Hästkrafter o vrid, enkelt förklarat.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det hela är mycket enklare än det ni försöker förklara.
Allt beror på hur noga man vill vara. Nöjer man sig med att accelerera snabbt, så räcker det att växla strax efter effekttoppen, det kommer aldrig ge kass acceleration.

Vet man var hojen har sin effekttopp, så kan man få känsla för var växlarna står i förhållande och lära sig växla så att nålen ska röra sig lika mycket på båda sidor om effekttoppen mellan växlingarna. Har man fått känsla för alla sina växlar med detta, så växlar man riktigt bra.

Men vill man veta hur man ska växla för att plocka precis allt ur hojen, ja då får man räkna på det. Vill man inte lägga tid på att få känsla, utan hellre memorera ett par varvtal, ja då får man också räkna på det.
Max acc sker om man håller motorn så nära maxeffekten som möjligt.
Det svåra är att veta hur långt efter effektmax man ska växla, inte att man ska växla efter effektmax. Det varierar med motorkaraktär och hur tätt stegad växellådan är.

Dvs dra varje växel lite över maxeffektvarvet…sedan växla upp så att varvet efter växlingen ger samma effekt som innan växligen.
Det går absolut att göra praktiskt som du beskriver, men då får man också ta sig igenom växellådan och testa sig fram för varje växel tills det stämmer hyggligt.

Det är inget jag skulle göra personligen, låt mig visa varför.
Vi fortsätter använda s1000rr som exempel. Effektmax vid 13.000rpm. Eftersom vi testar praktiskt, så antar vi att kurvan för effektmax är symmetrisk i hur den är formad under och över 13k. Close enough.

1. Jag ger mig ut i trafiken och gasar upp ettan till varvstopp vilket sker vid drygt 14.000rpm. Jag kör nu 140km/h och när jag lagt i tvåan visar varvräknaren 11200rpm.

Då tvåans 11200rpm ligger längre från effektmax (13k) än ettan (14k), var det rätt att köra till varvstopp.

2. Jag varvar ur tvåan till varvstopp 14k+, kör nu 190km/h och slänger i trean som ger drygt 11500rpm.

Då 11500rpm är längre från 13k än vad 14k är, så ska även tvåan köras till varvstopp.

3. Jag börjar varva ur trean och någonstans kring 200+ bestämmer jag mig för att inte provköra växellådan mer på allmän väg, då det blir både enklare och mer precist att använda penna och papper över en kafferast.

Tittar man i kurvorna jag postat tidigare, så brukar det vara från trean och uppåt som man behöver bry sig om var växlingspunkten hamnar, eftersom växlarna hamnar allt tätare.

Att max acc på resp växel sker vid vridmax är INTE relevant, då man ska växla ned för att ligga på maxeffektvarv.
Det är inte relevant ur hänseendet "när ska jag växla", men om vi diskuterar acceleration så är det absolut relevant att ettans växel accelerar hårdast vid vridmax och inte effektmax.

Vill man göra wheelies är det relevant att veta vid vilka varv en given växel accelerar som mest. Då kan det vara bra att förstå att det är vid vridmax och inte effektmax

Sen tycker jag det är trevligt att förstå konceptet av att varje given växel accelererar bäst vid vridmax. Det ger insikt i hur motorer utan växellåda beter sig, vilket är intressant när man jämför mot elfordon t ex.

Det är också intressant att ha lite koll på när man kör med tung last. T ex, kör jag upp för en backe och tappar fart så kan jag avvakta tills nålen når vridmax och se om jag fortsätter tappa fart innan jag växlar ner. Ska jag växla upp är det trevligt att landa i vridmax, så det är som störst chans att fordonet orkar växeln jag lägger i.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top