GSX 750ES 1984 turbo resurection

Håll koll efter bussningarna 51152-31300 för dom nöts ju som sagt tror att Lelles har två. Om jag minns rätt så är problemet med bussningarna är att det inte finns några 37 mm bussningar med rätt ytterdiameter då bussningarna är tunnare i godset än de 37 mm bussningarna som finns, tror dom är 39 mm utvändigt medan de flesta andra är 40 mm. Brickorna 51126-34310 och 51127-34310 ska väl inte behövas men är dom skadade är det problem att hitta dessa.

Hittar du dessa delar så köp för mig blev hojen stående i nästan ett halvår pga dessa skitsaker för några hundringar.
 
Håll koll efter bussningarna 51152-31300
Är det riktigt krisigt kan man ju svarva till något själv.

Angående brickor, vanliga shimsbrickor lär duga med lite vilja och slipande.
 
Ja jag har ju den lyxen att jag har en bror mrd tillgång till mekanisk verkstad så customlösningar går alltid att ordna. Ang catchtank osv. Jag har ju min jätteanslutning till vevhusventilation, sen har jag även upptäckt att det är ventilation direkt i locket för oljepåfyllningen. Tänker jag rätt om jag drar allt enligt detta?
 

Bifogat

  • 16447526482323396626760796349569.jpg
    16447526482323396626760796349569.jpg
    1.3 MB · Visningar: 14
Är det riktigt krisigt kan man ju svarva till något själv.

Angående brickor, vanliga shimsbrickor lär duga med lite vilja och slipande.

Testade dela en bussning med rätt inner och yttermått köpt hos Momentum, lärde mig dock att man skulle gjort en fixtur i svarven för att få stöd på bussningen in och utvändigt då det högg i kanten av delningen, sen hittade jag original så då fick det bli såna.

Plana brickor lär ju inte vara nåt större problem att slipa till men den bockade fjäderbrickan ska väl vara någorlunda rätt?
 
ventilation direkt i locket för oljepåfyllningen. Tänker jag rätt om jag drar allt enligt detta?
Du lär ivfsh ha ett utlopp till fria luften för att gaserna inte skall trycka ut någon radialtätning dvs packbox. Lämpligtvis ett litet filter på oljefällans topp. I normala fall återleds de gaserna in till luftburken på en sugmotor men det funkar ju inte med turbo - om du inte drar en lååång slang från oljefällan till luftfiltret på turbon.
 
Nä jag kör nog ett filter. Men kan jag bara göra en burk med 2 nipplar och en avtappning och sedan koppla på vevhusvent och den andra slangen från oljepåfyllningen till nipplarna? Ska det vara något speciellt inne i burken eller bara tom?
 
Då sitter äntligen kylaren och intercoolern på plats med max nersänkt gaffel. Vi snackar millimetrar på vissa ställen men inget tar i än så länge. Det blev till att sänka ner turbon närmare 10 cm för att få plats med allt. Oljefiltret behöver flyttas då det annars tar i wastegatestaget. Vettefasen om jag klarar mig utan en pump till oljereturen, vad tror ni? Nästa steg är ett besök på mcx för att köpa tryckregulatorn. Sen är det dags att börja greja tryckrören.
 
Då sitter äntligen kylaren och intercoolern på plats med max nersänkt gaffel. Vi snackar millimetrar på vissa ställen men inget tar i än så länge. Det blev till att sänka ner turbon närmare 10 cm för att få plats med allt. Oljefiltret behöver flyttas då det annars tar i wastegatestaget. Vettefasen om jag klarar mig utan en pump till oljereturen, vad tror ni? Nästa steg är ett besök på mcx för att köpa tryckregulatorn. Sen är det dags att börja greja tryckrören.
Tänk på att däcket blir lite större när det snurrar fort. Räkna med en cm i alla fall. och vid hård inbromsning flexar gaffeln lite bakåt…
 
Ja jag har försökt ta med det i beräkningen. Plockat fjädrarna så den är max nere nu. Ska även sätta lägre profil på däcket och sen förmodligen några distanser i gaffeln så den inte kan bottna helt. Borde skapa tillräckligt utrymme men det var grymt trångt att få plats med allt. Krävdrs några bira och mkt funderande, tur man har en ingenjör som granne ?

Måste få plats med nån custom kylfläkt också....
 
Går sakta men säkert framåt, har nu varit på etg besök till mcx och skaffat en bränsletryckregulator och lite slang. Behövde också skaffa någon lösning till tanken då jag var tvungen atg misshandla den som satan för att den skulle gå fri. Den hängde upp sig på förgasarbryggan och plenumet.

Någon besinkran får jag inte plats med så det blev 2 banjokopplingar för bränsle och retur som svetsas direkt i tanken. Köpte även ett bränslefilter som Erik pratade mkt varmt om. Nu börjar man snart vara redo för provstart men behöver först lösa en pump returen.

Behöver också ordna en lösning för oljefiltret då det krockar med wastegatestaget. Antingen ett kortare eller en relocatorsats. Nu börjar man se hur den kommer se ut när den är klar iaf. Nästa helg lackar jag tanken och lite plast.
 

Bifogat

  • 20220319_143139.jpg
    20220319_143139.jpg
    1.2 MB · Visningar: 25
  • 20220319_143118.jpg
    20220319_143118.jpg
    1.4 MB · Visningar: 24
  • 20220319_143058.jpg
    20220319_143058.jpg
    1.1 MB · Visningar: 26
  • 20220319_143031.jpg
    20220319_143031.jpg
    1.5 MB · Visningar: 22
  • 20220319_143011.jpg
    20220319_143011.jpg
    1.4 MB · Visningar: 23
Börjat förbereda för lack av tanken, slipat ner och spacklat första varvet. Bilden nedan visar hur mkt övertalning som krävdes för att få den att passa. Har också plastat sadeln där jag fyllt upp och format med fogskum. Nu är den snart redo att kläs. Kanske man kan kinna få ihop innan hösten, vore kul att hinna prova. Man är som duktigt sugen på atg se hur den beter sig.
 

Bifogat

  • 20220320_213055.jpg
    20220320_213055.jpg
    2 MB · Visningar: 19
  • 20220320_213000.jpg
    20220320_213000.jpg
    956.9 KB · Visningar: 19
  • 20220320_212853.jpg
    20220320_212853.jpg
    839.1 KB · Visningar: 19
Har du klarat dig med att bara knacka tanken eller har du fått svetsa i den?
 
Har du plats att kunna göra anslutningarna på en "platta" där kranen ska sitta skulle jag göra det för att slippa svetsa i tanken.
 
Tyvärr, det var just där det var minst plats.... blev tvungen att misshandla stället runt anslutningen så det blir aldrig tätt med platta.
 
Okej, så då ska du (eller grannen) svetsa igen hålet för kranen och svetsa in nya anslutningar?

Jag skulle lugna mig lite med spackling då för min erfarenhet av tigsvets är att ha det som ska svetsas ska vara helt rent, det är a och o för att få bra resultat. Nu lär du nog få slipa bort spacklet i området vid kranen.

Jag skulle nog inte spackla på undersidan av tanken även om jag är nördig, jag vill ha så lite och så tunnt med spackel så man inte kan få en början till att det börjar spricka eller så. Just på GSX:en ligger ju tanken snortajt mot motorn så det är ju omöjligt att se undersidan, men jag vet hur det är även om det inte syns är vetskapen om att det inte är 100% ibland jobbigt? Ungefär som att jag vill byta min röda kablar från statorn till "korrekta" gula kablar. Få utöver undertecknad lär ju få se dessa kablar.
 
Back
Top