Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

välkommen in ålderman:hihi
 
Min åsikt har alltid varit att 230v prylar är för pojkar och 400v prylar är för män.
I helgen tog jag äntligen klivet från biltemas Bänkslip/bandputs kombo till scantools 3-fas bänkslip/bandputs kombo.
DSC_1071.jpg
Lystring biltema chefer:hördu : Om ni råkar snubbla över ytterligare ett parti fellindade näshårstrimmer motorer.
-Köp dom inte, och vad ni än gör, låtsas inte att det duger till verkstadsutrustning!

Men idag tror jag att jag gick för långt. Jag släpade hem jobbets kolkraftstig från 70-talet.
DSC_1069.jpg

Till mitt försvar får jag erkänna att jag fick den för 200spänn. Det är mer koppar i matarkabeln än så..
Jag tror mig ha läst att det finns ett dagbrott i forna DDR uppkallat efter den.

Draken kom på tal , en sen natt, när jag befann mig i en badtunna med 3st Elkraftsingenjörer.
Problemet med den är att det sitter 1-fas transformator i den och för att uppnå tillräcklig kräm på 1-fas så måste den upp i 63amp 400v eller 100amp 220v.
Men det fixade man lätt genom att bla bla bla....

Jag har en reservdels mig på 400amp som kräver 32amp kanske den transformatorn går att mecka in eller nåt. Ingenjörerna får kika på't
 
Last edited:
Nu är jag verkligen inte kunnig på el överhuvudtaget. Men jag fick tag i en gammal miller econo twin ac/dc tig. Den är på 150amp, kräver 32amp och på maskinen står det single phase. Men den går på två faser, utan nolla, och det fungerar för mig med 16amp huvudsäkringar i kåken. Kanske går att dra någon parallell med din, vad vet jag :)
 
Ja kanske. Jag ska testa imorgon.
 
Det är med största säkerhet en 2 fasare

Du behöver 2 x 20 amp till den för att kunna göra vettiga jobb

Då kan du köra 190 - 200amp med lite tur

Tyvär så får man ju dela huvudsäkringar med övriga hushållet så som ugn spis varmvatten beredare mm

Jätte poppulärt när man skriker " kör inget i ugnen nu för jag ska svetsa " men med en förstående Hona så brukar det gå
 
Nope. Manualen säger 1fas tyristorstyrd transformator Och den skjuter mina 25amp säkringar som inget...........
 
men vänta nu , Om du kör den på 400 volt så är det mellan 2 faser

240 så blir det mellan fas och nolla

Jag antar att man ändå vill kalla en trafo med 1 lindning som 1 fas trafo

Hur många amper har du försökt kräma ur den?
 
Ja det eltekniska är över huvet på mig men den skjuter säkringen bara jag slår till spänningen. :död
Det blir väl nån herrejösses strömspik vid tillslag antar jag. :brinnerup
Jag skickade hem en optimistisk ingenjör med ett kopplingschema. Vem vet kanske den går att bygga om med nån YD historia eller så :gnissla
 
Ja i väntan på att alla delar till YD starten ska trilla ner i ingenjörens matdosa, så tragglar jag vidare med en kvarts svetsning före jobbet, tio min på lunchen och en kvart efter jobbet. Det funkar men är lite ineffektivt.

Hursom jag har notchat ur en kedjefrigång i tryckröret samt svetsat en kompressor "outlet" eller vad man ska kalla det.
Nu är ju frågan vad man ska ha för slangstumpar mellan delarna för en bra look. Blå silicon går fet bort.

Sen skall ju tryckröret pyntas lite med, det blir en dräneringskran för soppa på lägsta punkt, sprängbleck samt ev en pop off ventil. Det är ju lite vanskligt att ventilera ut färdigblandad luftbränsleblandning...

Sprängblecket finns färdigt digitalt, ska bara anlogiseras vid lämpligt tillfälle. Så nu är det bara enkla bitar fram tills jag ska göra det ny y-korsinsuget. det blir klurigare det
DSC_1073.jpgDSC_1074.jpg
 
Leta reda på en gammal 99 eller 900 turbo ,tror slangarna till intercoolern skulle sitta som en smäck.... Svarta.
 
Vävklädd slang skulle passa utseendemässigt, men jag vet inte var man skaffar det.
Det går inte med rostfri avgasbälg?
flexror-rosfritt-15.jpg
Lite värmebehandling för patina, så tror jag att det passar.
 
Ja det eltekniska är över huvet på mig men den skjuter säkringen bara jag slår till spänningen. :död
Det blir väl nån herrejösses strömspik vid tillslag antar jag. :brinnerup
Jag skickade hem en optimistisk ingenjör med ett kopplingschema. Vem vet kanske den går att bygga om med nån YD historia eller så :gnissla

Yd start är bara att glömma, kanske en mjukstart men osäker på hur elektroniken i tigen skulle hantera det.

Ta en bild på skylten bak på tigen.
 
Det låter märkligt att säkringen skjuter så fort du slår på den. Kanske startstömmen eller möjligen grillade lindningar/tyristor ? Fungerade den när den lämnade sin plats`?

Fulfix för 1-fas smygstart. En diod i serie med förbrukaren med en NC strömbrytare parallell med den. Tryck in strömbrytaren och slåpå strömmen släpp sen strämbrytaren.

