GSX 600 bra banhoj?

Putterossi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01, Blade -92, GRC GP1
Är på jakt efter en banhoj och har hittat en gsx 600 -01a som verkar ok. På den är orginalbromsar och fjädring. Funkar de tillräckligt bra eller är ett byte till andra komponenter att rekomendera?

Re: Re: GSX 600 bra banhoj?

Snabbe_jag skrev:
Bakdämparen bör bytas och även fjädrarna i gafflen ...

Beror väl på hur man kör? Kör man som Rossi så är byte att rekommendera men kör man som Bingo så kvittar det lika. :D

Re: Re: Re: GSX 600 bra banhoj?

Goodstuff skrev:
Beror väl på hur man kör? Kör man som Rossi så är byte att rekommendera men kör man som Bingo så kvittar det lika. :D

Allting är ju relativt..

Jag var faktiskt seriös här och bakstötaren på Suzukin är ju inte den bästa så en eftermarknadsdämpare är på sin plats för bana

Bifogat

• racesmile.gif
    racesmile.gif
    1.2 KB · Visningar: 643
OK, så bakstötdämparna är inte de bästa. Iofs kanske de funkar för mig resten av säsongen medans jag lär känna den.

Hur är annars tillförlitligheten på dessa? Den är Yoshimura racekittad (helsystem, kam, tunnare topplockspackning och styrbox tror jag), någon som vet mer om det?

Putterossi skrev:
OK, så bakstötdämparna är inte de bästa. Iofs kanske de funkar för mig resten av säsongen medans jag lär känna den.

Hur är annars tillförlitligheten på dessa? Den är Yoshimura racekittad (helsystem, kam, tunnare topplockspackning och styrbox tror jag), någon som vet mer om det?

Generellt för alla kittade motorer är att de kräver mer av service och underhåll. Både i mängd och i kunnande. Mer exakt hur en Suzukimotor uppför sig i kittat tillstånd låter jag vara osagt.
ber om ursäkt, lite i varje fall för Bingo kan behöva en känga eller två, för mitt oseriösa svar tidigare.

Putterossi skrev:

De är rätt tacksamma bara de sköts om.....

Ja du kan köra med org dämpare men en eftermarknad är bättre hur som helst....

Vad innebär att de kräver mer service/underhåll, tätare intervall av olja och filter? Eller är det ännu mera som man måste skruva på hela tiden och i så fall vad och hur ofta?

Nu är verkligen Snabbe jag rätt kille att fråga i de här sammanhangen, men rent generellt så håller Sukkan löjligt bra. Har även kommit i kontakt med ett par kittade ur den äldre generationen som har gått skitbra.

Det som låter märkligt i sammanhanget är just fjädringskomponenterna. En motor med det motorkitet har inte körts med standardfjädring och har du prutat bort de grejerna har du klantat till det.

Visst duger std-grejerna att köra in sig på men gemensamt för alla jag känner som kört sukka (mig själv inräknad) är att gaffeln varit åt h-e för mjuk iäven i ganska halvlåga hastigheter så du bör räkna med att köpa godis till den i vinter.

Det var väl kanske roligare att gasa mycket på rakan än att svänga :D

Jag som hade tänkt att lägga första investeringen på en uppsättning extrafälgar får väl köpa fjädrar i stället då.

Putterossi skrev:
Det var väl kanske roligare att gasa mycket på rakan än att svänga :D

Jag som hade tänkt att lägga första investeringen på en uppsättning extrafälgar får väl köpa fjädrar i stället då.

Köp hojen om du fått ett bra pris anser jag det är en bra hoj som sagt, ska du "lära" dig hojen i år så köp ex fälgar nu och uppgradera fjädringskomponenterna i vinter.

De "gamla" Sukkorna är väldigt tacksamma Folkesson åkte 3 säsonger och 1 ras (Fixade J Hållinder) på de åren är väldigt bra.

De nya är också bra hållbarhetsmässigt.

