Ionizer skrev:
Tror inte det spelar nån roll åt vilket håll delarna roterar när det gäller gyrokrafter.
Rätt säker på att rotationsriktningen spelar roll, reaktionen är en vektorprodukt av 'prylens' rotation och hur du försöker tippa den.
Olika rotationsriktningar ==> total gyroreaktionen blir noll.
Ionizer skrev:
När varvtalet ändras så kan motroterande massor canselera varandras reaktionskrafter men det är en annan sak..
cancellera

(sorry)
Ionizer skrev:
Sen tror jag inte att det spelar nån roll hur högt uppe den roterande massan sitter från marken, gyrokrafter borde bli frikopplat moment som är oberoende av hävarm.
Låter iofs riktigt, det är ju tipphastigheten som ger reaktionen, men sen kan möjligen reaktionens hävarm
påverka hur mycket du märker av reaktionen.
Gyrokrafter är reaktionskrafter. Dvs. det du känner om du försöker vicka snabbt på t.ex. ett roterande
cykelhjul du håller i händerna.
Ibland kallar man (även jag) den sidokraft man känner när man torrgasar en hoj m längsriktad vevaxel
(bmw boxer, motoguzzi) för gyrokraft. Men det är inte gyrokraft, har nämligen ingenting att göra med att
försöka vicka på nåt som roterar snabbt.
Vi som hoppar med hoj ibland vet att man ska gasa till i luften om man vill ha upp framhjulet lite till.
På 'normala' crosshojar alltså, m vevaxeln tvärs och roterande åt samma håll som hjulen.
(PG Lundmark vet kanske hur man gör o hur det känns när man hoppar med en BMW boxer, men inte jag.)
Det är alltså inte heller gyrokrafter.
Inte riktigt säker på när du menade gyroreaktion resp. 'vanlig' motreaktion.
/u