Gyrokraft, rörelseenergi...

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
guy_inc skrev:
2101824 Ingen aning om proportionerna. Dimensionsfel dock :mattias.

Masströghetsmoment har dimensionen [kg]*[m]²
Hehe, ja! Jag undrar varför jag fick för mig att skriva så? Jag menade kg*m², har ändrat i inlägget.

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2102068 Lättare fälgar; lättare däck kanske ? Det var ju dom som gav allra mest tröghet....
Däcket väger 3,3 kg, fälgen 3,8 kg, skivorna tillsammans 2,9 kg. Jag kan inte bedömma om det är rimligt.

Bearing skrev:
2102616 Däcket väger 3,3 kg, fälgen 3,8 kg, skivorna tillsammans 2,9 kg. Jag kan inte bedömma om det är rimligt.
Tänkte mest på trögheten; .09 för fälgen, .23 för däcket. Om jag fattade #87 rätt, dvs. däcket 2.5 ggr så 'trögt' som fälgen.
/u

Jo, appropå tröghetsradie (som jag fick för mig ställde till det lite) så gäller följande:
Antag att vi har en kropp med ett visst tröghetsmoment, J, och en viss massa, m. Tröghetsradien definieras då som den radie ett tunnväggigt cirkelformat föremål med massa m måste ha för att få tröghetsmomentet J. Räknar man ut tröghetsmomentet för ett tunnväggigt cirkelformat föremål så finner man att
J = mr2,
där r betecknar tröghetsradien. Vi har alltså
r = sqrt(J/m).

Från det uttrycket kan man lätt hitta nödvändig radie.
Kalla mig gammalmodig eller konservativ, men det lär aldrig bli nån hit med bakåtroterande bromsskivor :)

Många som förespråkar tvåtaktare använder argumentet lågt tröghetsmoment på vevaxeln för tvåtaktaren.

Den här sidan påstår dock motsatsen. Kan det verkligen stämma?

Fördelar fyrtakts-V8 990 cc gentemot tvåtakts-V4 500 cc.
Citat:
"2. Better turn-in- The single heaviest component in any modern race motor is the crankshaft - the 990ccV8 crankshaft will weigh only 4.3 kg - significantly less than the complex pressed-up roller-bearing item used in the Honda NSR 500. This represents a major reduction in the rotating mass which reduces gyroscopic forces and allows the whole motorcycle to be much easier to tip into a corner or turn generally."

Bearing skrev:
2205405 Många som förespråkar tvåtaktare använder argumentet lågt tröghetsmoment på vevaxeln för tvåtaktaren.

Den här sidan påstår dock motsatsen. Kan det verkligen stämma?

Fördelar fyrtakts-V8 990 cc gentemot tvåtakts-V4 500 cc.
Citat:
"2. Better turn-in- The single heaviest component in any modern race motor is the crankshaft - the 990ccV8 crankshaft will weigh only 4.3 kg - significantly less than the complex pressed-up roller-bearing item used in the Honda NSR 500. This represents a major reduction in the rotating mass which reduces gyroscopic forces and allows the whole motorcycle to be much easier to tip into a corner or turn generally."

Inget direkt svar på frågan men rent generellt behöver man mindre svängmassa med fler cylindrar. Men å andra sidan tänder ju fyrtaktaren bara var annat varv vilket kräver mer svängmassa.
Sen kommer det ju in hållfasthet och geomtri som ska bli rätt också.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back