Måste glida lite...vi skall inte glömma att CA, Jörgen Lundborg och ett par snabba grabbar till i R1000 kör med orginal bak dämpare - och bevisligen så går det förbannat bra för dom också. Visst kanske det sliter lite mer däck när man börja höjja tempo. Jag kan förstå förare som jagar 1/10 att man byter fjädrings komponenter, men att byta för att jaga sekunder tror jag är lite " over kill" . Sen Std 600 kör lika fort som NSB - kanske vi inte skall prata högt om, dock på våra korta Svenska banor.

Lite måste du hålla med mig Snabba_jag :hej , vi snackar inte direkt Folkesson och grabbarna grus.

Ses på lördag.

De av oss som brukade snyltläsa Roadracingwolds nätbilaga vet att den nya generationen GSXR600 påstås ha problem med bristande kvalitet i vissa deltaljer. Detta tillägnades en helt egen artikel åt. Eftersom det var ett tag sedan jag läste den och jag inte kör Sukka har jag inte lagt detaljerna på minnet, men eftersom vår allas Mattias är prenumerant och kalenderbitare kanske han kan fylla i och förtydliga om han råkar läsa detta. En ständig följetång i RRW är racingteam The Army Of Darkness och deras äventyr. De tävlar med GSXR600 sedan många år. Den första generationen (96-99) var, enligt deras uppfattning, av ypperlig kvalitet och oerhört tillförlitlig. Den andra generationen (00-) anser de vara av mindre god kvalitet. bl a har detaljer i växellådan (tror jag det var) en mindre slitstark beläggning som gör att delar slits ut alldeles för tidigt. De har varit tvungna att renovera sina cyklar med, i deras tycke, allt för korta intervall. Det är inte någon engångsföreteelse, utan något som drabbat alla deras cyklar.

Nåväl, nu ska jag inte sitta här och hitta på. Det är bättre att någon som kommer ihåg artikeln bättre eller som har den hemma (Hej-hej Mattias! :hej ) refererar till den. Det roliga var att de använde Amerikanskt kaffe som parallell. Frågan de ställde var hur länge och hur mycket man kan lura konsumenter innan de inser att de blivit lurade. De påpekade att inhemska kaffedistributörer under lång tid kommit undan med att producera sämre och sämre kaffe till samma pris. Till slut var kaffet så dåligt att Starbucks, med kaffe av bättre kvalitet men till samma pris, kunde slå sig in på markanden utan något som hellst motstånd. Konsumenterna blev helt överväldigade av dess överlägsna kvalitet och kastade bort det gamla kaffet. Slutsats, tummar man som producent av en vara på dess kavlitet utan att anpassa dess pris kommer det straffa sig själv genom att konsumenterna väljer en annan vara nästa gång.

Eh...jo, sen det där med fjädring å sånt. Tid på banan är det som gäller, i alla fall om du är nybörjare. Inga fjädrar i världen kan ersätta det. Så länge den egna förmågan sätter begränsingen är pengar på uppdateringar bortkastade. När du tycker att något börjar begränsa din framfart är det läge att ändra de materiella förutsättingarna. Börja med att lägga pengarna i den första svarta säcken, den med texten "Licens, Träningsavgifter, Bensin till bil, Bensin till hoj, Olja, Bromsbelägg, däck". Den säcken är nog så stor. Fjädringskomponenter ligger i De Luxe-säcken tillsammans med extrafälgar, proffslack och annat.

Oj... Jag har faktiskt inte heller läst RRW på länge. Som tur är har jag sett en GSX R600-01 tävlingsköras på nära håll, och jag kan inte påstå att kvaliteten på cykeln imponerar.

På den var det gängor som pajade här och var (oljepluggen bland annat), kanske hade en momentnyckel räddat dem, men jag är lite skeptisk.

Dassig passform kring bakhjulsaxeln gör snabba hjulbyten ganska svåra.

Bakramen är rätt klen i svetsarna (hjälper väl inte att man kraschar, iofs...).

Bromsarna är inte mycket att hurra för heller.

Det tog inte särskilt lång tid innan bakfjädringen upplevdes som ett hinder för vidare förbättring av varvtider, originaldämparen räcker faktiskt inte särskilt långt. Den går varm och blir mer lik en cykelpump i karaktären. Ett byte till Ö-studs gjorde susen. (Öhlinaren är förresten till salu, slå till!)

Fan, nu låter det som Suzukin är värsta vraket. Det är den ju inte, men det är märkbar skillnad mot andra märken.

Suzukin har bra klipp i motorn och låter fränt under tanken/i luftintagen. Den är jättekul att köra också. Köp en om du hittar en till rätt pris, men stötdämparen och bromsarna kräver viss... hmmm... tillvänjning. :)

Med WP i bak, ride high samt progg fjädrar i fram så va vår 600 lättkörd och snabbsvängd, motorn har bra klipp och drevar man rätt så käkar den Ärr sexor till frukost.

Dessvärre framförs hojen idag av en äldre dam med kardborre på sadeln ;)

Vad är ett bra pris?

Efter Teddys och Mattias inlägg vart man ju lite osäker :(

Men som alla alltid säger om det är ett bra pris....

65K för en -01:a utagen -02 och kittad i motorn för att sedan körts i Rookie. Är det ett bra pris? Det är inte en uppsjö med delar som medföljer, dock allt orginal i nyskick.

Re: Vad är ett bra pris?

Putterossi skrev:
Efter Teddys och Mattias inlägg vart man ju lite osäker :(

Men som alla alltid säger om det är ett bra pris....

65K för en -01:a utagen -02 och kittad i motorn för att sedan körts i Rookie. Är det ett bra pris? Det är inte en uppsjö med delar som medföljer, dock allt orginal i nyskick.

Du skall inte fråga på Forumet vad som är dyrt eller bra pris ALLA här vill helst ha saker gratis :crash . Men 65´är väl ok. Men du kan köpa min för 75´

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=14346

Re: Re: Re: GSX 600 bra banhoj?

Goodstuff skrev:
Hey! Hur halkade jag in i denna diskussion? :D Dock har Badstuff en poäng. Jag är inte direkt någon raket på banan, om man säger :rolleyes:, men upplever inga prolem med vare sig framgaffel (eller jo, jag tror att den bottnar vid häftig inbromsning) eller bakdämpare.

Man skall också sätta saker i sitt rätta perspektiv. Vilken japansk radfyra från 2001 har bättre fjädringskomponenter alternativt så bra fjärdringskomponenter att de inte behöver bytas ut/modifieras? När man når "sådana" farter måste man byta/modifiera oavsett märke. Ni verkar ju fan jämföra med Rossis nya Honda.

Har jag rätt eller har jag rätt?

Tjafset om bromsarna begriper jag inte. Byt ut slangarna mot stålomspunnet så har du riktigt bra bromsar.

Mattias är en vanemässig Suzukignällare. Han kan dock ha rätt i bakaxelgnället eftersom de som byter däck åt mig brukar gnälla om bakaxeln - att den är svåra att få i/ur.

Nu drar jag till Italien (måste bunkra med mer grappa) och kan tyvärr inte längre vara behjälplig i frågan, så du för förlita dig till den del av expertpanelen, som aldrig själva ägt en GSXR-600 -01 eller ens kunnat testa den några dagar på bana. Fast de har i gengäld hört en del... :D

Har för mig att VeloceMicke å Vberg lyckades mörda en ventilfjådor på Folkes gamla 600 för ett par år sedan på Gelleråsen (Patrik hade den hojen då). Dom skulle köra endurancet på Bikeweek har jag för mig....

Senare samma helg körde Micke sönder en fjådor i sin egen 600... Båda hojar var av märket Suzuki.. Vast det kanske säger mer om Micke än om Suzuki.... Vad vet jag.. :rolleyes:

/B

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...