Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Nu börjar jobben rulla in i projektet. Tratten är på g. och förväntas bli klar under helgen.
60mm böjarna till tryckrörmockeriet hämtades ut idag och reservdelarna till fuggen damp ned i brevlådan med.
Så vad har vi då? (när jobben är avbetade)
Ett styck motor med 1:6,25 i kompa
En kompressor med drivning
En renoverad förgasare
Och komplett rörmockeri!:banana
Sen kommer de förbisedda 1000 småsakerna...
Men En svag strimma ljus i tunneln tycker jag mig skymta:yoparty

Vi tror dig inte utan bilder!!!:)

Pics or it didn't happen!:fakta

Kan vara första gången jag säger det till en man...:va
:arsele

...O Nu gick den åt helvete! ½!"#%¤/&%#!#&%&/#"

Var uppe i ottan och fräste fram en förgasaradapter som skulle förenas med tratten.

Svetsningen startade lite så där men det brukar det göra i alu.
Så jag började på undersidan där ingen kan se.

Jag kom 180grader runt med svets av onanistisk kvalite' innan jag doppade elektroden i smältan. det ordnade upp sig med, men med 10mm kvar o svetsa doppades elektroden igen.
Det gick inte att rädda.
När detta skrives fräses en ny adapter fram.
Nytt svetsförsök på måndag:gnissla

skål påre' !
Nån ska ju vara först med den vinklingen.

Man kan ha brännarn längre ifrån än man tror! En cm är mer safe än 2 mm.
mvh sveis-mongot

Man kan ha brännarn längre ifrån än man tror! En cm är mer safe än 2 mm.
mvh sveis-mongot

Men är det inte svårt att styra smältan med längree avstånd i alu för elektroden är så trubbig. dessutom är godset tunnt och elektroden 2.4mm så det är lite lurigt

Men är det inte svårt att styra smältan med längree avstånd i alu för elektroden är så trubbig. dessutom är godset tunnt och elektroden 2.4mm så det är lite lurigt

Kan va knivigt ja.. har märkt att man får bättre styrning om man liksom vispar lite aktivt med brännaren, typ små åttor eller cirklar. Svetsar du tunt mot grövre som jag tror du gör så lägger du största delen av svetsvärmen mot det grova godset så följer det tunna liksom med. Väntar med spänning på kompressormatat sidfläskbröl här!

Det är ett godståg på väg emot dig ......:smasha
Vad skönt, då är ordningen återställd. Ett tag trodde jag att jag hade lyckats ta TRE steg framåt:hihi

Kan va knivigt ja.. har märkt att man får bättre styrning om man liksom vispar lite aktivt med brännaren, typ små åttor eller cirklar. Svetsar du tunt mot grövre som jag tror du gör så lägger du största delen av svetsvärmen mot det grova godset så följer det tunna liksom med. Väntar med spänning på kompressormatat sidfläskbröl här!

Tunt mot grovt stämmer men flänsen är väldigt liten o oregelbunden, Så på vissa ställen tål tratten mer värme än flänsen o vice versa
Ja just det cirkelrörelser. Det hade jag glömt bort. Det var ett tag sen jag svetsa "mycke" aluminium.
Jag svestar ju svartstål nästan dagligen och då behövs ju inte det för att få bra kvalite på svetsen.

Jag ska knäppa lite kort idag, får se när jag hinner lägga in dem. Livet körigt just nu,:)

Misslyckad svets o ny fläns
DSC_1061.jpg
Övning ger träning
DSC_1062.jpg
bild på Su med tratt.
Tveksamt om man rent praktiskt kan ha längre tratt
.DSC_1063.jpg
En bild på att ny krökarna kan trassla sig förbi den trånga sektorn.DSC_1065.jpg
1,6 wolfram gör susen det med:brinnerup:tungan
Jo jag ska se om jag hittar nåt sånt i gömmorna.

Last edited:
Dum fråga bara , Varför svarvar du inte hela detaljen från ett stycke?

Det verkar ju inte gå åt så mycket material till detta

Dum fråga bara , Varför svarvar du inte hela detaljen från ett stycke?

Det verkar ju inte gå åt så mycket material till detta

Det hade jag nog gjort om jag haft kvar möjligheten att cnc-svarva.
Iofs hade det ju gått att manuellsvarva den med.
Supportsvarvning har jag ju sysslat med i 20år, men trycksvarvning var nytt o kul.

@vad skrev du jörgen?

Jo att när man med trycksvarvning ska forma en tratt av en cirkulär plåt, så jobbar man lite i motvind, eftersom man måste krympa materialet isf för att sträcka det. Materialet vill rymma undan och buckla, och behöver därför stöd på insidan. De bilder/filmer jag sett gällande trycksvarvning av trattar brukar därför utgå från ngt som redan är tratt/rörformat, och som sedan stöds inifrån av en kona med rätt form.

Jag tog bort inlägget eftersom du trots allt lyckats få till en tratt med din metod. Måhända använde du också en trattformad kona som stödpatron på insidan.

Det hade jag nog gjort om jag haft kvar möjligheten att cnc-svarva.
Iofs hade det ju gått att manuellsvarva den med.
Supportsvarvning har jag ju sysslat med i 20år, men trycksvarvning var nytt o kul.

@vad skrev du jörgen?

Jo att när man med trycksvarvning ska forma en tratt av en cirkulär plåt, så jobbar man lite i motvind, eftersom man måste krympa materialet isf för att sträcka det. Materialet vill rymma undan och buckla, och behöver därför stöd på insidan. De bilder/filmer jag sett gällande trycksvarvning av trattar brukar därför utgå från ngt som redan är tratt/rörformat, och som sedan stöds inifrån av en kona med rätt form.

Jag tog bort inlägget eftersom du trots allt lyckats få till en tratt med din metod. Måhända använde du också en trattformad kona som stödpatron på insidan.

Jo, jag har bucklat ett gäng trattar, så det är väldigt lätt att få det resultatet. Men jag har faktiskt inte använt någon trattformad dorn utan kört på fri hand, med rak dorn. Det viktiga är att jobba nära dornen och inte ge sig ut o jobba med radien förrns på slutet.

med trattformad dorn så skulle det nog vara enklare och dessutom en nödvändighet om man ska göra 2 eller fler likadana trattar.

tryckte n tratt eller två , igår kväll samt tog en timme efter jobbet o svetsa lite tratt o en rörböj.
Lämnade tratten på jobbet för lite kärlek med lumpskivan.
Men böjen kom med hem. Det visade sig att den behövde notchas ur snett o jävligt för acceptabel frigång mot kompressorkedjan.
Ja, ja vad är väl en bal på slottet..
DSC_1067.jpg

tryckte n tratt eller två , igår kväll samt tog en timme efter jobbet o svetsa lite tratt o en rörböj.
Lämnade tratten på jobbet för lite kärlek med lumpskivan.
Men böjen kom med hem. Det visade sig att den behövde notchas ur snett o jävligt för acceptabel frigång mot kompressorkedjan.
Ja, ja vad är väl en bal på slottet..

Vilka snygga svetsar du gör! :tummenupp

Hej GUBBE hur blir den att kicka nu när du har ännu mera massa att dra runt?
Ska komma upp på ett besök snarast!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...