Grafikkorts strul, hiillffeeee

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
R2 skrev:
ja du har en good point där, hur jag än gör så behöver jag mer kräm i burken.
Tänkte prova att hänga på en till (har högvis, men ingen krallig) som får driva hårddiskarna och cdspelaren, och den som sitter i enbart moderkort relaterade enheter.

Galen idé eller? kanske gör för liten skillnad..

funderade på å göra samma sak ett tag.. föratt driva mina HDDs.. för jag får strul med grafikkortet när ja kör allt (står att de inte e nån power kabel ansluten).. men sen kan de funka hurlänge somhelst.. kan u iofs va glappkontakt.. för kontakten på 9700 korten e ju inte den bästa direkt

R2 skrev:
ja du har en good point där, hur jag än gör så behöver jag mer kräm i burken.
Tänkte prova att hänga på en till (har högvis, men ingen krallig) som får driva hårddiskarna och cdspelaren, och den som sitter i enbart moderkort relaterade enheter.

Galen idé eller? kanske gör för liten skillnad..

Det är ngt jefla jokk på ATX main board socket som startar aggregatet. Dvs när du trycker på ON på din burk får aggregatet en signal av moderkortet att det ska starta. Vet inte om agget matar ström till hdd och cdspelare. Annars kan du ju prova att dra ur cd-spelaren (för den torde väl dra ngt mer än en hdd).

flugan skrev:
Det är ngt jefla jokk på ATX main board socket som startar aggregatet. Dvs när du trycker på ON på din burk får aggregatet en signal av moderkortet att det ska starta. Vet inte om agget matar ström till hdd och cdspelare. Annars kan du ju prova att dra ur cd-spelaren (för den torde väl dra ngt mer än en hdd).
Ja jag funderade över det där, vlílken skulle jag sätta på först, typ..

Kan ju dra ur jätte hårddisken och cd/dvd spelar/brännaren.

Jag har skalet av och hör ju datorn bra, och har noterat att om jag startar ett program, browsern eller "laddar" en stor bild så sjunker varvet på nått, märkbart!
Surrandet får alltså en annan frekvens, har inte lyckats höra vilken fläkt det skulle vara.
Men borde detta inte tyda på att strömmen är "påväg att ta slut" då?

testade att dra ur strömmen till en hårddisk och cdspelaren.

du går 3Dmark tetstet i 6,5sek en gång och 4,7 nästa gång.
Sen kopplar jag i allt igen och kör 3Dmark, 2,5 och 1,8 sek..

det är ju bara fyra test, men ändå en indikering på 100% längre tid, men crashar det gör burken.

R2 skrev:
Ja jag funderade över det där, vlílken skulle jag sätta på först, typ..

Kan ju dra ur jätte hårddisken och cd/dvd spelar/brännaren.

Jag har skalet av och hör ju datorn bra, och har noterat att om jag startar ett program, browsern eller "laddar" en stor bild så sjunker varvet på nått, märkbart!
Surrandet får alltså en annan frekvens, har inte lyckats höra vilken fläkt det skulle vara.
Men borde detta inte tyda på att strömmen är "påväg att ta slut" då?

Dunno, hårddiskar och fläktar brukar dra rätt lite.

HÄR kan du laborera lite på hur effekten skiljer på hela datorn, tyvärr tar den ingen hänsyn till lite kraftigare grafikkort.

Fick du aldrig ngn krasch-logg med SP2?

har inte fixat SP2 ännu, inte haft tid att kringgå autentiseringen ännu.

se mitt förra inlägg, precis innan ditt svar nyss.

R2 skrev:
testade att dra ur strömmen till en hårddisk och cdspelaren.

du går 3Dmark tetstet i 6,5sek en gång och 4,7 nästa gång.
Sen kopplar jag i allt igen och kör 3Dmark, 2,5 och 1,8 sek..

det är ju bara fyra test, men ändå en indikering på 100% längre tid, men crashar det gör burken.

Du är lika god spekulant som jag i det fallet. Prova att bara köra med ett annat agg, fått lära mig att när ett agg blir dåligt kan de mata klent på vissa av spänningarna. Men först SP2 :tummenupp

de går å "bygla" ett nätagg.. dvs stoppa in en liten kabelbit mellan så av anslutningarna på ATX kontakten.. vet inte vilka de e bara.. så startar de när du sätter i strömmen

Flugan,
nu har jag köpt ett nytt nätagg

ATRIX 520atx 520W

men jag har ju inte kört SP2 ännu, och har öppetköp, ska jag lugna mig med att plocka i det?

kan det finnas en lösning som fixar detta, med mitt 250w agg?

R2 skrev:
Flugan,
nu har jag köpt ett nytt nätagg

ATRIX 520atx 520W

men jag har ju inte kört SP2 ännu, och har öppetköp, ska jag lugna mig med att plocka i det?

kan det finnas en lösning som fixar detta, med mitt 250w agg?

Dunno, men SP2 innehåller många bugfixar och den kostar ju inget.
Har du senaste Nvidia-drivisarna förresten?

flugan skrev:
Dunno, men SP2 innehåller många bugfixar och den kostar ju inget.
Har du senaste Nvidia-drivisarna förresten?

Ska fixa SP2 i helgen, när jag orkar sätta mig in hur man gör...
Ja jag har senaste och har även testad gamla.
dock inte bytt och kört 3Dmark med olika.. bara provat att spela.

blev ju snål nu och vill lösa det utan att stoppa i nya nätagget, och lämna det på öppetköp...

Last edited:
R2 skrev:
Ska fixa SP2 i helgen, när jag orkar sätta mig in hur man gör...
Ja jag har senaste och har även testad gamla.
dock inte bytt och kört 3Dmark med olika.. bara provat att spela.

blev ju snål nu och vill lösa det utan att stoppa i nya nätagget, och lämna det på öppetköp...

Snålvarianten är väl att köra SP2 först :tummenupp

flugan skrev:
Snålvarianten är väl att köra SP2 först :tummenupp
ja :-)

men killen på databutiken sa att det inte skulle göra nånn skillnad
men jag litar på dig, och ska försöka kringgå autentiseringen.

är ju så lockande att stoppa i nya agget och se om det löser det hela, men då är ju öppetköp försent... om det inte hjälper..

Jag har märkt att när man kör med öppen låda så blir de komponenterna utan fläkt (t ex hårddisk å moderkort) varmare än med stängd låda. Antagligen för att det inte bildas ngn luftström av chassifläkten längre.

Har du fläkt till grafikkortet oxå? Termostatreglerat varvtal? Kanske ska kontrollera kylflänsen på grafikkortet som du gjorde på din CPU.

flugan skrev:
Jag har märkt att när man kör med öppen låda så blir de komponenterna utan fläkt (t ex hårddisk å moderkort) varmare än med stängd låda. Antagligen för att det inte bildas ngn luftström av chassifläkten längre.

Har du fläkt till grafikkortet oxå? Termostatreglerat varvtal? Kanske ska kontrollera kylflänsen på grafikkortet som du gjorde på din CPU.

INBOXen tömd nu flugan...

ja det ska bli fläktar i lådan och stängt sen.

du att jag har haft av cpun och pillat på pastan två gånger, är inte det starkt biddragande?
jag tycker det är lite pasta på CPUn, och det täcker lixom inte hela ytan heller.

Sen har jag orginalfläkt och kylflänsar, sånt är ju inte dyrt alls.
är orginal kass?

kortet har fläkt ja
winfast_a280_letdh_myvivo_2.jpg

Last edited:
R2 skrev:
du att jag har haft av cpun och pillat på pastan två gånger, är inte det starkt biddragande?
jag tycker det är lite pasta på CPUn, och det täcker lixom inte hela ytan heller.

Sen har jag orginalfläkt och kylflänsar, sånt är ju inte dyrt alls.
är orginal kass?

kortet har fläkt ja

Hade CPUn blivit för varm så hade den blivit det med Prime95.

Tänkte om GPU blir för varm. Du nämnde ngt program som läste av fläktvarv, temperaturer etc, läser inte det programmet av tempen på grafikkortet? Du får inte ut ngn temp-avläsning med rivatuner?

Fantastisk kylfläns på det där kortet, den sitter ordentligt å så eller?

flugan skrev:
Hade CPUn blivit för varm så hade den blivit det med Prime95.
Tänkte om GPU blir för varm. Du nämnde ngt program som läste av fläktvarv, temperaturer etc, läser inte det programmet av tempen på grafikkortet? Du får inte ut ngn temp-avläsning med rivatuner?
Fantastisk kylfläns på det där kortet, den sitter ordentligt å så eller?

Ja jag vet snart varken ut eller in.
Idag testade jag att ställa burken halvägs ut genom ett öppet fönster, startade och körde 3Dmark direkt, nu har jag allstå 250W agget monterat.
Hela första testet och ca45 sek av andra gick fint.
Alltså mycket längre än tidigare, jag kände på grafikkortets kylflänsar, de var kalla, just nu när jag bara "webbar" och burken står inne på golvet så är den småvarm/ljummen.
Sen gjorde jag ett idiot-test, kände på kyllflänsarna till CPUn, de va kalla, stängde va burken och monterade av kylet till CPUn, kylet va kallt men CPUn varm.
Sen konner vi till det riktigt idiotiska testet, jag startade burken med CPU kylet av, CPUn blev ju som väntat svinvarm, efter inlogg startade jag Speedfan och värdena va skyhöga, stängde av burken direkt, CPUn va så varm att man brände sig på den.

Screenshots, kylet av, nog fanken är den pastan otillräcklig?

Sen screenshots från speedfan och rivatuner.
Rivatuner blir jag inte riktigt kompis med, hittar inga värma värden.
Notera dock klockfrekvensen, ska den va 513??
I det avlånga screenshotet så ser man åxå att AGPn är (agp 2,0 mode), med *4 selected, kanske inte har ett skit med detta att göra men...

Ja kylet på GPUn sitter som det ska.
Alltså, får burken mer kylning så klarar den 3Dmark hyffsat, även med 250W agget.
Men man ska väl för fan inte behöva ha en dator i en frys.. :argpådato

Jag ska byta pasta på CPUn senare idag, sen har jag inga fler idéer snart.. :huvet

Bifogat

• pasta.jpg
    pasta.jpg
    55.4 KB · Visningar: 34
  • riva+speed1.jpg
    riva+speed1.jpg
    118.1 KB · Visningar: 35
  • rivasubsystreport1.jpg
    rivasubsystreport1.jpg
    112.8 KB · Visningar: 38
Last edited:
Att starta datorn med en CPU helt utan kylflänsar är fan inget jag ens skulle tänka på. :3freak Jag har nämligen råkat göra det av misstag en gång och den..

Dog. :näsblod

Hade du haft problem med att CPUn blev för varm hade den dött på Prime95 (med kylfläns). CPUn jobbar inte mer för att du kör 3dmark, däremot jobbar grafikprocessorn (GPU) mer. Således sätter jag en peng på att det är grafikkortet som är den svaga länken. Lite mer kylpasta skadar nog inte iofs.

Vet inte om klockfrekvens på dendäringa, brukar titta här men din finns inte med där.

flugan skrev:
Hade du haft problem med att CPUn blev för varm hade den dött på Prime95 (med kylfläns). CPUn jobbar inte mer för att du kör 3dmark, däremot jobbar grafikprocessorn (GPU) mer. Således sätter jag en peng på att det är grafikkortet som är den svaga länken. Lite mer kylpasta skadar nog inte iofs.

Vet inte om klockfrekvens på dendäringa, brukar titta här men din finns inte med där.
ok
värme eller ström till GPUn?
om jag kör med 520W och 3Dmark orkar längre så borde vi ju kunna utesluta ström?
frågan är dock hur mycket längre den stunden är...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg