Gratis licenskurs med smc?

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Hörde från min bror att smc ska sluta med snabb grupp under steg 1-4 och börja satsa mer på smc sport då de fått mer rr-instruktörer. En ändring de ska göra är att steg 5 ska vara gratis när man anmäler sig till steg 6! Idag kostar väl steg 5 ca 2500kr och förhoppningsvis kommer fler att ta den kursen om priset sänks och tillfällena ökas ( rent antagande från min sida då det ska ingå vid steg 6 som körs oftare än vad steg 5 görs för tillfället).

Har inte så mycket info om detta om när detta ska träda i kraft eller om jag kanske missuppfattade allt. Stämmer detta tror jag fler än jag kommer tycka det är grymt! Någon som hört något mer? Hur kommer detta påverka rr-sverige?

Deras licenskurs på Rudskogen i år var det roligaste jag gjort på hoj. Hoppas verkligen de fortsätter med den biten. Har knappt kört på vanliga vägar sen jag gick steg 1 Ska verkligen försöka och boka så många som möjligt nästa år. Brgds Frysarn :)

Deras licenskurs på Rudskogen i år var det roligaste jag gjort på hoj. Hoppas verkligen de fortsätter med den biten. Har knappt kört på vanliga vägar sen jag gick steg 1 Ska verkligen försöka och boka så många som möjligt nästa år. Brgds Frysarn :)
Har suktat efter licenskursen sen i juni men hann inte ta steg fyra innan licenskursen i lkpg. Har hört många som säger att kursen är så fruktansvärt rolig och det gör inte längtan mindre direkt... Men i slutet av april så bör det vara en steg 5 kurs och då ska jag gå!

Men är det ingen som vet något mer om detta? Informationen kom tydligen från senaste smc tidningen, kollade igenom och fick lite mer svar. Tydligen har antalet rr tränare ökat med 30% tack vare smc! Är förvånad att bara en har svarat, detta är den bästa nyheten jag hört på länge :confused:

PS. Brgds????

Detta låter ju riktigt lovande! Måste bara rafsa av steg 3 å 4 lite snabbt på vårkanten (eftersom Backlund Trackdays inte räknas som kurstillfällen...). Synd bara att det är en FUCKING VINTER tills dess! :gnissla

Brgds=best regards skulle ja tro.

Detta låter ju riktigt lovande! Måste bara rafsa av steg 3 å 4 lite snabbt på vårkanten (eftersom Backlund Trackdays inte räknas som kurstillfällen...). Synd bara att det är en FUCKING VINTER tills dess! :gnissla

Brgds=best regards skulle ja tro.
Ja det kan det ju stå för.. Om du kollar förra året så började smc med en tredagars i slutet på april på gelleråsen. Då hinner du det om du vill köra med smc.
Va precis inne på LMS:s hemsida under "licenskurser". Där kan man ju ta racelicens för 2200kr utan att gå en massa steg med SMC. Kolla länken: http://www.lmsroadracing.se/licenskurser

Köra i 200 blås kanske är lite väl fort i och för sig... :crash:D
Det är också ett alternativ! Men de skriver "närmare 200" inte i 200, stor skillnad vettö så det vågar du allt :)

Självklart kan man ta licensen på annat håll än med smc. Men har man ändå gett sig in i smc smeten får man väll löpa linan ut haha :)

Självklart kan man ta licensen på annat håll än med smc. Men har man ändå gett sig in i smc smeten får man väll löpa linan ut haha :)
Med andra ord ses vi då på gelleråsen i april! :yoparty Har inte fattat än hur lång tid det är kvar men men snart är det april!

Skulle nog vänta på officiell info på svmc.se innan jag tar ut något om gratiskurser osv, men det låter onekligen som en bra idé om den stämmer!

Skulle nog vänta på officiell info på svmc.se innan jag tar ut något om gratiskurser osv, men det låter onekligen som en bra idé om den stämmer!

Första inlägget är lite felaktigt, enligt smc: "Vi hoppas på kostnadsfria Licensutbildningar i Steg 5 samtidigt som man anmäler sig till till träning i Steg 6" Men officiell info är det allt, högst upp på s.13 i mc folket. Jag kan bara hoppas på att de inte skickar ut sån här info till alla medlemmar utan att det är stor chans att bli av!

Första inlägget är lite felaktigt, enligt smc: "Vi hoppas på kostnadsfria Licensutbildningar i Steg 5 samtidigt som man anmäler sig till till träning i Steg 6" Men officiell info är det allt, högst upp på s.13 i mc folket. Jag kan bara hoppas på att de inte skickar ut sån här info till alla medlemmar utan att det är stor chans att bli av!

