GSX 1400-tråden

Cantona

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
GSX 1400 K2
Hmm!! Du kommer nog få lika många svar som det finns oljor :D Själv kör jag på Motul 7100 (Helsyntet) Det bästa är nog att köpa en olja som man själv tror på. Då tror man åt minstone att man har bra grejor i motorn :) för jag tror inte det spelar nån större roll om man sätter i hel eller halvsyntet vid normal körning.

TAckar! Hade en Tl1000 tidigare o då var det viktigt att man körde på delsyntet. Man må fråga för att få veta!
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
TAckar! Hade en Tl1000 tidigare o då var det viktigt att man körde på delsyntet. Man må fråga för att få veta!

En del hojar gillar inte vissa oljemärken. Har haft R1'or tidigare och dom gillade inte Castrol helsyntet, dom började att slira på lamellerna men med andra helsys.. oljor så funkade det hur bra som helst :confused: medans andra hojar fungerar bra med Castrol :confused: Förstår inte varför men det är bara så. Sen är jag inte nån expert på oljor å så men jag valde att köpa en "märkes" helsys.. olja pga. att motorn är oljekyld med lite högre olje temp som följd. Sen skulle det inte kännas bra varje gång man startade hojen om jag hällt i en "skräp" olja som jag inte riktigt trodde på. Men bara för att tjorva till det lite :tungan så tror jag att Suzuki fyller gsx'en med Castrol delsys.. om man lämnar in den på service.

Om det är någon som VET hur det ligger till med oljor å så och anser att jag är helt ute å cyklar så får ni gärna rätta mig om jag har fel.
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Ursäkta att jag bara hoppar in så här men jag har en fråga som ni "GSX 1400 allvetande:Bugar" säkert kan besvara. Jag har letat ett bra tag nu efter en 1400 årsmodell 2003-2005 men inte hittat någon i det skick jag vill ha(helst orginal). Nu hittade jag en pedantskött 2001 och jag undrar helt enkelt hur mycket som skiljer mellan de olika årsmodellerna. Vad jag har förstått så fick 2003:an något brantare vinkel på framgafflen, men mer då? Hur mycket lägger man märke till om man kör en 2001a eller en 2005a?:confused:

//Icebug

Är som du också väldigt sugen på en GSX 1400:tummenupp Kör idag en Kawasaki Zephyr 1100 från 1992 , men har hela tiden sneglat på 1400:an. Du är som jag? Bland det första jag jag gör när jag kommer hem så är det att söka av på nätet om det kan ha kommit in något intressant på Blocket, eller BytBil.com? I alla fall så står det ju en 2001:a i Lund. Men den är för gammal för dig? Den ser ju otroligt fin ut på bilderna. Har själv varit i kontakt med honom förra året då denna hoj också då var till salu. Får han inte ut det tänkta priset låter han hojen stå, sade han till mig. Bor själv i Göteborgstrakten och här kryllar det inte av dessa hojar tyvärr. Har varit ute och provkört ett exemplar och det var kanon att känna och uppleva denna fantastiska motorckel. Lycka till i sökandet!!

Jodix
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Pengarna har jag öronmärkt till just detta så det är inga problem. Däremot att få tag på en i riktigt bra skick som är någorlunda orörd verkar svårare. Fast nu är jag jävligt petig men vet att jag förmodligen kommer att modifiera och trimma själv (men jag vill göra det själv). Men det ligger nått i det du säger. Jag fortsätter att leta, rätt hoj dyker alltid upp om man har lite is i kistan. Letandet är i alla fall lättare nu när man lagt CB/XJR åt sidan, 1400;an är grymmare på alla vis.:tummenupp

Min kanske blir till salu, till förmån för en 07:a
http://picasaweb.google.com/Bovenhejhopp
 

Bifogat

  • Imag0005.jpg
    Imag0005.jpg
    257.8 KB · Visningar: 94
Last edited:

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Dom blir skeva, och sedan hugger som tag i klossen så de uppstår ett kraftigt klonknde som hörs vida omkring. Enligt förra ägaren är dom bytta tre gånger under hans ägande, och jag har bytt för andra gången på 2200 mil :huvet

När jag köpte min hoj vid 3500mil så var ena skivan skev. Bytte och nu 1000mil senare är den skev igen. De är ju en del vikt dom ska ta upp när man är ute o bus kör.

Men skivor är billiga om man jämför med fortkörningsböter... å köra långsamt med en 1400a går ju inte. :yoparty
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
När jag köpte min hoj vid 3500mil så var ena skivan skev. Bytte och nu 1000mil senare är den skev igen. De är ju en del vikt dom ska ta upp när man är ute o bus kör.

Men skivor är billiga om man jämför med fortkörningsböter... å köra långsamt med en 1400a går ju inte. :yoparty


Hej!

Apropå skeva skivor du har inte kollat att bobinerna mellan själva broms ämnet på skivan o skivans nav är lösa (8st per skiva) o inte har skärvat?

I såfall kan inte skivan vara flytande som det är tänkt, läste detta nu i kväll på gsx1400.org så jag gick ut i garaget o kollade mina dom satt fast :näsblod.

Men tog en m4 bult innifrån genom bobinen satte en planbricka utanpå o drog åt med en mutter, sen sprejade jag brake cleaner o snurrade på bobinen samtidigt med hjälp av en ringnyckel så nu är dom lösa :tummenupp


/Maveric
 

Cantona

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
GSX 1400 K2
Är som du också väldigt sugen på en GSX 1400:tummenupp Kör idag en Kawasaki Zephyr 1100 från 1992 , men har hela tiden sneglat på 1400:an. Du är som jag? Bland det första jag jag gör när jag kommer hem så är det att söka av på nätet om det kan ha kommit in något intressant på Blocket, eller BytBil.com? I alla fall så står det ju en 2001:a i Lund. Men den är för gammal för dig? Den ser ju otroligt fin ut på bilderna. Har själv varit i kontakt med honom förra året då denna hoj också då var till salu. Får han inte ut det tänkta priset låter han hojen stå, sade han till mig. Bor själv i Göteborgstrakten och här kryllar det inte av dessa hojar tyvärr. Har varit ute och provkört ett exemplar och det var kanon att känna och uppleva denna fantastiska motorckel. Lycka till i sökandet!!

Jodix

Köp min. En -02:a Bor mitt i Sverige. Skellefteå... :tummenupp
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Hej!

Apropå skeva skivor du har inte kollat att bobinerna mellan själva broms ämnet på skivan o skivans nav är lösa (8st per skiva) o inte har skärvat?

I såfall kan inte skivan vara flytande som det är tänkt, läste detta nu i kväll på gsx1400.org så jag gick ut i garaget o kollade mina dom satt fast :näsblod.

Men tog en m4 bult innifrån genom bobinen satte en planbricka utanpå o drog åt med en mutter, sen sprejade jag brake cleaner o snurrade på bobinen samtidigt med hjälp av en ringnyckel så nu är dom lösa :tummenupp


/Maveric

Tack för tipset. Får gå ut i garaget o kolla.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Dom satt stenhårt... blir att handla lite brake cleaner på måndag.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Dom satt stenhårt... blir att handla lite brake cleaner på måndag.


Ps dra inte åt muttern för hårt bara ,endast precis att bobinen börjar röra sig sen brukar det lossna :tummenupp.
Är du osäker kan jag ta en bild på hur bulten ska sitta.

/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74

Bifogat

  • 20100511048a.JPG
    20100511048a.JPG
    27.1 KB · Visningar: 91
  • 20100511049a.JPG
    20100511049a.JPG
    202.6 KB · Visningar: 103
  • 20100511050a.JPG
    20100511050a.JPG
    136.5 KB · Visningar: 91
  • 20100511052a.JPG
    20100511052a.JPG
    209.2 KB · Visningar: 78
  • 20100511054a.jpg
    20100511054a.jpg
    231.3 KB · Visningar: 77

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Ps dra inte åt muttern för hårt bara ,endast precis att bobinen börjar röra sig sen brukar det lossna :tummenupp.
Är du osäker kan jag ta en bild på hur bulten ska sitta.

/Maveric

Bra tips det där hade några som fasnat:tummenupp

Nu är det bara o vänta tills den här regnperioden går över så att det går o åka lite.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Hej.

Har hittat en GSX i Luleå som jag kikade på idag. Funderar bara hur långa service intervaller det är. Den har gått 4200 mil och verkar ha haft en ägare. Var så smäckfullt hos handlaren så jag hann inte ens prata med en säljare innan jag var tvungen att fara :-(

Finns det några risker med att köpa en 06a som har gått såpass långt? Har dom några kända fel?!

http://www.blocket.se/lulea/Suzuki_GSX_1400_27419592.htm?ca=1_3&w=3

EDIT: Kommer jag sakna vridet i min twin (110Nm på bakhjulet)?!?!
 
Last edited:

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Finns nog några som har mer än 110Nm på bakhjulet här :)
Jag vet dock inte, har inte bänkat min sen senaste trimmet :)
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Finns nog några som har mer än 110Nm på bakhjulet här :)
Jag vet dock inte, har inte bänkat min sen senaste trimmet :)

:D Det tvivlar jag inte på, hur är dom original? Det sitter ju helsystem på den. Jag funderar mest på om det finns några risker med en hoj som gått 4200 mil, är det slitagedelar som kan behöva börja bytas osv. Eftersom det står i annonsen att garantin fortfarande gäller antar jag att det är full servicebok hos suzukiverkstad.

Jag är lite smått förälskad i den hojen och har velat ha en länge, när jag köpte hoj sist fanns inte ekonomi för en GSX men nu jävlar;)
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Jag vet inte, men min hade gått något liknande när jag köpte den.
Å jag har inte haft några bekymmer.. än :)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hej.

Har hittat en GSX i Luleå som jag kikade på idag. Funderar bara hur långa service intervaller det är. Den har gått 4200 mil och verkar ha haft en ägare. Var så smäckfullt hos handlaren så jag hann inte ens prata med en säljare innan jag var tvungen att fara :-(

Finns det några risker med att köpa en 06a som har gått såpass långt? Har dom några kända fel?!

http://www.blocket.se/lulea/Suzuki_GSX_1400_27419592.htm?ca=1_3&w=3

EDIT: Kommer jag sakna vridet i min twin (110Nm på bakhjulet)?!?!


Den hojen har gått i Kalix tidigare. Seriös ägare som kör en hel del touring. Finns inga generalfel på en -06
Priset är upp till dig och handlaren... men man brukar behöva byta ventiltätningar vid ca 15000mil på en originalspis. Så milen är inget att oroa sig för. En GSX har 126Nm hyfsat långt ned i registret... spöar de flesta twinnar i elasticitet.
Skall jag skryta mer på GSX 1400 eller?
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Den hojen har gått i Kalix tidigare. Seriös ägare som kör en hel del touring. Finns inga generalfel på en -06
Priset är upp till dig och handlaren... men man brukar behöva byta ventiltätningar vid ca 15000mil på en originalspis. Så milen är inget att oroa sig för. En GSX har 126Nm hyfsat långt ned i registret... spöar de flesta twinnar i elasticitet.
Skall jag skryta mer på GSX 1400 eller?

Jag tog ut ett fax på den idag och såg att den gått i Kalix. Funderade ett tag på om det var din men såg att du har en 05a. Det lutar åt provkörning i morgon om jag får barnvakt.

Han bör väl ha kört en del touring med 4200 mil på 4 år:)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top