Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag har börjat pyssla med Su'n.
Fattar faktiskt inte mycket av den alls.
Jag har bara pysslat med japanska 80-90tals förgasare och den här brittiska 60-tals historian är helt annorlunda. Hittar bara nål o huvudmunstycke, är det allt som går att justera?
Ser ingen logik mellan grunkor , pryttlar o deras eventuella funktioner.
Skulle behöva en su för dummies booklet..

Nån som vet var man köper reservdelar i sverige?
Spjällaxeln var kronslut
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har börjat pyssla med Su'n.
Fattar faktiskt inte mycket av den alls.
Jag har bara pysslat med japanska 80-90tals förgasare och den här brittiska 60-tals historian är helt annorlunda. Hittar bara nål o huvudmunstycke, är det allt som går att justera?
Ser ingen logik mellan grunkor , pryttlar o deras eventuella funktioner.
Skulle behöva en su för dummies booklet..

Nån som vet var man köper reservdelar i sverige?
Spjällaxeln var kronslut

Dollar Sullivan.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Jag har börjat pyssla med Su'n.
Fattar faktiskt inte mycket av den alls.
Jag har bara pysslat med japanska 80-90tals förgasare och den här brittiska 60-tals historian är helt annorlunda. Hittar bara nål o huvudmunstycke, är det allt som går att justera?
Ser ingen logik mellan grunkor , pryttlar o deras eventuella funktioner.
Skulle behöva en su för dummies booklet..

Nån som vet var man köper reservdelar i sverige?
Spjällaxeln var kronslut

Forgasarteknik.se
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Dollar Sullivan.

Menar du den gynnaren?
[video=youtube;wUVuNG0c50M]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wUVuNG0c50M[/video]

..jo, han verkar ju stabil:D


(ja,ja jag ska ringa)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Som en episod ur Tarzan och Banarne, fast med motorcykel istället för banantandem-hoj. Skön lirare.....

Tillägger att det är mycket trevligt att följa ditt projekt Elffors. :tummenupp
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
'lång framgaffel för bra väghållning' eller något sådant säger han...
Men han kan ju begripa sig på SU ändå, lär ju finnas asymmetrisk begåvning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
'lång framgaffel för bra väghållning' eller något sådant säger han...
Men han kan ju begripa sig på SU ändå, lär ju finnas asymmetrisk begåvning.

Det där var på den tiden sfro ej fanns, och bilprovning, polis och trafiksäkerhetsverk mfl såg choppers som livsfarliga. Så jag tycker att han snabbtänkt utnyttjar sin chans i media till att lobba för långgaffeln. En chopper med rätt försprång kan dessutom vara betydligt kurstabil och lugn. Vilket också kan vara positiva egenskaper.
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
..Jooo, men om man har riggat upp nåt noga i tunnare material på det tjockare materialet, så går ju det åt h-vete när jag FLÄSKAR PÅ MASSOR AV MOS!!, all right?

Helt rätt, låt "lågan" blåsa emot det fetare matrialet, så smälter det tunnare "in" automagiskt vettu.!
ja sa inte att det var lätt, framför allt inte genom att man inte kan se färgen på badet som med stål ,,, enda lösningen är att svetsa massor , öva öva öva,,,,

provet är att svetsa ihop 2 st colaburkar.. ;):fakta
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det där var på den tiden sfro ej fanns, och bilprovning, polis och vägverk såg det som livsfarligt med choppers. Så han utnyttjar mycket väl sin chans i media till att lobba för långgaffeln. En chopper med rätt försprång kan dessutom vara betydligt kurstabil och lugn. Vilket också kan vara positiva egenskaper.

 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Svetsningen gick bra utan förvärmning så jag får nog be SSDD om ursäkt.

Helt rätt, låt "lågan" blåsa emot det fetare matrialet, så smälter det tunnare "in" automagiskt vettu.!
ja sa inte att det var lätt, framför allt inte genom att man inte kan se färgen på badet som med stål ,,, enda lösningen är att svetsa massor , öva öva öva,,,,

provet är att svetsa ihop 2 st colaburkar.. ;):fakta

jo rå, så
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kom på en grej.
Eftersom förgasarn vill ha ett övertryck på 0.2hekto. Så skulle man ju kunna sätta en bränsletrycksregulator på inkommande soppa. Det räckr ju med att den startar så har jag ju ca 0.2 i laddtryck o ge regulatorn.

Dollars förgasar mod instruktion gäller volvos HIF6 su och den är inte lik min så den har jag inte mycket nytta av.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanske missar jag ngt, men det är väl en självklarhet att du måste ha FPR, eftersom du har förgasaren nedströms kompressorn?

Kom på en grej.
Eftersom förgasarn vill ha ett övertryck på 0.2hekto. Så skulle man ju kunna sätta en bränsletrycksregulator på inkommande soppa. Det räckr ju med att den startar så har jag ju ca 0.2 i laddtryck o ge regulatorn.

Dollars förgasar mod instruktion gäller volvos HIF6 su och den är inte lik min så den har jag inte mycket nytta av.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kanske missar jag ngt, men det är väl en självklarhet att du måste ha FPR, eftersom du har förgasaren nedströms kompressorn?
Nedströms :confused: är det mellan kompressorn och insuget?

Men den sitter på sugsidan på kompressorn i enlighet med gammal jänketeori

DSC_1046.jpg
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kom på en grej.
Eftersom förgasarn vill ha ett övertryck på 0.2hekto. Så skulle man ju kunna sätta en bränsletrycksregulator på inkommande soppa. Det räckr ju med att den startar så har jag ju ca 0.2 i laddtryck o ge regulatorn.

Dollars förgasar mod instruktion gäller volvos HIF6 su och den är inte lik min så den har jag inte mycket nytta av.

Eller trycksätta tanken....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nedströms :confused: är det mellan kompressorn och insuget?

Men den sitter på sugsidan på kompressorn i enlighet med gammal jänketeori

Aah, jag är blind jue. Ja då räcker det ju med en billig klick-klick-förgasarbränslepump
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kolla på närmaste bibliotek. Brukar alltid ha några gamla böcker om gasare. På den tiden va ju su populära. Delar finns nog forfarande hos dom flesta tillbehörsfirmor om personalen orkar engagera sig:va
Tror du att det räcker med självtrycket från tanken eller behövs det pumpas?
Jag har börjat pyssla med Su'n.
Fattar faktiskt inte mycket av den alls.
Jag har bara pysslat med japanska 80-90tals förgasare och den här brittiska 60-tals historian är helt annorlunda. Hittar bara nål o huvudmunstycke, är det allt som går att justera?
Ser ingen logik mellan grunkor , pryttlar o deras eventuella funktioner.
Skulle behöva en su för dummies booklet..

Nån som vet var man köper reservdelar i sverige?
Spjällaxeln var kronslut
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Aah, jag är blind jue. Ja då räcker det ju med en billig klick-klick-förgasarbränslepump
förklara.

Kolla på närmaste bibliotek. Brukar alltid ha några gamla böcker om gasare. På den tiden va ju su populära. Delar finns nog forfarande hos dom flesta tillbehörsfirmor om personalen orkar engagera sig:va
Tror du att det räcker med självtrycket från tanken eller behövs det pumpas?

Beställde från margies bookshop i eftermiddags en su Manual.
Det är så jag gillar till ta mig information.
I godan ro på muggen med en bok.
Läsa nån sida eller två, låta det sjunka in, sen klämma ett par sidor igen.
Finns bara intresset så brukar jag lära mig teknisk litteratur i princip utan till:tummenupp

Självtrycket från tanken blir perfekt om jag har tanken 2m över förgasarn:död
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jo till förgasare används som regel membranpumpar, de funkar likadant vare sig de är mekaniska eller elektriska. Det är en fjäder som trycker membranet framför sig, fjädern är så avpassad att pumpen inte ger mer än ett visst tryck. Så vill man ha runt 0,2 Bar, ja då köper man en pump som är rejtad för det. Ingen annan regulator behövs normalt. Finregleringen till förgasarens munstycke sköts ju sen av flottören.

När fjädern har gjort sitt slag, då spänns den upp igen, på gamla förgasarbilar vanligtvis av en nock på kamaxeln. På elektriska membranpumpar sluts en krets till en spole som återför membranet och fjädern. Härav de elektriska membranpumparnas tickande ljud när man slår på tändningen, när tickandet tystnat har man fullt tryck och kan starta.

Här finns tex för SU http://www.misab.se/pumpar12v.php?kid=5-176-501 men Biltema har även betydligt billigare membranpumpar för förgasare. En av dem ligger på 0,25 bar har jag för mig. Sen ska det ju vara tillräckligt flöde också, men är pumpen specad för bil så är det nog tillräckligt flöde för en enkel SU.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Aha å det är inte 1" gänga i tanken:D Hadde ju vart grymt om du kunde fått in en nock styrd pump alla gammal hedlig bil:Bugar Helst med glaskopp.
Annars hadde tex gamla Mazdor små fina membranpumpar.
Jag har en termos till övers som nog bättre passar till din ketchup. Åsså har jag en invärtes te Spedd triplen xtra.
Om intresse finns. Kanske lite för modernt?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top