Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Fortsatt uppåt!
Satt o dumglodde lite på bygget nyss och inväntade inspiration.
Fick för mig att dubbelkolla en grej jag förutsatt.
Jäkla tur det..

VW bygger beställer inte sina kompressorer med ordinär V8 konfiguration som 999,1% av alla tillverkare av rootskompressorer.
Utan fanskapet roterar baklänges och blåser ut genom förgasaren!!?
Nu går det iofs att vända på inkromet och få den att rotera rätt, men...

Dels så ser det muppigt ut, sen är oljepåfyllningen upp o ner, och sist men inte minst så blir styrstiftshålen till gaveln fel med. Kör man utan styrstift minimerar man chansen att få ihop grejerna rätt utan spänningar o brytkrafter.:3freak
Skulle dragit igång det här projektet i somras när motivationen var på topp.

Nu är det bara uppförsbacke..
 
blåser ut genom förgasaren!!?

Bara å byta plats på förgasare och avgaskrök samt göra vändåtta på kammarna! :fakta
4768274483_60a795481b.jpg

Som bonus kan du strunta i fjädrarna på avgasventilerna, lär ju suga fast bra ändå. :crash
+ att du blir först på klotet med avgaskompressor. :tuttar
Eller så får du klura lite till. :rolleyes:

Bra att du kom på det nu och inte när du kickat
dig lam, halt och infertil på förment 'färdig hoj'.


Bara att bryta ihop och gå vidare! :tummenupp
:hej

/e
 
attachment.php
Jag tror det kan bli jäkligt fränt det här!
Jag har kastat om innanmätet och stiftat om huset. och det verkar funka.
DSC_0990.jpg

Här ser man en annan "utmaning". kompressorinloppet.
Dels så är det stort o fult sen ska det ju föräras med en fugge med och den kommer ju komma i konflikt med kicken:gnissla. Nu greppar ju inte kicken i förrens efter ett kvarts varv men ändå.

Tror jag ska överge planerna på Weber IDF40 förgasarn jag köpte o köra på klassisk SU istället.
Nån sa till mig att man var tvungen att konvertera Bil SU fuggarna för Mc.
Denne någon visste dock ej vad som behövde göras.
Någon som vet?


DSC_0991.jpg


Bara å byta plats på förgasare och avgaskrök samt göra vändåtta på kammarna! :fakta
View attachment 374410

Som bonus kan du strunta i fjädrarna på avgasventilerna, lär ju suga fast bra ändå. :crash
+ att du blir först på klotet med avgaskompressor. :tuttar
Eller så får du klura lite till. :rolleyes:

Bra att du kom på det nu och inte när du kickat
dig lam, halt och infertil på förment 'färdig hoj'.


Bara att bryta ihop och gå vidare! :tummenupp
:hej

/e
Ihopbruten är mitt normal tillstånd:tummenupp
 
Last edited:
Tror jag ska överge planerna på Weber IDF40 förgasarn jag köpte o köra på klassisk SU istället.
Nån sa till mig att man var tvungen att konvertera Bil SU fuggarna för Mc.
Denne någon visste dock ej vad som behövde göras.
Någon som vet?

Enda jag kan komma på är att kolla flottören så att den funkar, beroende på placeringen, om det nu är nåt som måste fixas :va:confused:
 
Enda jag kan komma på är att kolla flottören så att den funkar, beroende på placeringen, om det nu är nåt som måste fixas :va:confused:

Dollar Sullivan hade ett reportage i mcm eller om det var hoj magasinet hur man bygger om su för harley ,har för mig att man ska borra upp inloppet för bensinen efter som man inte tvingar in bensinen med pump som på en bil ,annars så försök kontakta Dollar,
 
Ja det är ju faktiskt en skillnad där mellan bil, o mc. Bra tips!
Tack steffe med
 
Ojojoj så vårdslöst tufft!
Kör med öppen kedja med så du får tuffa fransiga brallor!
 
Last edited:
Här kommer artikeln som Dollar Sullivan skrev i MCM nån gång på vikingatiden. Det handlar väl mest om det lägre bränsletrycket som man får vid självfall från tanken i förhållande till tycket från en pump i bilen.Image.jpgImage (2).jpg
 
Det var fan inte illa! Vilken läse krets man har:banana
 
Beställde ett däck av en FD jobbarkompis i början av juni. Inget hände så jag stötte på i slutet september. Det hade han glömt bort, men skulle fixa direkt.
-Bara jag har det till början December.
-Inga problem.
Inget däck o inget svar när man ringer nu. Tråkigt med folk som man inte kan lita på. Nå väl Det finns väl fler sätt o skaka fram det jäklA DÄCKET:gnissla
 
Det där känner jag igen. Vis av erfarenhet litar jag aldrig mer på löften från sk. kompisar som skall ordna det ena och det andra.:mad: Den enda man kan lita någorlunda på att något skall bli gjort, är sig själv.
Som sagt, vis av erfarenhet.:huvet
 
Blir rått det där. Vad är det för däck du söker?
 
Det där känner jag igen. Vis av erfarenhet litar jag aldrig mer på löften från sk. kompisar som skall ordna det ena och det andra.:mad: Den enda man kan lita någorlunda på att något skall bli gjort, är sig själv.
Som sagt, vis av erfarenhet.:huvet

Jag litar inte ens på mig själv.

Gillade SU artikeln, kompisen gjorde detta på sin XL1000
med gott resultat när vi gick på gymnasiet o vart kass på det mesta.
Dock var orginalförgasaren lika funktionell som ett fälgkors i sammanhanget
 
Tomten

Tomten, tomten, tomten....

Ja hur ligger det till med deta mytiska väsen egentligen?
Finns han eller finns han inte?
-Klart han inte finns, är du 3år eller vad är det med dig?
-Njaa, Va inte så säker på det du.

Vem var det som klippte av kopplingsvajern på bilen inne på byggmax, Så att Elffors fick köra ut på startmotorn trots att bommen gick ned innan han var ute.

Förmodligen samma tomte som körde en skruvmejsel genom kylet inne hos bilmecken som lagade kopplingen, så att lindsey körde kylarn torr så toppen nästan kroknade.

Tror ni han var nöjd där?

-Nej,nej nej, givetvis gjorde han hela kopplingen skrot så årsbokslutet gick från minus till plus hos bilmeken i år med:gnissla

Hursom helst så fick tomten samvetskval, och vips genom ett trollslag trillade jag över en SU-förgasare OCH en snöslunga för 1500:-:banana

imagesCA8QDYVX.jpgweb%20Sammy%20Bad%20Santa%20Party%20004%20Blog.jpgDet verkar finnas 2 slags tomtar minst!!
 
Ja här var det inte mycke action...

O det är ju mitt eget fel.
Men det små pulas lite i det tysta.
En axel svarvades på jobbet, kompressorhuset snyggades till lite genom att en del fula gjutvårtor frästes bort + några fästöron.
Lite delar har trillat in och ytterligare några beställts samt att det småpillas lite med en ny förgasar adapter i datorn.
Tyvärr saknas den rätta byggnistan, ni vet den som gör att man tänker hojbygge hela tiden och drar till garaget istället för att ligga på soffan med laptopen.........:gnissla
 
Tyvärr saknas den rätta byggnistan, ni vet den som gör att man tänker hojbygge hela tiden och drar till garaget istället för att ligga på soffan med laptopen.........:gnissla

Jag hör dig bror, samma sak här fast det börjar rätta till sig så sakteliga. Nu när det tippat över till januari går det faktiskt skymta en hojsäsong långt där framme så det börjar klia lite i mekarfingrarna på mig.:)

Kom apropå det nyss in från ett par timmars rotande i elhärvan på trajjan, det tog ett tag innan jag räknade ut vad jag egentligen hade för plan med dragningen som jag började på med i höstas eftersom den gjordes under en hastigt tilltagande starkölsberusning... :MariestadsOldOx
 
Inte riktigt samma sak där. Du skruvar ju för glatta livet, bara inte på hojen.
Får ta tag i det här nu.:rock
 
Läsekretsen? Jag har en fråga här.
Från vilka bilar hittar man SU på ca 38mm. Den jag hittade till nån gamal volvo var på 44mm vilket nog är lite för stort för mig samt att den är oproportionerlig utseendemässigt.

LÄste dessutom att när man sätter förgasaren på sugsidan så Skall man ej gå upp i förgasarstorlek. Detta lästes i corky bells turbo bok, men det bör rimligtvis även gälla kompressorer.
Detta förbryllar mig lite eftersom förgasaren omöjligen kan veta om det är en stor kolvpump (motor) som suger genom den eller en liten kolvpump assisterad av en kompressor pump.
För större motorer kräver ju större förgasare.
Varför inte denna applikation?

Att förgasarstorleken skall vara densamma när man blåser genom förgasarn är jag med på, det behöver ej förklaras åt mig.

Monterade ihop kompressorgaveln med nya axeln o innre o yttre drivning.
Jäklar vad tungt det var att driva på dreven med 2hundradelars drivpassning + lettring på ytan samt loctite.
Började med att pressa ihop det i lilla skruvstädet, fick ge upp och gå på det stora skruvstädet och det hela slutade med, förvärmning med gassvets och prygel med 2kg slägghammare mot städ med nästan fullkraft, annars studsade bara hammarn utan att nåt hände
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top