Däckdimensioner Suzuki Bandit 600/1200

LBQ

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Rydebäck
Hoj
Suzuki Bandit GSF600N - 95
Hej,

Var idag och besiktigade min hoj, en Suzuki Bandit GSF600N -95, allt gick bra men besiktningsmannen påpekade att däcken (som hängt med ett tag) iofs hade mönster kvar men börjat bli snedslitna. Kikade runt på däck och ser att dimensionen rekommenderad till min modell (110/70-17, 150/70-17) är rätt smala och därmed inte är så vanlig idag. Min MC är gammal och jag vill därför gärna hålla nere på kostnaderna. Hojen finns ju i en 1200 variant också, rekommenderad dimension till den (120/70-17, 180/70-17) verkar betydligt vanligare och finns till riktigt bra paketpriser.

Vet någon om det är samma fälgar och/eller om denna dimension skulle passa på min båge?
 
Framdäcket kan du nog få på, men bakdäcket är för brett och blir väldigt toppigt om du skulle gå från 150/70 till 180/70 och inte att rekommendera.
 
Verkar väl inte vara fasligt dyra däck i dessa dimensioner då man kollar på dackonline.se. Runt 700-1000 kr för framdäck och 1000-1200 kr för bakdäck lite beroende på vad man väljer.
 
Kollade nyss på 160 mm på däck online.finns rätt brett utbud.billiga och dyra.torde inte äventyra körbarheten alltför mycket.
 
Tips: http://www.dackstallet.com/pdf/sid23.pdf

Däri finns rekommendationer avseende däckbredd kontra fälgbredd, och även påverkan på diametern (notera att de har även tabell för monterat resp. ickemonterat -mycket bra). Om du t.ex. går ner mycket i profil, så kan du behöva justera höjden (ride-height adjuster el. mostvarande).

/J
 
Fälgarna på 600:an är fram 17MT3.0 och bak 17MT4.5. Du kan gå upp till 120 på framdäcket även om rek fälgbredd är 3.5 (min 3.0). I bak kan du gå upp till 160 på din fälg (om nu detta skulle ge dig större urval av däck). 1200:ans fälgdimensioner är 3.5 resp 5.5 som jämförelse.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top