Köpt en gammal Honda 600 1983 som stått i 4 år

Jag tänkte nu tömma förgasarna med hjälp av skruvarna under, och ingen bensin kom ut! Jag tänker det är någon vakum historia men när jag skruvade ur hela skruven så kom fortfarande inget. Även skruvarna vart torra, en av dom hade något bly hinna på sig, som gick torka bort. Jag testade o vred på den där ”percock” men ingen skillnad.
Jag tänkte skruva av hela tanken imorgon o tömma ur den helt, jag börjar fundera på o dra i lite ny bensin, någon liter bara o testa att starta den? (Efter gjort den bakhjulet historien som nämnts här)
 
Ett tips i all välmening: skruva inte på allehanda ”percock” skruvar som du kan hitta på förgasarna, då kan du få svårt att få hojen att gå bra igen.
 
Jag tänkte nu tömma förgasarna med hjälp av skruvarna under, och ingen bensin kom ut! Jag tänker det är någon vakum historia men när jag skruvade ur hela skruven så kom fortfarande inget. Även skruvarna vart torra, en av dom hade något bly hinna på sig, som gick torka bort. Jag testade o vred på den där ”percock” men ingen skillnad.
Jag tänkte skruva av hela tanken imorgon o tömma ur den helt, jag börjar fundera på o dra i lite ny bensin, någon liter bara o testa att starta den? (Efter gjort den bakhjulet historien som nämnts här)
Om du är osäker på vad du skruvar på så ta först en bild o lägg upp i forumet så får du oftast svar på vad det är för skruv och om du skall pilla på den.
Påstås finnas en Clymer verkstadshandbok till den - läste i denna tråd https://www.sporthoj.com/forum/threads/ny-hoj-många-problem-honda-cbx-600e.209915/
 
Jag tänkte nu tömma förgasarna med hjälp av skruvarna under, och ingen bensin kom ut! Jag tänker det är någon vakum historia men när jag skruvade ur hela skruven så kom fortfarande inget. Även skruvarna vart torra, en av dom hade något bly hinna på sig, som gick torka bort. Jag testade o vred på den där ”percock” men ingen skillnad.
Jag tänkte skruva av hela tanken imorgon o tömma ur den helt, jag börjar fundera på o dra i lite ny bensin, någon liter bara o testa att starta den? (Efter gjort den bakhjulet historien som nämnts här)
Det kan vara så enkelt att flottörhusen tömdes redan när hojen ställdes undan. I värsta fall har bensinen avdunstat och efterlämnat nåt obehagligt. Jag skulle inte rekommendera att plocka bort hela förgasarbryggan, om du nu inte har ett visst kunnande och för avsikt att renovera fuggarna på en gång med nya packningar o d. Du får nog helt enkelt fylla på ny bensin och hoppas på det bästa.
 
Det kan vara så enkelt att flottörhusen tömdes redan när hojen ställdes undan. I värsta fall har bensinen avdunstat och efterlämnat nåt obehagligt. Jag skulle inte rekommendera att plocka bort hela förgasarbryggan, om du nu inte har ett visst kunnande och för avsikt att renovera fuggarna på en gång med nya packningar o d. Du får nog helt enkelt fylla på ny bensin och hoppas på det bästa.
Jag är inne på det spåret också, att hälla på ny bensin o hoppas, men idag skall jag ha bort tanken o få bort alla rester som är kvar där iaf. Men dra loss förgasarna o börja med det, där måste jag veta att de är igenkorkade innan jag ger mig i kast med det.
 
Ta inte bort förgasarna.
Om det inte var glegg eller skorpsmulor på dränerskruvarna så låt bli förgasarna.
Bensinkranen släpper inte fram bensin om den inte står i läge PRI eller motorn skapar undertryck som öppnar kranen. En slang går från insug till kranens baksida.
Pilla inte med kranen om det kommer bensin i läge PRI.
Om det kommer bensin i slangen från kranen i läge PRI men flottörskålarna på förgasrna fortfarande är torra så kan du ta loss en(1) skål och försiktigt pilla på flottören o se om flottörnålen har fastnat.
 
Ska det bli någon renovering eller bygge? Hursomhelst vill vi ha bilder!!
 
Hej jag har nu kommit till slutsatsen att det blir till att tanka 98 oktan, ett nytt batterie och hoppas på det bästa. Jag skall dock byta motorolja+ filter innan dess. Men nu får den nog stå till mars eller så. Känns som jag gjort det som gått att göra
 
Någon särskild anledning till 98 oktan?
Visserligen har den mindre inblandning av etanol men fortfarande upp till 5%, i realiteten mellan 2 och 4 såg jag någonstans.
Men vänta med både bränsle och batteri till det blir dags att starta upp den.
Om den nu står kallt så är oljebyte inte optimalt, det kommer att rinna långsamt.
Men bra att göra före uppstart.
 
Hej jag har nu kommit till slutsatsen att det blir till att tanka 98 oktan, ett nytt batterie och hoppas på det bästa. Jag skall dock byta motorolja+ filter innan dess. Men nu får den nog stå till mars eller så. Känns som jag gjort det som gått att göra
Tänk på att nya blybatterier ska laddas innan dom sätts i motorcykeln.
Nya blybatterier kan vara helt oladdade eller laddat ur sig på hyllan hos leverantören.
Laddas tex med
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top