GSXR 750 förgasare vs insprut...

En sak är i alla fall helt säker, och ger inget utrymme för spekulationer : en 96a är två år äldre än en 98a.

Så det så!

OLJEKYLD GSXR skrev:
Den dagen en SRAD gör 281 i toppfart ska jag nog äta upp mina gamla Spruce touringstövlar. Nej, jag köper varken toppfarts- eller accsiffrorna.

265 verklig fart är vad suzuki uppger iallafall, vilket är mer rimligt. 281 gör inte ens en R1 -01

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
En förgasarvariant med helsystem och rätt inställd med fullflödesfilter går minst lika bra som en dito insprutare men man har ett "roligare" register och slipper av/på-känslan som sprutet ger på 98/99, vilket jag finner irriterande.

//jaG

om du då en insprutare med helsystem, powercommander och sportfilter?? inte en chans att det är mer av/på kännsla på inspr då..

G.S.G.G. skrev:
om du då en insprutare med helsystem, powercommander och sportfilter?? inte en chans att det är mer av/på kännsla på inspr då..

Min -97 hjular ganska enkelt på fyran...fast det sitter förstås en liten schwitzerfläkt på den :D :D :D :D

...sorry, kunde inte låta bli :)

Du lär knappaste ha några problem att få upp den på bakhjulet med gasav-/påslag nej..
Ett problem som de kan ha är de främre bromsskivorna som kan glappa i nitarna. Kolla det innan du köper den! Nya bromsskivor är inte så billigt. :)

Garage polaren har en '96:a med 791 kubik och lite högre komp, har för mig gav ca 123-125 hk på bakhjulet. Efter byte till '98:ans sprut (inkl. Powercommander) så gav den en mycket linjärare effektkurva, ca 10 hk mer på mellan registret, men knappt nån skillnad på toppeffekten...eller hur Fredric?

Mago skrev:
Du lär knappaste ha några problem att få upp den på bakhjulet med gasav-/påslag nej..
Ett problem som de kan ha är de främre bromsskivorna som kan glappa i nitarna. Kolla det innan du köper den! Nya bromsskivor är inte så billigt. :)

väldigt vanligt problem som du säger.. märkte en av mina va lite glapp men med farsgubbens hjälp så sitter nitarna igen:)

G.S.G.G. skrev:
väldigt vanligt problem som du säger.. märkte en av mina va lite glapp men med farsgubbens hjälp så sitter nitarna igen:)

Får man fråga hur han gick tillväga? (Intressant)
Nitade om dem eller hittade han på något bra knep?

Nita om bromsskivorna?! Kan vara dumt, dom modellerna är kända för att ha glappande nitar, särskilt om det är fram/bakåt dom glappar. Har för mig att tom '98:a fick man dom bytta till skivor med större hål (dom trekantiga) i centrumet på garantin..när dom slagit sig... Har sett både 600/750 kubikare med olika stora trianglar på höger o vänster sida.

Mago skrev:
Får man fråga hur han gick tillväga? (Intressant)
Nitade om dem eller hittade han på något bra knep?

GSGG - det vore bra med ett tips där... jag håller liv i mina skivor, riktigt fulmek...tills jag har råd med något nytt, ja, dom glappar, och inte bara lite...

(min hoj är tyskimport, antar att man kan fetglömma allt vad garantiåtgärder heter på en sån. Tack KGKSuzuki!)

Bifogat

• Sviestad 2004-07-16 013 copy.jpg
    Sviestad 2004-07-16 013 copy.jpg
    49.7 KB · Visningar: 129
Zeb_Macahan skrev:
Som sagt. Jag körde med 202 i slutfart och är en sån usel startare så det är inte sant. 10.5 borde inte vara omöjligt. En R1 ska kunna göra 10,0 någonting med rätt förare!

//jaG
OT

Ja du sätter du en sån låg 10a med en standard R1 så är du duktig.
Jag har aldrig sett ett sånt resultat på en sån ens (nån finns säkert).
Räkna med att en perfekt start ger en mitten tia knappst lägre.

skruvis skrev:
Varför inte? Jag menar en skurhink som CBR1000F när den kom gjorde 258km/h i toppfart & klarade 402m på ca~11sec. måste ha hänt något på 10år! eller?

Detta förstår jag inget av alls?
Menar du på fullaste allvar att du tror att några prestandasiffror gör hela hojen?

Kan bekräfta att -96/-97 har klena vevstakar. Raset som blir är tyvärr rätt dyrt. Ibland går både veven, blocket och cylinderraden åt samtidigt.
Jävla porslinsmotor!
Och Suzuki skiter som vanligt i kunderna.

Pejo skrev:
Fråga Mattias. Han vet. Jag tror han sa att 96:an var elak, riktigt elak.

98an är nog en vidareutveckling, och förhoppningsvis har man jobbat bort en del missar på första generationens SRAD750.

Prestanda... jag har en kompis som kört sin 98 till 280 på mätaren. Vad det motsvarar i verkligheten, det kan man inte veta.

Har haft två -98:or.. båda gjorde 290 på mätaren. Uppmätt verklig toppfart enligt Bike är 260.

Jag provkörde en -97:a innan jag köpte min senaste -98:a. -97:an kändes klenare på mellanregistret men annars tyckte jag inte att det var nån större skillnad. Från -98:a har dom ett bättre kåpglas så man ser instrumenteringen och kan komma ner bakom det ordentligt oxå :)

Hur som helst så går det att läxa upp rettor både rakt fram och när det svänger... bara man har lite varv i grejerna :hihi

Robban_C skrev:
Kan bekräfta att -96/-97 har klena vevstakar. Raset som blir är tyvärr rätt dyrt. Ibland går både veven, blocket och cylinderraden åt samtidigt.
Jävla porslinsmotor!
Och Suzuki skiter som vanligt i kunderna.

Gäller det 600:orna också?
Dom har ju samma motor i mångt och mycke...

Silwer skrev:
Detta förstår jag inget av alls?
Menar du på fullaste allvar att du tror att några prestandasiffror gör hela hojen?

Prestandasiffror anger prestandan som sagt men föraren kör hojen & utnyttjar den potentiella prestandan hojen har tror inte att jag någonsin påstått något annat.

Men jag menar varför skulle inte en GSX-R750 -97-98 klara 280km/h i toppfart & klara 402m på på ca~10,8sec, måste ha hänt något på 10 år som sagt.

skruvis skrev:
Prestandasiffror anger prestandan som sagt men föraren kör hojen & utnyttjar den potentiella prestandan hojen har tror inte att jag någonsin påstått något annat.

Men jag menar varför skulle inte en GSX-R750 -98 klara 280km/h i toppfart & klara 402m på på ca~10,8sec, måste ha hänt något på 10 år som sagt.
Förstår inte vad du snackar om, begriper du inte att en hoj är så mycket mer än de där siffrorna?
Det är massor som hänt sen din gamle hoj var ny.
Din hoj har någorlunda moderna prestanda men det är ju också allt den har att komma med idag.
Varför du tjatar om 280 i toppfart på gsxr750 begriper jag inte heller?

Ta och provkör lite modernare hojar så får vi se hur det låter sen.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8