Gyrokraft, rörelseenergi...

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
guy_inc skrev:
2101824 Ingen aning om proportionerna. Dimensionsfel dock :mattias.

Masströghetsmoment har dimensionen [kg]*[m]²
Hehe, ja! Jag undrar varför jag fick för mig att skriva så? Jag menade kg*m², har ändrat i inlägget.

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2102068 Lättare fälgar; lättare däck kanske ? Det var ju dom som gav allra mest tröghet....
Däcket väger 3,3 kg, fälgen 3,8 kg, skivorna tillsammans 2,9 kg. Jag kan inte bedömma om det är rimligt.

Bearing skrev:
2102616 Däcket väger 3,3 kg, fälgen 3,8 kg, skivorna tillsammans 2,9 kg. Jag kan inte bedömma om det är rimligt.
Tänkte mest på trögheten; .09 för fälgen, .23 för däcket. Om jag fattade #87 rätt, dvs. däcket 2.5 ggr så 'trögt' som fälgen.
/u

Jo, appropå tröghetsradie (som jag fick för mig ställde till det lite) så gäller följande:
Antag att vi har en kropp med ett visst tröghetsmoment, J, och en viss massa, m. Tröghetsradien definieras då som den radie ett tunnväggigt cirkelformat föremål med massa m måste ha för att få tröghetsmomentet J. Räknar man ut tröghetsmomentet för ett tunnväggigt cirkelformat föremål så finner man att
J = mr2,
där r betecknar tröghetsradien. Vi har alltså
r = sqrt(J/m).

Från det uttrycket kan man lätt hitta nödvändig radie.
Kalla mig gammalmodig eller konservativ, men det lär aldrig bli nån hit med bakåtroterande bromsskivor :)

Många som förespråkar tvåtaktare använder argumentet lågt tröghetsmoment på vevaxeln för tvåtaktaren.

Den här sidan påstår dock motsatsen. Kan det verkligen stämma?

Fördelar fyrtakts-V8 990 cc gentemot tvåtakts-V4 500 cc.
Citat:
"2. Better turn-in- The single heaviest component in any modern race motor is the crankshaft - the 990ccV8 crankshaft will weigh only 4.3 kg - significantly less than the complex pressed-up roller-bearing item used in the Honda NSR 500. This represents a major reduction in the rotating mass which reduces gyroscopic forces and allows the whole motorcycle to be much easier to tip into a corner or turn generally."

Bearing skrev:
2205405 Många som förespråkar tvåtaktare använder argumentet lågt tröghetsmoment på vevaxeln för tvåtaktaren.

Den här sidan påstår dock motsatsen. Kan det verkligen stämma?

Fördelar fyrtakts-V8 990 cc gentemot tvåtakts-V4 500 cc.
Citat:
"2. Better turn-in- The single heaviest component in any modern race motor is the crankshaft - the 990ccV8 crankshaft will weigh only 4.3 kg - significantly less than the complex pressed-up roller-bearing item used in the Honda NSR 500. This represents a major reduction in the rotating mass which reduces gyroscopic forces and allows the whole motorcycle to be much easier to tip into a corner or turn generally."

Inget direkt svar på frågan men rent generellt behöver man mindre svängmassa med fler cylindrar. Men å andra sidan tänder ju fyrtaktaren bara var annat varv vilket kräver mer svängmassa.
Sen kommer det ju in hållfasthet och geomtri som ska bli rätt också.

Back