Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Vad jobbigt när lönetanten inte kan sköta sitt jobb :dummer

Tur att du fick dina stålar tillslut så vi kan fortsätta se denna hoj växa fram :tummenupp
 
En lönekärring räknade alltid fel på växelkursen vid utlandsjobb och aldrig till firmans nackdel. När man klagade menade hon att det väl inte gjorde så mycket, 'ni tjänar ju så bra ändå'.
Tror att landets alla lönekontor har en egen rekryteringsservice specialiserad på att leta fram extremt snikna och avundsjuka kärringar.
 
Lite updates. Det småpillas lite hela tiden men det blir inte tillräckligt för nån update på daglig basis.
Jag har koncentrerat mig på kompressor fästen nu. Det blev 3st. Svåra grejer när man har ambitionen att det ska vara snyggt också. Annars kunde man bara svetsat en korg i grova järn runt hela manicken låst i alla ledder.
Fick förlänga kedjan med en halvlänk också. Bytte ut gavelns insex skruv mot kullrad försänkt spårskruv precis som på motorn mycke snyggare o enhetligare.DSC_1031.jpgDet "bakre fästet" på bild2 blir lite lustigt Det beror på att kompressorn sitter så mycke off center för stt linjera med kedjan. En kompromiss mao

DSC_1033.jpg
En lönekärring räknade alltid fel på växelkursen vid utlandsjobb och aldrig till firmans nackdel. När man klagade menade hon att det väl inte gjorde så mycket, 'ni tjänar ju så bra ändå'.
Tror att landets alla lönekontor har en egen rekryteringsservice specialiserad på att leta fram extremt snikna och avundsjuka kärringar.

Jag är inte förvånad....
 
Imorgon blir det en hel dag bakom spakarna i fräsen:yoparty
 
Min hel dag i fräsen blev inte mer än 3timmar.
Vad sjukt mycke fortare det går när man har mastercam i både jobbdatorn o hemdatorn. Bara att ta med färdiga filer o lägga lite fräsbanor på kontra handknacka flera hundra rader kod.

Det blev ett nytt förgasarfäste för kompressorn o en Su fläns till den, samt en fläns för tryckröret mot gamla insuget.

Idag testade jag att avrosta de gamla alutig kunskaperna inför insugssvetsandet.
Hade enna glömt bort hur mycket jäkligare det är än vanligt svartstål som jag svetsar dagligen på jobbet.
Flänsen mot kompressorn är i 10mm material och plåten mellan den o förgasarflänsen blir i 2mm.

Flänsen svalde hur mycke värme som helst utan att ge tillbaka nån svetsbar startpunkt :gnissla
Det verkar som om det är kört utan förvärmning av det grövre materialet:gnissla
Jag ville grovt material i flänsen så jag kan plana av den efter svetsning till lagom plan tjocklek.
 
Alu kan allt va djävulens material ibland:näsblod
Börjar fundera på att ta en seriös kurs på detta när det närmar sig för min del. Har ju några gurus här på fabriken så det kan nog bli bra.
Mastercam? Det har visst gått framåt sedan en annans tid på mekverkstad. Eia remsor å hålstansning va modernt då:D Eller fanns forfarande iallafall.
Har dock fullt förtroende för att du får snidat ihop detta åxå. H-vete va rå den blir:tummenupp:tummenupp
 
BLAA BLAA BLA MAssa snack

mera snack ..........................

..............................Ännu mera snack

Idag testade jag att avrosta de gamla alutig kunskaperna inför insugssvetsandet.
Hade enna glömt bort hur mycket jäkligare det är än vanligt svartstål som jag svetsar dagligen på jobbet.
Flänsen mot kompressorn är i 10mm material och plåten mellan den o förgasarflänsen blir i 2mm.

Flänsen svalde hur mycke värme som helst utan att ge tillbaka nån svetsbar startpunkt :gnissla
Det verkar som om det är kört utan förvärmning av det grövre materialet:gnissla
Jag ville grovt material i flänsen så jag kan plana av den efter svetsning till lagom plan tjocklek.

Mja,,,
Tror att Du "krämar på för lite" bestäm start punkt starta med 10-15 sec med lite ström för och bryta oxidlagret , Sen fläskar du på MASSOR MED MOS så Du får upp smältan , sen backar du tillbaka strömen så att du precix håller badet på "rätt storlek" med hjälp av "mos"/tillsatsmatrial....

"Works for mee"
 
Mja,,,
Tror att Du "krämar på för lite" bestäm start punkt starta med 10-15 sec med lite ström för och bryta oxidlagret , Sen fläskar du på MASSOR MED MOS så Du får upp smältan , sen backar du tillbaka strömen så att du precix håller badet på "rätt storlek" med hjälp av "mos"/tillsatsmatrial....

"Works for mee"

..Jooo, men om man har riggat upp nåt noga i tunnare material på det tjockare materialet, så går ju det åt h-vete när jag FLÄSKAR PÅ MASSOR AV MOS!!, all right?
 
Tänkte köra bak o framvänd framskärm till en fulldresser som bakstänka. Det fanns liknande bakstänkor men bara till 250 däck. Men fulldressers kör ju på jäkligt feta sulor fram så det skulle nog vara lugnt.
Fel, fel, fel:gnissla
Dels var den nån tum för smal dels så linjerade inte inner o ytter radierna på skärmen så det ser lustigt ut.
Men avslutet på den var precis så uppkäftigt som jag hade hoppats. Så med mycke kap o svets, så kommer vi ha en vinnare:yoparty

Små plockade lite med insuget efter jobbet, går lite trögt men Ska försöka med ett större ryck i morgonbitti om ändalykten behagar lämna bingen i tid:gnissla
 
showthread.php
attachment.php
Efter att ha spenderat en dag med hem o hobby på jobbet så har jag fixat insuget mellan kompressor o SU'n samt fixat större delen av projekt bakskärm.

Insuget var trixit värre när ett ovalt långt hål skulle bli ett runt 38mm hål i vinkel, och när "rörets" längd endast var 2-3cm:gnissla
Svetsningen gick bra utan förvärmning så jag får nog be SSDD om ursäkt.

Jag tycker både skärmen o förgaseriet blir precis så uppkäftigt somjag hade tänkt det, och det följer byggets stuk. 'Jag har även bytt sadeln mot en gammal orginal Bates och satt pussypaden som rövstöd helt enligt det tidiga dragracestuk jag eftersträvar. DSC_1044.jpgDSC_1046.jpgDSC_1048.jpg
 
Last edited:
Här i trakten har vi problem med kopparstölder, löst folk o annat pack som klipper kabel hejvilt vid järnvägen för 30-40 spänn kilot. Idioter....

Beställde just 3st alu krökar samt 6dm alu rör för 1018spänn, samlagd vikt 0.5kg?

#Kommer att köra med 70mm rör mellan kompressor o motorn, grymt overkill flödesmässigt, men rörmockeriet skall även funka som plenumbuffert så det får bli så.

En rak stump rör mellan kompressorn o motorn blir ju inte så värst vackert, men jag tänkte pynta den med sprängbleck, ev pop off ventil och dräneringsventil.

Draw through konfigurationer ska tydligen göra så att soppan lägger sig i en pöl på lägsta punkt på tomgång får se hur det blir.:gnissla
 
Last edited:
Usch va dyrt det lät. Var du och handlade som privatperson hos en grossist eller är det så förbannat dyrt med alu-rör?:va
 
Ringde faktiskt till lokale stålgrossisten, han hävdade, utan kolla exackt att priset på böjarna, att de låg på 4-500spänn styck.
Så det fick bli från en av tuningbranschens alla webshops.
där låg alla på ca 220spänn styck +moms+frakt+postförskott etc.....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top