Ah sorry, tolkade första inlägget som att det var nåt du "hört" från nån som "hört".. från nån som... Ja, du hajar :)

Ah sorry, tolkade första inlägget som att det var nåt du "hört" från nån som "hört".. från nån som... Ja, du hajar :)
Ne detta verkar ju seriöst :banana
Håller med! Konstigt att behöva gå trafiksäkerhetskurser innan man får ta licens:confused:. Om det är så, så får jag ta licens hos någon klubb istället.
Om jag får gissa lite helt vilt så kanske detta ändras då snabb grupp tas bort. Men tror jag har hört något i stil med att de inte vill konkurrera med de etablerade klubbarna och det är därför man behöver gå steg 1-4 men kan ha drömt detta. Tror ändå att många har gått/kommer gå steg 1-4 vill ta nästa steg och att de gör de enklare för dessa att ta licensen kan knappast vara negativt för sporten i sig. Själv har jag fått så stor respekt för smcs instruktörer att jag kommer gå steg 5 med dom om jag nu har chansen :)

Edit: Nu senaste gångerna jag gått med smc har jag varit väldigt tydlig att jag inte är där för trafiksäkerheten och när jag nämnt det har de svarat något i stil med "ja, jag kunde inte bry mig mindre om dina anledningar. Det som räknas är att du vill bli bättre och att du kör med marginaler så du inte kraschar i första kurvan". Man får alltid välja vad man vill lyssna på och inte. Tror ingen kommer klaga på att du bromsar in till apex om du nu inte är på en nivå där det bara är risk att du kraschar

Last edited:
Fördelen med att ha gått iaf steg 1 och 2 (och till viss del även 3) kan jag tycka är att då har folk en grundläggande koll på gaskontroll, blickstyrning osv.. och på det sättet lär man spara en jävla massa vurpor på att folk inte släpper gasen mitt i en kurva eller tittar en meter framför hojen för att ta två exempel.. Jag har jobbat som funktionär på rätt många banåkningar, och ni skulle bli förvånade om ni visste hur många hojar man fått plocka upp från sandfållorna p ga rena "nybörjarmisstag" trots ett tempo som det inte borde gå att vurpa i..

Baksidan är väl att många som är redo att ta licensen, t ex du Aryey, redan har koll på de grejerna och då förstår jag att det inte känns så jättelockande att gå 4 "trafik"-steg för att få gå det man egentligen vill gå, licenskursen.

Ne detta verkar ju seriöst :banana

Om jag får gissa lite helt vilt så kanske detta ändras då snabb grupp tas bort. Men tror jag har hört något i stil med att de inte vill konkurrera med de etablerade klubbarna och det är därför man behöver gå steg 1-4 men kan ha drömt detta. Tror ändå att många har gått/kommer gå steg 1-4 vill ta nästa steg och att de gör de enklare för dessa att ta licensen kan knappast vara negativt för sporten i sig. Själv har jag fått så stor respekt för smcs instruktörer att jag kommer gå steg 5 med dom om jag nu har chansen :)

Edit: Nu senaste gångerna jag gått med smc har jag varit väldigt tydlig att jag inte är där för trafiksäkerheten och när jag nämnt det har de svarat något i stil med "ja, jag kunde inte bry mig mindre om dina anledningar. Det som räknas är att du vill bli bättre och att du kör med marginaler så du inte kraschar i första kurvan". Man får alltid välja vad man vill lyssna på och inte. Tror ingen kommer klaga på att du bromsar in till apex om du nu inte är på en nivå där det bara är risk att du kraschar

Jag har gått steg 1-3 (steg 3 två ggr pga platsbrist). Efter det så har det blivit en hel del banåka med arrangörer med lite högre tempo.
Nu har jag valt att lägga bort gatåkandet och har införskaffat mig en oreggad rejshoj. Planen för nästa år är att ta licens och kanske testa att köra någon Rookietävling.

Missförstå mig rätt, jag tycker SMC gör ett jättebra jobb! Jag hoppas bara att dom har sånna som mig i åtanke när dom lägger upp kraven för att gå steg 5, då det säkert finns fler i min situation :tummenupp

Fördelen med att ha gått iaf steg 1 och 2 (och till viss del även 3) kan jag tycka är att då har folk en grundläggande koll på gaskontroll, blickstyrning osv.. och på det sättet lär man spara en jävla massa vurpor på att folk inte släpper gasen mitt i en kurva eller tittar en meter framför hojen för att ta två exempel.. Jag har jobbat som funktionär på rätt många banåkningar, och ni skulle bli förvånade om ni visste hur många hojar man fått plocka upp från sandfållorna p ga rena "nybörjarmisstag" trots ett tempo som det inte borde gå att vurpa i..

