Hålla farten förbi fartkameran???

Om nu alla håller hastigheten förbi alla kamror för att dom inte ska införa
ägaransvar men om dom då inför det endå har vi inte kört sakta då i onödan innan tror jag inte bryr mig om kamrorna för dom kommer att försöka göra om lagen ändå å då får man hålla hastigheten i allafall
så kör som ni brukar så har ni er frihet kvar en stund till:yoparty

EU-rätten kommer inte att besvära sig nämvärt i denna fråga, eftersom det finns möjligheter att införa ägaransvar samt att i enkelhet plåta bakifrån. Vi skulle knappast vara första landet i EU med detta.

Givetvis vill vi inte ha en sådan situation, så givetvis köra man inte onödigt fort förbi kamerorna...

De som vill ha restriktioner i mc-körningen skall ju inte ges "vatten på kvarnhjulet"

blev fotad i Lundbytunneln för nån månad sen på hoj, hade 90 på en 70väg o såg att d blixtrade i backspegeln efter jag passerat, vill tillägga att jag inte hade något fordon bakom mig som blinkade el dyl...

som Perarne skrev "Principen att hastigheten skall hållas är i och för sig förståelig, inom rimliga gränser. Men det finns annat i trafiken som är viktigare än att ständigt hålla ögonen på hastighetsmätaren. Om min uppmärksamhet riktas mot en komplicerad trafiksituation så att hastigheten råkar glida upp några km/h över vad som är tillåtet så borde inte detta behöva bestraffas."

Så tror jag att det inte är för "nollvisionen" som dom ändrar alla hastigheter 90->80 o 90->100 osv, utan det är väl för att dom ska kunna dra in mer pengar i form av böter för att försvåra för förarna vilken hastighet det är som gäller...

För annars är det ju 5% vi skall fokusera på... dvs 5% av de 60%... som då blir 3 per 100 fordon som fotograferas är en MC.

Relevant fråga: Hur många av dessa tre motorcyklar passerade kameran i minst 50km/h över rådande hastighetsbegränsning med framhjulet i luften och långfingret riktat mot skyarna?

Det är ju även intressant att titta närmare på statistik över hur hastighetsöverträdelser med olika fordonstyper är fördelade på olika hastighetsbegränsningar. Kör lika stor andel motorcyklar för fort på 30-sträckor som på 90-sträckor, eller är bilisterna större bovar där?

Det borde vara en ganska stor andel motorcyklister som bara ligger och ljummar fram i kanske 90km/h på 70-sträcka och därmed blir fotograferade för att de sitter och beundrar utsikten och frihetskänslan i att köra motorcykel istället för att koncentrera sig på mätarnålen och skyltar som varnar för kameror.

De motiverar ju nya kameror för miljonbelopp med nollvisionen, minska olyckorna och dödsfall, så hur många MC som kör för fort är totalt orelevant, frågar är hur många MC som kör för fort, crashar och dör vid en vägkamera och därmed hade kunnat räddas av ägaransvar och nummerplåt fram

tror de är lätträknade....

Jag försöker hjälpa till att vända statistiken, så med bilen växlar jag ner nåra växlar och piskar upp horan i flera kilometer per timme för fort. När jag är en bit ifrån kameran så åker antingen solskyddet ner och huvudet upp, eller handen för ansiktet och kika mellan fingrarna :tummenupp :)

När bilen stod på mig så var de inte nån big deal. Men sen insåg jag att jag borde skänka bilen till farsan och låna den av honom istället. Så nu äre han som får brev om nån kamera blixtrat till, och självklart har jag lånat ut bilen till en människa jag träffat på gatan just när bilden togs:tummenupp :gnissla :rolleyes:

Jag försöker hjälpa till att vända statistiken, så med bilen växlar jag ner nåra växlar och piskar upp horan i flera kilometer per timme för fort. När jag är en bit ifrån kameran så åker antingen solskyddet ner och huvudet upp, eller handen för ansiktet och kika mellan fingrarna :tummenupp :)

När bilen stod på mig så var de inte nån big deal. Men sen insåg jag att jag borde skänka bilen till farsan och låna den av honom istället. Så nu äre han som får brev om nån kamera blixtrat till, och självklart har jag lånat ut bilen till en människa jag träffat på gatan just när bilden togs:tummenupp :gnissla :rolleyes:

Esch, du e ju rookie det hörs. Gör som poliserna gör, säg att det är "en nära anhörig" då är du inte skyldig att ange vem som kört bilen och du kan ha kvar den på dig själv också ;)

Låt mig se om jag förstått det hela rätt nu... men på 100% fotade lagöverträdelser så har endast 40% gått att identifiera, så långt helt ok.
Sen av de övriga 60% så var det 5% som var motorcyklar (på ett helt år), under juli-augusti så var andelen oidentifierade mc-förare 11% av totalen av oidentifierade. Men den siffran är ju redan på drygt hälften av alla fotograferade... så egentligen är det ju runt 6,6 på hundra fotograferade fortkörare under juli-augusti är MC.
Men då VV gärna går ut och prickar in juli-augusti så undrar jag hur hög procent av de fotograferade under just juli-augusti som är oidentifierade också? För under de månaderna har vi många norrmän, danskar och tyskar här som skiter i kamerorna.
För annars är det ju 5% vi skall fokusera på... dvs 5% av de 60%... som då blir 3 per 100 fordon som fotograferas är en MC.

Så med andra ord vill VV (och tydligen sossarna) ändra vissa grundlagar här i landet pga att 3 per 100 fotograferade fordon är en oidentifierbar MC... ja, det låter ju jävligt viktigt att fokusera in på det.

I ena stund står myndigheterna och förnekar MC en massa saker för vi är sån obetydande del av det motorburna Sverige, i nästa så skall det ändras på grundlagstiftning för att sätta dit en del av denna obetydande del.

Jag tror inte att du kan räkna riktigt så.
Andelen oidentifierade är relativt konstant över året och varierar inte så mycket.
Däremot varierar andelen oidentifierade som är motorcyklar eftersom det inte är några motorcyklar ute under vintermånaderna.
Och dom 11% står ju för alla motorcyklar vilket innebär att 11% av 60% dvs 6,6% av alla fortkörningar som registreras av kameror är motorcyklar.
Om man ställer det mot körd sträcka per fordonstyp så är jag övertygad om att man statistiskt kan visa att motorcyklar står för en oproportionellt stor andel av fortkörningarna vid fartkamerorna.
Och med den vetskapen bestämmer dom sig för att dom måste komma åt problemet på något sätt.
För övrigt kommer dom att komma fram till ungefär samma siffror även om dom räknar på årsbasis eftersom motorcyklarna inte utför något transportarbete under vintermånaderna och således får en mindre del av det totala antalet köra km.

nu tycks vissa ha glömt varför kameran kom till ,, en del hävdar att det ska minska fart o därmed liv , andra som jag sj, menat att den är enbart till för staten o dra in pengar på ett hyfsat billigt sätt ...

De felsta ställen där jag sett kameror är riktigt otrevliga att komma för fort i om det dyker upp någon annan från oväntat håll. Så jag tycker de gör nytta. De flesta sänker ju faktiskt hastigheten på de partierna.

Men på några ställen är jag mest förundrad över varför de finns.
Det hade varit intressant med publicerad olycksstatistik före/efter på de vägsträckorna.

Relevant fråga: Hur många av dessa tre motorcyklar passerade kameran i minst 50km/h över rådande hastighetsbegränsning med framhjulet i luften och långfingret riktat mot skyarna?

Om man nu ska ha segregerat ägaransvar så borde det väl bara vara supersporthojar som ska ha skyltar fram? :D ;)

Nej, en kamra som blixtrar till har jag aldrig sett, så jag gissar att jag ligger på rätt sida av marginalen. Å andra sidan, de vägar där det sitter kameror, inte är de ngt kul att åka på? Oftast tråkiga 70 å 90 vägar utan sköna kurvor.

Ett alt som jag ser det för VV är att de lägger om som önskat till att den som äger fordonet hålls ansvarig, men att de fottar bakifrån. Om det är ägaren som är ansvarig, så behöver man inte identifiera vem som kör.

kanske inte så poppulärt hos dem som ligger på slanger med finger i vädret, men för oss som sköter oss någorlunda.
Kör jag för fort, ja, då får jag väll stå för det...

Tråkigt att köpa värsta sporthojen där fabrikören lagt ner dyra pengar i att göra den aerodynamisk för att sedan montera skylt/hållare för skylt fram. Och vad händer med stabiliteten. Kanske funkar den som en stor vinge eller så vobblar det vid 90 km/h:tummenupp

En annan lösning för övervakningsbeivrarna är väl att göra som de gjorde med polisen. Alla skall ha hjälmar med tydlig idetifierning. :D

Jag har tänkt.

Om de inför skylt fram och ägaransvar i kära Sverige, så är det väl bara en till anledning för oss hojåkare att ta bort skyltarna helt? Har inte polisen redan tillräckligt stort problem med det? Om ännu fler kör utan skylt blir det bara ännu farligare eftersom de oftast ej är jättesugna på att stanna när det blinkar blått.
Är det något rätt i min tanke eller är jag en idiot?

så är det väl bara en till anledning för oss hojåkare att ta bort skyltarna helt?
Ett fel i ditt resonemang är att du ser alla andra som du ser dig själv. Sett i ett större perspektiv är jag övertygad om att det är ett ytterst litet fåtal av "oss hojåkare" som trivs med att ständigt vara beredd att köra ifrån polisen...

Ett fel i ditt resonemang är att du ser alla andra som du ser dig själv. Sett i ett större perspektiv är jag övertygad om att det är ett ytterst litet fåtal av "oss hojåkare" som trivs med att ständigt vara beredd att köra ifrån polisen...

De laglydliga som redan höll hastighetsbegränsningen kör med regskyltar medans v.. *host* de outlaws som alltid kört för fort och pekat finger för kamerorna helt enkelt skiter helt i skylten, de har aldrig stannat och kommer inte göra det nu heller oavsett hur många kameror.

Kameror fångar inte tjuvar eller förändrar folks attityd till det bättre.

Ja det kan ju vara lite knepigt :va

Du kan ju hälsa dem att om ett tag kommer de inte kunna göra så
längre eftersom att det kommer räcka med regnumret för att bötfälla
dem. Men de kanske kör på någon James Bond lösning då...

Förresten så kommer inte Sverige bli först med ägaransvar,
i England var det ju en kille som hamnade i fängelse eftersom
att hans regskylt syntes på en youtube film. Eller de kanske inte
har ägaransvar men det verkar ju fungera likadant.

Edit: Hittade länk till "artikeln" http://www.bike.se/content/2792/

Det finns redan mot medel mot detta via elektronink :D (regg NR)
MM.... :tummenupp

Even han som skapa detta system bara neka till sina fort körnigar STOG I AFTONBLADET (Väg kamera)

SEN SUGER MOTOR VÄGEN ENDÅ HEHE :tummenupp

nästa grej i swe e väll in opererad transponder i kroppen i bigbroder swe :död

//Robin

Om de inför skylt fram och ägaransvar i kära Sverige, så är det väl bara en till anledning för oss hojåkare att ta bort skyltarna helt? Har inte polisen redan tillräckligt stort problem med det? Om ännu fler kör utan skylt blir det bara ännu farligare eftersom de oftast ej är jättesugna på att stanna när det blinkar blått.

Jag tror det ligger en del i det du säger. Då gör man om det och klagar på att hojåkare minsann inte har skyltar fram och höjer beloppen kraftigt för detta brott. Sedan fungerar det inte då blir det elektronisk fotboja på alla fordon (vilket jag tror kommer ändå) :(

Då höjer de böterna till 5000kr per skylt så vågar ingen stanna eller ta bort skyltarna!!!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti