Grodan på migrationsverket

Ang bluffans:
Beviljade uppehållstillstånd 1984 till 1993 för utomnordiska invandrare.
48% Flyktingar
46% Anhöriga
6% Övriga

I gruppen övriga ingår arbetskraftsinvandrare, gäststudenter och adoptionsbarn.
Mindre än 1% av den utomnordiska invandringen skedde av arbetsmarknadsskäl.

För året 1977 uppskattade invandrarverket att skenäktenskap låg till grund för mer än hälften av de uppehållstillstånd som beviljats på grund av anknytning.
1997 beviljades ca 9000 uppehållstillstånd pga anknytning.
----------------------------------------------------------
Ja jag vet att det är gamla siffror.
En slutsats jag drar av ovanst är att om en person skulle vilja invandra till Sv skulle det löna sig att hamna i grupperna flyktingar och anhöriga.

En europe jag snackade med sade följande "Jag gillar Sv, jag åker dit på sommrarna ibland och vistas på flyktingförläggningarna. Tyskland är bra också"
Vet inte hur vanligt detta är dock, var som sagt en person.

Iaf så är det så att medelklass och upptår lyckas ta sig till Sv. Dom som har det allra risigast har knappast resurser att ta sig hit, så länge som inte någon int org ordnar transporter vilket i min värld inte är särskilt vanligt.

General E skrev:
Ang bluffans:
Beviljade uppehållstillstånd 1984 till 1993 för utomnordiska invandrare.
48% Flyktingar
46% Anhöriga
6% Övriga

Kan du vissa någon källhänvisning.... Vissa, med namn efter evangelister kommer aldrig tro på det där!

korvgubbe skrev:
Kan du vissa någon källhänvisning.... Vissa, med namn efter evangelister kommer aldrig tro på det där!

Oki. "Från arbetkraftsimport till flyktinginvandring" av Christer Lundh och Rolf Ohlsson som då jobbade som docent resp professor i ekonomisk historia på Lunds univ. De uppger SIV som källa, antar att det står för Statens Invandrar Verk.

korvgubbe skrev:

Vad är det att tro på och vad har det med andel bluffande asylsökande?
Dessutom är siffrorna 12-21 år gamla. Kanske kan vara av intresse för dig att veta, å andra sidan verkar ju du lite bakom flötet så du trivs väl bäst i det förflutna.

:rofl

SSB skrev:
Just det har jag svårt att förfasas mig över, eftersom de på migrationsverket liksom alla andra arbetsplatser måste få fira ett lyckat projekt. Nu är det ju bara så att kvällstidningar (och många vanliga människor dras med) tycker att det är smaskigt med kopplingen att fira och människors lidande.

Men de som avvisas avvisas ju just för att de inte har rätt att vara i sverige. Att de avvisade blir ledsna och gärna ställer upp på bild i aftonblaskan betyder ju inte att de på mig-verket har gjort ett dåligt jobb.

Vi vill väl inte heller att alla på mig-verket skall gå runt i säckväv hela dagarna och späka sig för att de jobbar med tunga frågor? Mer tårta på arbetsplatserna!

Migrationsverket är inte som "alla andra arbetsplatser"; de är en skattefinansierad myndighet som handlägger och gör bedömningar som berör hela familjer framtida livssituation. Då tycker jag det är lämpligt att man funderar lite extra när och hur man firar....

Markus skrev:
Värt att ha med i debatter och tankegångar kan ju vara att enligt Migrationsverket, FN och majoriteten i Sverige så är 95% av asylansökningarna felaktiga....... vore rimligtvis att strama upp regelverket så vi slipper 95% bluffmakare som förstör för de 5% som behöver beskyddAllmän pekpinne:
Kan vi i denna debatt skilja på flyktingar och invandrare? Tack på förhand.

General E skrev:
Mindre än 1% av den utomnordiska invandringen skedde av arbetsmarknadsskäl.

För året 1977 uppskattade invandrarverket att skenäktenskap låg till grund för mer än hälften av de uppehållstillstånd som beviljats på grund av anknytning.
1997 beviljades ca 9000 uppehållstillstånd pga anknytning.
----------------------------------------------------------
Ja jag vet att det är gamla siffror.
En slutsats jag drar av ovanst är att om en person skulle vilja invandra till Sv skulle det löna sig att hamna i grupperna flyktingar och anhöriga.

Markus skrev:
Vad är det att tro på och vad har det med andel bluffande asylsökande?

Slutsatsen du skall dra är att om 50% av anknytningsfallen var mygel 1977 förekommer det nog försök till mygel nu med.
Du skall även komma fram till att en arbetskraftsinvandrare har betydligt bättre chanser att få uppehållstillstånd om han bluffar sig igenom som flykting.

:7peta :rofl

Last edited:
Markus skrev:
1. Jag menar att om handläggarna handlägger i snitt 95% bluffansökningar och 5% riktiga ansökningar så är det inte särskilt märkligt att deras attityd till deras arbetsuppgifter förändras.
2. 95/5 kommer från migrationsverket. Sverige följer internationella konventioner generellt.

Vad spelar siffran 5 eller 95 för roll för dig?

oj...och vad har detta tårtkalas och skumpa när man firar ett "job well done" att göra? Du menar att de är så jävla slutkörda och desillusionerade att skumpa är det enda som hjälper för att hålla verksamheten rullande?

fazerfun skrev:
oj...och vad har detta tårtkalas och skumpa när man firar ett "job well done" att göra? Du menar att de är så jävla slutkörda och desillusionerade att skumpa är det enda som hjälper för att hålla verksamheten rullande?

Var vi klara med de förra frågorna? Jaha, vad kul.
Hej då, god jul.
:hej

fazerfun skrev:
Migrationsverket är inte som "alla andra arbetsplatser"; de är en skattefinansierad myndighet som handlägger och gör bedömningar som berör hela familjer framtida livssituation. Då tycker jag det är lämpligt att man funderar lite extra när och hur man firar....
När och hur skall man fira då? Blir ju lite väl mycket tårta kanske om man skall ta en för varje familj som får stanna :hihi

SSB skrev:
När och hur skall man fira då? Blir ju lite väl mycket tårta kanske om man skall ta en för varje familj som får stanna :hihi

Det kan inte jag bedöma generellt men tydligen är jag inte ensam om att tycka att någonting har ballat ur här.

Jag missunnar ingen statsanställd uppmuntran, Migrationsverkets personal inkluderat. Många sliter säkert med otacksamma och svåra arbetsuppgifter för skitlöner. Men att kombinera firande, att bjuda på tårta och skumpa i samband med specifika avvisningsärenden, oavsett om de är befogade eller ej, tycker jag känns rätt ofräscht och omdömeslöst.

fazerfun skrev:
Det kan inte jag bedöma generellt men tydligen är jag inte ensam om att tycka att någonting har ballat ur här.

Jag missunnar ingen statsanställd uppmuntran, Migrationsverkets personal inkluderat. Många sliter säkert med otacksamma och svåra arbetsuppgifter för skitlöner. Men att kombinera firande, att bjuda på tårta och skumpa i samband med specifika avvisningsärenden, oavsett om de är befogade eller ej, tycker jag känns rätt ofräscht och omdömeslöst.

Om det nu hade ägnats åtminstone en mening till varför de som blev avvisade blev det skulle man kanske få en bättre förståelse till avisningsbelustet och dess firande. Ponera att denna familj hade ett stort kriminellt förflutet i form av våldshandlingar och andra kriminella handlingar på sin meritlista, skulle du då fortfarande anse det omdömselöst att fira? Jag tycker det i högsta grad skulle vara befogat att fira att vi redan vid gränsen kan stoppa kända kriminella. Men som sagt, media "lyckas" som vanligt att visa all bakrundsfakta för att inte framstå som subjektiva.

Valen skrev:
Om det nu hade ägnats åtminstone en mening till varför de som blev avvisade blev det skulle man kanske få en bättre förståelse till avisningsbelustet och dess firande.

Exakt, eftersom det här himla firandet verkar vara ytterst extraordinärt - vad var det för ena de lyckades slänga ut egentligen?
Jag gissar att man inte rapporterar det eftersom man vet att läsarna i så fall skulle välja en annan morgontidning att prenumerera på.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg