Grusåka

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har köpt mig en Aprilia pegaso och har hört att man ska kunna köra lite grusväg med den :tuttar Tips på vägar runt göteborg?

www.adventureriders.se mycket folk från västkusten som hänger där. Ett forum med inriktning på MC äventyr och bla. grusbus.

Närmsta och mest "sönderkörda"(åks där så gott som varenda dag sommartid...) området i göteborgs närhet är Svartedalen. Drar du ut mot Bollebygd eller Alingsås finns hur mycket grusvägar som helst.

Last edited:
Grattis till nya hojen.
En Pegaso Strada har ju lite litet framhjul för att gå riktigt bra på grus men har du en Pegaso Trail, eller en av äldre modell med stora framhjulet borde det gå utmärkt att dra runt den på grusvägar med rätt däck då det i princip är en BMW F650GS i lite fränare och nättare förpackning.
Kolla forumet på www.soe.se så kan du hitta likasinnade i din närhet.

Strada
Aprilia_Pegaso_650_Factory_07.jpg

Trail
Aprilia_Pegaso_650_Trail_06.jpg

Last edited:
Har en 99a så det är väl den gamla modellen! :) Jävligt ovan att köra grus dock, och säkert inte helt rätt däck för ändamålet även om de är mer grovmönstrade än vad jag är van vid. Några tips vid gruskörning? Vågar inte sladda omkring något utan fjärtkör försiktigt :D Btw så flyttar jag hux flux till Linköping imorgon, så tips på vägar där istället vore nice! :D

Har en 99a så det är väl den gamla modellen! :) Jävligt ovan att köra grus dock, och säkert inte helt rätt däck för ändamålet även om de är mer grovmönstrade än vad jag är van vid. Några tips vid gruskörning? Vågar inte sladda omkring något utan fjärtkör försiktigt :D Btw så flyttar jag hux flux till Linköping imorgon, så tips på vägar där istället vore nice! :D

Stå upp, lätt böjda ben, håll i tanken med knäna (lättare om du låter tårna peka lite inåt på fotpinnarna)
INTE bromsa om det börjar gå åt helvete, utan GASA. Håll inte för hårt i styret.

Vill du ha lite ställ i kurvorna skall du lägga vikten på inre pinnen och ge lite gas.
Vill du köra mer upprätt är det hojen på ytterpinnen som gäller.

Det är övning som gäller. Tar ett tag innan man känner sig bekväm med att hojen glider runt.
Känslan av att framhjulet "flyter" är lite läskig i början.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park