last edited:
Jag kan inte förstå varför man inte inför ägaransvar i sverige? Jag tror personligen att många sk notoriska fortkörare skulle minska drastiskt. Här i holland har vi ägaransvar för våra fordon samt alla kamror fotar bakifrån. Varför skall jag som MC förare slippa böter om jag drar förbi en kamera för fort?

Kameran tar bara en bild.

Vid ca 150 meters håll görs en registrering av hastigheten. Sedan håller radarn reda på dig hela vägen och vid ca 15 meters avstånd görs en verifierande mätning av hastigheten samtidigt som fotot tas. Info finns på vägverkets hemsida.
Mätningen tar enstaka millisekunder att utföra så ska man köra så fort att den inte hinner utföra mätningen så måste det gå enormt fort. (Man måste i princip greja hela passagen inom någon millisekund.)
däremot kan det vara så att dom i programmet till radarn inte tagit hänsyn till möjligheten att det kan gå så fort. Dvs den räknar aldrig ut hastigheten om det går enormt fort. Men då rör det sig inte om några hastigheter som vem som helst kan åstadkomma på landsväg vid passering av kameran.

Jo, här är en till. Studerar man hur Hitler kom till makten kan man dra många och läskiga paralleller.

Jag tänker personligen rösta på Piratpartiet enbart för att denna dårskap ska få korrekt utförda mothugg. Det går före petitesser som momssatser och skattetryck.

Bodström verkar ha varit en riktig idiot som drog igång detta men Alliansens fortsättningskurs borde få den kinesiska regimen att beundrande klappa händerna.

eu-val snart, eller? piratpartiet it is.

jag funderar på att skaffa mig en traktor med ett big ass-släp fylld med härligt gödsel, made in sweden och ta en sväng förbi riksdagshuset...

Kameran tar bara en bild.

Vid ca 150 meters håll görs en registrering av hastigheten. Sedan håller radarn reda på dig hela vägen och vid ca 15 meters avstånd görs en verifierande mätning av hastigheten samtidigt som fotot tas. Info finns på vägverkets hemsida.
Mätningen tar enstaka millisekunder att utföra så ska man köra så fort att den inte hinner utföra mätningen så måste det gå enormt fort. (Man måste i princip greja hela passagen inom någon millisekund.)
däremot kan det vara så att dom i programmet till radarn inte tagit hänsyn till möjligheten att det kan gå så fort. Dvs den räknar aldrig ut hastigheten om det går enormt fort. Men då rör det sig inte om några hastigheter som vem som helst kan åstadkomma på landsväg vid passering av kameran.

Så kan det vara, men i UK iaf så verkar dom ta 2 kort, dessutom bakifrån.
Sen tror jag som du att dom inte räknar med att nån kör såååå fort och därför struntat i det när dom programerat.

En annan fråga, hur noggrann är radarn ? Om jag exempelvis gör en omkörning och blir fotad, vem registrerar kameran ?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT