Oljerör och kopplingar till turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har tips på vår man hittar lämpliga rör till oljematningen till en turbo? Slangar med AN-kopplingar funkar säkert men jag skulle helst haft rör då jag gillar ett enkelt stål rör bättre än nån flashig spunnen slang med färggranna kopplingar.

Var hittar man lämpliga kopplingar? 1/8 BSPP i ena änden och M10 banjo i andra änden är det jag behöver (om jag minns rätt). Rör verkar finnas lite överallt men kopplingar har jag inte hittat, skärningar, svets eller nån form av lödkopplingar är jag på jakt efter, de jag hittat verkar i större dimensioner.
 
Jo men hur är det med kopplingar till dom? Sen vill jag helst inte ha kopparrör utan gärna stål för utseendet?
 
Banjokopplingar till stålomspunna bromsslangar? Svarva bort flänsen o anpassa mot rör - löda. Sedan har rostfritt också den egenskapen att det härdar vid böjning, men det kanske är aningen mindre känsligt än koppar.
 
Har haft funderingar på nåt liknande, misstänker att det är billigare att köpa banjokopplingar för att modofiera på nån firma som säljer hydraulik grejer men det verkar lite skralt i mindre dimensioner.

Koppar har väl också egenheten att vibrationshärda? Är det samma för rostfritt och aluminium att det vibrationshärdar?
 
Oljerör av koppar vibrationshärdar och går av. Olja på bakdäcket gör körningen intressant.
Fråga mig inte hur jag vet.
 
Last edited:
Oljerör av koppar vibrationshärdar och går av. Olja på bakdäcket gör körningen intressant.
Fråga mig hur jag vet.
Även oljerör av stål kan vibrera av ....
Oljerör av koppar vibrationshärdar och går av. Olja på bakdäcket gör körningen intressant.
Fråga mig hur jag vet.
Det är nog därför det är standard med två bromssystem på bilar ?
Vänster fram + Höger bak respektive Höger fram + Vänster bak.
Eller var det så enbart förr ?
 
Last edited:
Nån som har tips på vår man hittar lämpliga rör till oljematningen till en turbo? Slangar med AN-kopplingar funkar säkert men jag skulle helst haft rör då jag gillar ett enkelt stål rör bättre än nån flashig spunnen slang med färggranna kopplingar.

Var hittar man lämpliga kopplingar? 1/8 BSPP i ena änden och M10 banjo i andra änden är det jag behöver (om jag minns rätt). Rör verkar finnas lite överallt men kopplingar har jag inte hittat, skärningar, svets eller nån form av lödkopplingar är jag på jakt efter, de jag hittat verkar i större dimensioner.
Kruxet med rör är att vid "rätt" # varvtal så kommer röret i egensvängning och då blir det stor chans för rörbrott efter en tid. På en kylmaskin är det ganska enkelt för motorerna ligger på enklare anläggningar vid ca 1450 RPM eller 2900 RPM hela tiden så det är bara att kolla över rören och vid behov stadga upp rören. Uppstadgning höjer ju egenresonansfrekvensen och målet blir att få den högre än motorernas frekvens. Men på en hoj och på varvtalsstyrda kompressorer varierar ju Frekvensen. Och då blir det knepigt i kylmaskinen. Man upptäcker t.ex. att vid 1000 RPM så börjar ett rör att vibrera.
Den enkla lösningen är då att i varvtalstyrning spärra varvtal från 900 - 1100 RPM vilket på en motor som ger 1450 RPM vid 3x400 VAC 50Hz motsvarar att man spärrar 31 - 38 Hz
så frekvensstyrning jobbar från tex 25 Hz-30 Hz och fodras det högre kapacitet så höjs frekvensen direkt till 39 Hz. Lätt gjort i moderna Frekvensstyrningar för elmotorer.
Men knepigt på en MC att utesluta vissa varvtal.
Därför skulle jag välja slang till Oljematningen.

Lite utanför ämnet så hade en kollega för sådär 25 år sedan en Buell. Ursnygg. Men han sålde den. Jag frågade varför ?
"Lessnade på att behöva ringa en kompis och be honom komma med släp och hämta mig när ett oljerör vibrerat sönder. Det hände helt enkelt för ofta."
 
Last edited:
Svafab Stockholms Valve & Fittings AB har det mesta, representerar Swagelok i Sverige.
www.svafab.se
Annars har ju Hydroscand och Swedol också en komponenter till rörbyggen.
Men som sagt jag hade valt slang till oljan om det finns passande delar.
 
Kan det vara så att motorolja generellt sett är betydligt varmare än bromsvätska, åtminstone den delen som är i rören, och att det i sin tur påverkar vibrationshärdningen?
Bromsrör sitter fast i chassi/kaross och påverkas "inte" av drivlinans vibrationer, det finns ju en anledning till att bromsrören skall vara fästa ordentligt. Gäller ju framförallt i bilvärlden för bromsrör är ju inte så vanligt förekommande på MC pga kortare avstånd och rörelser på ledningar.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top