Gratis licenskurs med smc?

Utan att lova - och beroende hur många vi kan få utbildade (och godkända som licens utbildare) sku jag gissa kanske nånstans mellan 10 - 18 steg 5 utbildningar.. Vi kommer veta mera under typ februari..
 
Jag var nog oxå lite otydlig, det var licens träning jag var på i Rudskogen steg 6 Har inte gått Steg 5 utan har tagit min RR licens på annat håll. Men det spelar ingen roll för jag tycker det är grymt kul och åka på SMC kurser.
:hihi
 
Håller med! Konstigt att behöva gå trafiksäkerhetskurser innan man får ta licens:confused:. Om det är så, så får jag ta licens hos någon klubb istället.

SMC:s steg 5-kurser har aldrig varit en konkurrent till sedan tidigare etablerade licenskurser och är heller inte tänkt att vara det i framtiden heller.

Däremot är tanken att på ett enklare sätt (än tidigare) fasa in de förare som gått alla SMC:s utbildningssteg och kanske går steg 4 för femtio-elfte gången OCH som har enda målsättningen att bli snabbare i syfte att köra mer bana och kanske (på sikt) pröva en enklare tävling.

Har man aldrig gått en enda SMC-kurs och har målsättningen att tävla utan att vilja få till sig den körteknik som SMC lär ut finns, som du skriver, ingen anledning att gå steg 1-4 för att ta licensen. Slöseri med pengar och tid.
 
Logisk är det så att ta bort snabb grupp på trafikkurserna,
Utifrån det nya uttrycket "trafikkurs" förstår jag att det är en del andra ändringar på G i upplägget för Steg 1-3.

Vad kommer mer att försvinna än den snabba gruppen?

Och var gör ni av de som ändå vill köra fort fort under Steg 1-3. Måste de invänta ett kurstillfälle då det är ok?
Hur kommer ni att hantera de förarna när de ändå anmäler sig och "kör för fort" i en gul eller blå grupp?
 
Last edited:
Ok. Ska omformulera mig.
Det verkar som att du inte gått Steg 1-3 själv när du kallar dem för "trafiksäkerhetskurser".

Vad ska man annars kalla dom? Roadracing verksamhet?

Att det sedan finns ett klientel som går dessa kurser før 100 gången før att dom ær rædda att betræda en bana då inte førsækringskydd gæller ær en annan femma.

Helt rætt att ta bort den snabba gruppen ur kursverksamheten. Ska kollektivet betala før skadorna så ska det vara utbildning før att skapa tryggare och sækrare førare ute i trafiken,


Har man som målsættning att kapa varvtider och ha mer bråttom runt banan æn polarn så tycker jag personligen att man kan gøra det med sin egen plånbok som innsats,
 
Trafiksäkerhetskurs = Gulvästsyndrom
Trafikkurs = Bättre körteknik (hoppas jag att det fortfarande kommer att vara i alla fall)
 
Kommer det köras Steg 6 på några andra banor än Gelleråsen? Typ Anderstorp, Falkenberg, Knutstorp eller Mantorp?
 
Helt rætt att ta bort den snabba gruppen ur kursverksamheten. Ska kollektivet betala før skadorna så ska det vara utbildning før att skapa tryggare och sækrare førare ute i trafiken,

Har man som målsættning att kapa varvtider och ha mer bråttom runt banan æn polarn så tycker jag personligen att man kan gøra det med sin egen plånbok som innsats,

Håller med dig till 100%

Jag skrev redan för 2 år sen ( i ett annat forum ) att man borde ta bort försäkringsskyddet ur de snabba grupperna av exakt den anledningen, innan försäkringsbolagen får frispel och det går ut över dem som faktiskt VILL öva på ren trafiksäkerhet.

Det är ju helt upp till en själv att välja om man vill åka nära gränsen eller med goda marginaler, ingen annan ska behöva betala för det.
 
Last edited:
Sluta skriva "öva trafiksäkerhet" innan det växer ut en gul väst på dig.

Vi övar körteknik vilket leder till ökad trafiksäkerhet om det tillämpas på rätt sätt i trafiken.
 
Håller med dig till 100%

Jag skrev redan för 2 år sen ( i ett annat forum ) att man borde ta bort försäkringsskyddet ur de snabba grupperna av exakt den anledningen, innan försäkringsbolagen får frispel och det går ut över dem som faktiskt VILL öva på ren trafiksäkerhet.

Det är ju helt upp till en själv att välja om man vill åka nära gränsen eller med goda marginaler, ingen annan ska behöva betala för det.
Problemet kommer bli att de snabba flyttar till medel om de vill ha försäkringen och kör de med halv eller trafik så kör dom snabb. När ska man neka någon att köra i snabb? 1.25 på gelleråsen? Man måste ha något att kunna neka folk efter och hur man än gör så blir det fel känns det som
 
Jag skrev redan för 2 år sen ( i ett annat forum ) att man borde ta bort försäkringsskyddet ur de snabba grupperna av exakt den anledningen, innan försäkringsbolagen får frispel och det går ut över dem som faktiskt VILL öva på ren trafiksäkerhet.

Jag kan inte statistiken här, men är det inte så att de behållit den snabba gruppen eftersom att det inte kraschas mer i den gruppen?
Så har det varit när jag kört i alla fall. De som har kraschat är de oerfarna i lägre steg och långsammare grupper.
På gokartbanorna, däremot, har jag nog bara sett krascher i de snabbaste grupperna.
 
Vad ska man annars kalla dom? Roadracing verksamhet?

Att det sedan finns ett klientel som går dessa kurser før 100 gången før att dom ær rædda att betræda en bana då inte førsækringskydd gæller ær en annan femma.

Helt rætt att ta bort den snabba gruppen ur kursverksamheten. Ska kollektivet betala før skadorna så ska det vara utbildning før att skapa tryggare och sækrare førare ute i trafiken,


Har man som målsættning att kapa varvtider och ha mer bråttom runt banan æn polarn så tycker jag personligen att man kan gøra det med sin egen plånbok som innsats,

Håller inte med dig. Det är bra att bli av med missilerna som vurpar och kostar försäkringsbolagen pengar. Men jag tillhör tydligen en minoritet som inte kör för att kapa tider eller köra fortare än någon annan, och för mig blir detta en förlorar - förlorarsak. :(

Eftersom jag gasar av mig med SMC i hastigheter och med nerlägg som man inte bör ha på landsväg men inte är intresserad av, som sagt, att tävla så försvinner min möjlighet att gasa för att ha kul utan tävling.

Och bli hänvisad till gruppen missiler har jag ingen lust med. Försäkringen är inget problem för mig. Jag har aldrig vurpat på bana och jag har halvförsäkrat...

Jag har inga problem att platsa i snabba gruppen men har aldrig tagit tid.
 
Håller inte med dig. Det är bra att bli av med missilerna som vurpar och kostar försäkringsbolagen pengar. Men jag tillhör tydligen en minoritet som inte kör för att kapa tider eller köra fortare än någon annan, och för mig blir detta en förlorar - förlorarsak. :(

Eftersom jag gasar av mig med SMC i hastigheter och med nerlägg som man inte bör ha på landsväg men inte är intresserad av, som sagt, att tävla så försvinner min möjlighet att gasa för att ha kul utan tävling.

Och bli hänvisad till gruppen missiler har jag ingen lust med. Försäkringen är inget problem för mig. Jag har aldrig vurpat på bana och jag har halvförsäkrat...

Jag har inga problem att platsa i snabba gruppen men har aldrig tagit tid.

Steg 6 inte tävling. Håller dom samma nivå som på senaste steg6an så är tempot betydligt lägre än en snabb grupp under vanliga kursdagarna!

Du kommer platsa utmärkt och ha betydligt roligare än i en snabb grupp på en kursdag!
 
Steg 6 inte tävling. Håller dom samma nivå som på senaste steg6an så är tempot betydligt lägre än en snabb grupp under vanliga kursdagarna!

Du kommer platsa utmärkt och ha betydligt roligare än i en snabb grupp på en kursdag!

Då får man väl hoppas du har rätt och prova en kurs nästa år! :)

Man får ju inte vara en grinig gubbe! :tungan
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top