Hålla farten förbi fartkameran???

Fråga för att klargöra: Utgör motorcyklarna 11% av det totala antalet som blir fotograferade eller av de som blir fotograferade men ej lagförda? Av 100 fotograferade fordon blir det elva motorcyklar i första fallet men bara 6.6 motorcyklar i det senare fallet, baserat på övrig statistik i ursprungsinlägget.

Inte för att det gör någon skillnad på lagstiftningen och det faktum att man ska hålla hastighetsbegränsningarna, vilket jag i allra möjligaste mån försöker göra åtminstone förbi kamerorna. Det är väl inte bara jag som är ögontjänare på två hjul?

Det spelar nog ingen roll om det är en, två eller tio procent. Enligt myndigheterna är varje procent en för mycket och ska kommas åt genom nya lagar och regler.

Först förstår jag inte varför alla är emot skylt fram. Det skulle kunna lösas bra om dom BARA vill att kameror ska kunna se det. Då räcker en skylt med text som är mindre än skattemärkets siffra och då tar den ingen plats. Man skulle på alla hojar få plats med en så liten skylt i klistermärkesformat på kåpglasets undre del utan att det stör sikt för föraren. Visst att ha en normal skylt fram är inget alternativ men det kan nog gå att lösa om viljan funnits. Dock är alla så rädda att bli igenkända framifrån att man skriker högt såfort det nämnts. OM dom löste det snyggt hade jag inte brytt mig om jag gick att identifiera framifrån. Det behöver ju inte ens vara en 6 radig skylt eftersom vi inte har så många fordon utan skulle räckt med en annan typ av "kod" framifrån som gick att länka till just mitt fordon.

En annan sak är oxå att det finns en hel del MC förare som tycker det är kul att köra för fort förbi kamerorna och gör det på vilje för att komma på kort och jävlas med övermakten, detta hjälper ju inte heller.

Bara vad jag tycker så behöver ju inte halshuggas för min åsikt, jag vet att de flesta absolut inte vill ha något fram som kan identifiera dom, varför förstår jag inte riktigt.

Det spelar nog ingen roll om det är en, två eller tio procent. Enligt myndigheterna är varje procent en för mycket och ska kommas åt genom nya lagar och regler.

Klart att det spelar roll!
Om bara 2% är fordon som saknar regskylt fram så är det av mindre betydelse än om det är 10%
Det är ju åtminstone 8% mindre anledning att sätta skylt fram!

Men det är väl skillnad på brott och "brott"?

-Ägaransvar fungerar tex när det gäller p-böter för då bryter man inte mot lagen.

-Vid fortkörning däremot så bryter man mot lagen och den bot du kan få då är en helt annan typ än den som p-vakten delar ut när du parkerat fel.

Du begår inget brott i lagens mening när du felparkerar men det gör du när du kör för fort. Därför kan ägaransvar tillämpas vid felparkering men inte vid fortkörning.

Därför borde regskylt fram på mc inte spela någon roll för vi har ju hjälm och det går inte att identifiera föraren.

... eller är jag helt ute och cyklar???

Men det är väl skillnad på brott och "brott"?

-Ägaransvar fungerar tex när det gäller p-böter för då bryter man inte mot lagen.

-Vid fortkörning däremot så bryter man mot lagen och den bot du kan få då är en helt annan typ än den som p-vakten delar ut när du parkerat fel.

Du begår inget brott i lagens mening när du felparkerar men det gör du när du kör för fort. Därför kan ägaransvar tillämpas vid felparkering men inte vid fortkörning.

Därför borde regskylt fram på mc inte spela någon roll för vi har ju hjälm och det går inte att identifiera föraren.

Bra tänkt! Men du cyklar väll inte du åker hoj min gosse!!:hihi

Bättre att ta det lugnt vid kamerorna, debatten om regskylt fram är i högsta grad aktuell. Det har även funderats hur man kan komma förbi ägaransvaret i praktiken. Ett sätt vore att införa administrativ avgift för fortkörning. Detta med en regskylt fram gör att du torskar.

I England kör dom med bakåtvända fartkameror, en mycket bättre lösning än nummerskylt fram tycker jag. Fast då måste man ju lära sig att köra på bakhjulet så att dom inte kan fota skylten... :rolleyes:

Sen angående placeringen, jag kan respektera om de sitter på en 30-70 väg men när dom sitter på en 90-väg+ så får man ju bara lust att såga ner dom!

Bra tänkt! Men du cyklar väll inte du åker hoj min gosse!!:hihi

Men visst borde det fungera som jag beskriver? Dom kan ge mig hur många regskyltar och gpssatellitmottagarsändare som helst för det går inte att ha ägaransvar på ett lagbrott. Tagen på bar gärning är det enda som gäller.

Först förstår jag inte varför alla är emot skylt fram. Det skulle kunna lösas bra om dom BARA vill att kameror ska kunna se det. Då räcker en skylt med text som är mindre än skattemärkets siffra och då tar den ingen plats. Man skulle på alla hojar få plats med en så liten skylt i klistermärkesformat på kåpglasets undre del utan att det stör sikt för föraren. Visst att ha en normal skylt fram är inget alternativ men det kan nog gå att lösa om viljan funnits. Dock är alla så rädda att bli igenkända framifrån att man skriker högt såfort det nämnts. OM dom löste det snyggt hade jag inte brytt mig om jag gick att identifiera framifrån. Det behöver ju inte ens vara en 6 radig skylt eftersom vi inte har så många fordon utan skulle räckt med en annan typ av "kod" framifrån som gick att länka till just mitt fordon.

En annan sak är oxå att det finns en hel del MC förare som tycker det är kul att köra för fort förbi kamerorna och gör det på vilje för att komma på kort och jävlas med övermakten, detta hjälper ju inte heller.

Bara vad jag tycker så behöver ju inte halshuggas för min åsikt, jag vet att de flesta absolut inte vill ha något fram som kan identifiera dom, varför förstår jag inte riktigt.

Vi är många som inte har någon kåpa i fram....
Skulle det mot förmodan bli en skylt i fram så hoppas jag innerligt
på en bokstavskombination man kan välja att sätta på gaffelbenet,
och ska då vara i storlek med skattemärket.

Angående GPS som någon pessimist nämnde tidigare så kan man
alltid störa ut den! Alternativt så gör man massuppror och skiter i dem. :yoparty

Jag har då aldrig blivit fotad. Min supermoppe kanske är för liten... :hihi

Skylt fram skulle strida mot EG-rätten. Om en dylik lag skulle gå igenom anmäler jag mig frivilligt att stämma staten och försöka få till stånd en prövning.

Bättre att ta det lugnt vid kamerorna, debatten om regskylt fram är i högsta grad aktuell. Det har även funderats hur man kan komma förbi ägaransvaret i praktiken. Ett sätt vore att införa administrativ avgift för fortkörning. Detta med en regskylt fram gör att du torskar.

Förklara gärna mer ang. "administrativ avgift".

Fast kan de rycka lappen vid ägaransvar ?

Klart att det spelar roll!
Om bara 2% är fordon som saknar regskylt fram så är det av mindre betydelse än om det är 10%
Det är ju åtminstone 8% mindre anledning att sätta skylt fram!

Håller inte med. De återstående två procenten är oändligt mycket mer än noll procent, och myndigheterna kommer inte att ge sig med detta. Ser du inte en ny "Nollvision" vid horisonten..?
De kommer aldrig heller att säga: "Bara tio döda i trafiken i år, nu kan vi vara nöjda".

Nejdå helt sant. Men det gäller inte alla. Vissa går att identifiera men det är klart att skulle vi få skylt fram så kommer alla ha integral hjälm med tonat/spegelvisir.

Skylt fram skulle strida mot EG-rätten. Om en dylik lag skulle gå igenom anmäler jag mig frivilligt att stämma staten och försöka få till stånd en prövning.

jag joinar och kommer på en bra slogan ifall det behövs.

jag är dessutom väldigt trött på extremt långsamma fordon som jag stött på lite oftare idag än förr och då menar jag traktorer, grävmaskiner odyl. som framförs på större vägar; vad säger lagen om dem?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti