Behöver tips om Grafik och ljudkort.

Problemet är nog resten av burken, för processorn lär bli en flaskhals til grafikkortet. Men det behöver inte bli så dyrt. Köp ett budget Socket 775, tillsammans med en Core 2 Duo (t.ex. e6*** eller e4***). Visst du behöver nya minnen, men minnena skänks ju nästan bort (de nya DDR2).

Men till grafikkortet. Kör den en fetingskärm så skaffa det med 640MB eller om du kör en mer normalstorskärm (19-20") så slå till på 320MB.

Var ungefär dit jag ville komma.. dock rekomenderar jag 640mb kortet framför 320 då det inte skiljer allt för mkt i pris mellan de olika. Sen skulle han eventuellt köpa en lcd tv, och då skadar det inte att ha ett ordentligt graffakort. :tummenupp

Var ungefär dit jag ville komma.. dock rekomenderar jag 640mb kortet framför 320 då det inte skiljer allt för mkt i pris mellan de olika. Sen skulle han eventuellt köpa en lcd tv, och då skadar det inte att ha ett ordentligt graffakort. :tummenupp

Sammanfattning följer:
Grafikkortet är bra och jag kommer kunna spela alla spel på nästan högsta grafik och antagligen så kommer resten av min dator att palla det.

Grafikkortet går att koppla samman med min framtida HD-redy tv som klarar att ta emot 1080p utan att sabba grafiken.

Ljudkortet går likaså det att koppla samman med min hemmabio med enbart en sladd och kunna distrubera ut så jag kan få ljud (Sorrund) i alla mina 7 Högtalare.

Men i framtiden kommer inte min proccersor att räcka till så jag kommer att få byta ut mitt moderkort, proccesor till en duo tex med två 3.0ghz kärnor för att klara av allt och då kommer inte mina minnen att fungera så jag kommer även att få byta dom.

3112696 Sammanfattning följer:
Grafikkortet är bra och jag kommer kunna spela alla spel på nästan högsta grafik och antagligen så kommer resten av min dator att palla det.

Grafikkortet går att koppla samman med min framtida HD-redy tv som klarar att ta emot 1080p utan att sabba grafiken.

Ljudkortet går likaså det att koppla samman med min hemmabio med enbart en sladd och kunna distrubera ut så jag kan få ljud (Sorrund) i alla mina 7 Högtalare.

Men i framtiden kommer inte min proccersor att räcka till så jag kommer att få byta ut mitt moderkort, proccesor till en duo tex med två 3.0ghz kärnor för att klara av allt och då kommer inte mina minnen att fungera så jag kommer även att få byta dom.
Precis!

Visst det kan jag också förstå nu eftersom han vill lira kortet på en fetingskärm. Men liksom som jag, som kör med 320MB-kortet på min burk med 19" skärm. Där är 640MB inte värt att lägga några slantar på eftersom det är i princip alla spel är överflödigt. :)

3113997 Visst det kan jag också förstå nu eftersom han vill lira kortet på en fetingskärm. Men liksom som jag, som kör med 320MB-kortet på min burk med 19" skärm. Där är 640MB inte värt att lägga några slantar på eftersom det är i princip alla spel är överflödigt. :)
Jag måste vara riktigt dum, för vad är det för skillnad att köra 1600x1200 på en 19" lcd skärm gentemot att köra 1600x1200 på en 42" plasma när det gäller grafikminnet? :va

Ju mer minne, desto mer textures som kan ligga i minnet och snabbt hanteras av gpu'n... sen vad du visar upp det på har väl ändå ingen betydelse om du inte ändrar upplösningen.

Jag måste vara riktigt dum, för vad är det för skillnad att köra 1600x1200 på en 19" lcd skärm gentemot att köra 1600x1200 på en 42" plasma när det gäller grafikminnet? :va

Ju mer minne, desto mer textures som kan ligga i minnet och snabbt hanteras av gpu'n... sen vad du visar upp det på har väl ändå ingen betydelse om du inte ändrar upplösningen.

Nej då spelar det ingen roll. Dock på en lcd (för dator) är t.ex. en 30" helt större upplösning.

19" är upplösningen endast 1280*1024. :)

3114387 Nej då spelar det ingen roll. Dock på en lcd (för dator) är t.ex. en 30" helt större upplösning.

19" är upplösningen endast 1280*1024. :)
Tänkte inte riktigt klart nu, var mer inne på CRT spåret, är ju liiite skillnad på en CRT skärm å TFT vad det gäller upplösnigen :)

Fast någon optisk anslutning finns inte,

det här kortet har optisk anslutning

Optical SPDIF input and output: Two optical connectors

http://creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=208&product=14065&nav=1

prod14065_hdr_1_6_1.jpg

Men kan jag utnyttja mit 6.1 system med en Coax ?

Vad kostar 5 meter Coax då?

Finns det ljudkort med Optiskljudutgång eller?

Okey. Men vad är det för utgång dom kallar HD-tv utgång då?

Ni får gärna leda in på dom produkterna ni tror mer på.

Från mitt nuvarnade ljudkort har jag 3.5mm anslutningar och sen är det draget rca kabel till förstärkaren men ska jag kunna få Sorrund måste jag dra 5 kablar.

5.1 får du både med coax och optisk men om din avkodare har optisk in så är det väldigt mycket bättre.

Jag har byggd 4 multimediadatorer och provat det mesta.

Det bästa hittills och som jag kör nu har

Hauppauge HVR-4000 TV-kort (klarar analog tex videon+digital marksänd+satelit HD TV FM radio ......)
Optisk SPDIF på moderkortet
Creative digtal 5.1 med Dolby avkodare
WinXP + Cyberlink PowerCinema (följer med HVR-4000)
LG 32" 16:9 skärm HD stöd (clean utan tuner, högtalare och annat oanvändbart skräp)
ATI9600 grafik kort.
Logitec diNovo Bluetoth tgb+mus+multimedia tgb

(Vanligt trådlöst tgb+mus (radio) suger när man sitter i favo stolen framör "TV" och surfar sporthoj under reklaminslagen eller när man vill ha en slowmo repris avett fett nedlägg på TV'n)

Idag skulle jag nog välja Logitec 5500 digital högtalar paket.

Skall du köra SPDIF är det helt onödigt med ett ljudkort köp istället ett rent SPDIF kort.

Datorn behöver inte vara en värsting för att det skall fungera bra.

WinXP och gratis programmet GB-PVR är också ett mycket bra alternativ.

Kolla shg.biz också

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing