GSXR 750 förgasare vs insprut...

skruvis skrev:
Men jag fick påpekandet innan att cbr´n jag har har väldigt bra aerodynamik? men det kanske menades att den är bra för en sådan gammal cykel men kan inte jämföra med dagens? Det är inte för att jag vill glorifiera min utan nu blev jag nyfiken bara!! :)

Märkligt att en med lägre effekt & sämre aerodynamik går jämnt med en som har mer effekt & bättre aerodynamik? är det uppmätt eller helt & hållet tillverkarens uppgifter?

Hittade denna lista kan den stämma med prestandan på olika cyklar?
http://cbr1000.racing.gs/html/cbr1000/shootouts.html

Jämfört med min gammelgixxer har din moppe bra aerodynamik, jämfört med min 1000 har den usel aerodynamik. Det byggs dessutom på olika sätt nu och då, förut var det bredare kåpor med högre glas, numera siktar man på så liten frontarea som möjligt, med smalare kåpor och pungskydds-kåpglas.

flykay76 skrev:
Gäller det 600:orna också?
Dom har ju samma motor i mångt och mycke...
Vet ej.

soppatorsken skrev:
Jag tror att man mätte hästkrafter enligt en annan norm på forntiden. Det plus att tillverkarna visste att det inte förekom bänkningar av hojar i press på samma sätt som det gör idag. ...
Ja, på 60-talet mätte man SAE. Alla de hojar som diskuteras här lär väl ha mätits i DIN.
Men det där om att hojtidningarna gör att effektuppgivelser är ärligare tror jag på. Jag tror också att försäkringspremierna bidrar till att tillverkarna inte trissar effekterna mer än vad som behövs för att vara "värst".

Lyfter min gamle tråd.
Det kommer bli en 98a antagligen, verkar lite mer gjord för o leka på bakslangen med osv än förgasaren.

En fråga då när det gäller trimm, om man fixar en Tre-modd, Helsystem, Filter och Power Commander, vad tror ni effekten hamnar på då? + kan det bli några konflikter vad det gäller slitage på koppling/låda?
Prestandamässigt borde det ju göra rätt mycket, och det enda som är rätt dyrt av det nämda är ju helsystemet, men det måste man ju ha.

Kay skrev:
Lyfter min gamle tråd.
Det kommer bli en 98a antagligen, verkar lite mer gjord för o leka på bakslangen med osv än förgasaren.

En fråga då när det gäller trimm, om man fixar en Tre-modd, Helsystem, Filter och Power Commander, vad tror ni effekten hamnar på då? + kan det bli några konflikter vad det gäller slitage på koppling/låda?
Prestandamässigt borde det ju göra rätt mycket, och det enda som är rätt dyrt av det nämda är ju helsystemet, men det måste man ju ha.

-96:an funkar på bakan med..
<---------------

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien