Ändra däckdimension till icke rekommenderad dimension

Skulle framgaffelns vinkel påverkas så mycket av den ändrade däckdimensionen att du märker av det så går det att justera genom valfri kombination av att t.ex. ändra förspänningen, byta till fjädrar med annan fjäderkonstant, höja upp gaffelbenen genom styrkronan, byta fjäder på bakdämparen, justera förspänningen på bakdämparen samt om det går ändra rideheight på bakdämparen....

Det som garanterat kommer hända är att hojen blir trevligare att köra än vad den är nu med slitet däck.
 
Ett 120/60-17 blir "plattare" än ett 120/70-17, har för mig att (kan ha fel) var det inte på motogp man höjde däcksprofilen?
 
Spelar ingen som helst roll om du kör landsväg, men om du är übersnabb på bana kanske du känner skillnad.
 
Tjena.
Jag hade monterat ett däck med 60 i profil eftersom du inte vet hur högt det nya däcket kommer bli. Det kan skilja mellan däck som anger samma höjd. Det enda du vet är att det däck som sitter på nu inte tar i. Hade det inte varit för den problematiken kunde det ha kvittat.
Vill du att det ska svänga lätt, rekommenderar jag Michelin som jag har störst erfarenhet av. Känslan av ett nymonterat Michelin är oslagbar. Road II eller Road III tänker jag närmast på till den där hojen.

/Tomas

Tja!
Tack för svaren!
Lutar åt att jag kör på ett 60 däck också. Trodde att det var samma höjdskillnad på 70 däcken men det var bra att du sa att det kan skilja mellan olika däck också. Trist om jag bestället ett 70 däck som inte passar.

Det som gjort mig lite fundersam är att Dunlops däckspecialist sa att det skulle vara bättre med 70 istället för 60 :va , men å andra sidan så betyder det inte att han har rätt i det, ibland kan tex hantverkare som varit i branschen i 20 år komma med ideer som är sämre än vad man själv tänkt hehe! Har haft många hojar genom åren men har aldrig behövt tänka på att ändra dimensioner eftersom jag kört med den rekommenderade dimensionen på hojarna. Jag har nog i nuläget inte tänkt behålla hojen men vill köpa den däckdimensionen som är bäst när hojen får ny ägare.
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top