Spontana intryck av Husaberg 650 Motard!

• Thread starter Thread starter hp
  • Start date Start date
Jag fick byta en packbox i ena gaffelbenet idag. Lite surt när hojen bara gått 13 timmar..... Kanske mitt eget fel då hojen gått mera på ett än två hjul... Läppen som ska täta mot gaffelbenet hade vikt sig dubbel på ett ställe ca 5 mm och spruckit. Har aldrig sett något liknande förut. Nåja, det blev en förmiddag i garaget sen var det fixat. Som tur är är det ganska lätt att byta packboxar på Husan. Inte Husabergs fel då gaffeln är av modell WP. Troligen någon monteringsmiss från fabrik...

Provade förresten en CRF 450 Motard idag, en kompis har handlat en sådan. Den gick väldigt bra faktiskt men där kan man snacka om service. Kolven ska bytas efter bara några timmar så man måste riva ner hela motorn nästan direkt. Inte så kul om man köpt nya grejer... Annars gick den väldigt bra för att vara en 450...

Jag fick uppgiften att det skulle vara 5,5 deciliter olja i gaffelbenet. Kan någon verifiera detta eller ska det vara mer eller mindre olja?

hp skrev:

Provade förresten en CRF 450 Motard idag, en kompis har handlat en sådan. Den gick väldigt bra faktiskt men där kan man snacka om service. Kolven ska bytas efter bara några timmar så man måste riva ner hela motorn nästan direkt. Inte så kul om man köpt nya grejer... Annars gick den väldigt bra för att vara en 450...

Är inte det där för att Honda vill vara på den säkra sidan mest.
Det finns väl garantier som kräver sådana dumheter, tror inte den går kortare på sin kolv än en motsvarande hoj av annat märke, iaf enl. utsagor från ägare av den hojen.

Tydligen ska den bytas efter 10 timmar men sedan är det längre intervall mellan bytena. Kanske har något med inkörning av cylindern att göra, vad vet jag... Visst kan man strunta i det som står i servicemanualen men jag tror samtidigt inte att dom skrivit dit det för skojs skull heller. En cool hoj var det i alla fall.

Känns som att man får åka litegrann mellan allt skruvande då istället för tvärtom :rolleyes:

hp skrev:
Tydligen ska den bytas efter 10 timmar men sedan är det längre intervall mellan bytena. Kanske har något med inkörning av cylindern att göra, vad vet jag... Visst kan man strunta i det som står i servicemanualen men jag tror samtidigt inte att dom skrivit dit det för skojs skull heller. En cool hoj var det i alla fall.

Alltså, om vi nu skall snacka CRF service så kan vi ju göra det rätt iallafall;-)
Första bytet av kolv skall ske efter 20h sen är det 30h mellan bytena enligt serviceboken. Detta gäller då vid tävlingskörning i motocross. Kör man inte under tävlingsförhållanden så räcker det med 50-70h (enl. Honda) dvs likadant som många andra likvärdiga hojar. Till saken hör att man inte behöver "riva" någon motor, det är bara att lyfta bort tanken, tömma cylindern på kylvätska och skruva bort toppen, väldigt enkelt och lättåtkomligt. Dessutom medföljer en kolv så man behöver inte köpa någon ny förrän vid 100h servicen (om man inte tävlar). Dessutom så har jag kollat ventilspelet (shims) nu flera gånger och det har inte rört sej ett smack, det innebär i praktiken att den enda service man måste göra är att byta olja... och det anser inte jag vara någon speciellt jobbig service, eller?;-)

"det innebär i praktiken att den enda service man måste göra är att byta olja..."

Så kolven, den byter sig själv?

100 timmar och två kolvar redan förbrukade, jag får inte på långa vägar ihop detta på en 4-t. På en 4-t är inte kolv förbrukningsvara, på 2-t, möjligtvis. På vilka likvärdiga hojar byter man kolv 2 gånger efter 100 timmar om man inte tävlar riktigt seriöst? Ingen. Möjligtvis en 80/125 cc 2-t cross. På en 4-t? Inte på andra än Honda.

Jag är inne på över 300 timmar med original kolven, såg ut som ny, å andra sidan kör jag Husaberg och enduro/mx/landsväg (80/15/5%). På motard bör man halvera eller minska intervallen med en tredjedel säger de som kan...

Sen finns det mycket bra med Honda också, men nu gällde det kolvar och de måste vara katastrofalt dåliga om de inte håller mer än 100 timmar utan förslitning...

Niklasinorr skrev:
Alltså, om vi nu skall snacka CRF service så kan vi ju göra det rätt iallafall;-)
Första bytet av kolv skall ske efter 20h sen är det 30h mellan bytena enligt serviceboken. Detta gäller då vid tävlingskörning i motocross. Kör man inte under tävlingsförhållanden så räcker det med 50-70h (enl. Honda) dvs likadant som många andra likvärdiga hojar. Till saken hör att man inte behöver "riva" någon motor, det är bara att lyfta bort tanken, tömma cylindern på kylvätska och skruva bort toppen, väldigt enkelt och lättåtkomligt. Dessutom medföljer en kolv så man behöver inte köpa någon ny förrän vid 100h servicen (om man inte tävlar). Dessutom så har jag kollat ventilspelet (shims) nu flera gånger och det har inte rört sej ett smack, det innebär i praktiken att den enda service man måste göra är att byta olja... och det anser inte jag vara någon speciellt jobbig service, eller?;-)

Blir nog aldrig slut på diskussionen om CRF kolven, går man efter manualen måste man byta ofta, men honda har ju sagt att dessa tider är för tävling och det är ju en garanti för att man ska bibehålla maximal effekt, ingen fråga om att motorn sprängs efter 30h.
Man har ju läst att folk har kört ett par hundra timmar utan någon mätbar förslitning.

Yamaha YZ450 är ju nästan identisk med CRF450 med tanke på motorstorlek och trimningsgrad, varför hör man ingen liknande diskussion om yamma kolven? Den håller säkert precis lika länge som crf kolven.
Nån som vet vad det står i YZ450 manualen?

Vad många verkar glömma är att dessa är just Tävlingshojar som ska vinna RACE, inget annat, inte slå rekord i hållbarhet eller köras jorden runt utan servcie, vill man ha mycket effekt och lite vikt måste man skruva :fakta . Har man inte råd, tid eller lust att hålla cykeln i bra skick köp en annan hoj. Går man över tiderna som står i manualer fungerar säkert hojen ett bra tag till utan att det går sönder men det är ju en risk som många tar ändå.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman