Grattis!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Grattis till alla skattebetalare. Oktobers present är att ni nu tvingas betala inte bara för regeringens flygplan som hämtar "hem" terrorister, nu kan ni även få chansen att vara med och betala för deras rättshjälp.

Mehdi Ghezali beviljad rättshjälp
Kubasvensken Mehdi Ghezali har beviljats rättshjälp för att driva skadeståndsprocess mot den amerikanska staten.

Enligt statliga Rättshjälpsmyndigheten är det mycket ovanligt att man beviljar rättshjälp för skadeståndsmål utomlands.

- Det gör vi näst intill aldrig, säger Ylva Boström, chefsjurist på Rättshjälpsmyndigheten (RM), till TT.

Beslutet är sekretessbelagt och inga detaljer kring hur man resonerat släpps ut. Tidigare har man bara beviljat rättshjälp för skadestånd för folkrättsbrott, typ nazistisk förföljelse.

Huruvida myndigheten betraktar Ghezalis fall som ett folkrättsbrott vill Boström inte svara på. ( :gnissla )

- Det här beslutet är lite vid sidan av tidigare praxis, säger Boström. ( :rolleyes: )

Ghezalis advokat Peter Althin uttrycker lättnad över beslutet. ( :mad: )

- Vi har drivit det här sedan Ghezali släpptes i somras och ska nu etablera kontakt med andra Guantánamofångar från Danmark och England för att samordna processen med dem, säger Althin till TT.

Det finns två poänger med samordningen, enligt Althin.

- Dels blir vi starkare om alla driver frågan på samma grund, dels blir det en ekonomisk fördel när vi ska skaffa en amerikansk advokat.

Enligt Ylva Boström är det första gången rättshjälp beviljas för en skadeståndsprocess i USA.

Amerikanska advokatarvoden är betydligt högre än de svenska. Rättshjälp beviljas med de belopp som är brukliga i det aktuella landet. Det finns ett tak på 100 timmar. När man kommit upp i det timtalet kan man begära att RM beviljar flera timmar. ( :skrämd )

Den vanligaste typen av rättshjälp utomlands handlar om vårdnadsmål och familjerätt. Relativt vanligt är också att man beviljar rättshjälp till personer som utsatts för sexualbrott i utlandet.

Från TT

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=336025&previousRenderType=6

Jo, jag tycker faktiskt att de borde lägga på det där locket nu, snubben är hemma och kan inte på ett för mig tillfredställande sätt förklara vad han gjorde i Afghanistan.

Nu rinner väl fler millioner bort, för det gick väl åt några när det tjafsades med jänkarna om honom tidigare med.
Dessutom tror jag att han till slut får skadeståndet från Sverige, bara här kan sånt hända.
Ge han någar hundra tusen och be han krypa ner under den stenjävel han kom fram från.

Markus skrev:
Grattis till alla skattebetalare. (....)

Mmm, vad trevligt! Har de inget postgirokonto också, där jag kan sätta in de slantar jag sparat så att jag får vara med och hjälpa terro....kubasvensken mot det evigt onda USA? :rolleyes:

Skalman skrev:
Mmm, vad trevligt! Har de inget postgirokonto också, där jag kan sätta in de slantar jag sparat så att jag får vara med och hjälpa terro....kubasvensken mot det evigt onda USA? :rolleyes:

Det finns det garanterat, pröva Al Barrakat eller församlingen hans farsa håller till på. Kd kanske kan hjälpa dig slussa pengarna till Althin annars.

Fy fan, såg när han kom hem, och ursäkterna han drog för att han varit där han var osv..

Spöstraff säger jag..

Ja mycket kan man var med och betala på, men inte sånt här.
Det ska liksom vara utan tvivel om rättvisa sånna satsningar ska göras, tycker jag.

Jo jag såg den sk intevjun när han var hemma med, advkaten satt och viskade vad han skulle säga av någon anledning.

Ja, fy f*n det säger jag.. det är så konstigt att alla (media) skriver om hur förjävligt han har blivit behandlad, men det är ingen som ställer frågan om varför, han var ju knappast där för att köpa glass ! sverige är ju på väg utåt alltså... betala skattepengar som i praktiken går direkt till rättshjälp för terorister ! Problemet är ju det att "alla" i sverige tänker det men säger man det rakt ut så är man både nazist och rassisit av någon anledning !

Tycker att det påminner om den killen som blev skjuten under kravallerna i göteborg som det är så satans synd om... killen står ju och KASTAR GATSTEN PÅ POLISEN, vad ska polisen göra?, i många länder hade den kulan suttit direkt skallen istället ! Men i sverige blir det ett liv utan dess like, har man kastat typ 10kg gatsten upprepade gånger mot beväpnad poliser ska man nog vara glad att ha livet i behåll, det är min åskikt !!!

Vad blir det härnäst tro... väntar med spänning, kommer väll att få ta hand om saddam för skattepengar kanske ...

Last edited:
Är det inte så att amerikanarna har släppt snubben just för att han inte var terrorist?
Vore han verkligen terrorist skulle han sitta kvar med dom andra där borta.
Sen att han kanske hyser hat mot USA det håller jag inte otroligt, men rätt ofarlig är han nog.

Däremot håller jag med om det slösas stålar på honom, det finns andra svenskar som sitter i fängelser runt om i världen som vi kunde spendera dom pengarna på....

Skalman skrev:

Bra, jag kan sätta in hojpengen jag sparat ihop också!!

Goodstuff skrev:
"Guilt by association" någon?
"Innocent until proven guilty" någon annan?

Jag har i alla fall inte diskuterat skuldfrågan (i den här tråden), jag ifrågasätter bara huruvida du och jag ska sponsra talibanens upprättelse i US domstol. Jag tycker inte det.

Jag tror inte at herr Ghezali kommer att få ett ruttet lingon av jänkarna. De anser sig inte ha gjort något fel, de bedriver ju bara en världsomspännande häxjakt efter "terrorister".

Men terroristjakten är bara en fasad. Egentligen är det den kristna högern i USA som bedriver ett heligt krig mot de islamska fundamentalisterna.

Esquire skrev:
Jag tror inte at herr Ghezali kommer att få ett ruttet lingon av jänkarna.

Nej, men det kommer säkert sluta med att Svenska staten tilldömer honom ett par-tre miljoner.

Esquire skrev:
De anser sig inte ha gjort något fel, de bedriver ju bara en världsomspännande häxjakt efter "terrorister".

Häxjakt och häxjakt.... Låter datumet 9/11-2001 bekant? Det är inte ett påhittat hot direkt. Dessutom bör man nämna att 7 av de frigivna Guantanamofångarna är åter i strid.

Esquire skrev:
Men terroristjakten är bara en fasad. Egentligen är det den kristna högern i USA som bedriver ett heligt krig mot de islamska fundamentalisterna.

Du är ganska ensam om den analysen, kan du underbygga den eller är den ett utslag av gammalt hederligt svenskt-jante-USA-hat ?

Markus skrev:
Jag har i alla fall inte diskuterat skuldfrågan (i den här tråden), jag ifrågasätter bara huruvida du och jag ska sponsra talibanens upprättelse i US domstol. Jag tycker inte det.

Fasiken.. Jag som fick för mig för en stund att en av de saker vi värdesätter i en demokrati var att alla har rätt att få sin sak prövad innan man placeras i fängelse.
...fick dessutom för mig att avtalen som de flesta länder gällande krigsfångar var till för att trygga dessa personers hälsa under fångenskap.
Om maninte är soldat borde man väl vara Civil och är man civil borde man väl få sin sak prövad?
Men det är ju förstås bara några Muslimer vi pratar om nu... inte ska de komma å gnälla. Finns ju så många stygga muslimer så om vi råkar fängsla några för mycket tillhör ju dessa det där "svinnet" vi brukar räkna med..

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=336324&previousRenderType=2

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_8377476.asp

Last edited:
Markus skrev:
Häxjakt och häxjakt.... Låter datumet 9/11-2001 bekant? Det är inte ett påhittat hot direkt. Dessutom bör man nämna att 7 av de frigivna Guantanamofångarna är åter i strid.
Nej, inte påhittat. Men överdrivet utav en man som använder kriget mot terrorismen som ett verktyg för att öka sin egen popularitet.
Markus skrev:
Du är ganska ensam om den analysen, kan du underbygga den eller är den ett utslag av gammalt hederligt svenskt-jante-USA-hat ?
Nejdå, det är bara resultatet utav en generell misstro gentemot alla teologiska/ideologiska fanatiker/extremister.

korvgubbe skrev:
Fasiken.. Jag som fick för mig för en stund att en av de saker vi värdesätter i en demokrati var att alla har rätt att få sin sak prövad innan man placeras i fängelse.

Vilka vi? Du och jag? USA? Sverige? Nu har USA redan gjort som de gjort och det är inte det jag ämnar diskutera här. Vi kan visserligen diskutera det också, men vi har redan gått igenom det här tror jag.

korvgubbe skrev:
Om maninte är soldat borde man väl vara Civil och är man civil borde man väl få sin sak prövad?

Det stämmer, vilket de nu också får om jag inte missförstått rapporteringen.

korvgubbe skrev:
Men det är ju förstås bara några Muslimer vi pratar om nu... inte ska de komma å gnälla.

Håller med! :tummenupp :hihi

Skämt åsido.
Jag vill inte betala Calle Jonssons rättegång efter en fylleresa på Kos eller Annika Östbergs rättegång för medhjälp till polismord heller. Gemensamma nämnaren för dessa tre är att de hittat på dumheter utomlands och då får de ta konsekvenserna av det. Att Mehdi är muslim har inte ett dugg med saken att göra. I detta fall så tenderar det även att bli extremt dyrt (min egen högst ovetenskapliga analys).

Esquire skrev:
Nej, inte påhittat. Men överdrivet utav en man som använder kriget mot terrorismen som ett verktyg för att öka sin egen popularitet.

Terrorismen frodas, det är ett faktum. Bali, Thailand, Madrid, USA, Israel, Ryssland - listan kan göras lång på oroshärdar där islamister angriper den omgivning de råkar befinna sig i.

Esquire skrev:
Nejdå, det är bara resultatet utav en generell misstro gentemot alla teologiska/ideologiska fanatiker/extremister.

Ok. Inte speciellt mycket att reflektera över för min del.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back