Grusdäck i udda dimension?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Hej,
Jag har köpt en liten lekmotard (TMS 200), och skulle vilja ha tag på lite mer grusvänliga däck... Problemet är att dimensionerna skall vara 130/70-17 bak och 110/70-17 fram. Skulle gärna vilja ha tag på däck som funkar hyfsat på asfalt också, då sambon kanske skall övningsköra lite på hojen. Inget extremare än TKC80 alltså :rolleyes:

Någon som vet vad det finns att välja på, och var man köper till skapligt pris?

Pirelli MT60 finns i korrekt dimension både fram och bak. De är förvånandsvärt bra på grusväg men är ju inget för grusgropen....

Pirelli MT21/Michelin T63 som är ett mer renodlat grusdäck finns som bakdäck i 130 17" men framdäck blir svårare då de flesta offroadmoppar har 19" eller 21" fram.

Tackar,
Efter en liten diskussion med min lokala favoritmek, har jag beställt två st Heidenau K60 bakdäck. :)
Det skulle tydligen vara helt ok att montera ett bakdäck där fram om man vänder på rotationsriktningen. Det blev en aning bredare än standard fram tyvärr, så det blir väl inte den ultimata grushojen, men kommer nog att funka till vad jag har tänkt ha den till :tummenupp

Tackar,
Efter en liten diskussion med min lokala favoritmek, har jag beställt två st Heidenau K60 bakdäck. :)
Det skulle tydligen vara helt ok att montera ett bakdäck där fram om man vänder på rotationsriktningen. Det blev en aning bredare än standard fram tyvärr, så det blir väl inte den ultimata grushojen, men kommer nog att funka till vad jag har tänkt ha den till :tummenupp

Nu skall jag inte skrämma dig men Heidenau KS60 är det enda däck jag aldrig skulle montera på en riktig MC. Jag testade ett sådant fram på min offroadmoppe och efter 50 mil lossnade slitbanan och däcket tappade trycket. Att räta upp mitt i en kurva och bromsa på fälgen var spännande....

Nu skall jag inte skrämma dig men Heidenau KS60 är det enda däck jag aldrig skulle montera på en riktig MC. Jag testade ett sådant fram på min offroadmoppe och efter 50 mil lossnade slitbanan och däcket tappade trycket. Att räta upp mitt i en kurva och bromsa på fälgen var spännande....

Skojar du??? Jag har läst alla svenska och engelska recensioner jag har kunnat hitta gällande K60, och däcket har fått genomgripande riktigt bra omdömen :confused:
Nu är det å andra sidan inte riktigt en "riktig" hoj det skall sitta på, utan en 200cc motard med 15 vilda hästar och en toppfart på 100km/h :rolleyes:, så jag tror jag chansar...

Skojar du??? Jag har läst alla svenska och engelska recensioner jag har kunnat hitta gällande K60, och däcket har fått genomgripande riktigt bra omdömen :confused:
Nu är det å andra sidan inte riktigt en "riktig" hoj det skall sitta på, utan en 200cc motard med 15 vilda hästar och en toppfart på 100km/h :rolleyes:, så jag tror jag chansar...

Tyvärr skojar jag inte. Fram till det desintegrerade var det utmärkt. Bra grepp på asfalt och grus och ett trevligt pris så om jag var du hade jag provat det.

Vad är det för finess med att montera ett bakdäck omvänt för att det ska fungera fram? :va

Vad är det för finess med att montera ett bakdäck omvänt för att det ska fungera fram? :va

Jag är inte säker, men jag antar att det är för att du vill ha bäst grepp för drivning på bakdäcket och bäst grepp för bromsning på framdäcket. På däck för offroadbruk kan det kanske till viss del ha att göra med mönstrets förmåga att rensa sig från lera och annat under körning.
När det gäller bildäck däremot, har jag hört att det till största delen är ljudninvån som påverkas av rotationsriktningen...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park