Hål i rutor bla Triumph och KTM, hur påverkar detta turbulens

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Såg nån video på nån ny KTM äventyrshoj (kan vara nya 890 ADV) där man direkt hade ett hål rakt genom rutan, ser även att Triumph har hål på vissa Tiger modeller men det verkar vara mer diskret på Triumph. Jag förmodar att dessa hål är för att slippa eller minska turbulens bakom kåpan. Har lite turbulens bakom min hembyggda kåpa på KLR:en då man kommer upp i 90-100 km/h och som att jag inte har nog med projekt (en kompressor Honda, en turbo Honda och en GSX750) funderar på om man skulle göra en ny kåpa (vill inte förstöra den jag har) med ett hål i.

Nu till själva frågan var tror ni är bäst för turbulensen om man saknar vindtunnel att testa i, ett hål rakt igenom rutan alá KTM eller lämna nedrekanten så man får en "flärp" som styr in luften? Har testat med en sån där justerbar spoiler uppe på rutan men jag har inte fått till det så mycket bättre att det blir värt att ha den där då denna hoj hyfsat ofta körs bland ris buskar och allsköns elände och då sitter fläpen dåligt till.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Prova med att ta bort kåpglaset, kanske löser det båda problemen ?
Turbulensen minskar
Du slipper göra hål i kåpglaset

Finns inget kåpglas, kåpan är tillverkad i ett stycke plast av mig själv. Sen så vill jag ha kåpan hög då den är till för att skydda GPS:en från allsköns elände typ kvistar, ris och sånt annars kunde jag använda original kåpan som bara täcker lyset.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns inget kåpglas, kåpan är tillverkad i ett stycke plast av mig själv. Sen så vill jag ha kåpan hög då den är till för att skydda GPS:en från allsköns elände typ kvistar, ris och sånt annars kunde jag använda original kåpan som bara täcker lyset.
Ja då var det inte så lätt prova med att ta bort kåpglaset. Fick själv betydande minskning (inbillar jag mig i varje fall) av turbulens påverkan på hjälmen efter byte från X-Lite 802R till X-Lite 803R.
Jag fick en som jag upplever det betydande ökning av turbulensen efter byte från Hayabusa original kåpglas till ett högre sk double bubble som skulle minska påverkan av luften på mig .....
Knepigt det här.
Om du bifogar några foton på kåpan i tråden kan du nog få bättre förslag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här kommer lite bilder på kåpan, dock så är jag inne på att göra en ny då jag har plast då jag inte vill riskera att förstöra denna.

20220421_092439.jpg20220421_092802.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är det ju svårt att skapa vilka former man vill om man ska forma en plastskiva jämfört med om man gjuter ett ett kåpglas. Men jag tror att det skulle bli stor skillnad om den vita delen lutade lite bakåt, då borde det bli betydligt mindre turbulens efter kåpan.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Bra Bosse! Att du tar upp detta .
Är nyfiken på detta med hål i kåpan.

Har redan kapat ned min förhöjda.


Ett hål lär knapoasr sabba mera.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det finns inga kåpglas som passar alla. Jag har testat en mängd varianter, med och utan hål, olika höjd och bredd på en mängd olika hojar. Ingen var riktigt bra.
Det bästa resultatet fick jag med en spoiler som jag satte lite löst så jag kunde vinkla den under färd. När jag satte den så löst att vinden själv fick vinkla den så blev det bra, den hamnade i ca 45 grader bakåt så det såg lite lustigt ut men turbulensen försvann :)

 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nu är det ju svårt att skapa vilka former man vill om man ska forma en plastskiva jämfört med om man gjuter ett ett kåpglas.
De beror på vilken plast man använder.. Olika plaster har olika egenskaper å vissa går å forma hur bra som helst..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
De beror på vilken plast man använder.. Olika plaster har olika egenskaper å vissa går å forma hur bra som helst..
Jo, så är det ju, med en värmepicka kommer man långt, men det är ju inte helt lätt med dubbelkonväxa ytor som ska se snygga fina ut.

Kan man göra en form att pressa mot med en 3D-skrivare tro? Med några lager ugnsfolie på den borde den klara sig rätt bra.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Honda 500 hade ruta. Min ktm ingen. Ktmn var tystare i 80-90 km/t.
Den jag har nu har kåpa ruta å har märkt om jag öppnar hjälmen lite (visiret) så blir det tystare i betydligt högre farter. Jag kör med en julahjälm just nu.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jo, så är det ju, med en värmepicka kommer man långt, men det är ju inte helt lätt med dubbelkonväxa ytor som ska se snygga fina ut.

Kan man göra en form att pressa mot med en 3D-skrivare tro? Med några lager ugnsfolie på den borde den klara sig rätt bra.
Hjälpte en polare för ganska många år sen att forma narvad abs kåpor till hans bil.. Hans bror som va snickare tillverkade mallar som var gjorda av trä.. De va långt innan 3D skrivarnas tid..
3D skrivare ska säkert funka bra å göra mall..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu vet jag inte riktigt vad det är för plast jag använt men det är nog nåt typ av PE plast som är 3 mm tjock, glasmästaren har den hemma på lager och jag köpte så jag skulle ha till två kåpor vi ett misslyckande i tillverkningen. Den går hyfsat bra att forma med varmluftspistol och denna kåpa tillverkades med just varmluftspistol och blöt kall handduk och div avgasrör för att göra radier. Jag ska inte påstå att det är lätt men det är bevisligen görbart att få till nåt som ser ut bättre än många cafehojar på blocket ;) speciellt överkanten där man fick sträcka plasten på mitten var lite tjorvig att få till och sista justeringarna gjordes med kåpan monterad på hojen.

En plugg och en ugn med jämn värme vore nog det bästa, detta gärna kombinerat med vakuum men då snackar vi ju lite avancerade grejer. Har varit inne på att gjuta kåpan i glasfiber vilket skulle ge större frihet men denna hoj åker ju i backen lite då och då även om jag gör mitt bästa för att undvika detta och då är ju denna typ av plast svårslagen då det gäller hållbarheten.

Jag gillar hur själva kåpan ser ut och dess funktion att skydda GPS:en från att sitta helt öppen längst fram bortsett från turbulens i säga 90 km/h så kunde man fixa detta vore det ju kanon. Är lite inne på att göra en till kåpa (då jag tror att dekalen blir förstörd om jag börjar värma och den ändå är andvändbar) och göra ett hål alá Triumph med en flärp i hålet som styr upp luften, alternativ två är att ta upp hålet helt och hållet alà KTM, göra lite olika flärpar som skruvas innanför hålet som kan justerad lite hur som helst och sista alternativet att kapa av kåpan vid det gröna och sen laborera med en separat "ruta".
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nu vet jag inte riktigt vad det är för plast jag använt men det är nog nåt typ av PE plast som är 3 mm tjock, glasmästaren har den hemma på lager och jag köpte så jag skulle ha till två kåpor vi ett misslyckande i tillverkningen. Den går hyfsat bra att forma med varmluftspistol och denna kåpa tillverkades med just varmluftspistol och blöt kall handduk och div avgasrör för att göra radier. Jag ska inte påstå att det är lätt men det är bevisligen görbart att få till nåt som ser ut bättre än många cafehojar på blocket ;) speciellt överkanten där man fick sträcka plasten på mitten var lite tjorvig att få till och sista justeringarna gjordes med kåpan monterad på hojen.

En plugg och en ugn med jämn värme vore nog det bästa, detta gärna kombinerat med vakuum men då snackar vi ju lite avancerade grejer. Har varit inne på att gjuta kåpan i glasfiber vilket skulle ge större frihet men denna hoj åker ju i backen lite då och då även om jag gör mitt bästa för att undvika detta och då är ju denna typ av plast svårslagen då det gäller hållbarheten.

Jag gillar hur själva kåpan ser ut och dess funktion att skydda GPS:en från att sitta helt öppen längst fram bortsett från turbulens i säga 90 km/h så kunde man fixa detta vore det ju kanon. Är lite inne på att göra en till kåpa (då jag tror att dekalen blir förstörd om jag börjar värma och den ändå är andvändbar) och göra ett hål alá Triumph med en flärp i hålet som styr upp luften, alternativ två är att ta upp hålet helt och hållet alà KTM, göra lite olika flärpar som skruvas innanför hålet som kan justerad lite hur som helst och sista alternativet att kapa av kåpan vid det gröna och sen laborera med en separat "ruta".
PE är polyeten, finns i flera kvalitér å är inte den lättaste för formning..
Vakuumformning är inte så avancerat, funkar med dammsugare att fixa vakuum..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
PE är polyeten, finns i flera kvalitér å är inte den lättaste för formning..
Vakuumformning är inte så avancerat, funkar med dammsugare att fixa vakuum..


Glasmästaren kallar den "nylon" men vad den sen är kanske är det PA då, jag vet inte men man får värma plasten och överbocka en del och sen försöka kyla för att få formen att stanna hyfsat snabbt. Funkar även att smälta ihop denna plast med lödkolv och samma material vilket jag gjorde efter att två av skruvhålen i plattan till sadeln gjord av 8 mm sån här plast hamnade lite fel på kompressor Hondan.

Att börja med pluggar och vakuum känns lite overkill för en kåpa, sen är väl inte KLR650C den största modellen av denna hojtyp så att massproducera känns ut lite så där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det finns inga kåpglas som passar alla. Jag har testat en mängd varianter, med och utan hål, olika höjd och bredd på en mängd olika hojar. Ingen var riktigt bra.
Det bästa resultatet fick jag med en spoiler som jag satte lite löst så jag kunde vinkla den under färd. När jag satte den så löst att vinden själv fick vinkla den så blev det bra, den hamnade i ca 45 grader bakåt så det såg lite lustigt ut men turbulensen försvann :)


Just den där spoilerna har jag testat, den gav viss förbättring men inte nog för att motivera att ha den på då den säkert kommer att gå hädan vid nån exkursion bland ris och allmänt elände och då säkert även riva dekalen på kåpan med sig.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Glasmästaren kallar den "nylon" men vad den sen är kanske är det PA då, jag vet inte men man får värma plasten och överbocka en del och sen försöka kyla för att få formen att stanna hyfsat snabbt. Funkar även att smälta ihop denna plast med lödkolv och samma material vilket jag gjorde efter att två av skruvhålen i plattan till sadeln gjord av 8 mm sån här plast hamnade lite fel på kompressor Hondan.

Att börja med pluggar och vakuum känns lite overkill för en kåpa, sen är väl inte KLR650C den största modellen av denna hojtyp så att massproducera känns ut lite så där.
Polyamid är nylon å stämmer me PA som förkortning..
Glasmästare är bra på glas då, men dom säljer även plastskivor som i vissa lägen kan ersätta glasrutor. .
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Glasmästare är bra på glas då, men dom säljer även plastskivor som i vissa lägen kan ersätta glasrutor.

Just denna skiva funderar dåligt som ersättning för glasrutor lär bli väldigt mörkt men är bättre till rally kåpor.

Han har också polycarbonat (lexan) men här blir det nog större problem med att forma polycarbonat, jag har aldrig lyckats få till en mjuk radie endast skarpa vinklar och vi försökte få till x antal skoterrutor i ungdomen för att en opraktisk sportig ruta till en lika osportig Ski Doo Citation. Verkar skitkänsligt för värmen först händer inget och sen bubblar plasten och blir spröd efter detta.

Akryl (plexi) ska vara betydligt lättare att forma men har ingen erfarenhet av det men då är nackdelen att akryl spricker lätt och känns då väldigt opraktiskt till en skogshoj som får utstå en del ibland även om jag försöker vara snäll med den.

Vet inte hur man formar polycarbonat men där krävs det nog plugg och ugn, det hade dock varit häftig att komma göra en egen rally kåpa i polycarbonat av modernt snitt men jag har nog med mina projekt utan att börja med det.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Just denna skiva funderar dåligt som ersättning för glasrutor lär bli väldigt mörkt men är bättre till rally kåpor.

Han har också polycarbonat (lexan) men här blir det nog större problem med att forma polycarbonat, jag har aldrig lyckats få till en mjuk radie endast skarpa vinklar och vi försökte få till x antal skoterrutor i ungdomen för att en opraktisk sportig ruta till en lika osportig Ski Doo Citation. Verkar skitkänsligt för värmen först händer inget och sen bubblar plasten och blir spröd efter detta.

Akryl (plexi) ska vara betydligt lättare att forma men har ingen erfarenhet av det men då är nackdelen att akryl spricker lätt och känns då väldigt opraktiskt till en skogshoj som får utstå en del ibland även om jag försöker vara snäll med den.

Vet inte hur man formar polycarbonat men där krävs det nog plugg och ugn, det hade dock varit häftig att komma göra en egen rally kåpa i polycarbonat av modernt snitt men jag har nog med mina projekt utan att börja med det.
Polycarbonat är svår... De så kallade "fönstret" är väldigt litet i grader räknat.. (Fönstret är i grader räknat när materialet börjar kunna ändra form till den smälter/kokar) Kommer inte ihåg exakta siffror men de handlar om typ 10 grader sisådär.. Lexan är ett varonamn lika väl som makrolon för Polycarbonat. .

Polyakryl är ömtåligt för slag, men den finns i slagtålig oxå.. Polyakryl finns som gjuten å extruderat. .

Jag skulle valt att använda PVC, polyvinylklorid....Lättformat.. Finns färgad å transparent, går även å limma..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet en som förr gjorde rutor till gamla Lynx 5900 men han jobbade med plast, skyltar, och sånt och jag tror han hade en plugg och en riktigt bra ugn. Som du säger så är temeperaturområdet där man kan forma polycarbonat väldigt litet.

Några tips på PVC och var man handlar eller om man kan be glasmästaren köpa en skiva, dock känns detonödigt med en hel skiva för att laborera med en kåpa? Googlade och PVC verkar väldigt brett med mjuk och hård plast.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top