GSXR 750 förgasare vs insprut...

Polaren får nästan upp sin 96:a på bakhjulet med enbart gas på 1:an. Med av och påslag går den upp utan några som helst problem på samma växel.

Angående 0-402m-tiden säger jag bara nej. Orginal gör den ICKE 10.5, inte en chans.
Min YZF600R, en polares ZX7-R och min andra polares GSX-R 750 drar alla hyfsat jämnt, detta trots att bergan (GSX-R 750) väger ungefär hälften av vad jag gör (och hans hoj likaså).

Silwer skrev:
Förstår inte vad du snackar om, begriper du inte att en hoj är så mycket mer än de där siffrorna?
Det är massor som hänt sen din gamle hoj var ny.
Din hoj har någorlunda moderna prestanda men det är ju också allt den har att komma med idag.
Varför du tjatar om 280 i toppfart på gsxr750 begriper jag inte heller?

Ta och provkör lite modernare hojar så får vi se hur det låter sen.

Jo jag både begriper & vet att det är mer än så... men jag bara svarade med en fråga på att en GSX-R750 aldrig kan göra 280km/h & då frågade jag varför inte? jag menar med det att jag anser inte min vara snabb på något sätt så trodde att en -97-98 gsx-r750 var snabbare, så istället för att tragga på mig så svara istället... BTW. jag har en polare som har en varvtid på knutstorp på 1.15.... med en CB500 -74... ok lite moddad.... så visst kan gamla hojar med.

Visst min var inte ens ett kurvmonster när den kom tung & med långt axelavstånd på 1505mm & en vikt på 250kg... men det var inte det det gällde nu. Jag bara tog min gamle hoj som ett exempel & trodde att mer hade hänt på 10år! Om du förstår?...inte?

& här har du varför jag pratar om just 280! Jag trodde han menade en sådan cykel, men det gör han kanske inte?
OLJEKYLD GSXR skrev:
Den dagen en SRAD gör 281 i toppfart ska jag nog äta upp mina gamla Spruce touringstövlar. Nej, jag köper varken toppfarts- eller accsiffrorna.

Last edited:
Jag tvivlar kraftigt på 280 i toppfart. Det skulle i sånnafall vara med bogserlina bakom ett snabbtåg eller nått. Jag vet att varken Kawa ZX-9R eller GSX1100R eller liknande kommer upp i 280, orginal.
Men att snacka toppfart är lite moppe-varning.
SRAD har en ganska häftig körställning, värt att prova en dag och se om man står ut.

soppatorsken skrev:
SRAD har en ganska häftig körställning, värt att prova en dag och se om man står ut.

Det där lät nästan lite feminint, soppatorsken. 'Om man står ut...' jisses, igår vart det 45 mil, lite för lite, jag vill bara åka mer hela tiden.... det känns inte, det är skitbekvämt hela tiden...

Personligen tycker jag att 'bekvämare' hojjar är rena touringhojjar...

Last edited:
Jag vet inte därför frågade jag eller rättare sagt jag trodde att mer hade hänt på toppfartsområdet på 10år, att det hänt mycket chassimässigt det vet jag...min var avhängd i kurvegenskaper redan när den kom.

skruvis skrev:
Jag vet inte därför frågade jag eller rättare sagt jag trodde att mer hade hänt på toppfartsområdet på 10år, att det hänt mycket chassimässigt det vet jag...min var avhängd i kurvegenskaper redan när den kom.
Ja vadå?
Jag vet att din ansågs snabbast på sin tid, nu vill du jämföra med en 5 år gamal 750 som inte hade ambitionen att vara snabbast av alla med helinklädnand osv.

Du kan ju jämför mot en hayabusa eller liknade om det roar dig, de är ju lite till åren komna de med och bygdes ju med samma tanke som din hoj ungefär.

Det är skillnad idag på supersporthojar och sporttouringhojar, den uppdelningen fanns inte på samma sätt på din hojs tid.

Silwer skrev:
Ja vadå?
Jag vet att din ansågs snabbast på sin tid, nu vill du jämföra med en 5 år gamal 750 som inte hade ambitionen att vara snabbast av alla med helinklädnand osv.

Du kan ju jämför mot en hayabusa eller liknade om det roar dig, de är ju lite till åren komna de med och bygdes ju med samma tanke som din hoj ungefär.

Det är skillnad idag på supersporthojar och sporttouringhojar, den uppdelningen fanns inte på samma sätt på din hojs tid.

Du fortsätter att missförstå mig... jag tog min som ett exempel men vi kan lika gärna ta FZR1000 -87 som är snabbare än min om du tycker det är bättre... Men jag trodde att en GSX-R750 -97-98 var snabbare än min gamle cykel rakt fram om du förstår? Att den är bättre kurvcykel än min vet jag, det var redan 85:ans R750.

& nej jag jämför inte med min på det sättet som du vill ge sken av utan jag trodde att mer hade hänt på toppfartsområdet på 10år om du förstår?

Min snabbast? jag trodde att både GPZ1000RX sedermera ZX10 & FZR1000 samt GSX-R1100 var snabbare? Har sett när CBR1000F fått pisk av gamla GSX1100:an på 402m så min snabb? nej det tror jag inte! Därför trodde jag att mer hade hänt på 10år... men säger du att min fortfarande räknas som snabb så blir jag glad, för det trodde jag inte... tackar ödmjukast! :kär

Inte ens GSX-R 750-00 (den nya modellen) klarar 281 km/h verklig fart. GSX-R 1000 som är av en annan värld jämfört med bullrumpe-750in, gör väl 285?

Som jag sagt tidigare, det är solklara glädjesiffror....

402 meterstiden kanske går att nå med optimal förare, men glöm att du som läser detta gör det.

Last edited:
Där ser man... men om man jämför en GSX-R750 av 85års modell med en -98 hur stor är skillnaden då? Både prestandan rakt fram & i kurvorna & vid stopp?

skruvis skrev:
Du fortsätter att missförstå mig... jag tog min som ett exempel men vi kan lika gärna ta FZR1000 -87 som är snabbare än min om du tycker det är bättre... Men jag trodde att en GSX-R750 -97-98 var snabbare än min gamle cykel rakt fram om du förstår? Att den är bättre kurvcykel än min vet jag, det var redan 85:ans R750.

& nej jag jämför inte med min på det sättet som du vill ge sken av utan jag trodde att mer hade hänt på toppfartsområdet på 10år om du förstår?

Min snabbast? jag trodde att både GPZ1000RX sedermera ZX10 & FZR1000 samt GSX-R1100 var snabbare? Har sett när CBR1000F fått pisk av gamla GSX1100:an på 402m så min snabb? nej det tror jag inte! Därför trodde jag att mer hade hänt på 10år... men säger du att min fortfarande räknas som snabb så blir jag glad, för det trodde jag inte... tackar ödmjukast! :kär
Det krävs ganska höga effektökningar bara för att öka några tiotal knutar i toppfart, vikten har en underordnad betydelse jämfört tex aerodynamik (som var bra på din jätteskoter).
Jag har tester från 87 där din hoj var snabbast, men som du nämner gick det väl fort över.
Och sen vet jag inte om man ska kalla den ett år äldre gsxr1100 speciellt mycket äldre (den var långsammare i toppfart dock).
Din hoj gav väl 130hk vill jag minnas?
idag ger en 1000ing 170+ hk, det är vad som hänt, de extra 40 hästarna räcker inte till några enormt mycket högre hastigheter.

FZR1000 från 89 gav 145hk och en R1 gav 98 150hk, man kan då lätt tycka att inget hände, men det är en helt annan hoj på alla sätt.

skruvis skrev:
Där ser man... men om man jämför en GSX-R750 av 85års modell med en -98 hur stor är skillnaden då? Både prestandan rakt fram & i kurvorna & vid stopp?
troligen nån sekund lägre till 400m och 25 knyck mer i toppfart.

Kurvtagningen är nog svårt att jämföra, men skillnaden är troligen mycket stor även om 85ans gsxr ju var en väldigt lätt hoj och inget stort schabrak som så många andra då.
klen ram som ger vobblande framfart.
Man bör nog våga en del mer för att satsa med en 85a än med en 98a.

Jag har sett gsxr750 -96, -97 som har kört 10,70 tider. Duktiga förare men någon tiondel som det är ner till 10,50 borde defenitivt gå att pressa med ett perfekt genomfört lopp.

Silwer skrev:
Det krävs ganska höga effektökningar bara för att öka några tiotal knutar i toppfart, vikten har en underordnad betydelse jämfört tex aerodynamik (som var bra på din jätteskoter).
Jag har tester från 87 där din hoj var snabbast, men som du nämner gick det väl fort över.
Och sen vet jag inte om man ska kalla den ett år äldre gsxr1100 speciellt mycket äldre (den var långsammare i toppfart dock).
Din hoj gav väl 130hk vill jag minnas?
idag ger en 1000ing 170+ hk, det är vad som hänt, de extra 40 hästarna räcker inte till några enormt mycket högre hastigheter.

FZR1000 från 89 gav 145hk och en R1 gav 98 150hk, man kan då lätt tycka att inget hände, men det är en helt annan hoj på alla sätt.

Ok.. jag trodde att dessa hästar extra + att dom blivit så mycket lättare gjorde mycket på toppfarten?? hhmm aerodynamiken? är det därför t.ex. blackbirden är snabb & framförallt hayabusan då är så ruskigt snabb för att dom har bättre aerodynamiska kåpor än en R1 t.ex.??

Japp min skall ge 136hk enligt tester.

Hehe jätteskooter?? har du sett en utan kåpor då? jag saknar iofs. fotplattorna! :lol

Last edited:
skruvis skrev:
Ok.. jag trodde att dessa hästar extra + att dom blivit så mycket lättare gjorde mycket på toppfarten?? hhmm aerodynamiken? är det därför t.ex. blackbirden är snabb & framförallt hayabusan då är så ruskigt snabb för att dom har bättre aerodynamiska kåpor än en R1 t.ex.??

Japp, aerodynamik + högre effekt.

skruvis skrev:

Japp min skall ge 136hk enligt tester.

Hehe jätteskooter?? har du sett en utan kåpor då? jag saknar iofs. fotplattorna! :lol
Jo R1 har en ganska risig aerodynamik, den är mycket byggd som den är för att se häftig ut.
Jo jag har sett en sådan där utan kåpor, en kompis hade en sån för en 10 år sen ungefär, den ser förskräckligt ful ut, det är en sån hoj man bara inte kan köra naken.

soppatorsken skrev:
Jag tvivlar kraftigt på 280 i toppfart. Det skulle i sånnafall vara med bogserlina bakom ett snabbtåg eller nått. Jag vet att varken Kawa ZX-9R eller GSX1100R eller liknande kommer upp i 280, orginal.
Men att snacka toppfart är lite moppe-varning.

Jag har en Gixxer 97:a och är över 1,85 lång. Kan inte säga att jag sitter sämre för långa turer än vad jag gjorde på min GSX600F (Skall vara mera touring). Fördelen för mig som är längre var definitivt att luften slår i bröstet istället för kring hjälmen vilket jag personligen tycker är skönare. Himla helvete med tubulens kring hjälmen. Man blir sjösjuk ju.

Annars är det det vanliga som gäller. Börjar bli mör efter en timme o lite till. Dags att kliva av lagom till tankning (20-25 mil).

Fick förresten skorven att dra *under* halvlitern på senaste långturen. Kändes rätt häftigt. Det var jag inte i närheten av på det gamla touringloket. Det trodde jag inte gick med så trimmade motorer.

Edit! Ooops. Citerade fel inlägg. Det var det om körställning naturligtvis...

Last edited:
Silwer skrev:

Jag tror att man mätte hästkrafter enligt en annan norm på forntiden. Det plus att tillverkarna visste att det inte förekom bänkningar av hojar i press på samma sätt som det gör idag.
Idag är det ingen tidning med självakting som gör ett jämförande test utan att sätta hojarna i bromsbänk (förutom Allt om MC och SMCs tidning med de räknas väl inte).

soppatorsken skrev:
Jag tror att man mätte hästkrafter enligt en annan norm på forntiden. Det plus att tillverkarna visste att det inte förekom bänkningar av hojar i press på samma sätt som det gör idag.
Idag är det ingen tidning med självakting som gör ett jämförande test utan att sätta hojarna i bromsbänk (förutom Allt om MC och SMCs tidning med de räknas väl inte).

Det tror inte jag, men numera finns det en sak som inte fanns då, nämligen aerodynamik. Hojarna ser inte ut som ladugårdsväggar längre.

Skruvis: Det har hänt enormt mycket på 15 år, och om man ska ta jämförelsen mellan R750 85 och 00 så kan jag säga att det finns ingenting som ens liknar varandra mellan hojarna, jag har kört bägge. Och vad jag tycker är lite underligt just i min SRAD-jämförelse är just att en hoj med 120hk och inte jättebra aerodynamik går lika fort som hojar med mycket mer effekt och bättre aerodynamik. Samma gäller med acc-siffrorna.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det tror inte jag, men numera finns det en sak som inte fanns då, nämligen aerodynamik. Hojarna ser inte ut som ladugårdsväggar längre.

Skruvis: Det har hänt enormt mycket på 15 år, och om man ska ta jämförelsen mellan R750 85 och 00 så kan jag säga att det finns ingenting som ens liknar varandra mellan hojarna, jag har kört bägge. Och vad jag tycker är lite underligt just i min SRAD-jämförelse är just att en hoj med 120hk och inte jättebra aerodynamik går lika fort som hojar med mycket mer effekt och bättre aerodynamik. Samma gäller med acc-siffrorna.

Men jag fick påpekandet innan att cbr´n jag har har väldigt bra aerodynamik? men det kanske menades att den är bra för en sådan gammal cykel men kan inte jämföra med dagens? Det är inte för att jag vill glorifiera min utan nu blev jag nyfiken bara!! :)

Märkligt att en med lägre effekt & sämre aerodynamik går jämnt med en som har mer effekt & bättre aerodynamik? är det uppmätt eller helt & hållet tillverkarens uppgifter?

Hittade denna lista kan den stämma med prestandan på olika cyklar?
http://cbr1000.racing.gs/html/cbr1000/shootouts.html

Last edited:
skruvis skrev:
Märkligt att en med lägre effekt & sämre aerodynamik går jämnt med en som har mer effekt & bättre aerodynamik? är det uppmät eller helt & hållet tillverkarens uppgifter?

Som att en Volvo 240 Turbo är snabbare än en Volvo 850 Turbo. Hur troligt är det?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8