Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

ingsoll.jpg
Det är ju en HD-motor, dvs båda kolvarna är nere och vänder nästan samtidigt. Så -i likhet med när dessa pumpar används på tvåtaktsutombordarna- så använder man vevhuspulsationerna för att driva pumpen.
:huvet
Coolt..
:Bugar
Tänkte inte på att det var en "Ingersoll & Rand" ,,, Visst man använder väl till och med nån form av roterande backventil för att skapa vakuum i maskin så att olja sipprar ( Olja ???SAE50 = bitumen ) åt "rätt" (= inåt) Håll!

Aahhh en snygg vakuum pump driven av vevhus vakuum... precix som på en "fåTaktare" ...nästan som Poesi
:hihi

Compressors---Air-Ingersoll-Rand-201192795557_301217_1.jpg
 
Last edited:
Nån som vet om det går att få igång en 70-tals ESAB AC/DC DTB 275A tig med 63Amp handske på ynka 25Amp?
Jobbets gamla kraftsverksdrake har blivit över o skulle kunna inhandlas för en små peng

Börjar bli lite desperat här rörbitarna till mitt tryckrörsbygge har kommit och det skulle förenklas nåt vansinnigt om jhag kunde ha hojen o svetsen på samma ställe. Tröstlöst o åka fram o tebaxs femtielva ggr innan det passar perfekt
 
Last edited:
Det är en kille på jockey journal som byggt en toppventilad sursida med öppet ventilarrangemang i gammal hillclimbstil. Äckligt ball:zpy
Det vill ju jag göra med:yoparty
Ser ut som det ska gå att slå ihjäl många mer vintrar i garaget med denna moppen än med förra.
Jag menar vad gör man när man turbokonverterat en japsfyra? Sidventilskonverterar? diesel?
Det är dead end liksom.

finish%202.JPG


Imorgon ska det rykkas lite i projektet igen. Fick rör o krökar till tryckröret så i veckan ska det väl smygas igång oxå.
Nån som vet om det går att få igång en 70-tals ESAB AC/DC DTB 275A tig med 63Amp handske på ynka 25Amp?
Jobbets gamla kraftsverksdrake har blivit över o skulle kunna inhandlas för en små peng

Börjar bli lite desperat här rörbitarna till mitt tryckrörsbygge har kommit och det skulle förenklas nåt vansinnigt om jhag kunde ha hojen o svetsen på samma ställe. Tröstlöst o åka fram o tebaxs femtielva ggr innan det passar perfekt

Glöm det grappen:död
 
Nån som vet om det går att få igång en 70-tals ESAB AC/DC DTB 275A tig med 63Amp handske på ynka 25Amp?
Jobbets gamla kraftsverksdrake har blivit över o skulle kunna inhandlas för en små peng

Börjar bli lite desperat här rörbitarna till mitt tryckrörsbygge har kommit och det skulle förenklas nåt vansinnigt om jhag kunde ha hojen o svetsen på samma ställe. Tröstlöst o åka fram o tebaxs femtielva ggr innan det passar perfekt

Lite beroende på hur nära grannen du bor och kan fultjuva från hans elskåp, se till att fasföljden blir rätt när du parallellkopplar 63A uttaget :rock

Annars, nej :huvet
 
Lite beroende på hur nära grannen du bor och kan fultjuva från hans elskåp, se till att fasföljden blir rätt när du parallellkopplar 63A uttaget :rock

Annars, nej :huvet

Jaaa, gör det med din närmaste favvogranne Jon! Lär ju uppskattas minst lika mycket som den där ångbomben vi planerade att skicka in genom taket hans.:rofl
 
Har inte läst hela tråden men, som jag fötstått så skall du konvertera din sida till bigtwinremdrift.
Om nu kompressornremmen inte är kopplad till bakhjulet via en växellåda så lär motorn få ett helvete att bygga insugstryck nog för att du skall få en saltzflats duglig topfart.
Vad jag vill komma till är att jag undrar hur du tänker?

Ang detta med 63A handske till svetsen så är ju antalet kablar konstant och därmed är det bara att treva sig fram. Det borde ju vara säldom alla reglage står på 11 och full ström begärs. Är nog en bra maskin kan tänka :JULA
 
Har inte läst hela tråden men, som jag fötstått så skall du konvertera din sida till bigtwinremdrift.
Om nu kompressornremmen inte är kopplad till bakhjulet via en växellåda så lär motorn få ett helvete att bygga insugstryck nog för att du skall få en saltzflats duglig topfart.
Vad jag vill komma till är att jag undrar hur du tänker?

Ang detta med 63A handske till svetsen så är ju antalet kablar konstant och därmed är det bara att treva sig fram. Det borde ju vara säldom alla reglage står på 11 och full ström begärs. Är nog en bra maskin kan tänka :JULA


Rem :såjaponken

Så puttinuttit :D
 
Det är en kille på jockey journal som byggt en toppventilad sursida med öppet ventilarrangemang i gammal hillclimbstil. Äckligt ball:zpy
Det vill ju jag göra med:yoparty
Ser ut som det ska gå att slå ihjäl många mer vintrar i garaget med denna moppen än med förra.
Jag menar vad gör man när man turbokonverterat en japsfyra? Sidventilskonverterar? diesel?
Det är dead end liksom.

View attachment 379501


Imorgon ska det rykkas lite i projektet igen. Fick rör o krökar till tryckröret så i veckan ska det väl smygas igång oxå.


Glöm det grappen:död

Finns gubbar som går igång hårt på krigarsidor. "Mmmm smells good! Yummie!" :D

http://www.youtube.com/watch?v=HJQHWAJJZE8
 
Har inte läst hela tråden men, som jag fötstått så skall du konvertera din sida till bigtwinremdrift.
Om nu kompressornremmen inte är kopplad till bakhjulet via en växellåda så lär motorn få ett helvete att bygga insugstryck nog för att du skall få en saltzflats duglig topfart.
Vad jag vill komma till är att jag undrar hur du tänker?

Ang detta med 63A handske till svetsen så är ju antalet kablar konstant och därmed är det bara att treva sig fram. Det borde ju vara säldom alla reglage står på 11 och full ström begärs. Är nog en bra maskin kan tänka :JULA

Läs några sidor av tråden iaf och drick mindre öl, så ska du se att saker o ting blir mycket tydligare:tummenupp
 
Elffors!

Visa gärna bilder när du gör iordning SU:n. Vore roligt att se!
 
Testade med tryckrören idag:gnissla 70mm var för stort. För att få dit rören är de tvungna att sektioneras o kapas ur på en jävla massa ställen, så de skulle blivit ovala o konstiga.
Får se om de går att byta annars så är det en tusing i sjön:gnissla

Ja, det skulle jag ha gjort. Då hade sh sluppit ett tramsigt inlägg :rodna

Ingen fara, jag postar ibland onödiga ölstinna inlägg på helgen . :rodnamed

Elffors!

Visa gärna bilder när du gör iordning SU:n. Vore roligt att se!

Jo.. Vet bara inte vad som kan vara av intresse.
Tänk dig En PRO kurs i Smartphone användande, lite så famlar jag runt i mörkret.
Men jag Verkar ha greppat grejen nu.

Först var det en sliten skitig förgasare, sen en hög skitiga delar, sen en hög rena delar och nu en ihop satt förgasare.
Kvar att fixa är ny spjällaxel, spjällbricka, packningssats samt tomgångsjusterskruv o dito fjäder.

Spjället har ingen returfjäder utan det verkar som man krokar i en dragfjäder i spjäll"örat" och fäster i bilens motor.
Sen är det ett gängat hål i flottörhuslocket, jag vet inte om det är för flottörhusventilation eller för att länka ihop med fler förgasare.
Hmm plugga eller ventilera....
 
Testade med tryckrören idag:gnissla 70mm var för stort. För att få dit rören är de tvungna att sektioneras o kapas ur på en jävla massa ställen, så de skulle blivit ovala o konstiga.
Får se om de går att byta annars så är det en tusing i sjön:gnissla



Ingen fara, jag postar ibland onödiga ölstinna inlägg på helgen . :rodnamed



Jo.. Vet bara inte vad som kan vara av intresse.
Tänk dig En PRO kurs i Smartphone användande, lite så famlar jag runt i mörkret.
Men jag Verkar ha greppat grejen nu.

Först var det en sliten skitig förgasare, sen en hög skitiga delar, sen en hög rena delar och nu en ihop satt förgasare.
Kvar att fixa är ny spjällaxel, spjällbricka, packningssats samt tomgångsjusterskruv o dito fjäder.

Spjället har ingen returfjäder utan det verkar som man krokar i en dragfjäder i spjäll"örat" och fäster i bilens motor.
Sen är det ett gängat hål i flottörhuslocket, jag vet inte om det är för flottörhusventilation eller för att länka ihop med fler förgasare.
Hmm plugga eller ventilera....

Surt med rören, håller tummarna att du kan få byta till klenare.

Aha, så du har redan dratt ihop underverket mao :mad:.
Vore mest kul att se tex vacuumklockan med trotteln, dämparanordningen etc.
Jag har bara skruvat isär en Stromberg, men aldrig en SU, trots att hade dubbla SU på min gamla dutte.

Ja jag minns att det var en hel bransch runt förgasarspjällaxlar när jag var yngre. Fanns firmor som var specialiserade på att renovera förgasare med slitna spjällaxlar. Det där med returfjäder känner jag igen, många gamla spällförgasare hade en fjäder som fästes ngn annanstans än på förgasaren. På HD:s gamla linkertförgasare var det tom så med gaswiren, att vajerhöljets fäste inte satt på förgasaren. Så det var olika lösningar på olika fordon.

Hoppas förgasaren blir som ny!
 
Last edited:
Spenderade just 1½ timme på att tillverka ett skärmfäste, för att kunna ta ett steg tillbaka och konstatera att det precis så det inte ska se ut.. Klumpigt o blaffigt.
Ett steg fram!

Surt med rören, håller tummarna att du kan få byta till klenare.

Aha, så du har redan dratt ihop underverket mao :mad:.
Vore mest kul att se tex vacuumklockan med trotteln, dämparanordningen etc.
Jag har bara skruvat isär en Stromberg, men aldrig en SU, trots att hade dubbla SU på min gamla dutte.

Ja jag minns att det var en hel bransch runt förgasarspjällaxlar när jag var yngre. Fanns firmor som var specialiserade på att renovera förgasare med slitna spjällaxlar. Det där med returfjäder känner jag igen, många gamla spällförgasare hade en fjäder som fästes ngn annanstans än på förgasaren. På HD:s gamla linkertförgasare var det tom så med gaswiren, att vajerhöljets fäste inte satt på förgasaren. Så det var olika lösningar på olika fordon.

Hoppas förgasaren blir som ny!

Mja, förgasaren är ju ihop nu, men det var mest för o se om alla delar fanns o lite nyfikenhet om jag skule få ihop det. Den ska ju isär igen o nu när jag vet att det finns ringa intresse så kan jag ju släpa med kameran.

Tryckrör delarna gick att byta men jag får stå för frakten.
Fullt rimligt att den som klantar sig får stå för mer kosten, ja ja...
 
Nån som vet om det går att få igång en 70-tals ESAB AC/DC DTB 275A tig med 63Amp handske på ynka 25Amp?
Jobbets gamla kraftsverksdrake har blivit över o skulle kunna inhandlas för en små peng

Börjar bli lite desperat här rörbitarna till mitt tryckrörsbygge har kommit och det skulle förenklas nåt vansinnigt om jhag kunde ha hojen o svetsen på samma ställe. Tröstlöst o åka fram o tebaxs femtielva ggr innan det passar perfekt

Jo vist får du igång den med 25 amp men dom lär gå sönder när du öser på lite amp på svetsen, gamla svetsar brukar bara använda sig av 2 faser det är därför att dom behöver så stora säkringar ,men köp och prova
 
Jo vist får du igång den med 25 amp men dom lär gå sönder när du öser på lite amp på svetsen, gamla svetsar brukar bara använda sig av 2 faser det är därför att dom behöver så stora säkringar ,men köp och prova

Nån sa till mig att de gamla tigsvetsarna tillverkades i amerika, (Så även denna esab) och de är då gjorda för amerikansk 110volt, faser?, hertz?, amp?. Det är därför som när man omvandlat det genom elektricitetens undervara värld till svensk 380volt så blir det skit mycke AMP.
Skitsamma jag lägger ner planerna på den svetsen
 
Maskinaffären Axel starck i trollhättan:rock:rock

Affären har har hängt med länrge än wigforss o hjalmar branting, vilken guldgruva!


Jag frågade om de hade försänkt spårskruv med kullradskalle?

-Vilken storlek, längd, stigning o material hadde du tänkt dig?

:yoparty

-Sen vill jag ha nitar med, med skalle ca 10-12mm ungefär.
-Aha.. Alunit, popnit..?
Näe, smidesnit för att hamra ut.
Ja,ja, dom har vi här, det är ju inga stor säljare direkt.
Då visar han mig ett ställage med nitar med allt ifrån fartygsnit o ångpannenitar till mer sansade smånitar för mina behov.
Så nu sitter man här med 20 nitar från 1800-talet som kostade mig 20kr

För övrigt har jag snackat SU med en anglofil så pass gammal att ha driver sin firma utan hemsida. (Bara det i sig är en bedrift)
Han skulle iaf skicka mig alla prylar jag behövde till gasarn.
Och nya tryckrör är på väg.

Det är bara den jävla bakstänkan som bekymmrar mig.
Ju mer jag svetsar på den ju mer vill jag slänga skiten i skrotbingen, Tunnplåt är inte min tekopp
Vilket tvingar in mig på slip o spackel arenan. Inte min tekopp det heller..........:död
 
Men det måste ju inte vara slätt:tummenupp
Kul när man hittar såna guldställen & gubbar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top