Hål i rutor bla Triumph och KTM, hur påverkar detta turbulens

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vet en som förr gjorde rutor till gamla Lynx 5900 men han jobbade med plast, skyltar, och sånt och jag tror han hade en plugg och en riktigt bra ugn. Som du säger så är temeperaturområdet där man kan forma polycarbonat väldigt litet.

Några tips på PVC och var man handlar eller om man kan be glasmästaren köpa en skiva, dock känns detonödigt med en hel skiva för att laborera med en kåpa? Googlade och PVC verkar väldigt brett med mjuk och hård plast.
Finns plast firmor som säljer alla möjliga sorters plast... Skylt firman kan du kolla om dom har någon lokal plastgrossist..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån lokal grossist är jag tveksam till möjligen då nån i Luleå, skyltfirman konkade för ca 15 år sen. I sånt fall är det glasmästaren men jag misstänker att en hel skiva är dyr. Dock så kostar det ju inget att kolla up detta.

Hur reptålig är PVC, denna hoj körs ju lite här och var och kåpan uppgift är som sagt att främst skydda GPS :en.

En nerderdellilt det grön i plasten jag nu har hemma och en transparant ruta hade kanske varit nåt för att testa ut olja rutor för turbulens
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Har du chansen så sikta på PET-G.

Det är stryktåligt till tusen, rätt tacksamt att forma och inte överdrivet dyrt.
Det är möjligt att göra radier och inte minst så är det limbart med både acrifix och diklorometan (stavning ur huvudet).

Blir vitt om du övervärmer, men tappar inte stunsen och blir sprött. Men för att övervärma 3mm så krävs det typ 1 minuts koncentrerad värme.

Hur mycket behöver du?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då det jag vad jag ska kolla efter. Jag ska kolla hur stor hög jag kan behöva men just nu ligger jag i en manlig förkylning med 39 graders feber kan tänka mig att jag behöver en bit nånstans runt 60x40 cm eller nåt sånt till en ruta.

Den plasten ska alltså vara möjlig att bocka liknande radier som de på min nuvarande kåpa?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev less igår. Led egentligen inte så mycket själv av turbulensen men jag och hela byn är lite smått på krigsstigen över skicket på vägen som går förbi där jag bor så jag satte Gopro kameran på hjälmen och tänkte filma vägen.

Nu upptäckte jag turbulensen körde 40-45 km/h för att filma men redan då märktes turbulensen på filmen då jag sitter ner och försvinner då jag ställer mig upp. Så nu på morgonen tog jag tag i problemet. Helt ovetenskapligt kapades ett hål i rutan inspirerat av Triumph och KTM, kapade tre sidor med hjälp av Dremmel och sticksåg och sen värmde jag lite lätt och böjde tillbaka flärpen.

Nu återstår att se vad effekten blir, bättre eller ännu värre. Funkar inte detta funderar jag på att göra en lös flärp som skruvas i kåpan och då kan lyfta liften över tex GPS:en. Tycker att detta hål borde minska turbulensen då luften kan passera genom kåpan och styra upp till området med mest turbulens.

Har annars en idé att montera GPS:en i överfallet till styret och köra med original kåpan men det blir en dålig placering av GPS:en där man verkligen kommer att få titta ner.

20230506_085800.jpg20230506_085811.jpg
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
En liten spoiler i ovankant, som man kan ändra vinkel på, kan ju vara värt att testa också.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Spoiler är testad men jag lyckades inte få till det nog bra för att det ska vara värt att ha på spoilern, det blev viss skillnad med spoilern på men ingen sån där aha upplevelse hur än jag försökte justera den.

Jag ofta har en tendens att hamna efter mindre vägar med ris, buskar och allsköns elände med denna hoj och det är därför jag vill ha kåpan som skydd för GPS:en så inte den är det första att få ta i mot smällarna från gtenar ocj kvistar. Då känns det ut som att spoilern är väldigt utsatt och att kvistar och sånt hakar fast i mellanrummet mellan spoilern och rutan.

Har gjort några kortare testkörningar idag och det verkar bli märkbart mindre turbulens nu än tidigare, laborerande med en kartongbit på insidan av kåpan tejpad på flärpen så att den täckte området bakom GPS:en så luften styrdes över GPS:en men det blev sämre än med bara kåpan som den är nu.

Jag misstänker att det är som med spoilern i överkant att små justeringar kan göra stora skillnader så egentligen borde man nog göra en justerbar flärp bakom hålet och testa sig fram med.

Det blev i alla fall inte sämre med att göra hålet i kåpan annat än estetiskt så på så sätt får man väl vara nöjd, sen är väl frågan hur lite turbulens man kan komma ner till om man håller på på hobbynivå.

Är lite sugen att montera på originalkåpan och sätta GPS:en på överfallen till styret mest för att testa hur mycket turbulens detta ger för att igen få en referens om hur originalet är.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Spoiler är testad men jag lyckades inte få till det nog bra för att det ska vara värt att ha på spoilern, det blev viss skillnad med spoilern på men ingen sån där aha upplevelse hur än jag försökte justera den.

Jag ofta har en tendens att hamna efter mindre vägar med ris, buskar och allsköns elände med denna hoj och det är därför jag vill ha kåpan som skydd för GPS:en så inte den är det första att få ta i mot smällarna från gtenar ocj kvistar. Då känns det ut som att spoilern är väldigt utsatt och att kvistar och sånt hakar fast i mellanrummet mellan spoilern och rutan.

Har gjort några kortare testkörningar idag och det verkar bli märkbart mindre turbulens nu än tidigare, laborerande med en kartongbit på insidan av kåpan tejpad på flärpen så att den täckte området bakom GPS:en så luften styrdes över GPS:en men det blev sämre än med bara kåpan som den är nu.

Jag misstänker att det är som med spoilern i överkant att små justeringar kan göra stora skillnader så egentligen borde man nog göra en justerbar flärp bakom hålet och testa sig fram med.

Det blev i alla fall inte sämre med att göra hålet i kåpan annat än estetiskt så på så sätt får man väl vara nöjd, sen är väl frågan hur lite turbulens man kan komma ner till om man håller på på hobbynivå.

Är lite sugen att montera på originalkåpan och sätta GPS:en på överfallen till styret mest för att testa hur mycket turbulens detta ger för att igen få en referens om hur originalet är.
Ja, prova sig fram är nog det som gäller. Skulle nog vara svårt att räkna fram matematiskt vad som är optimal storlek på hål eller vinkel på flärp. ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, prova sig fram är nog det som gäller. Skulle nog vara svårt att räkna fram matematiskt vad som är optimal storlek på hål eller vinkel på flärp. ?

Japp är nog svårt att räkna ut om man inte har en vindtunnel men att bygga en egen vindtunnel är nog lite overkill för en kåpa?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Japp är nog svårt att räkna ut om man inte har en vindtunnel men att bygga en egen vindtunnel är nog lite overkill för en kåpa?
Det är klart att du skall ha en egen vindtunnel! Hur svårt kan det vara?
Du bygger ju hojar med kompressor och moddar och har dig helt vilt. En vindtunnel måste väl vara en baggis jämfört med allt annat du hittar på! :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är klart att du skall ha en egen vindtunnel! Hur svårt kan det vara?
Du bygger ju hojar med kompressor och moddar och har dig helt vilt. En vindtunnel måste väl vara en baggis jämfört med allt annat du hittar på! :D
Jag funderar allvarligt på en bromsbänk men vindtunnel är nog lite överkurs.

Fast å andra sidan har jag ju en hölada med två höfläktar på 5.5 och 7.5 kW så förutsättningarna för en vindtunnel är ju egentligen större än en bromsbänk?

Borde gå att få till hyfsat blås med dom om man sätter in dom fläktarna i ett mindre utrymme. Hade en rökmaskin som borde funkat för att se hur vinden rör sig men gav bort den åt några som spelar rockabilly.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta hojtillverkare har uppenbarligen inte heller tillgång till vindtunnel, om man nu skall döma efter de färdiga produkterna.

På din KLR är väl målet att få tyst runt hjälmen eller missförstår jag? En vinklingsbar ”flärp” kan definitivt hjälpa till och behöver nog testas i en mängd olika vinklar för att få fram resultat. Det känns som att din ruta ändå är för liten för att erbjuda skydd, så det är helt störd luft du är ute efter (eller helt ostörd då).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De flesta hojtillverkare har uppenbarligen inte heller tillgång till vindtunnel, om man nu skall döma efter de färdiga produkterna.

På din KLR är väl målet att få tyst runt hjälmen eller missförstår jag? En vinklingsbar ”flärp” kan definitivt hjälpa till och behöver nog testas i en mängd olika vinklar för att få fram resultat. Det känns som att din ruta ändå är för liten för att erbjuda skydd, så det är helt störd luft du är ute efter (eller helt ostörd då).

Japp det är att ha oförstörd luft runt hjälmen som är målet med hålet har bara kört Honda och Traja sista tiden så har inte testat nåt mer.

Men det lutar åt att jag kommer att kapa loss flärpen från rutan och göra nån justerbar sak bakom hålet för att testa mer. Rutan/kåpan ska egentligen bara vara skydd för GPS:en då jag vill ha den placerad där och inte på överfallen till styret som annars skulle vara placeringen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lite långtråkig video men han förklarar bra varför det uppstår turbulens och varför dit hål i rutan hjälper till:

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
De flesta hojtillverkare har uppenbarligen inte heller tillgång till vindtunnel, om man nu skall döma efter de färdiga produkterna.

Eftersom turbulens uppstår på olika sätt beroende på var du sitter, hur lång du är, vilken hjälm du har, hur fort du kör...osv så blir en vindtunnel meningslös.
Enda gången en vindtunnel är intressant är när du som designer har 100% kontroll på formen, så fort du får en variabel så är det mer eller mindre bortkastat...

Jag kan bara ta mig själv som exempel. Min flickvän och jag har testat i princip alla på marknaden förekommande adventurehojarna från BMW, KTM, HD, Yamaha, Honda och Triumph. På vissa av dem har jag inga problem, men då har min sambo problem, och tvärtom. Det skiljer 20 cm i längd plus att vi sitter olika på hojarna. På vilket sätt skulle en vindtunnel hjälpa här och för vem av oss skulle de justera designen?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Eftersom turbulens uppstår på olika sätt beroende på var du sitter, hur lång du är, vilken hjälm du har, hur fort du kör...osv så blir en vindtunnel meningslös.
Enda gången en vindtunnel är intressant är när du som designer har 100% kontroll på formen, så fort du får en variabel så är det mer eller mindre bortkastat...

Jag kan bara ta mig själv som exempel. Min flickvän och jag har testat i princip alla på marknaden förekommande adventurehojarna från BMW, KTM, HD, Yamaha, Honda och Triumph. På vissa av dem har jag inga problem, men då har min sambo problem, och tvärtom. Det skiljer 20 cm i längd plus att vi sitter olika på hojarna. På vilket sätt skulle en vindtunnel hjälpa här och för vem av oss skulle de justera designen?

Det är väl detta dom är problemet att det är små skillnader som spelar roll, just hjälmen gör skillnad i mitt fall är det betydligt lugnare men AGV K6 (kanske den heter) mot Airoh Aviator (tror jag, den är i alla fall lätt och dyr).

Dock hade det ju varit fränt med en egen vindtunnel byggd av två frekvensstyrda höfläktar??
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom turbulens uppstår på olika sätt beroende på var du sitter, hur lång du är, vilken hjälm du har, hur fort du kör...osv så blir en vindtunnel meningslös.
Enda gången en vindtunnel är intressant är när du som designer har 100% kontroll på formen, så fort du får en variabel så är det mer eller mindre bortkastat...

Jag kan bara ta mig själv som exempel. Min flickvän och jag har testat i princip alla på marknaden förekommande adventurehojarna från BMW, KTM, HD, Yamaha, Honda och Triumph. På vissa av dem har jag inga problem, men då har min sambo problem, och tvärtom. Det skiljer 20 cm i längd plus att vi sitter olika på hojarna. På vilket sätt skulle en vindtunnel hjälpa här och för vem av oss skulle de justera designen?

Likväl finns det tillverkare som har kåpor som fungerar och de som har kåpor för syns skull…

Turbulens i hjälmen är en helt annan fråga, där finns det en miljard faktorer att ta hänsyn till. :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är väl detta dom är problemet att det är små skillnader som spelar roll, just hjälmen gör skillnad i mitt fall är det betydligt lugnare men AGV K6 (kanske den heter) mot Airoh Aviator (tror jag, den är i alla fall lätt och dyr).

Dock hade det ju varit fränt med en egen vindtunnel byggd av två frekvensstyrda höfläktar??
BYGG!!! :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Likväl finns det tillverkare som har kåpor som fungerar och de som har kåpor för syns skull…

Turbulens i hjälmen är en helt annan fråga, där finns det en miljard faktorer att ta hänsyn till. :)
Som sagt, det beror på... :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top