Gyrokraft, rörelseenergi...

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Bearing skrev:
Det tycker inte jag verkar rimligt. Veven borde väga mer eller samma som de andra delarna, ha större radie (bortsett kopplingskorg) samt rotera snabbare. Det tröghetsmomentet borde vara större än mellanaxelns. Om jag inte har fel snurrar veven minst 2 ggr så snabbt som mellanaxeln. Om de axlarna hade samma dimensioner vore tröghetsmoment 4 ggr så stort. Är utv.förh. 1:3 blir det ju hela 9 ggr så stort.

Nåväl, nu sa jag inte att de helt balanserar ut varandra utan att jag tvivlar på att motorpaketet läcker så mycket gyalmoment att det har hög prioritet när man vill förbättra körbarheten hos en hoj.
Som jag också sa så är det inte ens säkert att man vill bli av med gyralmomentet i alla lägen .. det kan vara bra att ha :)

elwe skrev:
Nåväl, nu sa jag inte att de helt balanserar ut varandra utan att jag tvivlar på att motorpaketet läcker så mycket gyalmoment att det har hög prioritet när man vill förbättra körbarheten hos en hoj.
Som jag också sa så är det inte ens säkert att man vill bli av med gyralmomentet i alla lägen .. det kan vara bra att ha :)
Några verkar ha erfarenhet av att byta till större motor, enligt dem verkar ju bytet ha gett en påtaglig inverkan på beteendet. Tror du inte att det kan bero på att gyralmomentet från motorn ökat?

Bearing skrev:
Några verkar ha erfarenhet av att byta till större motor, enligt dem verkar ju bytet ha gett en påtaglig inverkan på beteendet. Tror du inte att det kan bero på att gyralmomentet från motorn ökat?

Det är svårt att sortera ut vad som är vad. Har man ändrat tyngdpunkten? Har man ändrat massan? Man ändrar definitivt på motorns karakteristik. VAD skiljer i den större motorn?

Placeboeffekten är ibland större än man tror :)

elwe skrev:
Kolla http://www.tonyfoale.com/ När du klickat på "Misc Articles" och "Basic priciples of balancing" så titta på figur 2.

Gör gärna experimentet själv. Jag har förevisat det för många och ju snabbare hjulet roterar desto känsligare blir det för rotationsstörningar runt Z-axeln.
Om man bara tiltar istället för att vrida (vanligt bland nybörjare) så vrider hjulet sig så det svänger inåt. Det går att svänga så, men aldrig snävt. Hade det inte funkat skulle man inte kunnat svänga utan att hålla i styret.
Leta fram ett cykelhjul och prova. En rolig och lärorik övning som jag rekommenderar alla att göra. :tummenupp
Instämmer; varför slå in öppna dörrar ? :va (om det nu var enbart till mig)

Jo, det var Tony Foale jag for efter. När han beräknar/simulerar motstyrning (i sin bok)
så visar han att gyroreaktionen är väldigt liten för rimliga utslag och hjulrotationer.
Det är inte så många grader man vrider på styret, så några höga vinkelhastigheter blir det aldrig.
Lite svårt att testa i praktiken eftersom man inte får ha nåt väggrepp alls...
/u

ulf_lundin skrev:
Instämmer; varför slå in öppna dörrar ? :va (om det nu var enbart till mig)

Jo, det var Tony Foale jag for efter. När han beräknar/simulerar motstyrning (i sin bok)
så visar han att gyroreaktionen är väldigt liten för rimliga utslag och hjulrotationer.
Det är inte så många grader man vrider på styret, så några höga vinkelhastigheter blir det aldrig.
Lite svårt att testa i praktiken eftersom man inte får ha nåt väggrepp alls...
/u

Nej, det var allmänt hållet. Antar att de flesta som läser inlägget behöver göra experimentet mer än du behöver :D

elwe skrev:
Det är svårt att sortera ut vad som är vad. Har man ändrat tyngdpunkten? Har man ändrat massan? Man ändrar definitivt på motorns karakteristik. VAD skiljer i den större motorn?

Det sista håller jag visserligen med om, men är skeptisk om så är fallet här. Nu känns det som att jag måste göra en solidmodell av en mc inklusive motor med dess delar för att få fram siffrorna så jag kan komma med några hållbara argument. Fast det känns lite för jobbigt. :lol

Se även Edit i inlägg 60.

Bearing skrev:
Det sista håller jag visserligen med om, men är skeptisk om så är fallet här. Nu känns det som att jag måste göra en solidmodell av en mc inklusive motor med dess delar för att få fram siffrorna så jag kan komma med några hållbara argument. Fast det känns lite för jobbigt. :lol

Se även Edit i inlägg 60.

Gör gärna det :o)
Kör kugghjul som skivor med diameter som rullcirkeln.
Jag gissar att du ska använda 1/3 av vevstakens massa som rotationsmassa.
Viktigt med massan på fälg/däck eftersom de ligger på så stor radie.

Kunde vara kul att se hur stor inverkan olika delsystem har

elwe skrev:
Gör gärna det :o)
Kör kugghjul som skivor med diameter som rullcirkeln.
Jag gissar att du ska använda 1/3 av vevstakens massa som rotationsmassa.
Viktigt med massan på fälg/däck eftersom de ligger på så stor radie.

Kunde vara kul att se hur stor inverkan olika delsystem har
Har testat lite nu, har gjort en framgaffel med hjul hittils. Alla värden har jag höftat fram eftersom jag inte har några ritningar.
Framhjulet väger 18 kg inklusive skivor, allt på bilden 30 kg. Kan det vara rimligt?
Vore bra att få tag i ritningar; om jag höftar blir ju inte resultatet något att lita på.

Bifogat

• framgaffel.jpg
    framgaffel.jpg
    54.2 KB · Visningar: 81
Nja 18kg inkl skivor är lite väl mycket...

Ett framhjul med distanser utan bromsskivor och däck väger ca 3,5kg, bromsskivor väger 1,4kg, däck hade jag inga tillgängliga men jag vill minnas att fälg+skivor väger mer än däcket så totalvikten för ett hjul br vara under 10Kg.

Bak väger fälgen kring 5 kilo men i gengäld är där bara en liten bromsskiva som väger kring 400g

Boris JR skrev:
Nja 18kg inkl skivor är lite väl mycket...

Ett framhjul med distanser utan bromsskivor och däck väger ca 3,5kg, bromsskivor väger 1,4kg, däck hade jag inga tillgängliga men jag vill minnas att fälg+skivor väger mer än däcket så totalvikten för ett hjul br vara under 10Kg.

Bak väger fälgen kring 5 kilo men i gengäld är där bara en liten bromsskiva som väger kring 400g
Nu har jag skalat av. Fälgen väger 3,8 kg, däcket 3,3 kg och skivorna vägde redan 1,4 kg. Tjockleken på däcket är 10 mm och har densiteten 1,2 kg/liter.

Bifogat

• framfalg.jpg
    framfalg.jpg
    97.2 KB · Visningar: 62
  • dackprof.jpg
    dackprof.jpg
    38.3 KB · Visningar: 65
elwe skrev:
Och nu börjar du närma mig det jag skulle vilja ha svar på, nämligen hur stor den faktiskt skillnaden är mellan tex en 600 och en 1000.

Jag vet ju själv hur mycket placebo och önsketänkande kan göra.
Hur många har inte satt på ett nytt slipon och genast känt de extra 3-4 hästarna i sin 150-160 hästars maskin, ett förbättrat mellanregister osv... :D

Efter den här tråden kommer snacket gå - Äh, jag drevar hellre upp än ned, mer snabbstyrd hoj - vettu! :hihi

edit:

En som monterade in en NS400R-motor i ett RGV250-chassi nämnde att vevaxeln skulle sitta i position i förhållande till bakhjulcentrum-linje-någonting(?). Han hadde bra koll på resten så jag tog detta på allvar men fattade aldrig vad det exakt var och varför. Någon som känner igen?

Last edited:
#Olsson# skrev:
Efter den här tråden kommer snacket gå - Äh, jag drevar hellre upp än ned, mer snabbstyrd hoj - vettu! :hihi
:hihi

Nu när det är jag som CADar har jag en viss makt angående snacket. Om jag tycker att motorn ska ha stor inverkan är det enkelt för mig att slänga in några stora skivor på lämpliga axlar.

Bearing skrev:
Nu har jag skalat av. Fälgen väger 3,8 kg, däcket 3,3 kg och skivorna vägde redan 1,4 kg. Tjockleken på däcket är 10 mm och har densiteten 1,2 kg/liter.

Perfa ser kanonfint ut....

Har du lite mycket tid över på jobb eller?

Nu väntar jag på stordåd med fina beräkningar och små söta animationer......
:tummenupp

Boris JR skrev:
Perfa ser kanonfint ut....

Har du lite mycket tid över på jobb eller?

Nu väntar jag på stordåd med fina beräkningar och små söta animationer......
:tummenupp
Tack!

Nej, men jag läser just en Solid Edge-kurs, så jag ser det här som träning. Kanske kan jag använda det som uppgift i kursen senare också.

Vi får se hur det blir med det. Vet inte riktigt hur jag ska angripa problemet sedan med kurvradier och grejer. Hoppas att programmet kan räkna ut det, men är osäker.

Bearing skrev:
:hihi

Nu när det är jag som CADar har jag en viss makt angående snacket.

Ja, du väljer sida liksom. :D

Det ska bli intressant att höra om resultaten. Kan du berätta lite kort och grovt om strategi och hur du får fram det du vill få fram.
"solidmodell" t ex. Kan du förklara det för en helt vanlig bonnläpp?

#Olsson# skrev:
Ja, du väljer sida liksom. :D

Det ska bli intressant att höra om resultaten. Kan du berätta lite kort och grovt om strategi och hur du får fram det du vill få fram.
"solidmodell" t ex. Kan du förklara det för en helt vanlig bonnläpp?
I vissa CAD-system gör man en kub genom att sätta ihop 6 kvadratiska skivor; det tar tid och den blir ihålig.
En solidmodellen går snabbt att göra; rita en kvadrat och välj sedan en höjd och det blir en kub som är just solid.

Programmet kan räkna ut delars masströghetsmoment samt radie på den cirkel som skulle bli om delen skulle användas som gyroskåp. Jag misstänker att jag måste räkna för hand baserat på masströghetsmoment men hoppas att programmet kan räkna åt mig på något sätt. Det jag vill få fram är gyralmomenten som delarna påverkar motorcykeln när den lutas från en sida till en annan i viss hastighet. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska göra. Hoppas att någon här kan hjälpa till, ev. någon lärare i skolan.

Bearing skrev:
I vissa CAD-system gör man en kub genom att sätta ihop 6 kvadratiska skivor; det tar tid och den blir ihålig.
En solidmodellen går snabbt att göra; rita en kvadrat och välj sedan en höjd och det blir en kub som är just solid.

Programmet kan räkna ut delars masströghetsmoment samt radie på den cirkel som skulle bli om delen skulle användas som gyroskåp. Jag misstänker att jag måste räkna för hand baserat på masströghetsmoment men hoppas att programmet kan räkna åt mig på något sätt. Det jag vill få fram är gyralmomenten som delarna påverkar motorcykeln när den lutas från en sida till en annan i viss hastighet. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska göra. Hoppas att någon här kan hjälpa till, ev. någon lärare i skolan.

Får du fram J, tröghetsmomentet, så är den jobbiga biten löst. Sedan behöver man bara fundera på vilka vinkelhastigheter de olika delarna har.

Bingo skrev:
1909473 Däremot är det värdelöst att jämföra olika fabrikat och modeller ur skilda generationer - vilket är favoritmetoden på forumet...

:rofl

Back