220/1,414 Startspänning _> 220V driftspänning. Tror inte det kan CE-märkas.:D

Har gjort det och det fungerade för mig.
 
Vävklädd slang skulle passa utseendemässigt, men jag vet inte var man skaffar det.
Det går inte med rostfri avgasbälg?
View attachment 381603
Lite värmebehandling för patina, så tror jag att det passar.

Klipper man bort flätan så har man en urtjusig metallbälg under som skulle se skitläcker ut på den hojen, problemet kan bli att få det att sitta fast och bli tätt mot rörändarna.

Edit: Annars så har H2M svart siliconslang till vettiga priser.

http://www.h2mracing.se/webbutik/index.php?cPath=936_4020
 
Last edited:
Vanlig nitrilslang finns hos den lokala slangnasaren

Marklund har annars en krumilurformad tryckslang (nitril ) den kan man få ut det mesta utav , både böjar å lite raksträckor
 
Leta reda på en gammal 99 eller 900 turbo ,tror slangarna till intercoolern skulle sitta som en smäck.... Svarta.

Vävklädd slang skulle passa utseendemässigt, men jag vet inte var man skaffar det.
Det går inte med rostfri avgasbälg?
View attachment 381603
Lite värmebehandling för patina, så tror jag att det passar.

Yd start är bara att glömma, kanske en mjukstart men osäker på hur elektroniken i tigen skulle hantera det.

Ta en bild på skylten bak på tigen.

Klipper man bort flätan så har man en urtjusig metallbälg under som skulle se skitläcker ut på den hojen, problemet kan bli att få det att sitta fast och bli tätt mot rörändarna.

Edit: Annars så har H2M svart siliconslang till vettiga priser.

http://www.h2mracing.se/webbutik/index.php?cPath=936_4020

Angående slangarna. Silikonslang som kläs med läder?

Vanlig nitrilslang finns hos den lokala slangnasaren

Marklund har annars en krumilurformad tryckslang (nitril ) den kan man få ut det mesta utav , både böjar å lite raksträckor

Jäklar vad slang valet engagerade läsekretsen!
Jag har en tråd på jockey journal om bygget men det är mest en dialog mellan mig o en kille på hawaii. han föreslog nåt i den här stilen:
slangstump.jpg
Det är inte så dumt. lite gammeldags o heavy duty. BOrde finnas hos den lokale industrigrossisten alt entreprenadgrossist.

Slangklämmor däremot...
 
Yd start är bara att glömma, kanske en mjukstart men osäker på hur elektroniken i tigen skulle hantera det.

Ta en bild på skylten bak på tigen.

YD o mjukstart är samma sak för mig,(säkerligen inte för den kunnige) så det var nog det han mena.

Det låter märkligt att säkringen skjuter så fort du slår på den. Kanske startstömmen eller möjligen grillade lindningar/tyristor ? Fungerade den när den lämnade sin plats`?

Fulfix för 1-fas smygstart. En diod i serie med förbrukaren med en NC strömbrytare parallell med den. Tryck in strömbrytaren och slåpå strömmen släpp sen strämbrytaren.

220/1,414 Startspänning _> 220V driftspänning. Tror inte det kan CE-märkas.:D

Har gjort det och det fungerade för mig.

Den funka innan. Strömspiken förklarade en klurgubbe för mig med att transformatorn var hårt lindad med fyrkantig 2mm tråd. Det skulle tydligen ge större startspik.
en lösning är på g.
:tummenupp
 
Jäklar vad slang valet engagerade läsekretsen!
Jag har en tråd på jockey journal om bygget men det är mest en dialog mellan mig o en kille på hawaii. han föreslog nåt i den här stilen:
View attachment 381616
Det är inte så dumt. lite gammeldags o heavy duty. BOrde finnas hos den lokale industrigrossisten alt entreprenadgrossist.

Slangklämmor däremot...
Vill du ha riktig 30-tals/Aero-look, så kan ett alternativ vara att trådlinda slangarna isf slangklämmor.
Det var vanligt på den tiden. Detta ligger ju förvisso ngt över den diameter där man normalt najade.
På Isottorna sitter det på större muffar dåtida slangklämmor av samma typ som den här moderna.

CRTB30.jpg

Fast i kolstål med kadmiumytbehandling och med kullrig spårskalle förstås. Men det är ju lätt att välja en modern med klämma i kolstål med passlig galvanisering och byta ut insexskruven till gammal maskinskruv.

På bilden nedan syns en av T46 W18 Isotta Fraschini (i princip en mariniserad 57-liters bombplansmotor), ngt till höger om bilden centrum ser du en slangmuff som är lindad med mässingstråd, i ovankant på avgasmanifoldern från mittre cylinderbanken. Bakom denna, snett upp till höger syns sedan den andra typen av slangklämma för större diametrar, som tätar byxröret som förbinder avgasrören från mittre och en av sidobankarna.

Detta är alltså exempel 30/40-talsdesign på slangklämmefronten.
Hoppas du får lite uppslag.
 

Bifogat

  • IMG_2999.jpg
    IMG_2999.jpg
    244.6 KB · Visningar: 218
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top