Baksidan är väl att många som är redo att ta licensen, t ex du Aryey, redan har koll på de grejerna och då förstår jag att det inte känns så jättelockande att gå 4 "trafik"-steg för att få gå det man egentligen vill gå, licenskursen.

Tycker precis som du att stegen i sig är bra och dom har man ju nött en del på tuvis men det känns faktiskt inte som steg 5 är något man anmäler sig till om man inte är "passande". Finns säkert en liten procent som tror sig kunna gå direkt på detta steg direkt men det är nog mer deras misstag.

Bara hoppas dom släpper på kravet att man skall ha gått 1-4 innan!

La´ in artikeln från MC Folket..

Lite kommentarer - SMC Steg 5 = Svemo RR Licens utbildning. Fast, den som gått SMC:s steg 1234 har ju redan minst 4 dagars erfarenhet från att köra på bana, dvs man kan flaggor, köra av och på banan, vett hur man får beté sig, etc.. - och utbildarna vett att detta är Ok, därför behövs mindre utbildningstid för just dessa annars tidskrävande moment. Övrigt på utbildningen matcher självfallet den vanliga licensutbildning, start träningar, tid i klassrum (som man gör kvällen innan). Därför är kravet att man har gått SMC 1234. Annars tar man sin licens annanstans vart utbildningen oxå är bra och till rimligt pris.

Den som har licens bör självfallet ku´ gästa SMC Sport på träningar..

SMC har ett ganska stort antal vanliga kursdagar - på banorna under en säsong.
Så varför inte ta en del av dessa och få till RR träningar - som vista sig att vara poppis under 2013 - när vi testade på. Logisk är det så att ta bort snabb grupp på trafikkurserna, eftersom det är dessa förare som vill köra fort fort! Snabb grupp på 1234 kommer finnas kvar - fast inte på alla kurser..
Vi kan därmed ha grupp med RR träning, med ekonomisk täckning av licensförare. Eftersom trafikfolket, tar övriga platser och kör i egna grupper.

På så sätt kan vi hjälpa sporten med att få flera förare - vi har redan set att flera ställer upp i tävlingarna - och det är ju sannolikt nått sporten kommer tycka om.. SMC har inga målsättning om att konkurrera med befintliga klubbar - men, att göra SMC:s medlem glada, se till dom fortsätter köra hoj och sen slussa dom som vill in som tillskott i sporten. Kan vi även vara med att skapa flera åskådare till tävlingar, få några pappor att få kidsen att börja med RR, få till roookie rookie korpen tävlingar, eller skapa nya racers som tävla på blodigt alvår som sen väljer dom riktiga race klubbar, etc., etc. känns det som alla blir vinnare..

Bifogat

• smc sport MCF 2013 jpg.jpg
    smc sport MCF 2013 jpg.jpg
    110.6 KB · Visningar: 120
Jag har gått steg 1-3 (steg 3 två ggr pga platsbrist). Efter det så har det blivit en hel del banåka med arrangörer med lite högre tempo.
Nu har jag valt att lägga bort gatåkandet och har införskaffat mig en oreggad rejshoj. Planen för nästa år är att ta licens och kanske testa att köra någon Rookietävling.

Missförstå mig rätt, jag tycker SMC gör ett jättebra jobb! Jag hoppas bara att dom har sånna som mig i åtanke när dom lägger upp kraven för att gå steg 5, då det säkert finns fler i min situation :tummenupp
Jo självklart så finns det fler som dig! Kanske försvarar smc lite väl hårt men det ligger något i det peter säger ang nybörjarmisstag. Min känsla för smc är lite mer att det ska vara safe även om det går fort och kollar man de bandagar jag varit på som inte är med smc så är det 2-5x mer krascher och jag tycker inte att smc bör frångå det. Är ju därför de kör med att man måste gå 1-4. Men frågan är hur man kan få mer dynamik i det hela? En intressant grej hade varit att man ser ett klipp på en person(max 1gång) som kör och medvetet gör x antal fel och sen kommer följdfrågor. Kanske lite overkill men hade nog varit kul att göra iaf.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti