Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vill du ha riktig 30-tals/Aero-look, så kan ett alternativ vara att trådlinda slangarna isf slangklämmor.
Det var vanligt på den tiden. Detta ligger ju förvisso ngt över den diameter där man normalt najade.
På Isottorna sitter det på större muffar dåtida slangklämmor av samma typ som den här moderna.

View attachment 381617

Fast i kolstål med kadmiumytbehandling och med kullrig spårskalle förstås. Men det är ju lätt att välja en modern med klämma i kolstål med passlig galvanisering och byta ut insexskruven till gammal maskinskruv.

På bilden nedan syns en av T46 W18 Isotta Fraschini (i princip en mariniserad 57-liters bombplansmotor), ngt till höger om bilden centrum ser du en slangmuff som är lindad med mässingstråd, i ovankant på avgasmanifoldern från mittre cylinderbanken. Bakom denna, snett upp till höger syns sedan den andra typen av slangklämma för större diametrar, som tätar byxröret som förbinder avgasrören från mittre och en av sidobankarna.

Detta är alltså exempel 30/40-talsdesign på slangklämmefronten.
Hoppas du får lite uppslag.

Ja, en sån industriklämma kan ju funka. Som du sa byta ut skruven mot kullrig spårskalle och ev parkerisera en blästrad icke rostfriklämma.
På små slangar till tex olje matning o retur har jag najat med tvinnad koppartråd.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag funderar på att lägga ner planerna på att bli klar i år med hojen.
Iom att jag ska bli 2 barnsfar i sommar kommer det bli ännu tuffare att få loss tid till att skruva o åka.

Så istället för att stressa ihop en hoj med kompromisser utan finish så tycker jag detta bygget är värt att gå all out på. Göra den precis så som den ser ut i mina drömmar.

Det innebär bla annat framhjul ev annan gaffel, annat styre o annan tank.:rock
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Helt rätt, stress och jäkt har knäckt mången byggherre. Bygg i en lagom takt och bara när du känner för det så blir det roligast.:tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Aha, men vad heter det på hojspråk det som i bilvärlden kallas för "pallbocksracers" :va

www.pallbock.nu
Mitt gamla E30lik på bild nr3 :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, en sån industriklämma kan ju funka. Som du sa byta ut skruven mot kullrig spårskalle och ev parkerisera en blästrad icke rostfriklämma.
På små slangar till tex olje matning o retur har jag najat med tvinnad koppartråd.
Klokt att sträcka ut tidsramen, det är samma här, pga förseningarna har jag släppt att få ihop hojen till sommaren.
Ang industriklammorna: vill du ha riktig 30-talslook, så borra igenom punktsvetsarna och nita ändbeslagen vid bandet istället, såsom man kan se att det är gjort på Isotta-klämman. På den sistnämda har som synes även ändbeslaget en mer sinnlig pilform, får att fördela ut krafterna i bandet bättre och inte skapa den brottanvisning som det blir vid en rak kant. Blir dessutom mycket snyggare än en rak kant tycker jag.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ta den tid du behöver =)

Vi njuter av att bara få titta på bilder och läsa :tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jag funderar på att lägga ner planerna på att bli klar i år med hojen.
Iom att jag ska bli 2 barnsfar i sommar kommer det bli ännu tuffare att få loss tid till att skruva o åka.
/QUOTE]

Du åxå? Vi kanske syns på näl:D

För min egen del så får detta bygge hålla på länge , gillar att följa dina bravader.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är aldrig för sent att ge upp i tid!

Åhhh då har du allt massuppfittat det.
Byggtakten slås det inte av på, Det läggs bara på fler byggmoment samt att kvalitets ribban höjs ett snäpp till.
Varför nöja sig med en pryl eller svets som inte känns bra när ingen tidspress finnes?

Jag funderar på att lägga ner planerna på att bli klar i år med hojen.
Iom att jag ska bli 2 barnsfar i sommar kommer det bli ännu tuffare att få loss tid till att skruva o åka.
/QUOTE]

Du åxå? Vi kanske syns på näl:D

För min egen del så får detta bygge hålla på länge , gillar att följa dina bravader.:tummenupp

Jasså du med? Väl skjutet:tummenupp när är det beräknat?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Helgen efter Swedenrock :D Så det blir väl Blekinge tur å retur för trajjan i år . Men man kan ju hoppas att man kan få gjort lite på garaget istället, så en annan åxå kan få tummen ur å lägga upp en byggtråd:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag håller på o gnetar med sprängblecksprojektet. Det blir lite av, en av prickarna över i:et :va

Iaf, så poängterade jobbet's old schooltaliban mycke riktigt att det borde skruvas ihop med unc/unf skruv.

Eftersom folk med koll kan med lätthet se skillnad på metrisk märkt typ 8.8, och tum märkt med 3 streck.
Eftersom det var ritat med m4 skruv i å tanke så blir närmast passande tum storlek 8-32 vilken inte finns i sverige i 6-kantsutförande:gnissla (så vitt jag vet)ja,ja....

Helgen efter Swedenrock :D Så det blir väl Blekinge tur å retur för trajjan i år . Men man kan ju hoppas att man kan få gjort lite på garaget istället, så en annan åxå kan få tummen ur å lägga upp en byggtråd:tummenupp

Då hoppas jag vi missar varann för vi ska inte till näl förrens mitten juli.
Fler byggtrådar är ju alltid kul, men när ska få tid till att bygga:va
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag håller på o gnetar med sprängblecksprojektet. Det blir lite av, en av prickarna över i:et :va

Iaf, så poängterade jobbet's old schooltaliban mycke riktigt att det borde skruvas ihop med unc/unf skruv.

Eftersom folk med koll kan med lätthet se skillnad på metrisk märkt typ 8.8, och tum märkt med 3 streck.
Eftersom det var ritat med m4 skruv i å tanke så blir närmast passande tum storlek 8-32 vilken inte finns i sverige i 6-kantsutförande:gnissla (så vitt jag vet)ja,ja....



Då hoppas jag vi missar varann för vi ska inte till näl förrens mitten juli.
Fler byggtrådar är ju alltid kul, men när ska få tid till att bygga:va

8-32?
Menar du 8/32, även kallad kvartstum?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
8-32?
Menar du 8/32, även kallad kvartstum?


Hmm kvartstum bör väl ändå skrivas 1/4" :hej dvs 6,35mm
8/32 = 6,35 wtf, blev lika som 1/4, märks att det var länge sen man räknade med bråk :(
4mm bör motsvaras av nåt liknande 1/6" - 1/7" men så enkelt är ju inte dumsystemet upplagt tyvärr
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nej. tumsystemets gängor följer bara bråksystemet ner till 1/4" tum sen fortsätter det som nummer gängor. nr12 - nr10(i princip identisk med m5) och sen nr8-där unc har 32gängor/tum aka 8-32. Logiskt va??!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Varför sexkant och inte spårskruv?
För att jag tänkte naja skruvförbandet aerostyle. De sprängbleck jag sett på tex promodbilar har jag för mig är najade på detta sätt.
Och ja, jag vet att det skall utföras på ett visst vis. Svärfar fixar det. (40år i flygmotorunderhållsbranschen)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
En tur till biltema rekommenderas varmt, varför i helvete då undrar säkert många och hostar morronkaffet över halva frukostbordet... Ja, inte är det för att fynda bromsbelägg med tveksamt ursprung utan för att köpa en haynesbok. Ny hostning över samma frukostbord, nä jag vet, mr älgfärs behöver knappast nån haynesbok tänker ni, men om han inte har den redan så passar den fint nu, boken om supermarine spritfire. Fullknökad med fina bilder på allehanda tekniklösningar som får det att spritta till hos alla anhängare av vintage hi perf... :dräggla
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
För att jag tänkte naja skruvförbandet aerostyle. De sprängbleck jag sett på tex promodbilar har jag för mig är najade på detta sätt.
Och ja, jag vet att det skall utföras på ett visst vis. Svärfar fixar det. (40år i flygmotorunderhållsbranschen)
Spräng bläck är bra, när man vill släppa trycket så man inte får upp tryck nog att SPRÄNGA sönder grejorna (nitro )
Men det räcker inte på en Gatmoppe , Du riskerar backfire när blandningen blir lean tex vid ett häftigt gaspåslag ,,,, då kan du "skjuta upp" ventilerna så de "träffar på" "Hr Kolv" i olämpligt läge

Rekomenderar ett fjäderbelastat ,Oringat cylindriskt lock , med en fjäderbelastad skruv i mitten, med minst lika stor area passage som förgasar diametern... = X cm2 ,fjädertryck = 1,4 x ladttryck x X cm2 ,så du inte laddar "ut " bensingas" men oxå klarar en "Backfire"
För tro mig , Du kommer och få dem:fakta
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Spräng bläck är bra, när man vill släppa trycket så man inte får upp tryck nog att SPRÄNGA sönder grejorna (nitro )
Men det räcker inte på en Gatmoppe , Du riskerar backfire när blandningen blir lean tex vid ett häftigt gaspåslag ,,,, då kan du "skjuta upp" ventilerna så de "träffar på" "Hr Kolv" i olämpligt läge

Rekomenderar ett fjäderbelastat ,Oringat cylindriskt lock , med en fjäderbelastad skruv i mitten, med minst lika stor area passage som förgasar diametern... = X cm2 ,fjädertryck = 1,4 x ladttryck x X cm2 ,så du inte laddar "ut " bensingas" men oxå klarar en "Backfire"
För tro mig , Du kommer och få dem:fakta

Helt Fel och helt rätt. Grattis!
Kolv träffar aldrig herr ventil, sidventil, central del i tråden......
Och En pop off ventil är inplanerad sedan länge, men jag gör bara en sak i taget, och nu gör jag sprängbleck.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top