Hälp r6:an startar inte

BIKER23

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
R1 04
Nån som vet nåt om detta. Skulle ut och åka i det sjyssta vädret igår.Satte på mig alla klä´der och tog ut hojen i garaget.Tröck sen på elstarten och den lät som att den skulle gå igång men jag tröck och tröck och tillslut dog batteriet. :mad: Satte sedan batteriet på laddning under natten och imorse var den lika död.Konstigt nog så klarar batteriet av tutan och lysen men att få igång hojen är omöjligt.Nån som kan nåt om batterier???Hojen har stott i garaget hela vintern utan att ha blivit laddat.(Korkat jag vet) Är det bara att slänga batteriet nu eller??? Snälla hjälp mig jag vill åka :( :(

Att dra tuta o batteri krävs inget jämfört med att dra runt startmotorn!

Batteriet kan va paj, ladda länge med låg A och prova sen igen. Funkar de inte så är batteriet paj(så länge inte startmotor lr annat gått sönder).

Men vem behöver startmotor när de finns nedförsbackar? :)

/ Hannes

Ladda som Hannes säger.
Kabla eventuellt igång den från en bil. Bilen bör ha motorn igång, då hjälper generatorn till att hålla god spänning. Varmkör därefter motorn ordentligt, först på tomgång, när den blitt varm håller du lite högre varv en stund så att stiften bränns rena. Alternativt så åker du en stund. Är stiften renbrända så startar den säkert nästa gång också.

För övrigt massor av trådar med startproblem här under våren!

Och nästa vinter laddar du batteriet en natt varje månad! :fatta!

Tjena.. gör som jag. köp ett nytt batteri på Jula för 179.. du får dock förlänga + och - kablarna lite för att de ska passa.. men det var snabbt gjort . händig som man är =)
Funkade fint.. Och lite billigare blev det ju me :fyllisar

Robban_C skrev:
Ladda som Hannes säger.
Kabla eventuellt igång den från en bil. Bilen bör ha motorn igång, då hjälper generatorn till att hålla god spänning.

Och nästa vinter laddar du batteriet en natt varje månad! :fatta!

Kabla inte från ett bilbatteri det tar livet av ett mc. batteri på en gång.
Isof. putta eller låt ladda över natten.

Ett tips skruva ur stiften o byt/torka.. det hjälper också.

Sen ere bara o röja!
Flemming :hihi

tack för era svar!!!!

Tackar för era svar!!! :yoparty ..funkar inte skiten när jag kommer hem så köper jag ett nytt..Vad kostar batterier???Funkar dom man köper på jula eller måste man betala 800 för ett riktigt??? : :va

flemming skrev:
Kabla inte från ett bilbatteri det tar livet av ett mc. batteri på en gång.
Isof. putta eller låt ladda över natten.

Ett tips skruva ur stiften o byt/torka.. det hjälper också.

Sen ere bara o röja!
Skitsnack, det går alldeles utmärkt att kabla igång från bil. 12v är alltid 12v.

Robban_C skrev:
Skitsnack, det går alldeles utmärkt att kabla igång från bil. 12v är alltid 12v.

Japp 12v är alltid 12v men det är inte samma amp i bil batteri som i mc. Det är vad jag vet.......

BIKER23 skrev:
Tackar för era svar!!! :yoparty ..funkar inte skiten när jag kommer hem så köper jag ett nytt..Vad kostar batterier???Funkar dom man köper på jula eller måste man betala 800 för ett riktigt??? : :va

150 spänn på biltema. Kanske inte håller riktigt lika länge som orginal men vem bryr sig =)

Alex.J skrev:
Japp 12v är alltid 12v men det är inte samma amp i bil batteri som i mc. Det är vad jag vet.......

Strömmen (A) är lastberoende, dvs. skiljer beroende på vad man belastar batteriet med.

Ska du kabla så gör det ifrån en annan båge, tar du från en bil så kan du slänga batteriet, rätt stor ampere skillnad.

Alex.J skrev:
Förstod att det skulle komma. Antalet amperetimmar är endast ett mått på batteriets kapacitet. Det avgör med andra ord hur länge man kan köra startmotor innan batteriet är slut. Högre kapacitet (fler amperetimmar, förkortas Ah) = du kan köra start längre.
Enda faran med att kabla igång är att batteriet i en bil (tillsammans med generatorn) har så stor kapacitet att man kan elda upp startmotorn om man kör jäääättelänge men har man kört så länge utan att puffran går igång så lär man felsöka ist f att fortsätta nöta på startmotorn.

Det fungerar utmärkt att kabla igång från bil och den som inte tror mig bör läsa på sin ellära bättre. Här har jag nämligen rätt och här vet jag vad jag pratar om.
Inte min mening att vara otrevlig och inget illa ment men så är det faktiskt.

Robban_C skrev:
Förstod att det skulle komma. Antalet amperetimmar är endast ett mått på batteriets kapacitet. Det avgör med andra ord hur länge man kan köra startmotor innan batteriet är slut. Högre kapacitet (fler amperetimmar, förkortas Ah) = du kan köra start längre.
Enda faran med att kabla igång är att batteriet i en bil (tillsammans med generatorn) har så stor kapacitet att man kan elda upp startmotorn om man kör jäääättelänge men har man kört så länge utan att puffran går igång så lär man felsöka ist f att fortsätta nöta på startmotorn.

Det fungerar utmärkt att kabla igång från bil och den som inte tror mig bör läsa på sin ellära bättre. Här har jag nämligen rätt och här vet jag vad jag pratar om.
Inte min mening att vara otrevlig och inget illa ment men så är det faktiskt.

Mm stämmer men jag skrev ju även att det var vad jag visste.......

Alex.J skrev:
Mm stämmer men jag skrev ju även att det var vad jag visste.......
Lugn, lugn, jag förklarade bara, inte min mening att vara otrevlig eller så.
Men jag förstod att det där skulle komma från nån eftersom det är ett vanligt missförstånd.
:tummenupp :tummenupp

Min chansning är att Flemming funderar över vad som kan hända om MC batteriet är lite dåligt laddat när man petar dit startkabeln. Ett så litet batteri bör lämpligast laddas med ganska låg ström, men med bilbatteriet så kan det gå över styr. Har man dock ett fulladdat batteri i hojjen är det ingen fara.

// Wip

Robban_C skrev:
Men jag förstod att det där skulle komma från nån eftersom det är ett vanligt missförstånd.

Jaa.. jag e inte riktigt med.. när battrier är helt tomma och man börjar ladda med en vanl. laddare från B-tema så "kokar" batterierna rätt lätt... dett bubblar o sjuder i vattnet. mig veterligen så är det inte direkt bra... så frågan är om du kablar ett tomt mc-batteri på 12A med ett på 80A vad händer då?

Robban_C skrev:

Det är lungt jag förstod det

Jo, jag tänkte på det men jag inledde ju inlägget med att han bör ladda först.

Å andra sidan bör det inte spela någon roll, man kablar ju inte särskilt länge. Men det är en annan sak att koppla in en bil (med motorn igång) på heltomt batteri och sen gå och äta lunch.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien