Hålla farten förbi fartkameran???

"
Inskickat av collo
Gjorde inte TopGear ett test på detta?

Inskickat av Jimmy.F
Det går inte! De testade i olika vinklar och hastigheter och kameran ser allt!
"

Mythbusters testade också, den kameran missade att fota då de brände förbi med en jetdriven dragster (400km/h körde den nog).:brinnerup

Last edited:
Gå i fängelse utan att passera GÅ mao. ?!?!

Jag kör hellre som jag vill förbi STASI-kamerorna och pekar finger åt myndigheterna som vill fänglsa mig. Ju fler befängda lagar de skapar ju mer sjunker allmänhetens förtroende för dem och desto starkare växer sig motståndet mot övervakning !

/saktar inte in!

Gå i fängelse utan att passera GÅ mao. ?!?!

Jag kör hellre som jag vill förbi STASI-kamerorna och pekar finger åt myndigheterna som vill fänglsa mig. Ju fler befängda lagar de skapar ju mer sjunker allmänhetens förtroende för dem och desto starkare växer sig motståndet mot övervakning !

/saktar inte in!

Det spelar ingen roll hur stort "motståndet" är. Myndigheterna har makten och gör som de vill. Vi kan inte heller komma åt problemet på demokratisk väg, eftersom alla politiska partier är överens i frågan. Dessutom lever TSV och Vägverket sitt eget liv oavsett vilka som styr landet.

Det spelar ingen roll hur stort "motståndet" är. Myndigheterna har makten och gör som de vill. Vi kan inte heller komma åt problemet på demokratisk väg, eftersom alla politiska partier är överens i frågan. Dessutom lever TSV och Vägverket sitt eget liv oavsett vilka som styr landet.

Men vad är problemet tycker du? Du har ju redan reg.skylt på hojjen, en till eller tio till spelar ingen roll!!!

Hmmm, å hur är sedan de 11% uppdelade i sig?

Kan de inte kolla att de är samma fordon som passerar en fartkamera felra ggr vid samma och/eller andra tillfällen.

Med andra ord så visar inte statestiken om de kan vara ett fåtal fordon som står för de 11%.
Så i princip skulle en person kunna fixa de 11% som notorisk fortåkare å alltid passera en massa kameror som registrerar en fortåkning.

Men vad är problemet tycker du? Du har ju redan reg.skylt på hojjen, en till eller tio till spelar ingen roll!!!

Det stora problemet är det framväxande övervakningssamhället. En del av detta är registrering och kameraövervakning, och regskylt fram skulle innebära att vi hojåkare fastnar på fartkamerorna. Det är väl ett problem?

Det stora problemet är det framväxande övervakningssamhället. En del av detta är registrering och kameraövervakning, och regskylt fram skulle innebära att vi hojåkare fastnar på fartkamerorna. Det är väl ett problem?

Egentligen inte,du håller väl ändå hastigheten förbi kamerorna?

Problem blir det ju för de som inte gör det och faktiskt har skylten.

Henrik

Henrik

...så du menar att det gör dig inget vad gäller registrering i diverse olika sammanhang och hur de gör det via, säg reg.skylt (i mc sammanhang), mikrochip (i de större sammanhangen), fingeravtryck etc etc eftersom 'du sköter dig' och därmed inte får 'problem'?

hmm, är det bara jag som märker en, sakta men säkert, smygnazifiering av samhället som mer och mer säger åt mig vad jag ska göra och inte göra?

den stora bilden är, som någon påpekade strax innan detta inlägg, den övervaknings-intensifieringen som sker i detta land och som de goda svenskar vi är, 'accepterar' vi det...

Henrik

Principen att hastigheten skall hållas är i och för sig förståelig, inom rimliga gränser. Men det finns annat i trafiken som är viktigare än att ständigt hålla ögonen på hastighetsmätaren. Om min uppmärksamhet riktas mot en komplicerad trafiksituation så att hastigheten råkar glida upp några km/h över vad som är tillåtet så borde inte detta behöva bestraffas.

...så du menar att det gör dig inget vad gäller registrering i diverse olika sammanhang och hur de gör det via, säg reg.skylt (i mc sammanhang), mikrochip (i de större sammanhangen), fingeravtryck etc etc eftersom 'du sköter dig' och därmed inte får 'problem'?

hmm, är det bara jag som märker en, sakta men säkert, smygnazifiering av samhället som mer och mer säger åt mig vad jag ska göra och inte göra?

den stora bilden är, som någon påpekade strax innan detta inlägg, den övervaknings-intensifieringen som sker i detta land och som de goda svenskar vi är, 'accepterar' vi det...

