gsxr SRAD eller inte

juhap

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki gsxr 750
Jag tänkte beställa en pryl från från utlandet och fick då en fråga om det är en Suzuki gsxr750 SRAD..
Jag har kollat alla papper mm som jag har utan resultat.
Finns det kanske någon på sporthoj som vet om hojen är en SRAD?? :näsblod
Eller vet hur jag kan ta reda på det?
Suzuki gsxr750-96
 
vissa säger att de betyder att man tvingar in luft i gasarna vissa säger att de beror på att de går luft genom ramen till gasarna...jag tro på de sista :3freak
 
Ehm, det finns en del av den tidigare modellen som är intreggade -96. Bara så du vet.

edit: Såg inte bilden innan, de där är ju en SRAD! :)
 
Last edited:
men dopm ser hyfsat annorlunda ut...gammla ramen mm
:3freak
 
Vad är det där SRAD egentligen, ni pratar om fuggarna, jag har en 98 och det står SRAD på den.
Det är ju insprutning på den, är min bara "dekalsraddad" eller är jag dum i huvudet.
(det ena utesluter i och för sig inte andra)
 
Luften från de stora hål du har i fronten leds till luftburken och skapar tryck.

Sök o du finner massor! :)
 
HanneZ skrev:
Luften från de stora hål du har i fronten leds till luftburken och skapar tryck.

Sök o du finner massor! :)

srad=suzuki ram air direct...luften går i ramen, inte trycksätter luftburken,

fast jag kan juh ha fel å....men detta e vad jag hört.
 
dim skrev:
Vad är det där SRAD egentligen, ni pratar om fuggarna, jag har en 98 och det står SRAD på den.
Det är ju insprutning på den, är min bara "dekalsraddad" eller är jag dum i huvudet.
(det ena utesluter i och för sig inte andra)

Lyft på tanken å du skall få svar...
:tummenupp
 
ozeo skrev:
srad=suzuki ram air direct...luften går i ramen, inte trycksätter luftburken,

fast jag kan juh ha fel å....men detta e vad jag hört.

Som jag förstått det så används fartvinden (a la luffarturbo) för att mata luft till luftburken. I slutändan så blir det inget övertryck(?) utan genom att mata luft så undviker man UNDERtryck i burken.

Ja, luftkanalerna går genom ramen. Men det är nog inte det revolutionerande, utan snarare luffarturbo-tänket.
 
ozeo skrev:
srad=suzuki ram air direct...luften går i ramen, inte trycksätter luftburken,

fast jag kan juh ha fel å....men detta e vad jag hört.
Tyvärr men luften går faktiskt genom hål i ramen (inte inuti ramen) strax utanför styrhuvudet (under tanken) och in i luftburken. Luftburken är alltså i bästa fall trycksatt i hög fart och detta ska då ge nån enstaka stackars bortsprungen pålle extra. Men det är fortfarande en 750. :7peta :D

Hursomhelst så har Suz samma system på ett flertal hojar, förutom 750R från -96 (dvs de "nyare" -96:orna) och framåt gäller detta även TL1000R och GSX 1000R. Skulle tro att det även gäller Hayabusa och möjligen även RF 900(?).


På äldre Suz R-hojar så leds faktiskt luften inuti ramen en bit bakåt om jag minns rätt men dessa har inte trycksatt luftburk. Hannes kanske minns, jag borde ju veta men...

Edit: pejo var snabb minsann! :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top