Grafikkort...?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Har förstått att här finns mycket kunnande o "know-how" för pc här på forumet.
Hoppas därför att bli bönhörd och hjälpt då mitt kunnade är minst sagt påvert...

Ska införskaffa ett nytt moderkort(bla) då åskan tog död på min burk mer eller mindre. Tänkte då satsa på ett kort med PCI-E plats för grafikkortet.
Jag har tänkt lägga cirkus 1500:- på ett grafikkort men vet ej riktigt VAD.
Har förstått att de främsta kandidaterna är Geforce 6600GT samt Radeon X800XL (bägge med 256 Mb).
Vad anser expertpanelen är det bästa valet?
Finns fler "kandidater" i prissegmentet?

OM det spelar roll i sammanhanget så kommer den övriga burken bestå av 1 Gb DDR 2 minne, en Intel processor på ca 3.0 Ghz (skulle även DÄR uppskatta lite hjälp - vad ska väljas, Pentium D eller Core 2...??).
Står i startgroparna för att beställa, så råd mottages tacksamt!

TACK på förhand!

El Presidente skrev:
2515120 Har förstått att här finns mycket kunnande o "know-how" för pc här på forumet.
Hoppas därför att bli bönhörd och hjälpt då mitt kunnade är minst sagt påvert...

Ska införskaffa ett nytt moderkort(bla) då åskan tog död på min burk mer eller mindre. Tänkte då satsa på ett kort med PCI-E plats för grafikkortet.
Jag har tänkt lägga cirkus 1500:- på ett grafikkort men vet ej riktigt VAD.
Har förstått att de främsta kandidaterna är Geforce 6600GT samt Radeon X800XL (bägge med 256 Mb).
Vad anser expertpanelen är det bästa valet?
Finns fler "kandidater" i prissegmentet?

OM det spelar roll i sammanhanget så kommer den övriga burken bestå av 1 Gb DDR 2 minne, en Intel processor på ca 3.0 Ghz (skulle även DÄR uppskatta lite hjälp - vad ska väljas, Pentium D eller Core 2...??).
Står i startgroparna för att beställa, så råd mottages tacksamt!

TACK på förhand!

Enligt mig så är inte skillnaden så stor på olika grafikkort i samma prisklasser.

Det beror på hur kräsen du är och vad du ska använda datorn till.

Säkert kommer någon på forumet och säga annat men jag har aldrig haft strul med kort i den priskklassen när jag spelar.

Angående CPU så vet jag inte..

Svammelmode /on
Har du inte äckligt mycket pengar så finns ingen anledning att köpa det värsta. Marginellt bättre än de näst bästa men du får betala svinmycket mer för de korten.

Kolla lite på guru3d, sweclockers och tomshardware vilka kort som är de "bästa". Sen går du o köper ett lite äldre. klart.
Svammelmode /off

Har du redan spikat en limit på 1500kr så är det väl inga problem? Bara köp det värsta du kan få för de pengarna. Ang om det ska vara Nvidia eller ATI så är det en smaksak. Jämför du likvärdiga kort hos båda tillverkarna så är skillnaderna marginella. Köp den tillverkare du tycker bäst om.

Möjligen att Nvidia har fler avtal med speltillverkare än ATI och därigenom har bättre stöd för spel..

Dark_Messenger skrev:
2515539 Har du redan spikat en limit på 1500kr så är det väl inga problem? Bara köp det värsta du kan få för de pengarna. Ang om det ska vara Nvidia eller ATI så är det en smaksak. Jämför du likvärdiga kort hos båda tillverkarna så är skillnaderna marginella. Köp den tillverkare du tycker bäst om.

Nja....på senare tid tycker jag mig ha sett att Nvidia sprungit förbi ATI ganska rejält. Såtillvida att deras värstingkort är vassare än ATIs värsting, vilket medför att de lägre klasserna också blir vassare än ATIs motsvarighet. Därmed får du ett vassare kort för samma pengar om du väljer Nvidia.

Själv har jag alltid föredragit ATI över Nvidia som tillverkare, men nu börjar jag vackla i och med prisskillnaden för likvärdiga kort.

Ser ut som om det får bli ett Nvidia 7600GT kort...
TACK för alla insiktsfulla svar!

Ställer mig dock fortfarande frågande till VILKEN processor jag ska köpa...?
Prismässigt så hamnar en Intel Core 2 Duo 1.86 GHz på ungefär samma pengar som en Pentium D 3.0 GHz.

VILKEN är att föredra?
Är det stor skillnad på hastigheten i de bägge?

/N. Ovis

Kör på ett Nvidia 7600GT eller liknande de ligger ju i den prisklassen. Sen så har ju en core 2 klart mycket bättre prestanda. Där behöver du ju inte 3 ghz utan kör på nån på typ 2 ghz (Det finns väl inte äns en core 2 duo på 3 ghz)
Core 2 duo spöar ju typ allt i de flesta testerna så.

Pentium D är på utgående så du bör nog satsa på en Core 2 Duo. Den är 20% snabbare men lika strömsnål.

El Presidente skrev:
2515120
Skall du bygga burken själv eller är det frågan om vilket tillvalsalternativ du skall kryssa i?

Om du skall bygga burken själv så följer två frågor:
1. Vill du bygga burken själv för att spara pengar?
2. Vill du bygga burken själv för att det är kul?

Om det endast är för att spara pengar så var bredd på en massa strul och krångel om din kunskap är väldigt begränsad. Då är det inte säkert det är värt mödan för dig.

Vill du bygga själv för att det är kul så kör hårt :)

Anledningen till att jag frågar är för att jag sett en hel del som verkar tro att det är lika lätt att bygga en dator som att plugga in en video. Sedan står dom där med delar för 12'000 kr som dom i bästa fall inte vet hur dom skall få att lira ihop och som i värsta fall inte ens är kompatibla. Tänkte eventuellt bespara dig en kal hjässa med detta lilla varningens ord.

Gällande själva kortet har du redan fått en massa svar ser jag, så jag trycker på "skicka svar".

Lycka till!

SSB skrev:
2516077 Skall du bygga burken själv eller är det frågan om vilket tillvalsalternativ du skall kryssa i?

Om du skall bygga burken själv så följer två frågor:
1. Vill du bygga burken själv för att spara pengar?
2. Vill du bygga burken själv för att det är kul?

LOL
Tack för din omtanke, men jag har FULL insikt i mina kunskaper (snarare brist på...) inom datorer, så jag hyser inga som helst illusioner på att reda ut en byggsats!
Det kommer bli "kryss- alternativet" för min del!
:tummenupp

Core 2 duo, hands down. Du får en 2.13GHz for dryga 2 lappar, vissa affärer har 1.86GH< variantenb för ca 1900. En Core2Duo har prestanda som en Athlonx2-5000+ eller fx62 ungefär, fast dessa är mycket dyrare (fx62 ligger på typ 5000). Spana in THG också: http://www23.tomshardware.com/cpu.html

Där kan du jämföra olika professorers prestanda i olika situationer.

Tänk bara på att nyare moderkort ofta bara har en IDE-kanal, så har du redan flera hårddiskar+cd+dvd så kanske du behöver ett extra ide-kontrollkort. Kostar ett par hundralappar bara iofs.

Last edited:
7600gt är helt klart det bästa valet i den prisklassen, fast skulle du gå upp till 2000kr så finns ati x1900gt som annars är ett mkt bra val.

Gällande cpu så ska du antigen köpa begandade amd x2 or (brukar bli riktigt billigt efter de bytt moderkorts standard). Eller sats på det nya då Intels Core 2 duo slår allt och ordentligt.

Ligger verkligen en Pentium D 3,4 ghz under en core2duo 1,8 ghz?
Jag tänker/tänkte köpa den förstnämnda?

FreddaGädda skrev:
2527079 Ligger verkligen en Pentium D 3,4 ghz under en core2duo 1,8 ghz?
Jag tänker/tänkte köpa den förstnämnda?

Dåligt val, bara spana igenom denna listan, titta på dom röda staplarna och välj applikation så kommer du snart på det rätta valet.
http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=433&model2=437&chart=188

Okaj det är ganska jämt i vissa tester och E6300 finns inte med, men det är inte stor skillnad på E6300 och E6400.

Last edited:
Empa skrev:
2527468 Dåligt val, bara spana igenom denna listan, titta på dom röda staplarna och välj applikation så kommer du snart på det rätta valet.
http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=433&model2=437&chart=188

Okaj det är ganska jämt i vissa tester och E6300 finns inte med, men det är inte stor skillnad på E6300 och E6400.

Dåligt val är väll fel ordval. Inte det bästa kanske, men jag ska inte ha det bästa heller. Min förra(och hittills nog sämst fungerande) dator hade en 1,6 ghz duron-cpu som vägrade gå i annan hastighet än nerklockade 1,2 ghz. Allt integrerat på moderkortet, 256 mb ram.. Så i princip vad som helst på dagens marknad är en grov uppgradering.

Edit: http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=463&model2=437&chart=188

Burken innan den var en 2,8(eller var det 2,6?) ghz P4 533FSB 512kb chache.
Hade radeon 9800pro och 1024 mb 333mhz ram, jag hade inga spel som inte flöt gudomligt på den datorn. Den var tämligen bra, den datorn, och om man tittar på hur preslern kör ifrån en liknande processor som till och med är bättre. Den är ju mer än 100% snabbare.

edit2: å andra sidan är core2duo uppenbarligen jättemycket snabbare vad det gäller fps i spel ser jag

Last edited:
Core2Duo = da shit!

Anledningen till att den är mycket snabbar är så vitt jag förstår helt enkelt att den fungerar precis som ett system med 2 processorer. Det är, antar jag, därför den är helt överlägsen i multitask-test trots samma prisklass (spel är bra på att utnyttja flera professorer).

Nu har jag läst lite tester och bestämt mig. Det blir en Core2duo istället. En oklockad E6300 1,86Ghz spöar skiten ur en 3,4ghz intel D. Plus att den drar mindre ström, alstrar inte hälften så mycket värme, och går att klocka upp över 3ghz utan problem! Prestandan på en klockad Duo är fanimig i vissa sammanhang dubbelt så bra jämfort med en oklockad D, vilken inte lär gå att klocka bra eftersom den är så varm.
Lutar åt en 6400, eller är jag bara korkad som slösar mer pengar än jag behöver, och borde köpa en 6300?

Skalman skrev:
2528329 Core2Duo = da shit!

Anledningen till att den är mycket snabbar är så vitt jag förstår helt enkelt att den fungerar precis som ett system med 2 processorer. Det är, antar jag, därför den är helt överlägsen i multitask-test trots samma prisklass (spel är bra på att utnyttja flera professorer).

Spel utyttjar inte alls möjligheten att använda båda kärnorna fullt ut. Det kan du testa själv och se i aktivitetshanteraren. Däremot är det klart en fördel att ha två kärnor eller någon form av HT-teknik. Det finns väl ingen processor i medium/top-segmentet som inte har det heller.

Victor skrev:
2528755 Spel utyttjar inte alls möjligheten att använda båda kärnorna fullt ut. Det kan du testa själv och se i aktivitetshanteraren. Däremot är det klart en fördel att ha två kärnor eller någon form av HT-teknik. Det finns väl ingen processor i medium/top-segmentet som inte har det heller.

De flesta professorerna idag har 2 kärnor på ett eller annat sätt. Skillnaden är väl hur de arbetar. En professor med HT eller annan slags dubbelkärna arbetar inte på samma sätt som en core2duo, däri ligger skillnaden. Inte för att jag jobbar på intel eller något, rätta mig om jag har fel.
Men...En core2duo jobbar precis som det vore 2 professorer. En P4D med dubbelkärna/HT gör det inte alls på det sättet. Därav prestandaskillnaden trots 50-100% lägre klockhastighet.

Jag har inte kört ett system med 2 professorer (eller c2duo) så jag har ingen uppfattning om hur väl spel använder båda kärnorna mer än vad jag läst mig till. Äldre dubbelkärneprofessorer (P4D, A64x2) lär inte ge samma resultat som ett äkta 2-processorssystem. Såvitt jag vet är spel ganska bra på att använd multiprofessorssystem, vilket är vad c2duo liknar, medan P4D/A64x2 inte gör det.

Eller har du någon annan vetskap som förklarar den markanta prestandaskillnade trots den avsevärt lägre hastigheten?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park