Gulaktiga "flagor" i oljan : Husa 650 -06

Tannerstedt

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2008
Hoj
Husa fs650 -06
När jag bytte olja igår så såg jag att det satt några små gulaktiga flagor på oljescreenen. Vid en närmare titt så fanns det även liknade i botten av bunken jag tappade ur oljan i. kan uppskatta storleken till 1 x 0.5 mm på dom största, men obefintligt tunna.

Ser mer ut som flagor från någon ytbeläggning än spån, tyvärr så tog jag ju ingen bild på oljescreenen när jag hade chansen :huvet

Dom är inte magnetiska vad jag kan komma fram till. Tänkte höra här om det är någon som har en ide om vad dom kan komma ifrån. Om det är vevstakslagret som börjar ge upp, eller om det kan komma från kopplingen eller något annat.

Hojen har gått 128 h med oljebyte var 5:e timme och filter var 10:e.
Så visst det är ju dags för en motorrenovering eller 100 h service vad ni nu vill kalla det. Men lite småsnål som man är så tänkte jag att man kunde klara sig denna säsongen ut :gnissla

tacksam för all hjälp jag kan få !

Surt... du har med största sannolikhet ett byte av vevstaks-kit framför dig. Kör inge mer. Då får du byta cylfoder och kolv. Dyrt nog med kitet.

Vad slantar man för vekstakskittet då ? Tyckte mig se nått liknande på min 450 efter 90 timmar :( Lär väl slå till på kamkedjekit oxo...

Verkar vara runt 4800:- på Karlströms för 78036013000, vilket jag fattar är vevstaks kittet.

Så shoppinglistan borde bli

78036013000 ConRod kittet
81036013100 kamkedja
81036013150 Kamkedjelänken

Vad mer behöver man ? Vipparmsrullar ?

Nån som byter det här åt mig för vettiga pengar sedan då ?

Verkar vara runt 4800:- på Karlströms för 78036013000, vilket jag fattar är vevstaks kittet.

Så shoppinglistan borde bli

78036013000 ConRod kittet
81036013100 kamkedja
81036013150 Kamkedjelänken

Vad mer behöver man ? Vipparmsrullar ?

Nån som byter det här åt mig för vettiga pengar sedan då ?

Man lär väl bya ramlager oxå iaf när allt är i sär. Sen nya packboxar och packningar.

Vad mer behöver man ?

Som Barret säger, och en ny balansaxel kanske lika bra. Plus att hela motorns alla delar skall ses över. Det brukar alltid vara lite mera småsaker. Shims o låsringar i växellådan tex. Dom brukar vara krokiga. Kröker dom sig för mycket missar man växlar.

Ja du.... Svårt att säga innan man ser. Om vevlagret (men det brukar vara ythärdningen i vevstaken som ger sig först) har gett sig och man kör ändå så tar det inte lång stund innan cylfoder o kolv e slut.

Va e de som knäcker en gatkörd Husa? Varv? Överhettning?

Va e de som knäcker en gatkörd Husa? Varv? Överhettning?

Övervarning knäcker nog vilken motor som helst.
Men i inget särskilt knäcker en husa om man servar den som man ska. Och det blir ju tydligt när man läser topic. 30tim mer än vad man ska köra med husan som har 100h stor service. 30 tim på en race motard är mycket.

Så finns de FE650 som gått 300h me nåra byten av kamkedja å vipprullar (ja tror på allt som står på intenräät):yoparty

edit: r är svårfångad =D

Last edited:
Ja, detta kanske är ett ypperligt tillfälle o 'go all out' o renovera o porta toppen o lite sånt :)

Lite OT fråga, vinner man nått på o porta toppen på 450'n ? Dvs är det värt kostnaden.

edit: omformulering

Last edited:
Ja, detta kanske är ett ypperligt tillfälle o 'go all out' o renovera o porta toppen o lite sånt :)

Lite OT fråga, vinner man nått på o porta toppen på 450'n ? Dvs är det värt kostnaden.

edit: omformulering

Nej det är det inte. Men porta och större ventiler är en jäkla skillnad. Helt annan motorkarraktär. Finns en hel del av dessa toppar ute i omlopp. kompositstake är oxå stor skillnad, lägg pengar på det isåf. Porta kan du skita i anser jag.

Ja komposit stake verkar vara vettig uppgradering.

Hur mycket mer verktyg än en hyfsad verktyslåda behöver man, typ avdragare och sånt ?

Detta kommer antagligen bli min första motorrenovering i utbildningssyfte ;)

Ja komposit stake verkar vara vettig uppgradering.

Hur mycket mer verktyg än en hyfsad verktyslåda behöver man, typ avdragare och sånt ?

Detta kommer antagligen bli min första motorrenovering i utbildningssyfte ;)

Svårt att svara på. Alla vill ju göra på sitt vis.

Jag vill kunna underlätta så mycket det går när man gör motorjobb. Och även försöka få ett så bra resultat som möjligt. En grej jag gjorde va att efter några svordommar över att motorn inte satt fast, utan rullade runt på arbetsbänken, det var att avbryta motorarbetet och bygga en jigg. Motorn sitter stadigt, kan vridas åt alla håll och spilloljan samlas upp och leds bort. Det är utan snack det absolut bästa verktyget vid en motorrenovering. Svänghjulsavdragare måste man ha. En bit kugghjul typ ett halvt beggat primärdrev, att ha som mothåll till primäraxelns mutter. Mothåll till kopplingskorgens mutter. Indikatorklocka för kontroll av vevaxelns axialspel. En gammal ugn som du kan värma blocken i till 170 grader. Tryckluft, tvättmussla, momentnyckel mellan 50-120 Nm.

Har du detta är du en bra bit på väg tycker jag. Men du har långt ifrån allt.

En motorjigg var första målet att få tag på, antar att det är hemmabygge som gäller eller går det att handla nått lämpligt nånstans ? Har bara sett för bilmotorer än. Resten har jag nog tillgång till.

Ska nog försöka hitta en bra manual oxo ;)

En motorjigg var första målet att få tag på, antar att det är hemmabygge som gäller eller går det att handla nått lämpligt nånstans ? Har bara sett för bilmotorer än. Resten har jag nog tillgång till.

Ska nog försöka hitta en bra manual oxo ;)

Jofrab art.nr 46-51-178 för 595:- ser ut att kunna funka.Jag har nåt liknande,men den har jag naturligtvis gjort själv.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul