Jag är helt övertygad om att det påskyndar utvecklingen av det kontrollsamhälle som ingen av oss vill ha.
Eller missförstår jag dig?
...och jag är övertygad om att det inte finns en egentlig 'påskyndning' utan snarare bara en dålig ursäkt byggd på tafflig retorik och argumentation, på precis samma sätt, när de 'extra smarta chimpanserna' på diverse myndigheter kom på 'nollvisionen'. som ju nu är slopad.
vad det handlar om är att ett fåtal vill ha kontroll och makt över alla andra, att big ass corporates är med i bakgrunden är en självklarhet (tänk pirate bay 'rättegången') men också den fanatiska övertygelsen (likt vissa religiösa grupper) om att 'vi gör det här för din skull och vi vet bättre eftersom det är ju vi och inte ni som sitter på de platser som har bestämmanderätt, vilket i sig inte är en slump heller'.
allt från myndigheter och politiker, vare sig det gäller nollvision, ipred, fra osv osv in absurdum, går alltid ut på 'för din egen skull'.
skulle vi trots allt sköta oss när kameran dyker upp, skulle det fördröja reg.skylt fram tanken och hela kontrollbehovet med vad, 1 år? 2 år?
det är bara att inse och acceptera, att sverige är det nya ddr och kommer förbli så, så länge vi knyter näven i fickan och 'gillar läget'.