Givetvis är jag emot all registrering,i alla dess former,och statisk övervakning "för ditt eget bästa" men hakade upp mig lite på resonemanget att det skulle vara ett problem i sig att få en skylt fram för då blir man tagen av kamerorna så håll för allt i världen hastigheten förbi dom så vi slipper det.

Lite motsägelsefullt i mitt tycke bara.

Henrik

Givetvis är jag emot all registrering,i alla dess former,och statisk övervakning "för ditt eget bästa" men hakade upp mig lite på resonemanget att det skulle vara ett problem i sig att få en skylt fram för då blir man tagen av kamerorna så håll för allt i världen hastigheten förbi dom så vi slipper det.

Lite motsägelsefullt i mitt tycke bara.

Henrik

fair enough.

Det här är nog en debatt som svårligen kommer att ta slut så länge som det finns dom som medvetet drar på och pekar finger förbi kamerorna.
Att 11% av bilderna som inte kan användas är på motorcyklar talar för att motorcyklar är kraftigt överrepresenterade vad gäller fortkörning förbi fartkamerorna. Och så länge som det är så så kommer dom att försöka lobba för att komma åt motorcyklarna på något sätt.

Det finns dock några saker som talar mot deras förslag.

Det finns ett EU-direktiv på att motorcyklar inte får ha skarpa eller utstickande saker framtill då det anses förvärra följderna vid vissa typer av olyckor. En skylt är just utstickande och vass och får följdaktligen inte monteras framtill på en hoj enligt direktivet. Kvar blir klistermärken eller liknande som klistras på men då blir problemet att få regnumret läsbart. Det får ju inte vara för små eller otydliga tecken och den kan samtidigt inte vara hur stor som helst då det blir problem med placeringen. Inte minst på nakna hojar.
Det går ju dessutom inte att identifiera en mc-förare med hjälm och visir. Inte ens om visiret är klart. Ingen är direkt lättidentifierad i en integralhjälm. Med mörkt visir (Som förvisso egentligen inte är tillåtet) så blir det helt omöjligt.

Kvar åtarstår ägaransvar men för att kunna avgiftsbelägga med ägaransvar krävs att man avkriminaliserar fortkörning på samma sätt som exempelvis felparkering. Detta på grund av att ingen skall kunna fällas för brott eller förseelser mot lagen utan att det klart kan fastställas att just den personen är skyldig. Det är en av grundstenarna i svensk rättsprincip för att inte oskyldiga skall kunna dömas. Om jag inte minns fel är det till och med grundlagsskyddat.
Om man avkriminaliserar fortkörning och inför en fortkörningsavgift (istället för böter) så förlorar fortkörningen rättslig grund. Man förlorar då möjligheten att göra exempelvis körkortsingripande då detta skulle innebära åtgärder riktade direkt mot en enskild individ utan fastställande av dennes skyldighet.

Så personligen tror jag inte att dom kommer att införa något sådant här i brådrasket då det kräver en hel del ändringar i befintliga lagar som inte är direkt förenliga med grundprinciper i svenskt rättsväsende.

Dock kommer dom säkerligen att fortsätta bråka om det för att hålla debatten igång och för att försöka få till stånd andra åtgärder för att begränsa motorcyklisters framfart.

Det enda sättet att få dom att sluta med sådana här idéer är att vi motorcyklister är lite ögontjänare och sänker farten förbi fartkamerorna. Det tar ju inte så lång stund att få upp farten igen efter kameran för dom som vill köra fort.

Det var väl över 270 km/h som kameran inte fotade?

http://www.youtube.com/watch?v=ph-qv4gYAE8

Det varierar säkerligen från modell till modell.
Begränsningen har inte att göra med begränsningar i tekniken vad gäller laser eller radar. Det är bara en fråga om programmering.
Det är väl både Top Gear och Mythbusters som testat det där med olika resultat. Båda kom fram till att man kan köra så fort att kameran inte tar någon bild. I det ena fallet kom dom fram till någonstans kring 270 och i det andra krävdes det en dragster i drygt 400 knyck innan dom lyckades.

Troligen har det att göra med att så höga hastigheter är i princip orimliga att uppnå vid passering så dom har inte brytt sig om att göra programmet så att det triggar kameran för dom hastigheterna.

Vilka modeller svenska polisen använder vet jag inte men det kan ju bli lite jobbigt om man måste hålla 400+ bara för att slippa bli fotograferad. Troligen enklare att sänka farten litegrann förbi kameran och sen öka igen.

Men vadå "reta myndigheterna"? Det är väl inte några myndigheter som sitter och läser av bilderna från fartkamerorna och skickar ut böter till folk?
"Myndigheterna" kommer ändå ständigt att komma med nya ideer om det totala kontrollsamhället. Fartkameror och höjda böter är bara början, med tiden kommer vi att ha satellitövervakning av våra fordon. Lag på att ha gps fast monterad, som sen avläses av satellit dygnet runt. Kör du för fort dimper det ned ett inbetalningskort i brevlådan hemma. Friheten offras på trygghetens altare.

Jag hatar övervakning och kontroll lika mycket som du verkar göra. Men visst är det myndigheter som hanterar kamerorna, eller snarare personal anställd på myndigheterna, om man vill vara petig. Polisen och Vägverket är båda myndigheter, och de samarbetar när det gäller kamerahanteringen. Och du kan lita på att de störs av att mc-åkare kommer undan med att wheelia i hög hastighet och göra fuck-you förbi kameran! Jag är helt övertygad om att det påskyndar utvecklingen av det kontrollsamhälle som ingen av oss vill ha.
Eller missförstår jag dig?

Skylt fram skulle strida mot EG-rätten. Om en dylik lag skulle gå igenom anmäler jag mig frivilligt att stämma staten och försöka få till stånd en prövning.

Jo men vad jag inte förstår är varför "alla" MC åkare totalt slår bakut när dom hör talas om skylt fram...

Det enda skäl jag brukar se är att det inte funkar med skylt fram och att det är så jävla fult. Det är ju 2 skäl som är väldigt orimliga att framställa som seriösa argument för att inte ha det. Det går att ha en tydlig identifiering fram utan att det behöver vara särskilt stor text eller en ful skylt. Rent teoretiskt, och praktiskt om lagstiftarna vill, går detta att fixa så sådana argument kanske inte håller riktigt.

Så vad är det då som är så farligt med en skylt/identifiering fram? Skit i att man ändå inte kan identifiera föraren, det vet vi redan.

Jag undrar enbart av den anledning att jag själv inte skulle bry mig för 5 öre om det kom en identifiering fram såvida det då inte är en stor skylt, som bakplåten, då detta även rent balansmässigt och aerodynamiskt skulle kunna bli farligt.

Last edited:
Så vad är det då som är så farligt med en skylt/identifiering fram? Skit i att man ändå inte kan identifiera föraren, det vet vi redan.
Jag tror Steffo_b gav svaret ovan.

Det finns ett EU-direktiv på att motorcyklar inte får ha skarpa eller utstickande saker framtill då det anses förvärra följderna vid vissa typer av olyckor. En skylt är just utstickande och vass och får följdaktligen inte monteras framtill på en hoj enligt direktivet. Kvar blir klistermärken eller liknande som klistras på men då blir problemet att få regnumret läsbart. Det får ju inte vara för små eller otydliga tecken och den kan samtidigt inte vara hur stor som helst då det blir problem med placeringen. Inte minst på nakna hojar.

Jag hatar övervakning och kontroll lika mycket som du verkar göra. Men visst är det myndigheter som hanterar kamerorna, eller snarare personal anställd på myndigheterna, om man vill vara petig. Polisen och Vägverket är båda myndigheter, och de samarbetar när det gäller kamerahanteringen. Och du kan lita på att de störs av att mc-åkare kommer undan med att wheelia i hög hastighet och göra fuck-you förbi kameran! Jag är helt övertygad om att det påskyndar utvecklingen av det kontrollsamhälle som ingen av oss vill ha.
Eller missförstår jag dig?
Jag förmodade att de som kontrollerar kamerabilderna och skickar ut böter är folk på gräsrotsnivå och inte kan påverka lagstiftningen, men jag kan ju ha fel. Givetvis dumt att provocera dessa i onödan ändå förstås, bättre att bara njuta av möjligheten att slippa böter istället.

här förstår jag inte riktigt resonemanget . kameraövervakning på vägarna finns ju redan, du har alltså inget nytt övervakningssystem som tillkommer. det enda är att vi hojåkare också kan åka fast i kameran , för vissa är det ett problem. men då jag tror att dom flesta av oss saktar ner vid en kamera med bil , så varför inte göra det med hoj.

jag tror att anledningen till att folk viftar med brasklappar om övervakningssamhälle och dylikt så fort denna frågan kommer upp helt enkelt är så enkel som att vill alla är posörer . vi har köpt den där hojen för att den är så jäkla läcker. och vi vill inte förstöra med någon dekal som vi inte själva har valt.

Jag förmodade att de som kontrollerar kamerabilderna och skickar ut böter är folk på gräsrotsnivå och inte kan påverka lagstiftningen, men jag kan ju ha fel. Givetvis dumt att provocera dessa i onödan ändå förstås, bättre att bara njuta av möjligheten att slippa böter istället.

Förstår din poäng. En gissning är dock att de har en massa statistik och exempel som går vidare från gräsrötter till högre nivåer, som underlag för framtida beslut.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti