Grafikkorts strul, hiillffeeee

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Försöker komma igång med CS steam 1,6 efter ett uppehåll på ett år nu.

Jag slutade för att spelet alltid hängde sig och jag hittade ingen lösning då..
Nu har jag köpt nyare burk men problemet kvarstår, förklaring här:
Symptom,
spelet flyter på fint, inga ryck eller så.
Efter ca 1 till 15minuter så fryser hela burken, skärmen blir svart och kvar hänger sista ljudet ca 5sek.
Går inte att göra nått, bara bota om, vilket burken själv brukar göra då.

Har försökt med nyaste och ett par gamla drivisar.
Värmeproblem??
CPU fläkten och flänsarna va råskitiga, men jag gjorde rent.
när jag tog av kylfläns-prylen såg jag att kylpastan inte låg på hela ytan, ca 75%.
värt att göra om?
Problemet är det samma om den vart avstängd i ett svalt rum över natten och jag startar steam direkt, eller om burken vart på i timmar.
Dock så noterade jag att när jag Googleearth programmet, (som även det orsakar samma problem men kan gå i en timma innan) så krashar burken direkt igen efter omstart och samma program.
Har Speedfan men lyckas inte riktigt tyda vilken enhet det är som har vilken temp..
kolla screenshot..
attachment.php

Stoppade fläktarna med fingret en sekund och såg att grafikkortfläkten är den undre FAN1 i listan.
och prossesorfläkten är den övre FAN2 i listan

Kör med öppen låda.

Hårdvara:
moderkort: QDI Platinix 2D
processor: intel P4 1800
512ddr
Leadtek WinFast A280 LE / NVIDIA GeForce4 Ti 4200, AGP8X, 128MB DDR

Moderkortet har ny bios.
DirectX 9.0c

Gamla burken va en AMD 1000mhz, abit KT7, samma problem.
samma grafikkort i båda, inte bara samma modell, samma kort.

Vad göra?
Har testat både opengl och andra lägen i CS,
har testat olika grafikdrivisar.
Fläkten på Gkortet snurrar fint, är dammfri och låter bra.

Testade Medal of H och det skar sig direkt också..
Tips mottages gärna, blir cptokig på skiten.

Petter

Jag vill oxå hitta ett program som tyder vilken enhet som går varmt och vilken som inte gör det. För jag har problem med att mitt 7800GT-kort ballar ur med Tony Hawk Skater-spelet. Andra spel tuggar den på bra igenom. men just det så hänger det sig i 10 sek o kommer igång o sen hänger sig igen... o fortsätter så.

Sjuka problem kan ju ofta vara drivisar.

MEN allt oftare på jobbet märker vi att GLAPP, framförallt i minnesmoduler som trots låsta byglar kryper upp sakta men säkert p.g.a vibrationer osv gör att nån tunga tappar kontakt och sen är cirkusen igång.

Förslag: Ta ur och sätt i minnesmodulerna. har du nån plats ledig? prova utnyttja den.
Gör sammaledes med grafikkortet, och observera fällspaken som sitter bak på AGP-kort, en likadan spak som minnena har. den glömmer många och kortet bottnar inte i sin sockel.

R2 skrev:
Försöker komma igång med CS steam 1,6 efter ett uppehåll på ett år nu.

Jag slutade för att spelet alltid hängde sig och jag hittade ingen lösning då..
Nu har jag köpt nyare burk men problemet kvarstår, förklaring här:
Symptom,
spelet flyter på fint, inga ryck eller så.
Efter ca 1 till 15minuter så fryser hela burken, skärmen blir svart och kvar hänger sista ljudet ca 5sek.
Går inte att göra nått, bara bota om, vilket burken själv brukar göra då.

Har försökt med nyaste och ett par gamla drivisar.
Värmeproblem??
CPU fläkten och flänsarna va råskitiga, men jag gjorde rent.
när jag tog av kylfläns-prylen såg jag att kylpastan inte låg på hela ytan, ca 75%.
värt att göra om?
Problemet är det samma om den vart avstängd i ett svalt rum över natten och jag startar steam direkt, eller om burken vart på i timmar.
Dock så noterade jag att när jag Googleearth programmet, (som även det orsakar samma problem men kan gå i en timma innan) så krashar burken direkt igen efter omstart och samma program.
Har Speedfan men lyckas inte riktigt tyda vilken enhet det är som har vilken temp..
kolla screenshot..
attachment.php

Stoppade fläktarna med fingret en sekund och såg att grafikkortfläkten är den undre FAN1 i listan.
och prossesorfläkten är den övre FAN2 i listan

Kör med öppen låda.

Hårdvara:
moderkort: QDI Platinix 2D
processor: intel P4 1800
512ddr
Leadtek WinFast A280 LE / NVIDIA GeForce4 Ti 4200, AGP8X, 128MB DDR

Moderkortet har ny bios.
DirectX 9.0c

Gamla burken va en AMD 1000mhz, abit KT7, samma problem.
samma grafikkort i båda, inte bara samma modell, samma kort.

Vad göra?
Har testat både opengl och andra lägen i CS,
har testat olika grafikdrivisar.
Fläkten på Gkortet snurrar fint, är dammfri och låter bra.

Testade Medal of H och det skar sig direkt också..
Tips mottages gärna, blir cptokig på skiten.

Petter

Den högsta temperatur ditt system har är 62-63 grader; Det måste vara din CPU som blir så varm. Det är en väldigt hög temperatur för ett obelastat system; det är inte underligt att ditt system hänger sig!
Kolla om CPU-fläkten är dammig, om det är det rengör den.
Överväg att installera någon ytterligare fläkt i chassit och/eller byt CPU-kylare.
(För övrigt klocker P4an ner sig själv automatiskt när den blir för varm; Du har med andra ord allt att vinna på att förbättra kylningen).

DrSwizz skrev:
Den högsta temperatur ditt system har är 62-63 grader; Det måste vara din CPU som blir så varm. Det är en väldigt hög temperatur för ett obelastat system; det är inte underligt att ditt system hänger sig!
Kolla om CPU-fläkten är dammig, om det är det rengör den.
Överväg att installera någon ytterligare fläkt i chassit och/eller byt CPU-kylare.
(För övrigt klocker P4an ner sig själv automatiskt när den blir för varm; Du har med andra ord allt att vinna på att förbättra kylningen).
yepp det är intel processorn som går varm. men är det problemet? troligen men som redan nämnts prova byte plaser för att leta glapp. köp ny bättre fläkt.

ok
och detta skulle märkas enbart vid spel typ?
jag kan köra solidworks (cad) utan problem..

R2 skrev:
ok
beror på hur program/spel hanterar grafik. stäng av maskinvaruaccelerationen på bildskärmsegenskaerna och testa... fan vad långa ord

R2 skrev:
ok

Fungerade kortet & sedan strul, eller strulade det direkt efter installation? (i gamla burken)

gmork skrev:
Fungerade kortet & sedan strul, eller strulade det direkt efter installation? (i gamla burken)
minns inte riktig
men nja det har nog fan strulat sen jag köpte kortet (beggat, av nånn här på sh)
inte säker som sagt men troligen ja..
burken innan förra gick fint, P3 600, annat kort i den då

you have a point..
men kan det lixom vara pajj?
eller är det kortet generellt sett skit?

R2 skrev:
minns inte riktig
men nja det har nog fan strulat sen jag köpte kortet (beggat, av nånn här på sh)
inte säker som sagt men troligen ja..
burken innan förra gick fint, P3 600, annat kort i den då

you have a point..
men kan det lixom vara pajj?
eller är det kortet generellt sett skit?

Kortet va riktigt bra när det kom och jag körde med med mitt utan problem tills Battlefield 2 kom, då bytte jag.

Kolla hur det står till med nätaggregatet, skulle tippa på att du skulle behöva ett på omkring ~250-300W för ti4200...skulle kunna vara det som spökar.

Jag hade ett Ti4200 128mb som bara en vacker dag gjorde exakt det du beskriver.
jag provade och provade och provade i fan veckor.
Bytte minnen och grafikkortet. Nu funkar det som det ska.
Dock bara 512MB minne och GeForce 2 MX400 :(

jag hade liknande problem med DoD source ...

spelade 1 - 20 min.. sen häångde sig spelet å loopade ljudet
den enda lösningen va en norsk omstart (med resetknappen)

mailade grabbarna på valve.. å ett av deras tips var att köra en äldre direct X version..

så jag lade till raden "-dxlevel 81" (utan "") i (högerklick på dods/css i games menyn->properties->set launch options)

funkade för mig..
annars kan man prova -dxlevel 71

sen föreslog de att man skulle kolla lite på ljudkortsdrivrutiner etc.. å ominstallera grafikkortsdrivrutinerna.. (se till att ta bort de gamla först)

dehär svaret fick jag
valve skrev:
Subject
DOD:s crash

Discussion Thread
Response (Andre) 11/28/2005 02:31 PM
Hello!

Please try troubleshooting by following the directions provided below:

Update your graphics card, sound card and motherboard drivers!

• Go to your CONTROL PANEL > select SYSTEM > select the HARDWARE tab > select DEVICE MANAGER.
• Expand DISPLAY ADAPTERS, SOUND VIDEO AND GAME CONTROLLERS and SYSTEM DEVICES (by clicking on the +)
• Right-click on the devices listed > select UPDATE DRIVER...

Make sure your version of DirectX is up to date.

The easiest way to get the latest DirectX is through Windows Update:
Microsoft Update for all Operating Systems URL: http://v4.windowsupdate.microsoft.com/en/default.asp

Operating system notes:
1. you can't update DirectX on Windows NT
2. The latest version available for Windows 95 is DirectX 8.0a (HL games are not supported on Win95)
3. All other releases of Windows should use the DirectX 9 update listed above

Update Windows!

Please visit Microsoft Update for all Operating Systems website.
Microsoft Update for all Operating Systems URL: http://v4.windowsupdate.microsoft.com/en/default.asp

If none of the above works, disable the soundcard via device manager and try running the game.

Try lowering your DXLEVEL.

You can also force a particular DirectX level which might help with some older video cards (will run a little faster too):

• DirectX Version 9.0 = -dxlevel 90
• DirectX Version 8.1 = -dxlevel 81
• DirectX Version 8.0 = -dxlevel 80
• DirectX Version 7.0 = -dxlevel 70

For example, to set this to DirectX Version 8.1, just add the "-dxlevel 81" in your game launch properties.

Also, try increasing your virtual memory.

• In the Control-Panel, select the System icon.
• Select the ADVANCED tab
• Go to the PERFORMANCE section and select SETTINGS
• In PERFORMANCE OPTIONS select the ADVANCED tab
• In the VIRTUAL MEMORY section select CHANGE

***After each step outlined above be sure to reboot the machine and try running the game.***

If none of the above works, run an msinfo32 report and include it in your reply.

TITLE: How to run and submit MSINFO32 Info reports
URL: http://steampowered.custhelp.com/cgi-bin/steampowered.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=248

NOTE: If you are running a WIN98 or WIN2K machine, please EXPORT the file to TEXT before submitting it.

Include a DXDIAG report (instructions below) and only your most recent *.MDMP files found in the Steam directories.

• Go to START > RUN > type DXDIAG in the OPEN field > select OK.
• Select 'Save All Information'.
• Attach the report in your reply.

Also, please send us your STEAM.LOG and any error logs found in the error logs folder(s) so we can investigate this matter further.
Customer (magnus johansson) 11/26/2005 05:38 AM
hi..

i have reinstalled my entire system after i changed some harware, but the same problem occured before the change too

after about 1- 3 minutes after joining a server the game freezes and the sound gets stuck in a loop and then crash to desktop. no error messages.

cant find any errorreports in any logs either

i just updated to the latest AC97 audiocodecs.
i have tried with a soundblaster PCI card, the onboard soundcard, the onboard soundcard of the previous motherboard, i tried "-nosound" etc.. but nothing works
i have the latest ATI catalyst drivers

with the other motherboard etc i could play between 5 min and half an hour before crashing

pretty annoying not beeing able 2 play a great game :)

i attatch the sysinfo32 info too

/magnus

/PS i have read trough the FAQ :D /DS
Auto-Response 11/26/2005 05:38 AM
Title: Games freeze or crash with Looping Sounds
Link: http://support.steampowered.com/cgi...opup_adp.php?p_faqid=150&p_created=1093320749

Title: How do I know what Version of DirectX I'm running?
Link: http://support.steampowered.com/cgi...opup_adp.php?p_faqid=281&p_created=1101129786

Title: Crashing and Lock ups after the 9/23 update
Link: http://support.steampowered.com/cgi...opup_adp.php?p_faqid=397&p_created=1127526153

Title: General Troubleshooting Steps
Link: http://support.steampowered.com/cgi...opup_adp.php?p_faqid=366&p_created=1108502606

Title: My gameplay gets laggy when I try to play with EAX enabled on my Sound Blaster card.
Link: http://support.steampowered.com/cgi...popup_adp.php?p_faqid=76&p_created=1092599814

då ska vi se,
först tack för hjälpen så här långt, har inte hunnit testa allt..

Provade nu att stänga av maskinvaruaccelerationen.
sen tidigare har kör jag inte cs i opengl läget, kan nu starta ett lokalt spel och knalla runt där själv och stressa spelat bäst jag kan..
ingen crash
inte heller med maskinvaruaccelerationen på.
men jag kommer inte ens in på nånn server nu(sen några dagar)
det listas en massa servra, users och banor etc ändrar sig vid refresh
men när jag försöker connecta så kommer en ruta till upp där det står att det inte finns några spelare på servern
efter ett sånt försök har jag tappat internetanslutningen och måste starta om... inte varje gång men oftast
screenshot, är det inte skumt att latencyn är olika ?

Bifogat

• csstrul1.jpg
    csstrul1.jpg
    60.4 KB · Visningar: 82
Last edited:
Kom på att denna info kanske är viktig
Spelet är en gammal installation på en slave hårddisk.
när spelet installerades va disken master.

Första gången jag startade denna burken så gickk cs i 35-40min, jag stängde själv av och trodde att "Nu har livet en mening igen"
där efter så är det bara strulat..

R2 skrev:
Kom på att denna info kanske är viktig
Spelet är en gammal installation på en slave hårddisk.
när spelet installerades va disken master.

Första gången jag startade denna burken så gickk cs i 35-40min, jag stängde själv av och trodde att "Nu har livet en mening igen"
där efter så är det bara strulat..
du har inte installat om den?

MDM skrev:
du har inte installat om den?
nej
vet att det kanske låter latmask
men det stutsade igång superfint första gången.
men jag tar och gör det nu då.

R2 skrev:
då ska vi se,
först tack för hjälpen så här långt, har inte hunnit testa allt..

Provade nu att stänga av maskinvaruaccelerationen.
sen tidigare har kör jag inte cs i opengl läget, kan nu starta ett lokalt spel och knalla runt där själv och stressa spelat bäst jag kan..
ingen crash
inte heller med maskinvaruaccelerationen på.
men jag kommer inte ens in på nånn server nu(sen några dagar)
det listas en massa servra, users och banor etc ändrar sig vid refresh
men när jag försöker connecta så kommer en ruta till upp där det står att det inte finns några spelare på servern
efter ett sånt försök har jag tappat internetanslutningen och måste starta om... inte varje gång men oftast
screenshot, är det inte skumt att latencyn är olika ?

dedär har ja lite problem med också.. kan inte connecta till alla servrar... vissa servrar så dubbelklickar ja på (de finns folk på dem) men då kommer dendär connectionbar upp med bara 2 pluppar synliga, å sen händer inget mer :(

Finns ett program som heter Prime95, det är bra att belasta CPUn med så man kan utesluta att det inte är den eller moderkortet som blir för varmt. Sen är det lika bra till att utesluta minnesfel om man låter det gå över natten (eller hela dygnet).

Har nu en helt ny installation.
ingen skillnad alls.
Kommer inte in på nånn server alls nu, kan det vara nått med routern/brandväggen? (Zyxel 600 prestige)

Har även plockat ur kort och minnen och satt tillbaka.

Kan det vara så att första ägaren klockade kortet, och att det hänger kvar nu..????

EDIT
nätagget är på 250w, nog?

Last edited:
R2 skrev:
Har nu en helt ny installation.
ingen skillnad alls.
Kommer inte in på nånn server alls nu, kan det vara nått med routern/brandväggen? (Zyxel 600 prestige)

Har även plockat ur kort och minnen och satt tillbaka.

Kan det vara så att första ägaren klockade kortet, och att det hänger kvar nu..????

EDIT
nätagget är på 250w, nog?

vad har du för processor
hur många hårddiskar
etc.. för 250W låter lite i minsta laget...

kan du inte prova å skita i router å allt sånt.,,?

edit:

har du provat å köra med -dxlevel 81 ???

installerade om polarens burk nu.. då funkade det.. för han hade samma problem som dig, å som jag haft.. att spelet hänger sig efter ett tag å ljudet loopar

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...