GSX-R 750 K8 tråden

h_ÅK_an

***HOJ***
Gick med
10 May 2006
Ort
å-berga
Hoj
Gixxer 750
Aha, låter intressant med nytt framdrev. Något för önskelistan framöver. :tummenupp



Ska ha detta i åtanke, tack!

Jag ser att du har fått svar på allt, det sitter ett 17 drev orginal, ett 16 drev sänker toppfarten ca 7 % och kostar ca 150 och det är lätt att byta helt klart värt pengarna:tummenupp
Kan även rekomendera en speedohealer om man vill få hastighetsmätaren att visa rätt, även den lätt att montera
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag ser att du har fått svar på allt, det sitter ett 17 drev orginal, ett 16 drev sänker toppfarten ca 7 % och kostar ca 150 och det är lätt att byta helt klart värt pengarna:tummenupp
Kan även rekomendera en speedohealer om man vill få hastighetsmätaren att visa rätt, även den lätt att montera

Speedohealer verkar vara en bra idé, läggs också till på önskelistan. :tummenupp

Om man byter till 16 drev, måste man knäcka kedjan, eller är det så pass lite att det går att spänna?
 

h_ÅK_an

***HOJ***
Gick med
10 May 2006
Ort
å-berga
Hoj
Gixxer 750
Speedohealer verkar vara en bra idé, läggs också till på önskelistan. :tummenupp

Om man byter till 16 drev, måste man knäcka kedjan, eller är det så pass lite att det går att spänna?

Man behöver inte kapa kedjan det går att spänna, så det är enkelt och byta tillbaka till 17 drevet
 

Nicross

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K8
Nu är äntligen Hojen klar för sesången, nya sulor, sportruta, fälgdekor och ett Yoshimura R-55 Slip-On. Håller med er att r-55 inte höjer ljudet så värst mycket, men snyggt blev det :D
 

brandcore

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
ktm 690 smc
Nu är äntligen Hojen klar för sesången, nya sulor, sportruta, fälgdekor och ett Yoshimura R-55 Slip-On. Håller med er att r-55 inte höjer ljudet så värst mycket, men snyggt blev det :D

Funderar också på ett r-55 men som du skriver så har jag fattat för att de inte höjer ljudet så värst mkt, har fått pris på ett r-55 för 7500:- är de värt de lr ska man satsa på ett billigare arrow för 4500? då jag mest ute efter lite goare ljud så vill man ju inte lägga alt för mkt pengar om de inte blir ngn större skillnad..
eller ska man strunta i de helt? :va
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det är mest en utseendefråga vilket eftermarknadssystem du sätter på.
Även mitt "cheap shit" kraschvänliga tyska för 2700:- låter "bättre" än orginalet. Ljudmässig skillnad mot r-55 är marginell i mina öron. Så gå på vad du tycker är snyggt och vad din plånbok täcker.
 

Nicross

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K8
Funderar också på ett r-55 men som du skriver så har jag fattat för att de inte höjer ljudet så värst mkt, har fått pris på ett r-55 för 7500:- är de värt de lr ska man satsa på ett billigare arrow för 4500? då jag mest ute efter lite goare ljud så vill man ju inte lägga alt för mkt pengar om de inte blir ngn större skillnad..
eller ska man strunta i de helt? :va

Håller med Anders R, du kommer nog inte att få ett Slip-On att låta så värst mycket så länge du har katten kvar, det är den som tar bort det värsta ljudet, du måste satsa på helsystem ifall du ska få hojen att leva om lite mer. Jag tyckte det var värt pengarna med att slip-on iaf, lite tyngre ljud, men grymt snyggt, dock så tog jag det från USA.
 

Andréxj6

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Ort
Lund
Hoj
Suzuki Gsxr 750
Håller med Anders R, du kommer nog inte att få ett Slip-On att låta så värst mycket så länge du har katten kvar, det är den som tar bort det värsta ljudet, du måste satsa på helsystem ifall du ska få hojen att leva om lite mer. Jag tyckte det var värt pengarna med att slip-on iaf, lite tyngre ljud, men grymt snyggt, dock så tog jag det från USA.

Jag har ett R-55 på min k8 och är ute efter mer muller, är det någon som vet var jag kan få tag på ett ersättningsrör till katten? och vad ligger dem på???
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag har ett R-55 på min k8 och är ute efter mer muller, är det någon som vet var jag kan få tag på ett ersättningsrör till katten? och vad ligger dem på???

Yoshimura har ett ersättningsrör, men det går lös på runt 2500 har jag för mig. (Iaf har de till gixxer 1000.)
 

Nicross

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K8
Yoshimura har ett ersättningsrör, men det går lös på runt 2500 har jag för mig. (Iaf har de till gixxer 1000.)

Jag kanske är helt ute o cyklar, men är inte hela systemet i en ända del? Dvs att systemet och katten sitter ihop och är ej demonterbar.
Om inte så är fallet så skulle jag också mycket gärna hitta ett ersättningsrör till min hoj med.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag kanske är helt ute o cyklar, men är inte hela systemet i en ända del? Dvs att systemet och katten sitter ihop och är ej demonterbar.
Om inte så är fallet så skulle jag också mycket gärna hitta ett ersättningsrör till min hoj med.

Jo. Men med vinkelslip och tigsvets(har för mig det är titan i avgassystemet) går det att ta väck kat'en och byta mot ett enkelt rör. Fast då bör man sätta dit en elektronikbox typ bazas eller PC4/5 och mappa om cykeln. Dyrt för väldigt få extrahästar.
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag kanske är helt ute o cyklar, men är inte hela systemet i en ända del? Dvs att systemet och katten sitter ihop och är ej demonterbar.
Om inte så är fallet så skulle jag också mycket gärna hitta ett ersättningsrör till min hoj med.

Du har så rätt. Inser att det inte är jämförbart med gixxer 1000-röret som jag har erfarenhet av. Det är ju dessutom ett y-rör till dubbla dämpare vilket gör det mer komplicerat och dyrare. Om det dessutom inte är enkelt demonterbart på våra cyklar finns det kanske inga färdiga eftermarknadsvarianter, utan man får fixa och trixa något själv.
 

h_ÅK_an

***HOJ***
Gick med
10 May 2006
Ort
å-berga
Hoj
Gixxer 750
Jo. Men med vinkelslip och tigsvets(har för mig det är titan i avgassystemet) går det att ta väck kat'en och byta mot ett enkelt rör. Fast då bör man sätta dit en elektronikbox typ bazas eller PC4/5 och mappa om cykeln. Dyrt för väldigt få extrahästar.

Man kan använda främre röret från en k6-k7 där sitter skarven innan katten :tummenupp
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Man kan använda främre röret från en k6-k7 där sitter skarven innan katten :tummenupp

Ja, främre rören ner till katen från K6/7, med mellanrör fungerar som en dyr lösning(något billigare om man hittar på ebay). Fast då kan man lika bra investera i ett helsystem direkt inklusive elektronikboxar för att få ut ungefär 5 - 9 hästar enligt diverse gsxr forum.
 

h_ÅK_an

***HOJ***
Gick med
10 May 2006
Ort
å-berga
Hoj
Gixxer 750
Ja, främre rören ner till katen från K6/7, med mellanrör fungerar som en dyr lösning(något billigare om man hittar på ebay). Fast då kan man lika bra investera i ett helsystem direkt inklusive elektronikboxar för att få ut ungefär 5 - 9 hästar enligt diverse gsxr forum.


Man kan ju hitta främre röret för 3-400 på ebay, mellanröret bode inte heller va så dyrt, sen är det inte bara hk som räknas hojen blir ju flera kilo lättare:D
 

Nicross

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K8
Ja, främre rören ner till katen från K6/7, med mellanrör fungerar som en dyr lösning(något billigare om man hittar på ebay). Fast då kan man lika bra investera i ett helsystem direkt inklusive elektronikboxar för att få ut ungefär 5 - 9 hästar enligt diverse gsxr forum.

Synd bara att det inte är så lätt att hitta ett helsystem utan dämpare, oftast säljs det som komplett system. Är det ett måste att mappa om hojen efter byte till ett helsystem, blir det effektförlust annars?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Synd bara att det inte är så lätt att hitta ett helsystem utan dämpare, oftast säljs det som komplett system. Är det ett måste att mappa om hojen efter byte till ett helsystem, blir det effektförlust annars?

Njae. Dagens hojar precis som bilar är så snålt inställda det bara går pga avgasreningskrav och bränlsekonomi. Byter man till helsytem utan ommappning finns det risk för motorskador på sikt så det är väl inte lämpligt. Att bara byta slutburk spelar mindre roll då kat'en bromsar mest. Bazass elektronikbox har nån variant för helsystem som mappar sig självt med hjälp av typ lambda eller liknande avkännare, men jag har inte läst på den delen då jag tyckt det varit dyrt.
 

Andréxj6

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Ort
Lund
Hoj
Suzuki Gsxr 750
Har fått mitt R-55 nu, beställde det från USA, får jävla inte ut db killern, har tagit bort skruven som håller den på plats, sen är det precis som det sitter en ring av hårdplast som gör att inte db killern vill åka ut, någon som har erfarenhet av detta? eller handlar det bara om våld, att ta i så kommer den ut? lägger med en bild som visar den svarta ringen som är i vägen för db killern, tacksam för all hjälp
 

Bifogat

  • DSC_2295.jpg
    DSC_2295.jpg
    230.3 KB · Visningar: 51

Nicross

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K8
Har fått mitt R-55 nu, beställde det från USA, får jävla inte ut db killern, har tagit bort skruven som håller den på plats, sen är det precis som det sitter en ring av hårdplast som gör att inte db killern vill åka ut, någon som har erfarenhet av detta? eller handlar det bara om våld, att ta i så kommer den ut? lägger med en bild som visar den svarta ringen som är i vägen för db killern, tacksam för all hjälp

Förstår precis vad du menar, min satt ganska mycket också, det jag gjorde för att få ut den va att ta en hammare med träskaft och sticka in skaftet från andra hållet, och sedan ta yttligare en hammare och slå ut db-killern, då ploppade den ut ganska fort. Nu behöver man ju inte använda sig av en hammare med träskaft, huvudsaken att man sticker in något "mjukt" så man inte skadar ringen på db-killerna när man slår den. Lycka till!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top