Grafikkorts strul, hiillffeeee

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
heimdal skrev:
vad har du för processor
hur många hårddiskar
etc.. för 250W låter lite i minsta laget...

kan du inte prova å skita i router å allt sånt.,,?

edit:

har du provat å köra med -dxlevel 81 ???

installerade om polarens burk nu.. då funkade det.. för han hade samma problem som dig, å som jag haft.. att spelet hänger sig efter ett tag å ljudet loopar
P4 1800
2 hårddiskar, 80 + 250

Routern är ju bredbandsmodemet, lite svårt att köra utan, men det kanske ska öppnas nånn port?

direct X, ja du, kör väl 9,0C nu, kolla screenshot, va fan e allt det där? olika Dx versioner eller?

Bifogat

• dx1.jpg
    dx1.jpg
    84.9 KB · Visningar: 45
R2 skrev:
P4 1800
2 hårddiskar, 80 + 250

Routern är ju bredbandsmodemet, lite svårt att köra utan, men det kanske ska öppnas nånn port?

direct X, ja du, kör väl 9,0C nu, kolla screenshot, va fan e allt det där? olika Dx versioner eller?

mm.. man ska ha senaste directx men kan tvinga HL2 å köra med en annan version..

ta egenskaper på "CSs" i Steamfönstret-> properties-> sen letar du upp "set launch options" där skriver du: -dxlevel 81

kan funka :D för då tvingar du somsagt HL å köra med äldre directx version

250w låter lite klent tycker jag oxå. 350w fick jag rekomenderat när jag byggde en AMD 2400 med Geforce FX5200.

1) Ladda hem Prime95
2) Kör Options | Torture | Test | Small FFTs . Går den i en timme utan vare sig beep-biip eller reboot så vet du att CPUn inte blir för varm och får nog med ström.
3) Kör Options | Torture | Test | Blend . Går den över natten eller allra helst ett dygn utan att avbryta pga checksumme-fel så har du med största sannolikhet inget fel på RAM heller.
4) Ladda hem 3DMark
5) Börjar det strula när du kör 3DMark så har det med största sannolikhet att göra med grafikkort eller aggregatet.

Ladda hem Rivatuner, det kan hjälpa dig att återställa klockan eller välja en mer stabil klockfrekvens ifall du misstänker det som problemkälla.

flugan skrev:
250w låter lite klent tycker jag oxå. 350w fick jag rekomenderat när jag byggde en AMD 2400 med Geforce FX5200.

1) Ladda hem Prime95
2) Kör Options | Torture | Test | Small FFTs . Går den i en timme utan vare sig beep-biip eller reboot så vet du att CPUn inte blir för varm och får nog med ström.
3) Kör Options | Torture | Test | Blend . Går den över natten eller allra helst ett dygn utan att avbryta pga checksumme-fel så har du med största sannolikhet inget fel på RAM heller.
4) Ladda hem 3DMark
5) Börjar det strula när du kör 3DMark så har det med största sannolikhet att göra med grafikkort eller aggregatet.

Ladda hem Rivatuner, det kan hjälpa dig att återställa klockan eller välja en mer stabil klockfrekvens ifall du misstänker det som problemkälla.

tack, låter jobbigt men samtidigt resultatgivande, skall följa dina råd.
extratack för "instruktionerna" till prime, tyckte det så rörigt ut först.

steg2 klart.
1 H17minutes no errors, no warnings

då testar vi steg 3:

Last edited:
Du Flugan
när jag ska starta 3Dmark så påstår den att jag inte har directx 9.
men jag har tatt hem 9c..
misslyckats i uppdateringen där kanske, och det är där problemet ligger?

provar igen...

directx korrekt nu.
körde 3Dmark, och när den testade nått flygspel så gick det väl i ca 3-5sek, sen svartnade det...

Min 3Dmark är ju oreggad nu, och tycks ju inte spara nånn logg eller så då..

nyckel nånn?

R2 skrev:
directx korrekt nu.
körde 3Dmark, och när den testade nått flygspel så gick det väl i ca 3-5sek, sen svartnade det...

Min 3Dmark är ju oreggad nu, och tycks ju inte spara nånn logg eller så då..

nyckel nånn?

Har tyvär ingen nyckel. Pröva på ngn stor DC++ hub.

Har du laddat hem Rivatuner? Den kan hitta din orginalfrekvens för ditt grafikkort om den är överklockad i mjukvara. Kan ju va bra att börja med orginalfrekvensen som första åtgärd om den är överklockad.

flugan skrev:
Har tyvär ingen nyckel. Pröva på ngn stor DC++ hub.

Har du laddat hem Rivatuner? Den kan hitta din orginalfrekvens för ditt grafikkort om den är överklockad i mjukvara. Kan ju va bra att börja med orginalfrekvensen som första åtgärd om den är överklockad.

Rivatuner:
ja då ska vi se om jag fattat rätt, se screenshoot
har provat att klickat i "enable...." också, får samma värde då.
inte riktigt hajat hur man återställer till "orginal"...

Bifogat

• riva1.jpg
    riva1.jpg
    89.2 KB · Visningar: 43
R2 skrev:
Rivatuner:
ja då ska vi se om jag fattat rätt, se screenshoot
har provat att klickat i "enable...." också, får samma värde då.
inte riktigt hajat hur man återställer till "orginal"...

När du kryssar i "Enable.." (eller så var det "Apply..") så får du en pop-up som säger att du kan välja att starta om datorn så att Rivatuner kan upptäcka orginalfrekvensen ifall den skulle vara överklockad i mjukvara.

flugan skrev:
När du kryssar i "Enable.." (eller så var det "Apply..") så får du en pop-up som säger att du kan välja att starta om datorn så att Rivatuner kan upptäcka orginalfrekvensen ifall den skulle vara överklockad i mjukvara.
jupp, så gjorde jag och fick dessa värden

EDIT
provar att köra 3Dmark igen nu innan jag stänger ner för dagen

Last edited:
flugan skrev:
Har du flyttat över grafikkortet från den gamla burken som strula så?
YES....

EDIT

IRQ?
moderkortet har eget ljud, krock med ljudkortet kanske?
näe...

Last edited:
flugan skrev:
Å du installerade inte om OS:et utan du flytta bara över hårddisken?
annan hårddisk till systemet i denna burken, formaterad, installerad, ny bios, allt..
inte SP2 till XP dock.

R2 skrev:
annan hårddisk till systemet i denna burken, formaterad, installerad, ny bios, allt..
inte SP2 till XP dock.

SP2 är väl ett hett jägartips eftersom det är så många fixxar däri.

Efter SP2 så kan du kryssa i
My Computer | Advanced | Startup and Recovery - Settings | System failure - Write an event to the System log

Så kanske du hittar ngt med Event Viewer efter en krasch.

Ska du byta grafikkort skulle jag rekomendera http://www.ebay.co.uk.

Men jag skulle absolut börja med SP2 innan jag gjorde ngting annat.

Har det funkat ngn gång på den gamla datorn? Dog den med tiden eller bytte du OS?

flugan skrev:
SP2 är väl ett hett jägartips eftersom det är så många fixxar däri.

Efter SP2 så kan du kryssa i
My Computer | Advanced | Startup and Recovery - Settings | System failure - Write an event to the System log

Så kanske du hittar ngt med Event Viewer efter en krasch.

Ska du byta grafikkort skulle jag rekomendera http://www.ebay.co.uk.

Men jag skulle absolut börja med SP2 innan jag gjorde ngting annat.

Har det funkat ngn gång på den gamla datorn? Dog den med tiden eller bytte du OS?
ok jag ska kolla upp SP2, satt just och kollade en tråd om hur man kringick autentiseringen,, urk..

så nätagget kan vi alltså utesluta nu efter testerna?

kortet har mer eller mindre strulat sen jag köpte det, körde ett Geforce2mx400 i min P3 600, det gick skitfint på den tiden man körde counterstrike 1,3 men med tiden blev det trögare och jag köpte detta kortet beggat av en kille här på SH (blås?)
minns inte riktigt men nja, det har nog strulat mest hela tiden ja..

Nog för idag.
tack som fanken för din hjälp och tålamod :tummenupp :tummenupp

R2 skrev:
ok jag ska kolla upp SP2, satt just och kollade en tråd om hur man kringick autentiseringen,, urk..

så nätagget kan vi alltså utesluta nu efter testerna?

kortet har mer eller mindre strulat sen jag köpte det, körde ett Geforce2mx400 i min P3 600, det gick skitfint på den tiden man körde counterstrike 1,3 men med tiden blev det trögare och jag köpte detta kortet beggat av en kille här på SH (blås?)
minns inte riktigt men nja, det har nog strulat mest hela tiden ja..

Nog för idag.
tack som fanken för din hjälp och tålamod :tummenupp :tummenupp

Mja, nätagget är väl inte helt uteslutet. Det räcker bevisligen till din CPU. Men när CPU och GPU går fullt samtidigt som i 3DMark eller spel så kanske det inte räcker till. Fast jag tycker det låter som ditt kort är felkällan. Tillverkarna brukar ange siffror på hur många watt din CPU, hårddisk, cdrom resp grafikkort är på. Det är bara till att addera ihop dessa siffror för att få maxförbrukning.

Tänk på att om du köper ett nyare grafikkort som GeForce 6600 eller liknande så kan vissa kort kräva 350watts nätagg.

flugan skrev:
Mja, nätagget är väl inte helt uteslutet. Det räcker bevisligen till din CPU. Men när CPU och GPU går fullt samtidigt som i 3DMark eller spel så kanske det inte räcker till. Fast jag tycker det låter som ditt kort är felkällan. Tillverkarna brukar ange siffror på hur många watt din CPU, hårddisk, cdrom resp grafikkort är på. Det är bara till att addera ihop dessa siffror för att få maxförbrukning.

Tänk på att om du köper ett nyare grafikkort som GeForce 6600 eller liknande så kan vissa kort kräva 350watts nätagg.
ja du har en good point där, hur jag än gör så behöver jag mer kräm i burken.
Tänkte prova att hänga på en till (har högvis, men ingen krallig) som får driva hårddiskarna och cdspelaren, och den som sitter i enbart moderkort relaterade enheter.

Galen idé eller? kanske gör för liten skillnad..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg